هر آنچه در برنامه دیشب 90 گذشت(92/09/04)



اخبار,اخباراخبار ورزشی,برنامه 90

اخبار ورزشی - تحلیل وضعیت داوری فوتبال ایران در «90»

اصفهانیان و غیاثی از خجالت هم درآمدند!

برنامه «۹۰» این هفته به بحث درباره وضعیت داوری فوتبال ایران و نقدهای پیرامون آن اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، برنامه «۹۰» این هفته با پخش بخش‌هایی از دیدار تیم ملی فوتبال برابر لبنان در مقدماتی جام ملت‌های آسیا و پرداختن به قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در رقابت‌های بین قاره‌ای آغاز شد. برای این منظور، پیمان حسینی، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ساحلی و محمد احمدزاده بهترین بازیکن رقابت‌ها، در استودیوی برنامه حضور پیدا کرده بودند تا درباره این اتفاق بزرگ سخن بگویند.

این دو بازیکن پس از صحبت درباره رقابت‌های بین قاره‌ای و قهرمانی ایران در این رقابت‌ها، به انتقاد از وضعیت مالی‌ این رشته ورزشی پرداختند. حرف این دو ملی پوش ساحلی ایران، این بود که فدراسیون فوتبال باید مشکلات مالی این رشته را حل کند.

نکته بسیار جالب حضور دو ملی پوش ساحلی ایران در برنامه «۹۰» دفاع تمام قد آن‌ها از پریا شهریاری، رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال بود. حسینی، در بخشی از صحبت‌هایش از عادل فردوسی‌پور خواست که از شهریاری در برنامه‌اش حمایت کند چون او در دو سالی که مدیریت فوتبال ساحلی را در اختیار گرفته پیشرفت خوبی در این رشته ایجاد شده است.

او همچنین گفت که سرمربی تیم ملی یکی از بهترین مربیان فوتبال ساحلی است.

احمدزاده هم گفت که فوتبال ساحلی را از سال ۸۴ آغاز کرده و پیش از آن در رشته فوتسال فعالیت می‌کرده است. او همچنین از زحمات فرشاد فلاحت‌زاده و بهزاد داداش‌زاده در تیم ملی فوتبال ساحلی تقدیر کرد.

بهترین بازیکن رقابت‌های بین قاره‌ای فوتبال ساحلی در ادامه گفت: پیش از این هزینه‌های تیم را از جیب خود خرج می‌کردیم ولی حالا به حمایت همه نیاز داریم.

حسینی هم گفت که پیش‌تر در ترکیب تیم فوتبال شموشک نوشهر بازی در لیگ بر‌تر فوتبال را هم تجربه کرده است.

در ادامه مجری برناه از احمدزاده پرسید که کدام یک از گل‌های انتخاب شده از سوی عوامل برنامه را به عنوان بر‌ترین گل نیم فصل اول لیگ بر‌تر برمی گزیند. او پاسخ داد: من پرسپولیسی هستم اما گل وریا غفوری به استقلال را بسیار زیبا دیدم. خودم در بازی نفت و استقلال در ورزشگاه بودم.

در پایان، پیمان حسینی گفت که قرارداد فوتبالیست‌های ساحلی در ایران از ۵ تا ۳۰ میلیون تومان است که خوب نیست.

در ادامه برنامه قسمت‌هایی از دیدار استقلال برابر ملوان (معوقه هفته ۱۲ لیگ بر‌تر) و نفت آبادان برابر گسترش فولاد تبریز (جام حذفی) پخش شد.

هفته گذشته، اختلاف نظری بین مجری برنامه «۹۰» و محمدرضا کسرایی، مسئول بین الملل سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایجاد شد. کسرایی مدعی بود که پاداش فیفا تنها برای حضور در جام جهانی به باشگاه به ملی پوشانی تعلق می‌گیرد که در دو سال منتهی به جام جهانی ملی پوش بوده‌اند اما فردوسی‌پور اعتقاد داشت که فیفا پاداش حضور در جام جهانی را به باشگاه یا باشگاه‌هایی می‌دهد که ملی پوش در دو سال منتهی به جام جهانی در آن‌ها عضویت داشته‌اند.

