دیکتاتوری 17 ساله بلاتر چطور فرو ریخت؟



اخبار,اخبار ورزشی ,سپ بلاتر

نگاهی به امپراتوری 17 ساله بلاتر بر فیفا؛ مردی که اتاق خالی از پول را به بنگاه چاپ اسکناس تبدیل کرد.

روز جمعه، تمام صحنه برای او بود. سپ بلاتر، پس از پیروزی و تکیه دوباره بر مسند قدرت فیفا، پیروزمندانه در زیر نور های روشن، بر صحنه هان اشتادین زوریخ ایستاده بود. او مغرورانه در برابر دوربین‌هایی که عکس های بازگشت دوباره به دفترش را ثبت می کردند، قرار گرفته بود. در نگاهش هیچ تردیدی نبود.

حالا اتفاقی شگفت انگیز افتاده است. کاری که شاهزاده علی بن حسین نتوانست انجام دهد، او خودش انجام داد . از ریاست فیفا استعفا داد و پس از 40 سال از اولین روزی که پای بر این دفتر گذاشته بود، از آن جا جدا خواهد شد.

بلاتر زمان کافی برای توجه به دلایل 4 سال ریاست دیگر با وجود خشم زیاد جهانیان در برابر سازمان و شخصیت خودش داشت. فیفا و بلاتر منفور هستند. هر تلاشی برای تثبیت چهره ای اصلاح طلب و شفاف مورد تردید قرار می گیرد. او احتمالا تلالویی از وجدان هم داشت و به این نتیجه رسید حالا زمانی برای اصلاحات حقیقی است، در حالی که محدودیت های خودش را در این زمینه تشخیص داده بود. اگر این طور باشد، باید به او آفرین گفت.

او روز سه شنبه گفت: «فیفا نیاز به تعمیری بنیادین دارد. اگر من رای مثبت اعضای فیفا را داشته باشم، احساس نخواهم کرد وکالت کل دنیای فوتبال را دارم. هوادان، بازیکنان، باشگاه ها و مردمی که زندگی می کنند، نفس می‌کشند و عاشق فوتبال هستند؛ همان قدر که ما در فیفا هستیم. بنابراین تصمیم گرفتم تا از مقامم کناره گیری کنم.»

شاید حالا او نزدیک بودن هجمه ها و خطر را حس می کند. دستگیری 7 مقام ارشد فیفا و انتشار مدارک ایالتی، انگشت های اتهام را به سمت او برده است. ژروم واکه دبیرکل او در فیفا هم حالا بازداشت است و متهم.

والکه متهم است در سال 2008 درخواستی از سوی اتحادیه فوتبال آفریقای جنوبی 10 میلیون دلار پولی که برای کمیته های محلی برگزاری جام جهانی در نظر گرفته شده بود، به جیب زده است . فیفا این ادعا که آمریکا والکه را مسئول چنین رشوه ای می داند رد می کند. دفتر سوییسی دادگستری کل می گوید بلاتر برای این ماجرا متهم و در انتظاربازجویی نیست در حالیکه آمریکا در این خصوص نظر دیگری دارد ؛ آنها می گویند بلاتر متهم است و باید خودش را به اف بی آی معرفی کند.

فرق بلاتر و شاهزاده اردنی!
 شادی روز جمعه با سه شنبه غم انگیز کاملا در تضاد است. اگر سپ بلاتر آن روز بابت حرکتش و فشاری که به شاهزاده علی وارد کرد تا مجبور به کناره گیری از دور دوم شود ، حالا با فشاری مضاعف ، ناچار به چنین تصمیمی شد. او حالا متهم است ، متهم به فساد اما آن لحظه شاهزاده اردنی فقط بازنده ای سرافراز بود.بلاتر آن روز ریاست خود در فیفا را پیروزمندانه می دانست. آن پیروزی دیشب در پی سخنانش در کنفرانسی شتابان در زوریخ که رسانه ها خود را فی الفور به آن رسانده بودند دیگر وجود نداشت! این کنفرانس غیر قابل تصور، غم انگیز و متزلزل کننده بود. سپ بلاتر دیگر یک نجات یافته تلقی نمی شود.

فیفا به انتخابات بدون بلاتر عادت ندارد!
به زودی انتخابات مجدد فیفا برگزار می شود . برای اولین بار از سال 1998 بلاتر دیگر کاندیدای ریاست آن نخواهد بود.

