چرا و از کجا 28 میلیارد تومان خرج ذوب آهن و نفت تهران شده ؟



اخبار,اخبار ورزشی ,تیم فوتبال پرسپولیس

پرسپولیس می خواهد قهرمان شود و در این راه 30 میلیارد از پول مردم را دور بریزد؟ استقلال جام را بالای سر ببرد وا زجیب مردم خرج کند؟ ... بعید است که حتی هواداران سرخابی که پرطرفدارترین تیم های ایران هم هستند راضی باشند پول شان خرج فوتبال شود. کشوری که مدام با مشکل منابع مواجه است چرا نباید یک ساز و کار درست ودرمان برای فوتبال داشته باشد که از جیب مردم پول بیرون بکشند و در حلقوم فوتبال بریزند؟

اگر قرار باشد در نیم فصل دوم لیگ برتر دوتیم را جدا کنیم که بیشتر از سایر تیم ها فوتبال بازی کرده اند همین دو تیم بوده اند؛نفت تهران و ذوب آهن . تیم هایی با بازیکنان جوان و آینده دار و سرمربیانی که شرایطی مشابه دارند. یحیی گل محمدی و علی رضا منصوریان. دو مربی ای که در سال جاری نشان داده اند هنوز به سرمربی ایرانی امید هست و می شود منتظر روزهای آینده شد که مربیان جوان و پرآتیه با تجربه تر شوند و حتی شاید با شایستگی به سرمربیگری تیم ملی برسند. در کیفیت فنی نفت تهران و ذوب آهن اصفهان شکی نیست و آنچه در ادامه این یادداشت می خوانید هیچ ربطی به کیفیت فنی بازی هایشان ندارد. ماجرا هزینه های باشگاه هایی است که یک قران هم درآمد ندارند.

در جریان برنامه نود دو سرمربی تیم های فینال جام حذفی هزینه های سال جاری خود را اعلام کردند ،منصوریان از رقمی 13.2 میلیاردی به عنوان هزینه های تیمش صحبت کرد و گل محمدی هم رقمی حدود 14 میلیارد را هزینه تیمش دانست. ارقامی که خیلی ویژه نیستند و در شروع فصل هم توسط باشگاه ها به سازمان لیگ اعلام شده بودند. ارقامی که هیچ کدام توسط شرکت های خصوصی پرداخت نشده .

هرچندشرکت ذوب آهن اصفهان به شرکت سهامی عام تبدیل شده باشد و دیگر دولتی نباشد اما کیست که نداند هیچ شرکتی خصوصی ای حاضر نیست هزینه ای بکند که بازگشت نداشته باشد. ذوب آهن اصفهان امروز قهرمان لیگ برتر شده است. اما کمترین درآمدی از این قهرمانی نخواهد داشت و اگر هم پاداشی داشته باشد نسبت به هزینه های فصل این تیم ناچیز و غیرقابل عنوان است. این تیم از حق پخش تلویزیونی دریافتی ویژه ای نخواهد داشت و با توجه به حجم کم تماشاگرانش هزینه بلیط فروشی اش هم کمک اش نخواهد کرد.

ذوب آهن امسال 14 میلیارد تومان را هزینه کرده که قهرمان جام حذفی شود و سهمیه آسیایی بگیرد. این هدف اما بازگشت مالی ای برایش نخواهد داشت. خب در این شرایط کدام شرکت یا فردی را پیدا خواهید کرد که از جیبش سالی 14 میلیارد دور بریزد که مقام به دست بیاورد؟کدام عقل سلیمی چنین بلایی برسر پول خودش می آورد؟

حالا عده ای استدلال می کنند که این پول برای ایجادسرور و شادی در میان مردم هزینه شده است . باید از ایشان پرسید که امروز قهرمانی ذوب آهن چند نفررا خوشحال کرده است؟ اصولا ذوب آهن مگر چند نفر هوادار دارد که حق دارد 14 میلیارد پول را دود کند که آنها را خوشحال کند . بعد اگر اینقدر هوادار دارد چطور است که 20 هزار نفرشان نمی آیند یک استادیوم را در شهری دیگر پر کنند؟