به این منظور، از اتحادیه باشگاه‌های اروپا استعلام گرفته شده و مشخص شد که کسرایی اشتباه کرده است. همچنین غلامرضا رفیعی، کار‌شناس حقوقی فوتبال مقیم در سوئیس از طریق ویدئو کنفرانس در برنامه حضور یافت و نظر فردوسی‌پور را تایید کرد.

در ادامه کسرایی روی خط برنامه آمد و ضمن تقدیر از مجری برنامه برای توجه به این مساله گفت: منتظر نامه تکمیلی فیفا بودیم که به باشگاه‌ها ارسال کنیم اما پس از بررسی دوباره فرم‌های ارسالی فیفا، با نظر شما موافقیم.

در ادامه برنامه گزارشی از تمرین تیم پیشکسوتان پرسپولیس پخش شد. این تیم خود را آماده می‌کند که ۷ آذر، برابر تیم پیشکسوتان میلان به میدان برود.

در ادامه، مجری برنامه «۹۰» با محمد رویانیان تماس گرفت تا درباره بازی پرسپولیس و میلان از او سوال کند. رویانیان گفت: مهدوی کیا بهانه‌ای شد تا این بازی برگزار شود. ما برای بازی با هامبورگ هم آماده بودیم اما او گفت که بهتر است باشگاه هزینه نکند. در نتیجه به فکر دعوت از پیشکسوتان میلان افتادیم که اسپانسر هم داشت و حالا هم دارد محقق می‌شود.

وی ادامه داد: این کار از این جهت زیباست که بازی خداحافظی مهدوی‌کیا است. خودم دوست داشتم که کریم باقری هم این کار را بکند. دومین دلیل این است که پیشکسوتان از گوشه و کنار جمع می‌شوند و برابر هزاران تماشاچی و میلیون‌ها بیننده بازی می‌کنند. سومین دلیل هم اینکه بخش عمده پولی که اسپانسر ما به میلان داده به بیماران سرطانی میلان اختصاص پیدا می‌کند و بخشی از درآمدهای ما به موسسه محک و شیرخوارگاه آمنه می‌رسد.

رویانیان ادامه داد: مجموعا حدود ۲۰۰ هزار یورو پرداخت شده که تمام آن را اسپانسر تقبل کرده است.

در ادامه مدیرعامل باشگاه پرسپولیس درباره تساوی تیم فوتبال میلان در هفته اخیر لیگ ایتالیا سخن گفت که این مساله با تعجب فردوسی‌پور همراه شد. مجری برنامه «۹۰» از رویانیان پرسید که خود او این حرف را می‌زند یا بدل اوست که این قدر فوتبالی شده است؟

همچنین فردوسی‌پور از رویانیان خواست که برای حضور بانوان در ورزشگاه تلاش بیشتری کند. رویانیان هم گفت: خانواده سفرا و هواداران میلان در ایران و جمعی از دختران ایتالیایی که در مدارس ایتالیایی در تهران تحصیل می‌کنند، شناسایی شده‌اند که در ورزشگاه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: معتقدم فضای ورزشگاه‌های ما چه از نظر سخت افزاری و چه نرم افزاری آمادگی حضور بانوان را ندارد.

رویانیان در ادامه گفت: از همه پیشکسوتان تشکر می‌کنم که تحت هر شرایطی آمدند. آن‌ها خودشان وضعیت خود را می‌دانند که چقدر می‌توانند بازی کنند. علی پروین هم بر این کار نظارت می‌کند. شاید در این بازی دو تیم ۱۴ نفره به میدان بفرستیم که هر کدام یک نیمه بازی کنند.

گفت‌و‌گوی ویژه
فریدون اصفهانیان و رضا غیاثی، مهمانان ویژه برنامه «۹۰» بودند. موضوع ویژه برنامه هجمه علیه داوری‌ها و مسائلی از این دست بود.