بلاتر گفت: «از آنجاییکه من دیگر کاندیدای انتخابات نخواهم بود، بنابراین از تمامی محدودیت هایی که به ناچار برایم ایجاد می کرد هم رهایی پیدا کرده‌ام.»

 فیفا به مدیریت بهتر، اصلاحات و مشی جدیدی در انجام کار ها نیاز دارد. فیفا به صورت غول آسایی رشد کرده و دوره بلاتر رو به انحطاط گذاشته است و او خودش هم این حقیقت را می داند. هر تلاشی برای اصلاح فیفا مادامی که بلاتر در راس آن قرار داشته باشد محکوم به شکست است. او فیفا را آلوده ساخته و خودش هم ناظری بوده بر این فجایع. هیچ کس حرف هایی که از دهان او بیرون می آید را باور نمی کند. اگرچه او متهم است به دیکتاتوری اما اتهام دیکتاتوری برای سپ بلاتر چندان صحیح نیست. او فیفا را از هنگامی که تنها سازمانی مدیریتی بود زمانی که موسسه ای درآمدزا با سود سالانه  1.4 میلیارد یورو تبدیل شد ، به خوبی مدیریت کرد. این سو استفاده ها البته که تحت نظارت او رو به رشد گذاشتند و حالا دامنش را گرفته اند .

 

در این مساله هیچ شبهه ای وجود ندارد. او حکم فیفایش را از کسی به ارث برد که به مراتب تهدیدی بزرگتر به شمار می آمد. جائو هاولانژ؛ برزیلی ای که با شکست رقیب انگلیسی‌اش استنلی رز در انتخابات سال 1974 فیفا، صندلی ریاست را از ملل اروپایی تصاحب کرد و دیکتاتور 24 ساله او صدای همه را در آورده بود.اورپایی ها که به طور سنتی فوتبال را در اختیار داشتند برای 24 سال اسیر این دیکتاتوربرزیلی شدند. هاولانژ هم خودش و فیفا را به وسیله مجموعه ای از اسپانسر های متفاوت و در آمد های پخش تلویزیونی مسابقات به همراه حمایت های کشور های در حال توسعه تغذیه و رشد داد. او تا سال 1998 در قدرت ماند تا آن که بلاتر به پیش آمد.

فیفا نیاز به اصلاحات دارد
یک مدیریت بهتر و راه های جدیدی برای رسیدن به مدیریت بهتر.فیفا این هیولای بزرگ رشد کرد و بلاتر اون رو خم کرد و خودش هم به این قضیه واقف است. هرگونه تلاش برای اصلاحات در فیفا با بلاتر, هنوز هم سر خورده و محکوم به شکست است.او فضای فیفا را مسموم کرده و در آخر هم خودش گریبان گیر این قضیه شد.هیچکس نمیتواند باور کند که این کلمات ( استعفا) از دهان او خارج شده.شاید این صرفا دقیق و درست نباشد اما زمان ریاست بلاتر را یک دیکتاتوری برای فوتبال می دانند.از زمانی که او بر ریاست فیفا نشسته یک ذخیره نقدی 1.4 مبلیون یورویی  را به همراه داشته است.او این شکوفایی را به نظاره نشسته و به آینده هم پیوند داده است که در آن جای هیچ سوالی نیست , امااو سعی کرد همه را راضی و نرم نگه دارد و همیشه از او بترسند!

او فیفا را از ژآئو هاوه لانژ به ارث برد که بیشتر کار خودش رو با تهدید ها جلو می برد.این برزیلی که در سال 1974 استنلی روز انگلیسی رو در انتخابات ریاست فدراسیون جهانی فوتبال شکست داد که به دنبال پس گرفتن قدرت از حکومت اروپای سنتی بر فوتبال بود. هاوه لانژ از طریق درامد حق پخش و حمایت و پخش این درامد بین کشورهای در حال توسعه,خود و فیفا را غنی کرد