اصلا چرا دوسرمربی تیم های فینالیست مجبورند از سرخابی بودن شان خرج کنند که 4نفر بیشتر به استادیوم بکشاند؟ بعد اگر همچنان بار پرسپولیسی بودن گل محمدی و استقلالی بودن منصوریان تماشگر به ورزشگاه می کشاند چرا این پول ها باید در نفت تهران یا ذوب آهن هزینه شود؟

اصولا این نفت تهران چه صیغه ای است دیگر؟ اصلا این تیم بدون تماشاگر به چه دلیل حق دارد باشگاه داری کند؟ این 13 میلیارد را از کجا می آورند و برای چه هزینه می کنند؟ قنبرزاده مدیرعامل این باشگاه در برنامه نود از نمایندگان مجلس گلایه می کند که پیامک تبریک نمی دهند اما باید از نمایندگان مجلس پرسید که این تیم ها اصولا با چه اجازه ای سالی nمیلیارد تومان پول بی زبان مردم را دور می ریزند؟

حالا ذوب آهن تماشاگر دارد لابد از قهرمانی اش اصفهانی ها هم خوشحال شده اند اما قهرمانی نفت قرار بود چه کسی را خوشحال کند؟ استقلالی ها را به خاطر منصوریان؟ این فقط نفت و ذوب آهن هستند که این طور پول مردم را می سوزانند؟ البته که فعلا این دوتیم که گل سرسبد تیم ها هستند. تیم هایی که فوتبال را اصولی بازی می کنند فسادشان کم است .قرارداد بازیکنان شان کنترل شده و مربیان شان وجه خوبی دارند . اما مگر خارج از ماجرای فوتبالی مگر فرقی می کند که یک تیم قهرمان بشود یا نشود. تیم های لیگ برتر بین 10 تا 30 میلیارد تومان را دور می ریزند و اکثرش هم از جیب مردم است. هیچ کس هم کک اش نمی گزد که با پول مردم چنین کاری نکنند.

ذوب آهن قهرمان شد، قهرمانی اش مبارک هواداران و مردم اصفهان اما چرا این قهرمانی باید از پول یک شرکت سهامی عام انجام شود؟ چرا نباید هزینه ها از شرکت های خصوصی باشد؟ ذوب آهن که قهرمان شد باید در مورد نفت تهران چه بگوییم ؟در مورد سایر تیم ها چطور ؟ امسال که دوباره سرخابی ها وبال پول مردم اند چطور؟ خداراشکر که شرکت سهامی عامی پرسپولیس و استقلال را به عهده نگرفته و احتمالا مجبورند مستقیم از پول مردم این دوتیم را اداره کنند. خب چرا باید این طور باشد؟ پرسپولیس می خواهد قهرمان شود و در این راه 30 میلیارد از پول مردم را دور بریزد؟ استقلال جام را بالای سر ببرد وا زجیب مردم خرج کند؟ ... بعید است که حتی  هواداران سرخابی که پرطرفدارترین تیم های ایران هم هستند راضی باشند پول شان خرج فوتبال شود. کشوری که مدام با مشکل منابع مواجه است چرا نباید یک ساز و کار درست ودرمان برای فوتبال داشته باشد که از جیب مردم پول بیرون بکشند و در حلقوم فوتبال بریزند؟

دوباره باید تاکید کردکه این یک یادداشت ورزشی نیست و به کیفیت فنی دوتیم برتر فوتبال ایران کاری ندارد. اما انصاف نیست که پول مردم به جیب فوتبال ریخته شود و فوتبال درآمد خودش را نداشته باشد.انصاف نیست که قراردادهای میلیاردی از پول مردم بسته شود و کسی نگران نباشد. انصاف نیست که یک ریال و واقعا یک ریال پول مردم خرج خریدهای سرخابی در نیم فصل شود. کشور مشکل منابع دارد همه می دانند اما به صورت روتین و قانونی سالی حدود چند صدمیلیارد ریخته می شود در فوتبال ، هرکسی هم که می گوید چرا؟ جواب می گیرد که این پول ها که پولی نیست. به جایی برنمی خورد.

اخبار ورزشی - عصرایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------