حرف های خواندنی بازیکنی که پرویز مظلومی اشکش را در آورد!



اخبار,اخبار ورزشی , باشگاه استقلال

یعقوب کریمی می گوید بعضی ها با چند کیسه برنج بازیکن استقلال شدند!

 استقلال در این سال ها کم بازیکن مستعد و آینده دار از دست نداده بود.یکی از این دست بازیکنان یعقوب کریمی بود که بعد از سه سال بستن بازوبند کاپیتانی امیدهای استقلال و رساندن این تیم به قهرمانی تهران راهی نفت شد و با درخشش در جمع زردپوشان به یک باره قیمتش چندین برابر شد تا استقلالی ها برای بازگرداندنش دست به کار شده و هزینه های گزافی بپردازند.دیروز فرصتی دست داد تا بعد از قطعی شدن حضور یعقوب در استقلال لیگ پانزدهم برای دقایقی در خبرورزشی میزبانش باشیم.

*چه شد سر از استقلال در آوردی؟
یادمه برای یک بازی دوستانه با استقلال به ورزشگاه مرغوبکار رفته بودیم که من خیلی خوب بازی کردم.آن روز من موهای سرم را با تیغ زده بودم و به همین خاطر خیلی تو چشم بودم. بعد از بازی وقتی می خواستم ورزشگاه را ترک کنم اجازه خروج به من ندادند و آقای منصوریان و آرش لب جویی گفتند اول قرارداد ببند و بعد برو.


*تو چکار کردی؟
آن سال پاس منحل شده بود و زمزمه هایی شنیده می شد که قصد تیم داری ندارد.من هم عاشق استقلال بودم و از این پیشنهاد ذوق زده شدم اما از فرصت استفاده کردم و گفتم اگر من قرارداد ببندم یک شرط دارم.


*چه شرطی؟
یک دوست خیلی صمیمی داشتم به اسم محسن رزمجو که فوتبالیست خیلی خوبی بود. وقتی دیدم کسی را ندارد که حمایتش کند به علی آقا منصوریان گفتم اگر با او قرارداد ببندید من هم قرارداد می بندم که قبول کردند و اتفاقا محسن هم خیلی خوب بازی کرد اما حیف بدشانسی آورد و ... نزدیک به سه سال در تیم های جوانان و امید استقلال بازی کردم و کاپیتان هم شدم تا این که به تیم بزرگسالان رسیدم.


*در آن برهه که به آکادمی استقلال رسیدی بازیکنان مستعد زیاد داشتید؟
بله خیلی بازیکن مستعد داشتیم نمونه اش مسعود حسن زاده (ذوب آهن) صادق بارانی (پیکان) فردین عابدینی (تراکتورسازی)مجتبی محبوب مجاز و ... همه کنار هم بودیم و استقلال را قهرمان کردیم.


*اما همه از استقلال رفتند؟
این عادت سال های اخیر است که استعدادهای ناب جنوب تهران در آکادمی استقلال به راحتی آب خوردن از دست بروند و چیز غیر طبیعی هم نیست.ما بعد از این که قهرمان شدیم چهار نفرمان به تیم بزرگسالان معرفی شدند درست در دوره قبلی مربیگری پرویز خان مظلومی بود اما فرصتی به ما داده نشد که بخواهیم توانایی های مان را نشان بدهیم.


*به همین خاطر تصمیم گرفتی از استقلال جدا شوی؟
بله من باید بازی می کردم تا پیشرفت کنم به همین خاطر وقتی پیشنهاد نفت را گرفتم بلادرنگ قبول کردم گرچه پرویز مظلومی اشکم را رد آورد تا رضایتنامه ام را صادر کرد.


*واقعا گریه کردی؟
بله خیلی هم گریه کردم و به آقای مظلومی گفتم اگر اجازه ندهید من بروم فوتبالم نابود می شود. شما بازیکنان بزرگ و ستاره ها را بازی می دهید اما به من و امثال من بازی نمی رسد.


*مفت و مجانی شما را از دست داد؟
همچین مفت و مجانی هم نبود چون باشگاه استقلال آن سال 50 میلیون تومان از باشگاه نفت برای رضایتنامه من پول گرفت در حالی که سر جمع در آن سال ها 10 میلیون تومان هزینه من نکرده بود.