غیاثی: زمانی که تاج رئیس کمیته داوران بود، حق الزحمه داوران را از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان رساند. آن زمان ۱۰۰ میلیون تومان در سال از اسپانسر می‌گرفتیم، حالا چقدر می‌گیریم؟ ۵۰۰ هزار تومان. اگر حق الزحمه داوران و کم داوران و داور چهارم را جداگانه حساب کنیم، ۳۴۷ میلیون تومان در سال به داوران پرداخت می‌شود.

حرف دکتر سیار برای من حجت است که جامعه داوری ما مانند یک سبد پر اسیب‌های خوش بو است که چند سیب گندیده در آن هست.

فردوسی‌پور: داورانی هم داریم که از نظر مالی مشکلی ندارند. چرا کمیته داوران تلاشی برای بیشتر شدن حق الزحمه‌ها نمی‌کند؟
اصفهانیان: نامه نوشتیم به رئیس فدراسیون و تازه ۳۰ درصد به لیگ بر‌تر اضافه کردند و ۵۰ درصد به لیگ‌های پایین‌تر. البته تاج وعده داد که در آینده حقوق‌ها باز هم افزایش پیدا می‌کند.

غیاثی: اگر در زندگی داوران مشکلی پیش بیاید، کمیته داوران باید پشت آن‌ها بایستد تا مبادا راه خطا بروند. مانند آن روزی که من مشکلی را که برای اصفهانیان پیش آمده بود، نزد آقای دادگان حل کردم. یک بار دیگر با اصفهانیان در کمیته داوران همکار بوده‌ام، چرا در آن زمان حرف و حدیث‌ها درباره اختلاف ما پیش نمی‌آمد؟ آن زمانی که در برنامه «۹۰» اصفهانیان را مسخره می‌کردند، حسین عسگری با او رفت و آمد خانوادگی داشت.

فردوسی‌پور: منظورتان از کسانی که مسخره می‌کردند، هوشنگ نصیرزاده است؟
غیاثی: من از کسی اسم نبردم. هنوز با نصیرزاده حرف نمی‌زنم اما او در این مورد کمترین نقش را داشت. شاید اصفهانیان از حرفم ناراحت شود اما حرف نصیرزاده درباره اینکه روسای هیات‌های استانی نمی‌توانند رئیس کمیته‌های فدراسیون باشند،، درست است.

ایشان در حالی که رئیس کمیته داوران بوده، گاهی از مطبوعات می‌شنیده که دپارتمان چه تصمیم‌هایی گرفته! این هم اشتباه عسگری بود که باید اطلاع می‌داد و هماهنگی می‌کرد.

اصفهانیان: خود ما داور بین المللی بودیم و سال‌ها کار کردیم. با توجه به مسائلی که پیش آمد، دیدیم که هر کاری می‌کنیم همکاری وجود ندارد. در ‌نهایت تصمیم جمعی گرفتیم که رئیس دپارتمان عوض شود. حدود هفت ماه پیش، نامه‌ای به نبی دادیم، چون رییس دپارتمان باید از طریق او به کفاشیان معرفی شود. به هر دلیلی این تغییر صورت نگرفت. برای ما شخص مهم نیست بلکه هماهنگی مهم است. هنوز هم با عسگری دوست هستیم و مشکلی نیست.

معلمی شغل انبیاست. آن‌ها کمترین حقوق را می‌گیرند. خودم معلم هستم. این طور نیست که چون حقوق ما کم است از کارمان کم بگذاریم.

غیاثی: ماده ۴۱ کمیته‌های دائم فدراسیون، بند ۳؛ روسای کمیته‌های فدراسیون از طریق دبیرکل باید به رئیس فدراسیون پیشنهاد شود. نمی‌شود که رئیس کمیته داوران، رئیس دپارتمان را تغییر دهد. هیات رئیسه فدراسیون نمی‌تواند خلاف اساس نامه خودش چیزی را وضع کند. عسگری باید شأن اصفهانیان را به عنوان رئیس کمیته داوران حفظ کند اما مشکلاتی پیش آمد و ما هم از کمیته رفتیم.