او تا سال 1998 بر قدرت ماند تا زمانی که یک جانشین برای نقش خود انتخاب کرد, بلاتر, جلو آمد.بلاتر به مدت 17 سال رییس فیفا بود اما حتی در این کار,در زمان ریاست,فساد در اطراف او مدام اتفاق افتاده استقرارداد شرکت بازرگانی فیفا در ورزش در سال 2001 با هاوه لانژ بسته شد.شرکتی که بعد ها دامادش ریکاردو تاکسیرا رییس وقت فدراسیون فوتبال برزیل,نیکولاس لئوز رییس سابق فدراسیون آمریکای جنوبی همه به رشوه خواری و پولشویی از سال 1990 در آن متهم شده اند.حداقل یکی از حساب ها و تخلفات شرکت isl  که توسط هاوه لانژ اداره می شد شناسایی شد.نوشته و بیانیه ایی در این باره با عنوان " دست و پا چلفتی " به کمیته اخلاقی فیفا در سال 2013 و توسط مایکل گارسیا مامور مستقل تحقیق کمیته اخلاقی فیفا با سند و مدرک تحویل داده شد.

این اتهامات به بلاتر هم نسبت داده شدند و سعی شد این اتهامات تلخ که توسط رسانه های کینه توز آمریکایی و انگلیسی پر و بال بیشتری می گرفت,بیشتر معطوف به بلاتر شود. دبیر کل سابق فیفا مایکل زن رافینن اعتراف کرد در سال 2002 پیش از انختابات مجدد و ریاست مجدد بلاتر تخلفاتی در محل برگزاری و در سوئیس انجام گرفته است که باعث پیروزی بلاتر در انتخابات فیفا شده است.همه اینها با تهامات رشوه خواری شروع شد و اینکه چطور به پایان رسید .

وقتی بلاتر در اتخابات 1998 کاندیدای اصلاح طلب لنارت یوهانسون را شکست داد ، او در میان ادعاها (تهمت ها) تیره اش اظهار داشت که 20 نماینده که به هرکدام از آنها 20000 دلار پرداخت شده ، رای های او را پیروز اعلام کرده اند.

 بلاتر تلاش کرد تا در انتها خود را به عنوان مردی که از میان آب های طوفانی فیفا را دوباره می بیند، معرفی کند. سخنرانی و استعفای او نیز هدف مشابهی داشت که کارهای خوبی که انجام داده بود و نیز کارهای خوبی که او هنوز برای انجام دادن در نظر داشت در آن هایلایت شده بود .

او گفت : «ما به تغییرات ساختاری ریشه ای و عمیق نیازمندیم .اندازه کمیته اجرایی باید کاهش یابد و اعضا آن توسط کنگره فیفا گزینش شوند .بررسی های درستی و یکپارچگی تمام اعضای اجرایی باید مستقیما توسط فیفا و نه کنفدراسیونها سازماندهی شود . ما به محدودیت های شرطی نه تنها برای رییس بلکه برای تمام اعضای کمیته اجرایی نیازمندیم .من پیش از این برای این تغییرات جنگیده ام و همانطور که همه می دانند برای تلاش های من سد شدند .این بار ، من موفق خواهم شد.»

پایان دیکتاتور
رنج بلاتر در آن است که در مدت ریاستش مردم هرگز باور نکردند که او می تواند یا خواهد توانست اصلاحات حقیقی را به سرانجام برساند. گزارش شده است که 15میلیون دلار دستمزد و حساب مخارج ، جتهای شخصی , دیدار ها با ثروتمندان جهان شده است.او به این شیوه زندگی خو گرفته و رشد کرده و از شرایط و شیوه زندگی یک مدیر عادی بسیار دور شده است.این تغییر بیش از حد بود.او به این زندگی خو و وفاداری زیادی داشت.این بریز و بپاش ها حالا تا حد زیادی کاهش یافته است. هرچند در حال حاضر این جذابیت بزرگ, دچار آفات مخربی شده است.اف بی آی هنوز تحقیقات را در مرحله آغازین بررسی کرده است. این به معنای پایان یافتن سلطنت سب بلاتر در فیفاست.

در حالی که انجمن ملی برای تبریک گفتن در این باره مقاومت کرده است, این نشان دهنده پیروزی فدرال است , کسانی که انگشت خود را به نشانه پیروزی بلاتر به سمت او گرفته بودند (کسانی که حامی بلاتر بوده اند) اکنون خانه آنها ویران و پشت آن ها خالی است!  تکه های تحقیقات,که با دستگیری چاک جارجی دبیر کل سابق منطقه کونکاکاف که به اتهام مالیاتی بازداشت شد,آغاز شدند, هنوز هم می تواند در جدیدی را به رییس( بلاتر) نشان دهد.

 

اخبار ورزشی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------