*جدایی تو انتقادات زیادی برای مظلومی و استقلال در پی داشت به خصوص بعد از درخشش در نفت تهران؟
همه می گفتند پرویز مظلومی اشتباه کرد گذاشت یعقوب کریمی از استقلال برود اما من خودم نه تنها ناراحت نبودم بلکه خوشحال بودم که پرویز خان چنین اشتباهی انجام داد چون زمینه برای پیشرفتم در باشگاهی بی حاشیه مثل نفت فراهم شد.


*نگران نبودی در نفت همان اتفاقات استقلال برایت تکرار شود؟
نه ترسی نداشتم چون با مشورت هایی که انجام دادم مطمئن بودم می توانم حقم را در نفت بگیرم. بازی فینال امیدهای تهران بین استقلال و نفت بود که مربیان نفت از نزدیک توانایی هایم را دیده بودند و سخت دنبال جذبم بودند. خدا کمک کرد و با اعتماد حاج حسین فرکی در سال اول توانستم بهترین پاسور نفت شوم و نزدیک به 10 پاس گل بدهم و یک گل بزنم. از همه مهمتر به جزء سه چهار هفته اول آن فصل که هنوز بدنی آماده نبودم، همه بازی ها را فیکس بازی کردم.


*این درخشش ادامه داشت تا جایی که از نفت به تیم ملی رسیدی؟
برای خودم اهداف بزرگی ترسیم کرده بودم که مهمترینش رسیدن به پیراهن مقدس تیم ملی بود. سال دوم بهتر در تیم جا افتاده بودم و بدون استرس بازی می کردم و اعتماد اقای فرکی هم مزید بر علت شد تا نمایشی بهتر داشته باشم.


*اگر در استقلال به تو اعتماد می شد می توانستی همین عملکرد را نشان بدهی؟
می توانستم و شاید بهتر هم بازی می کردم. قبول دارم برای جوانی 17 ساله مثل من سخت بود که در استقلال جا بیافتد اما اگر نصف اعتمادی که در نفت شد در استقلال پشت سرم می دیدم کار را در می آوردم حتی بهتر از نفت اما همان اولین بازی که پرویزخان مظلومی جلوی پیکان 10 دقیقه به من فرصت داد با وجود تمام استرسی که داشتم و بد هم بازی نکردم پالس مثبتی ندیدم که امیدوار باشم در استقلال پیشرفت می کنم.


*پس این که گفتی آن سال پرویز مظلومی دلیل جدایی ات نبود، صحت داشت؟
بله آن سال آقای مظلومی خیلی تلاش کرد که من بمانم ولی خودم نخواستم و رفتم نفت. می ماندم الان به این جایی که هستم نمی رسیدم.


*کی با پیشنهاد بازگشت دوباره به استقلال روبرو شدی؟
بعد از اولین سالی که با نفت در لیگ برتر بازی کردم پیشنهاد بازگشت به استقلال را دریافت کردم اما شاید باور نکنید به قدری از اتفاقات رخ داده در استقلال ناراحت و دلخور بودم که ترسیدم جواب بدهم چون گفتم نکند کابوس نیمکت نشینی و ... برایم تکرار شود.

*سال بعد هم تا آستانه بازگشت پیش رفتی اما سر از سپاهان در آوردی؟
بله. بعد از سال دوم حضورم در نفت بود که با آقای ابراهیم زاده نتایج خوبی گرفته بودیم. اما با وجود این که خودم دوست داشتم برگردم استقلال پول رضایتنامه ام خیلی بالا بود که از عهده باشگاه استقلال برنمی آمد و رفتم سپاهان. اصفهانی ها 850 میلیون تومان پول رضایتنامه ام را دادند و 600 میلیون تومان هم برای سال او قرارداد بستند.


*انتخاب سپاهان در آن مقطع تصمیم درستی بود؟
شاید اگر زلاتکو کرانچار سرمربی سپاهان نبود من الان یکی از لژیونرهای فوتبال ایران بودم.


*چطور؟
کرانچار خیلی لج باز و یکدنده بود.این لج بازی را با من از روز اول داشت و من هم که تجربه الانم رانداشتم با او لجبازی کردم.


*دلیلش چه بود؟
شاید به این خاطر بود که من توسط خود آقای رحیمی برای سپاهان انتخاب و جذب شدم .کرانچار هم می دید من توانایی بازی کردن دارم اما لج می کرد و حقم را می خورد. بهترین تمرین ها را می کردم اما هیچ بهایی به من نمی داد و تنها باید روی نیمکت می نشستم. یادم است یک بازی گل زدم و پاس گل دادم اما برای بازی با پرسپولیس در لیست 18 نفره نبودم.