اصفهانیان: کسی که می‌خواهد رئیس دپارتمان باشد باید با کمیته هماهنگ باشد. چه ایرادی دارد که ما کسی را به دبیرکل پیشنهاد دهیم تا اگر او پذیرفت، به رئیس فدراسون معرفی کند؟

غیاثی: روز اولی که ابلاغ خود را گرفتیم، دوستان می‌خواستند عسگری را تغییر دهند. هنوز اساس نامه جدید کمیته داوران تصویب نشده و فعلا باید به‌ همان اساس نامه قدیمی رجوع کنیم.

فردوسی‌پور: وضعیت ترکی چه شد؟ چرا در کلاس نبود؟
اصفهانیان: از طریق دپارتمان ترکی را دعوت کرده بودیم. شاید هم دعوتنامه دیر به او فکس شده باشد اما چطور شده سخندان، کامرانی فر، فریمانی و قهرمانی بودند؟

غیاثی: دپارتمان دعوتنامه را فرستاده بوده است.

فردوسی‌پور: چرا برخی داوران را قبل از بازی تغییر می‌دادید؟
اصفهانیان: ما هم خارج از کشور قضاوت کرده‌ایم. آن زمان اگر شب قبل بازی به ما می‌گفتند باید سوت بزنیم حتی اگر تازه از خارج آمده بودیم، انجام می‌دادیم. ترکی به ما گفته بود که نمی‌خواهد داوری کند چون تمرکز ندارد اما وقتی دیدیم که در آسیا سوت زده، پس یعنی تمرکز دارد و برای همین برایش بازی گذاشتیم. اما بعدش هر چه تماس گرفتیم موفق نشدیم که با او صحبت کنیم. ترکی گفته بود که با او هماهنگ نشده بوده!

فردوسی‌پور: چرا با خودش صحبت نکردید؟
اصفهانیان: رفاقت‌ها خوب است اما همه جا جواب نمی‌دهد. نمی‌توانیم با همه داوران تک به تک حرف بزنیم. ترکی یکی از بهترین‌های ماست اما باید تابع کمیته باشد. می‌خواهیم آن‌ها همانطور که در خارج از کشور موفق هستند، در داخل هم باشند.

غیاثی: ترکی توقع زیادی ندارد. او می‌گوید اگر ثابت شده که قهرمانی تخلفی کرده با او برخورد کنند اما کمیته داوران باید از داورش حمایت می‌کرد.

در ادامه محسن ترکی روی خط برنامه آمد تا پاسخگوی مطالب مطرح شده درباره خودش باشد. او گفت: همه می‌دانند که من هرگز اهل حاشیه نبودم و از رسانه‌ای بودن دوری کرده‌ام. اگر برخی از سوالاتتان را پاسخ ندادم، از حالا عذرخواهی می‌کنم. این روز‌ها روزهای لبخند برای داوری نیست. همه چیز را نباید به شوخی بگیرند. داوری ما دو ماه سخت را پشت سر گذاشته است. کمیته داوران هیچ واکنشی به ماجرای محسن قهرمانی نداشت و من با امتناعم از داوری خواستم پیامی به کمیته بدهم که کاری کند. سپس نامه‌ای با امضای داوران به کفاشیان دادیم که اگر داوری خلافی کرده با او برخورد کنند. می‌خواستم با این کار بار را از دوش همکارانم بردارم.

فردوسی‌پور: دعوتنامه کلاس داوری را چه زمانی گرفتید؟
ترکی: باید چهارشنبه صبح به تهران می‌آمدیم اما دعوتنامه عصر پنجشنبه به دست ما رسید.

اصفهانیان: چطور شده از شش نفر نماینده استان خراسان رضوی پنج نفر رسیده‌اند و فقط ترکی نرسیده؟!

