کی‌روش: برای قهرمان شدن تنها حضور بازیکنان بزرگ کافی نیست/ایران تنها می‌تواند پیروز شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سرمربی تیم فوتبال ایران معتقد است تیم‌ها برای قهرمان شدن تنها نمی‌توانند به بازیکنان بزرگ‌شان تکیه کنند و بازی گروهی تیم تاثیر زیادی در رسیدن به فتح جام دارد.

به گزارش ایسنا، کارلوس کی‌روش در مصاحبه اختصاصی با ال‌ پاییس اسپانیا درباره لویز فیگو، کریستیانو رونالدو دوران حضورش در انگلیس، رئال مادرید، منچستریونایتد، همکاری با الکس فرگوسن و  مربی‌گری‌اش در ایران صحبت کرد.

 

سرمربی پرتغالی که فردا شب در کازان برابر تیم ملی اسپانیا قرار خواهد گرفت، در رابطه با دوران مربی‌گری‌اش، اظهار کرد: خیلی زود به این شغل مشغول شدم، اولین تجربه‌ام در فوتبال کودکان در فصل ۸۱ ـ ۱۹۸۰ بود. در دوران حرفه‌یی‌ام به عنوان سرمربی لحظات مهمی را داشتم که برایم معنای خاصی داشت. همه چیز در زمین و دانشگاه فنی لیسبون شروع شد. در ابتدا خیلی تحقیق می‌کردم در سال ۱۹۸۲ توانستم مدرک مربی‌گریم را بگیرم، این موضوع یک تحول برای من محسوب می‌شد چون دانشگاه فنی خیلی سنتی و محافظه‌کار بود. در دانشگاه لیسانس فوتبال وجود نداشت و من نخستین کسی بودم که به این عنوان دست یافتم و باعث شد اتفاق‌های زیادی را در زندگی تجربه کنم، این یک گام بزرگ در زندگی‌ام بود.

 

کی‌روش در ادامه افزود: من در طول سال درباره همه مدرسه‌های فوتبال تحقیق کردم. روی نحوه تمرین کردن تمرکز کردم و درباره تغییر در نحوه تمرینات تحقیق کردم. برای من فضا، زمان و تعداد در تمرینات اهمیت داشت و از این سه فاکتور توانستم در هنگام کار با تیم‌های پایه پرتغال استفاده کنم. من در این دوره با فیگو، ژائو پینتو، روی کاستا و ... ۱۲، ۱۳ ساله کار کردم، این موضوع نیز در زندگی‌ام اهمیت دارد.

 

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد کار گروهی یک تیم و وابسته بودن برخی از تیم‌ها به ستاره‌های خود، اظهار کرد: زیبایی‌های فوتبال این است که همیشه ما را شگفت‌زده می‌کند. برخی از تیم‌ها بدون داشتن ستاره نمی‌توانند پیروز شوند ولی فوتبال یک بازی گروهی است که با بازیکنان مستعد تکمیل می‌شود؛ با این حال قهرمان شدن مساله جدایی است، با بازیکنان باهوش می‌توان به قهرمانی نزدیک شد. برای فتح یک جام نکات دیگری نیز اهمیت دارد. در بیش‌تر مواقع در فوتبال و بسکتبال تیم‌هایی قهرمان می‌شوند که از بازیکنان مستعد کم‌تری برخوردارند اما می‌توانند با یک بازی متحد به این عنوان دست یافتند. برای قهرمان شدن تنها داشتن بازیکنان بزرگ کافی نیست، باید آن‌ها تاثیرگذار باشند.

 

سرمربی پرتغالی در مورد کریستیانو رونالدو،‌ گفت: بازیکنی که در جام جهانی و یورو در ۳۱ سالگی بازی می‌کند مانند بازیکنی نیست که جام جهانی ۲۰۱۰ با من کار می‌کرد. او یک بازیکن متفاوت نیست و تنها روند طبیعی‌اش را طی می‌کند. برخی چیزها را خیلی خوب به یاد می‌آورم. یک روز رونالدو به دفترم در منچستر زنگ زد و من چیزی را به او گفتم که تنها به دو بازیکن در طول زندگی‌ام گفته‌ام. «ما یک دوره زمانی با هم کار کردیم، تو را از زمانی که در اسپورتینگ بازی می‌کردی می‌شناسم و به یک توافق رسیدیم، اگر می‌خواهی بهترین بازیکن جهان باشی باید آماده باشی تا سخت تمرین و تلاش کنی، من نیز آماده هستم با تو همکاری کنم، برای موفق شدن در زندگی باید هزینه کرد، اگر می‌خواهی بروی به خانه و فکر کنی فردا با هم صحبت می‌کنیم و دوباره کارمان را شروع می‌کنیم چون یک بازیکن بزرگ در جهان فوتبال هستی اما بهترین شدن مساله دیگری است». در ادامه به او گفتم: «کریستیانو تو می‌توانی گلزنی کنی اما در بیرون از محوطه جریمه نمی‌توانی این کار را انجام دهی، یک بازیکن تاثیرگذار باید بتواند بازیکنان دیگر را در موقعیت‌های خوب قرار دهد، تو در محوطه جریمه می‌توانی خود را نشان دهی و از این طریق می‌توانی بهترین بازیکن جهان شوی». بازیکنانی مانند رونالدو یا فیگو دوست دارند همیشه توپ را در اختیار داشته باشند و آن را به بازیکنی ندهند.