*تصور می کردی مربی مثل کرانچار با بازیکنش این گونه رفتار کند؟
مربیگری سلیقه ای است اما کاری که کرانچار با من کرد از لجبازی گذشته بود و به نوعی انتقام گیری بود. شاید به همین خاطر بود دیگر انگیزه ای برای ماندن نداشتم و مدام به جدایی فکر می کردم.


*این اتفاق در آخرین روزهای نقل و انتقالات پارسال افتاد؟
اگر کلمه نامردی را به کار ببرم زیاد بیراه نگفتم چون باشگاه سپاهان با فشار کرانچار در آخرین روز نقل و انتقالات در اردوی ترکیه به من گفت یا بیا قرارداد مالی ات را برای سال دوم کم کن یا باید یک فصل سکونشین باشی چون جایی در بین برنامه های تاکتیکی باشگاه و کادر فنی نداری.


*مگر قرارداد سال دوم چقدر بود؟
در حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان.


*همین ارقام بود که باعث شد تا بسیاری اعتقاد داشته باشند یعقوب کریمی با گرفتن پول زیاد انگیزه ای برای درخشش با پیراهن سپاهان ندارد؟
بدون اطلاعات اظهار نظر کردن در فوتبال ما عادت شده در حالی که برای من پول ارزش زیادی ندارد.من اگر در سپاهان روزهای خوبی نداشتم تنها و تنها به خاطر زلاتکو کرانچار بود و بس نه به خاطر قرارداد سنگین مالی.


*همین اتفاق زمینه بازگشت تو به استقلال را فراهم کرد؟
بله استقلال مدت ها بود دنبال بازگرداندن من بود.وقتی آن حرکت ناجوانمردانه سپاهان را دیدم بلافاصله با اقای قلعه نویی و استقلالی ها صحبت کردم و برگشتم چون به یکی از آرزوهایم رسیده بودم.


*قبول داری اتفاقات رخ داده در سپاهان مانع حضور تو در جام جهانی شد.چون کارلوس کروش خیلی به تو اعتقاد داشت؟
من اگر مسافر جام جهانی نشدم تنها مقصرش زلاتکو کرانچار و مدیرعامل وقت سپاهان بود.من در روزهایی که برای سپاهان کم بازی می کردم در کل اردوهای تیم ملی دعوت شدم جز اردوی نهایی برای جام جهانی که کارلوس به من گفت چرا در سپاهان بازی نمی کنی؟! با این شرایط شانس چندانی برای همراهی تیم ملی نداری در حالی که ما در اردوهای تیم ملی خیلی از تو رضایت داریم.


*برگشتی استقلال که طعم قهرمانی در لیگ را بچشی ؟
بله هر کس آن روزها راجع به استقلال صحبت می کرد حرف از قهرمانی زودهنگام این تیم می زد چون تیمی داشتیم که به راحتی آب خوردن می توانست چند هفته زودتر جشن قهرمانی بگیرد. چند هفته ابتدایی هم فوتبال خوبی بازی کردیم و همه چیز روبراه بود اما یکی، دو باخت بعد از بازی با نفت و بدشانسی و اشتباهات فردی گریبان گیر ما شد تا نتوانیم به آن چه می خواستیم برسیم.


*بازیکنان و مربیان استقلال مدام مشکلات مالی را بهانه می کردند؟
وقتی یک مجموعه ای هدف خود را قهرمانی ترسیم می کند باید به تعهدات مالی اش پایبند باشد.اما متاسفانه پارسال باشگاه هیچ کدام از تعهداتش را عملی نکرد و چه بسا اگر در موقع لزوم این حمایت انجام می شد قصه استقلال جور دیگری رقم می خورد.


*مشکلات مالی که به تنهایی نمی توانست بهانه ناکامی باشد؟
نه اما همین مشکل تیم ما را به هم ریخت و مریض کرد.استقلال پارسال بیماری بود که راه علاجش پیدا نشد و با همان بیماری هم به کارش پایان داد.


*طرفداران هم مدام شما را بی غیرت توصیف می کردند؟
هوادار حق دارد چون انتظاراتش برآورده نمی شد.شنیدن کلمه بی غیرت تحت هر شرایطی بد است ما ما کاری از دست مان برنمی آمد و باید سنگ صبور طرفداران می شدیم.ما پارسال چوب تمرکز نداشتن را خوردیم چون اگر همان استقلالی می شدیم که فصل قبلش وقتی گل می زد تا دقیقه 90 از اندوخته اندک خود محافظت می کرد بدون هیچ شک و تردیدی قهرمان می شدیم اما افسوس که اشتباهات فردی و عدم تمرکز تیم ما را به این روز انداخت.


