چنگیز:استقلالی‌ها تو باغ نبودند؛ کاوه رضایی را از دست دادند!



  اخبارورزشی ,خبرهای  ورزشی , چنگیز

برای چی برای نیمار این همه پول می‌دهند؟منصوریان یک گلزن داشت، اخراج نمی‌شد 

پیشکسوت استقلال درباره این روزهای این تیم می‌گوید.

 

 استقلال این روزها با مربی جدیدش شرایط تازه‌ای را تجربه می‌کند. آّبی‌پوشان پایتخت حالا با بردهایی که پس از آمدن وینفرد شفر به دست آورده اند به آینده امیدوارترند. این امیدواری را حتی می شود در صحبت های پیشکسوتان این تیم هم دید. عبدالعلی چنگیز هم حسابی به آینده استقلال با شفر امیدوار است. او در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره یک نقطه ضعف اصلی تیم استقلال می گوید. ضعفی که اگر منصوریان آن را برطرف می کرد دیگر نیازی به آمدن مربی جدید نبود. گفت‌وگوی با ما این پیشکسوت استقلال که در حاشیه نمایشگاه مطبوعات انجام شده است را در ادامه می خوانید.

 

*وضعیت استقلال این روزها را چطور می بینید؟

من قبلا هم گفته بودم تیم استقلال و موقعیتی که داشت، دو حالت داشت و مربی جدید می تواند یک انگیزه جدید باشد. به قول خودمان بعضی اوقات تعویض مربی نه برای این است که یک مربی بهتر بیاورند، برای این است که یک شوک به تیم وارد کنند. این شوک فعلا هنوز برای استقلال جواب نداده.

 

خوشبختانه یا بدبختانه هم خیلی زود به دربی خوردند. اگر مثلا چند بازی بعد به دربی می خوردند خیلی بهتر بود و اثر مربی بیشتر دیده می شد ولی موقعیت استقلال، موقعیتی است که من روز اول که این تیم را دیدم و یک بازی اش جلوی پدیده را در استادیوم دیدم، تنها نقطه ضعفش مربی نبود بلکه نبود یک بازیکن گلزن یا تمام کننده بود. این چیزی است که متاسفانه در تیم های بزرگ هر تیمی نداشته باشد صد در صد نتیجه را واگذار می کند. به این دلیل که تیم ها دائما جلوی تیم های بزرگ دفاعی بازی می کنند و برای همین باید حتما یک گلزن خوب باشد که بتواند بازی را دربیاورد.

 

حداقل تماشاگر بداند که بازی را برده. حتی اگر بد هم بازی کند اما بازی را ببرد چون بیشتر تماشاگرهای فوتبال در دنیا ظرفیت باخت ندارند. هر جای دنیا هم سرچ کنی همینطور است. بایرن مونیخ خیلی هم خوب و ایده آل بازی می کرد اما به محض اینکه باخت گفتند کسی بیاید که ببرد. امروزه کل دنیا همین است و نمی شود کاری کرد. شاید تعداد انگشت شماری باشند که زیبایی فوتبال را بخواهند و باخت هم خیلی مهم نباشد ولی برد استقلال می تواند در مراحل آینده وضعیت را بهتر کند. استقلال این روزها به صبر نیاز دارد و هیچ کاری هم نمی شود کرد.

 

*استقلال در دربی نتیجه نگرفت. به نظر شما زیبا بازی کرد؟

من بازی را ندیدم ولی شنیدم بازی آنقدری جالب نبود و آنطوری نبوده که دلمان می خواسته. و همانطور که گفتم استقلال اصلا این روزها نیاز به زیبا بازی کردن ندارد، به برد احتیاج دارد و این برد هم احساس می کنم تا یک گلزن خوب نداشته باشند محقق نمی شود و نیاز به یک بالانس مناسب دارد.

 

*این گلزن الان در لیست استقلال وجود دارد و نمی تواند کاری انجام بدهد؟

این نکته خیلی جالب است امروزه در دنیا خیلی زود نقاط ضعف و قوت تیم هایشان را پیدا می کنند. این تیم استقلال تیمی بود که مشخص بود این تیم گل نمی زند. توپ از خط 18 هم رد می شود اما وارد دروازه نمی شود. یک روز من را به لیگ قطر بردند و فقط من را برای گل زدن بردند. 20 دقیقه اول بازی دیدم کسی به من توپ را پاس نداد. رفتم توپ را از دروازه بان گرفتم. برای اینکه اینها دنبال یک گلزن می گشتند و من در دو جام برایشان بهترین گلزن شدم. گلزن هم مجانی نیست اگر استقلال سه بازیکن هافبک دارد درست نیست باید جای این سه تا برود یک گلزن بیاورد.