 

کی‌روش در دیدار فردا با سرخیو راموس روبه‌رو خواهد شد. سرمربی تیم ملی ایران درباره مدافع اسپانیایی، گفت: راموس یکی از شکست‌های من بود، رسانه‌ها خیلی خوب ناکامی‌های من را در مادرید در فصل ۰۴ ـ ۲۰۰۳ به یاد دارند. من در مورد شکست‌هایم با فلورنتینو پرس صحبت کردم، می‌خواستیم سرخیو راموس را دوباره جذب کنیم با این حال خیلی دیر با او قرارداد امضا کردند و این اتفاق در سال ۲۰۰۵ افتاد، او خیلی گران شده بود، من برای امضای قرارداد با پپه و راموس تلاش زیادی کردم.

 

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در ادامه به تیم ملی اسپانیا اشاره کرد و گفت: عملکرد این تیم فوق‌العاده بوده است. اسپانیا با ویسنته دل بوسکه یک تیم فوق‌العاده بود که در بازی‌ها کنترل توپ را در اختیار داشت. بازی گروهی این تیم در کنار توانایی‌های فردی یک تیم فوق‌العاده ساخته بود. با این حال تیم‌هایی که در سطح بالایی قرار دارند باید نحوه‌ی بازی‌شان را با گذشت زمان تغییر بدهند چون تیم‌های دیگر از آن‌ها کپی می‌کنند و برای‌شان دردسرساز می‌شود. اسپانیا در سال‌های اخیر این مشکل را داشت و بازی‌اش نسبت به گذشته تفاوت زیادی پیدا نکرده بود با این حال با حضور یولن لوپتگی شرایط عوض شد و تیم سرعت بیش‌تری گرفت. اکنون بازی آن‌ها موثرتر است. به نظرم اسپانیا یکی از شانس‌های نخست قهرمانی در جام جهانی است. اسپانیا، پرتغال و فرانسه می‌توانند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.همه آن‌ها بازیکنان‌هایی دارند که در طول فصل ۶۰ تا ۶۵ بازی انجام داده‌اند این خستگی می‌تواند به ضرر آن‌ها تمام شود.

 

کی‌روش در مورد هدف ایران یعنی صعود از مرحله گروهی گفت: باید با خودم و همه صادق باشم. برای همه زندگی یک قیمت دارد برای این‌که به یک موفقیت بزرگ یا معجز یا دست یافتن به یک چیز غیرممکن برسیم باید هزینه کنیم؛ ممکن است این هزینه خیلی بالا باشد. برای این‌که یک تیم از آسیا بتواند از گروه اسپانیا، پرتغال، مراکش صعود کند باید خیلی شجاع باشد. باید تصمیمات خیلی بزرگ گرفته شود و تصمیمات ساده کارآمد نیستند. ما دومین تیمی بودیم که توانستیم جواز ورود به جام جهانی را کسب کنیم. یک سال و چهار ماه برای صعود فرصت داشتیم. من از روز نخست گفتم برای صعود به مرحله یک هشتم هزینه کنیم. نمی‌توان بدون خرج نکردن در جام جهانی موفق بود و باید یک آمادگی فوق‌العاده داشت. ما نیز مانند اسپانیا و آلمان براساس قوانین فیفاکه از بازیکنان رئال مادرید، بارسلونا، لیورپول، منچسترسیتی، منچستر یونایتد و پاری سن ژرمن بهره می‌برند، تنها چهار روز پیش از جام جهانی فرصت آماده سازی داشتیم.

 

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه افزود: آماده‌سازی تیم طبق آن چیزی که فکر می‌کردم پیش نرفت. ما از پنجم مه تمرینات‌مان را بازیکنان تیم حاضر در باشگاه‌های ایران شروع کردم؛ در واقع ما باید از بیستم تمریناتمان را آغاز می‌کردیم. من با سه بازیکن شروع کردم چون از هیچ چیز بهتر بود. این یک واقعیت است نمی‌توانستیم کار بیش‌تری انجام دهم. زمانی که قرعه‌کشی انجام شد سه امکان داشتیم اول این‌که جام جهانی را عوض کنیم چون در گروه سختی قرار گرفته بودیم. با این حال این اتفاق ممکن نبود و دوست داشتیم به روسیه سفر کنیم. دومین راه‌حل این بود که هدف‌مان را عوض کنیم چون اگر می‌خواستیم به دور بعدی صعود کنیم باید از تیم‌های اسپانیا، پرتغال عبور می‌کردیم. با این حال به بازیکنان‌مان که جام ملت‌های آسیا را پیش‌رو دارند گفتم که دو مساله ساده برای همه وجود دارد. ما از امتیاز بازی با مراکش برخورداریم. شرایط بازی برابر اسپانیا و پرتغال یکی است و این نتیجه آشکار است. اسپانیا، پرتغال و مراکش می‌توانند پیروز شوند. تساوی کنند یا شکست بخورند. ایران تنها می‌تواند پیروز شود و یاد بگیرد. ما باید با پیروزی زمین بازی را ترک کنیم. زمانی که جام ملت‌های آسیا آغاز شود ایران تنها به یک چیز فکر می‌کند و آن هم قهرمانی است. دومین نکته که به بازیکنانم گفتم خیلی ساده بود. در پایان هر ۹۰ دقیقه باید احساس کنم پیراهن ایران در جایگاه بهتری قرار گرفته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------