*با وجود داشتن مدافعان ملی پوش که ستاره جام جهانی برزیل بودند این نمایش کمی دور از انتظار بود؟
ملی پوشان ما فصل قبل بدترین روزهای خود را تجربه کردند و من خودم کامل شرایط آنها را درک می کردم.با فشاری کاذب و کمرشکن در اوج گرفتاری ها هر چه کاسه کوزه بود سر آنها می شکست و این بزرگ ترین لطمات را به استقلال وارد کرد.


*پس قبول داری تنش های میان استقلال و تیم ملی خیلی روی نتایج شما تاثیر داشت؟
صد درصد .اگر آن تنش ها نبود این همه به ملی پوشان استقلال فشار کاذب وارد نمی شد و آنها می توانستند با تمرکز بهتری بازی کنند نه این که به خاطر عدم تمرکز مدام اشتباه کنند و دودش به چشم استقلال و طرفدارانش برود.


*انتقادی که به یعقوب کریمی وارد است این که خیلی زیاد مصدوم می شوی؟
از شانس بد من دو سال است سرنوشت من در آخرین روز نقل و انتقالات مشخص می شود و این اجازه هر گونه بدنسازی را از من گرفت.وقتی بدنسازی نباشد مصدومیت امری طبیعی است.


*پس امسال هم طرفداران باید نگران مصدومیت های تو باشند؟
نه خدا نکند که مصدوم شوم.در حال حاضر زیر نظر مربی بدنساز خوب استقلال روزی سه جلسه تمرین می کنم و تا روزی که صد درصد آماده نباشم به زمین نمی روم تا مصدوم نشوم.


*استقلال امسال را چطور می بینی؟
تیم امسال خیلی جوان شده است.به همین خاطر نباید از استقلال امسال توقع زیادی داشته باشیم چون تا این جوانان بخواهند در جو استقلال قرار بگیرند و خودشان را بیابند زمان می برد.به نظرم حالا که آقای مظلومی این جرات را پیدا کرد تا به جای ستاره ها از جوانان آینده دار سود ببرد باید به ایشان زمان داد تا تیم رویایی طرفداران را بسازد.


*اما از استقلال تحت هر شرایطی انتظار قهرمانی می رود؟
بله قبول دارم و این نیست که ما از قهرمانی ناامید باشیم اما باید فشارها کمتر شود تا تیم زودتر جا بیافتد.اقای مظلومی از جمله مربیانی است که خصوصیات اخلاقی خاصی دارد و خیلی راحت با شاگردانش کنار می آید همین امر انگیزه ای می شود که بازیکنان جان شان را هم برای تیم و مربی بدهند.


*جاسم کرار دوست صمیمی تو هم در استقلال ماندنی شد؟
به نظرم جاسم یکی از بهترین بازیکنان خارجی است که وارد فوتبال ایران شده و برخلاف تمام حرف و حدیث هایی که پشت سرش هست از نظر اخلاقی مشکلی ندارد.


*اما حاشیه های زیاد او این حرف تو را تایید نمی کند؟
ببینید جاسم بازیکنی است که روی پولش حساب می کند و به عنوان یک خارجی دنبال حق و حقوقش است .شاید ما به استقلال تعصب و علاقه داشته باشیم و با بی پولی اش بسازیم اما بازیکنی مثل کرار تعصب ما ایرانی ها نسبت به استقلال را ندارد و تنهاباید پولش را به موقع بگیرد تا کار به کار کسی نداشته باشد.اگر به تعهدات مالی جاسم کرار به موقع عمل شود شک نکنید او سرش را هم برای موفقیت استقلال می دهد.


*خود تو مثل این که کمترین پول را پارسال گرفتی؟
خودم برخی مواقع خنده ام می گیرد.چون 25 درصد پولم را گرفتم حتی کمتر از پول بازیکنان رده امید.حرفی هم نزدم چون استقلال را دوست داشتم گرچه به این نتیجه رسیده ام که بزرگ ترین اشتباه را مرتکب شدم و باید با سرو صدا هم شده حق و حقوم را می گرفتم تا سرم کلاه نمی رفت.


*چند سال پیش که از استقلال جدا شدی فرهاد مجیدی به حمایت از تو پرداخت و گفت یعقوب کریمی می توانست آینده استقلال باشد؟
دو سال افتخار بازی در کنار آقا فرهاد را داشتم .خیلی دوست داشتم روزی پیراهنش به من برسد اما در همان روزها به قدری خجالت می کشیدم که حتی یک عکس یادگاری هم با او نگرفتم.یادم هست وقتی در اردوی ترکیه من و آقای مجتبی جباری از اردو اخراج شدیم هم آقا فرهاد پشت من در آمد و گفت پاشو بیا سرتمرین.