 

در همان قطر مربی به من گفت شما ساعت ده صبح باید بیایی خصوصی تمرین کنی. پرسیدم برای چی؟ گفت برای اینکه آبروی من، آبروی خودت و نتیجه دست من و تو است. تو باید بیشتر از این بازیکن ها فعالیت کنی. بعد از دو هفته که تمرین صبح خصوصی داشتم گل هایی که من آنجا می زدم را بارها تلویزیون نشان می داد و باز هم باورشان نمی شد توپ وارد دروازه شده است. شانسی یا شیر یا خط یا با دعا نبود، فقط از همان تمرینات بود. اما متاسفانه در ایران بازیکن های فوروارد ما اصلا مربی ها رویشان کار نمی کنند. تاکتیک یک برنامه هماهنگ کننده است اما گلزن باید به طور اختصاصی در ذاتش چیزهایی داشته باشد و تمرینات جدا کند. اگر می خواهید راجع به استقلال هم صحبت کنیم اول باید یک بازیکن برای این تیم بیاوریم که گلزن باشد.

 

*سوال من این بود که این بازیکن الان در لیست این بازیکن های حال حاضر استقلال وجود دارد و کارآیی ندارد؟

اگر بود یکی دو تا زده بود و دلمان خوش شده بود. گمشده این تیم یک بازیکن گلزن است. باید جای هر چیزی اول فکر یک گلزن می کردند. دو بازیکن در تیم های بزرگ صد در صد باید بهترین باشند. یکی دروازه بان و دیگری گلزن. بقیه خوب بازی می کنند ولی گلزن بازیکنی است که باید سطحش از بقیه فاصله داشته باشد. چون در شرایطی است که باید بین چهار، پنج دفاع و دروازه بان کاری کند توپ وارد دروازه شود. در قطر هم به همین دلیل مربی به من گفت مسوولیت یک فوروارد دهها برابر بازیکن های دیگر است. شما هافبک باشی جا داری حرکت می کنی ولی فوروارد اصلا جا برای حرکت ندارد، منطقه خیلی بسته است و او باید در همین شرایط کار کند.

 

*از شفر شناختی داشتید؟

بله اما حرف من این است که اگر دوای استقلال مربی بود من می گفتم. دوای استقلال فقط یک گلزن است.

 

*یعنی اگر منصوریان هم یک گلزن داشت موفق می شد؟

صد در صد. شک نکنید اگر مربی بزرگ باشد هر جای دنیا با دروازه بان خوب و مهاجم خوب تیم موفق می شود. چرا به نیمار این قدر پول می دهند؟برای اینکه دقیقه به دقیقه بازی بوی گل می دهد.

 

*استقلال کاوه رضایی را از دست داد.

بله. اینها اصلا در باغ نبودند که چه می کنند. باید پول سه بازیکن را به او  می دادند می ماند. یک بازیکن گلزن ذاتا گلزن است. یعنی باید گلزن به دنیا آمده باشد ولی خب تمرینات هم می خواهد. چند بازیکن در تیم ملی داریم که چون در اروپا کار می کنند اینجا هم به راحتی تیم ما را به جام جهانی بردند. ببینید چه گل هایی می زنند. سردار آزمون یکی از آنهاست. در ایران بازیکنی داریم که اینطور باشد؟ هر لحظه توپ به اینها می رسد توی گل می رود. این نشان می دهد که به طور اختصاصی تمرین دارند.

 

*بعد از اینکه برانکو به پرسپولیس آمد انسجامی در این تیم به وجود آمد و رفاقتی بین بازیکنان و مربی ایجاد شد که این رفاقت در زمین هم جواب داد.

بله همینطور است. همانطور که می گویند رهرو آن نیست که گه تند و گه آهسته رود. برانکو آهسته آهسته این تیم را ساخت و تماشاگر احساس کرد، این تیم جدید است و روش جدید دارد. اولین چیزی که برانکو داشت یک آرامش خاص بود. دید بازیکن ها اضطراب و آشفتگی دارند آرامش را به این تیم تزریق کرد. مربی باید جامعه شناس بزرگی باشد. روان شناس بزرگی باشد. تمرینات روانی کند تا بتواند بازیکن در زمین خودش را نشان بدهد. برانکو به تیم جابجایی و آهنگ داد. اوایل برانکو را شما ببین. صبوری مردم باعث شد تا تیم به اینجا برسد که مردم راضی باشند.

 

*شفر این ویژگی ها را دارد؟

صد در صد ولی استقلالی که به دست او افتاد خیلی بحران داشت. شک نکنید که با دو برد استقلال نجات پیدا می کند.  

 

*اتفاقی که بعد از دربی افتاد این بود که سکوها استقلال را بعد از باخت هم تشویق کردند.

این خیلی خوب است پس شک نکنید که تیم توانسته آن آرامش را به دست بیاورد. آرامش تیم به تماشاگر می رسد. اگر دیدید تماشاگر سر و صدا می کند بدانید که تیم آرامش ندارد.

 

 

اخبار  ورزشی  -  خبر انلاین 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------