ترکی: وضعیت من با پنج نفر دیگر فرق می‌کرد. برای من حداقل ۱۵ یا ۲۰ مورد مصاحبه شده بود که با او برخود می‌کنیم! من هم تاریخ کلاس را می‌دانستم اما حالا باید دم خروس را قبول کنیم یا قسم آقایان را؟ تماس گرفتم با اصفهانیان و گفتم که رسانه‌ها از قول او نوشته‌اند که من مشکل روحی روانی دارم. من هم می‌توانستم جواب ایشان را بدهم.

فردوسی‌پور: گفته‌اید که اگر لب باز کنید عده‌ای با خاک یکسان می‌شوند؟
ترکی: باید جواب کسانی را که در نبودم ناجوانمردانه مصاحبه کرده بودند بدهم و از حقم دفاع کنم. گفتم که اگر مسائلی را ناجوانمردانه درباره من بگویند، جواب می‌دهم. مصاحبه من کاملا روشن است و معلوم است که منظورم چه کسی بوده است. متاسفانه می‌خواستند مرا مقابل جامعه داوری قرار دهند.

فردوسی‌پور: شما هم مثل جباری رفتارهای خاصی دارید!
پس از این صحبت مجری برنامه، مصاحبه گزارشگر برنامه با علیپور پخش شد. او گفت: پرونده قهرمانی بسته شده و به کمیته انضباطی ارجاع شده و حالا باید منتظر صدور حکم باشیم. افرادی که در این پرونده دخیل هستند بین شش ماه تا دو سال محرومیت در انتظارشان است.

ترکی: ما اصلا پول نمی‌خواهیم. داوران ما شغل‌های خوبی دارند و از نظر مالی مشکلی ندارند. خواهش می‌کنم با آبروی داوران بازی نکنند. چرا اصفهانیان افزایش ۳۰ درصدی حقوق داوران را این طور رسانه‌ای می‌کند؟ در دوره‌های مختلف داوران زیادی را کنار گذاشتند و کسی نفهمید چرا؟ شاید برخی‌هایشان مشکلاتی داشتند اما چیزی رسانه‌ای نشد. انتظار ما از اصفهانیان این بود که سریع نسبت به ماجرای شکایت پرسپولیسی‌ها واکنش نشان می‌داد. پرسپولیسی‌ها نباید ماجرا را رسانه‌ای می‌کردند.

فردوسی‌پور خطاب به اصفهانیان: از شما انتقاد می‌کنند که چرا خودتان به کلاس فوتورو رفتید در حالی که زبان انگلیسی‌تان خوب نبود؟
اصفهانیان: زمانی که دعوتنامه AFC آمد، نوشته شده بود که داور بازنشسته تاپ کشور. اگر این مطلب روشن می‌شد من حداقل پنج سال قبل باید به این دوره می‌رفتم. زبان انگلیسی من کامل نیست اما طوری هم نیست که نتوانم در کلاس شکرت کنم. در آنجا کسانی بودند که نمی‌توانستند کامپیوترشان را روشن کنند.

فردوسی‌پور: شما توانستید روشن کنید؟!
اصفهانیان: (با خنده)‌ای بابا!

غیاثی: آقای اصفهانیان تمام کنید این کار‌ها را!

مسابقه پیامکی برنامه ۹۰ این هفته به انتخاب زیبا‌ترین گل نیم فصل نخست لیگ بر‌تر اختصاص داشت. نتایج این مسابقه به این شرح بود:

۱ – گل آندرانیک تیموریان – بازیکن استقلال - به فولاد

۲ – گل محمدرض خلعتبری – بازیکن پرسپولیس - به راه آهن

۳ – گل مجتبی شیری – بازیکن راه آهن- به تراکتورسازی

۴ – گل رسول علیزاده – بازیکن گسترش فولاد- به ذوب آهن

۵ – گل وریا غفوری – بازیکن نفت تهران - به استقلال

۶ – گل ایمان موسوی – بازیکن گسترش فولاد – به مس کرمان

در پایان از بین بیش از ۲میلیون پیامک ارسال شده به برنامه، گل وریا غفوری با ۳۷ درصد به عنوان بر‌ترین گل نیم فصل اول انتخاب شد.

اخبار ورزشی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------