*حالا ماجرای اخراج چه بود؟
به یاد آوردن دلیلش برای خود من خنده دار است چه برسد به دیگران.فقط همین قدر بگویم که در اردوی تیم بین بازیکنان فرق می گذاشتند و ما که جوان تر بودیم را به چشم غریبه می دیدند تا یک خودی.آقا مجتبی جباری هم چون پشت ما در آمد و گفت باید پاداش ها یکسان باشد از اردو کنار گذاشته شد چون برخی دوستان رفتند و زیر آب جباری را زدند.


*گفتی پیراهن فرهاد مجیدی را دوست داشتی اما الان شماره هشت استقلال هستی؟
من با شماره 8 استقلال بزرگ شدم و این شماره برایم تداعی کننده خاطرات تلخ و شیرین زیادی است در ضمن می دانم که این پیراهن بر تن بسیاری از بزرگان استقلال بوده و امیدوارم بتوانم راه آنها را ادامه بدهم.


*نگفتی وقتی مصاحبه فرهاد مجیدی را خواندی چه حسی داشتی؟
وقتی گفته بود که من از خیلی ها که در استقلال ماندند بهتر بودم انگاری دنیا را به من دادند.حیف شد نتوانستم یک فصل کنار فرهاد مجیدی بازی کنم چه بسا اگر این اتفاق می افتاد آقا فرهاد با پاس های من می توانست عنوان آقای گلی را به دست بیاورد.


*مثل این که از اتفاقات آکادمی استقلال در مرغوبکار هم زیاد دل خوشی نداشتی؟
بله چیزهایی در آکادمی دیدم که جگرم سوخت چون بچه هایی را می دیدم که با روح وروان شان بازی شده بود آن هم توسط یک سری افراد که به نظرم نه وجدان دارند نه تعهد اخلاقی.

*چطور؟
وقتی با چشمانت ببینی که یک جوان شمالی با چشمانی گریان مدعی می شود از او برای آمدن به آکادمی استقلال چند کیسه برنج گرفته اند یا بازیکنی که اصلا بلد نبود به توپ ضربه بزند با دادن پول های میلیونی صاحب پیراهن استقلال در رده جوانان و امید شده شما باشید به عنوان کاپیتان امیدهای استقلال جگرتان آتش نمی گیرد.بله حسن آقا روشن هر حرفی راجع به آکادمی آن دوره و مسئولانش زد درست بود و من هر جا که لازم باشد برای شهادت دادن می روم.چون با همان هایی که پول های میلیونی دادند و یا پدرشان بالاجبار صد کیلو ، صد کیلو برنج فرستاده بود منزل آقایان هنوز در ارتباط هستم.


*همین حرف های تو باعث شد پارسال با مشکلاتی هم روبرو شوی، درست است؟
بله وقتی این واقعیت های تلخ را گفتم و به حمایت از حسن آقا روشن پرداختم بالاجبار از ترکیب استقلال دور شدم چون آقای X با جوسازی علیه من افکار همه را به هم ریخته بود اما خدا جای حق نشسته و خیلی زود توانستم دوباره جایگاهم را به دست بیاورم.


*پیام صادقیان دوست صمیمی تو محسوب می شود.واقعا فکر می کردی تا این حد وارد حاشیه شود؟
باور کنید من بچه سالم تر و ساده تر از پیام ندیده ام .فوتبالیستی بزرگ و با قابلیت که اگر در آرامش کارش را دنبال کند به نظرم می تواند یکی از بهترین های ایران باشد.همین امسال زیر نظر علی آقا منصوریان پیام به یکی از مدعیان کسب عنوان برترین بازیکن سال ایران تبدیل خواهد شد.


*حرف آخر.
در این چند سال چند نفر از بزرگان استقلال روی پیشرفت من خیلی نقش داشتند از جمله فرهاد مجیدی ، مجتبی جباری ، خسرو حیدری و پژمان منتظری که به نظرم باهوش ترین مدافع ایران است.البته جا دارد از همه مربیانم در این سال ها هم قدردانی ویژه ای داشته باشم و امیدوارم خداوند این توفیق را بدهد که بتوانم از شرمندگی آنها خارج شوم.

اخبار ورزشی - خبر ورزشی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------