آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هاشمی نسب:خطر از بیخ گوش استقلال گذشت | حسینی: ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم!

مربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امیدوارم در همه بازی ها عدالت رعایت شود، گفت: در دقایق پایانی دیدار با شمس آذر…

اتهام بزرگ به آقای دکتر!



  اخبارورزشی ,خبرهای  ورزشی ,علی دایی

اصفهانیان، رئیس کمیته داوران : دایی در حیطه وظایف خود صحبت کند 

اصفهانیان، رئیس کمیته داوران در گفت‌وگو با «شهروند»: ٥ ماه قبل و بعد از پیروزی سایپا مقابل صنعت نفت آبادان در هفته دوم لیگ برتر علی دایی در کنفرانس خبری حاضر شد و ضمن تمجید از عملکرد شاگردانش به خاطر کسب پیروزی اعلام کرد كه بنا ندارد این فصل درباره داوران صحبتی داشته باشد.

 

حالا ٥ ماه بعد از این وعده دایی نه‌تنها به قول خودش عمل نکرده بلکه هفته به هفته شدت انتقادهای او به داوری بیشتر و بیشتر می‌شود. او پس از پایان بازی سایپا مقابل سپاهان در هفته شانزدهم شدید‌ترین انتقادها را به دکتر بیژن حیدری مطرح کرد و در چنین شرایطی همه منتظر واکنش فدراسیون فوتبال به توهین‌های دایی هستند.

 

جنجال در بازی سایپا- سپاهان

سایپا در هفته شانزدهم شانس بسیار زیادی داشت تا در بازی مقابل سپاهان به یک ٣ امتیاز حساس دست پیدا کند. شاگردان دایی تا دقیقه ٨٥ از حریف خود پیش بودند اما در یک صحنه مشکوک بیژن حیدری برای سپاهان یک پنالتی اعلام كرد تا درنهایت با گل‌شدن ضربه پنالتی بازی با نتیجه یک بر یک به پایان برسد. سرمربی سایپا که در طول بازی هم بارها و بارها به عملکرد تیم داوری اعتراض داشت،‌ بعد از اعلام پنالتی اعتراض‌هایش به اوج خود رسید. البته این پایان عصبانیت دایی نبود و او در کنفرانس خبری صحبت‌های عجیب و غریبی را علیه دکتر حیدری مطرح کرد. درست است که صحبت‌های دایی خیلی تند بود اما نمی‌شود واژه بی‌سابقه را برای آن به کار برد. دلیلش هم این است که این مربی بارها و بارها به طرق مختلف مواضع تندی علیه داوران فوتبال ایران داشته است؛ اما اتهاماتی که دایی به بیژن حیدری زد چه بود؟

 

اتهام به دکتر

اتهامات دایی به دکتر بیژن حیدری به این شرح است: «شما بروید یک داور را بیاورید که آن صحنه را خطا اعلام کند؛ اگر صحنه پنالتی را هم به خاطر بیاورید، توپ در شرایط معمولی به دست بازیکن من خورد و دستش اصلا باز نبود؛ متاسفانه نمی‌دانم این اشتباهات دفعه چندم است که برای تیم من رخ می‌دهد. ما به مسأله‌ای اعتقاد داریم که یکی از آنها این است که هر کس در این دنیا جواب کارهایش را می‌گیرد؛ خودم خیلی‌ها را دیدم که طوری در زندگی‌شان ضربه خوردند که متوجه نشدند از کجا ضربه خوردند؛ ان‌شاءالله همه به خودمان بیاییم و وجدانمان بیدار شود و حق را به حق‌دار بدهیم.»

 

داستان معروف کارت‌به‌کارت و قهرمانی و دایی

مشهورترین جنجال داوری فوتبال ایران مربوط به همان بازی معروف پرسپولیس- سپاهان در اصفهان است که علی دایی با افشاگری‌هایش محسن قهرمانی را به غش‌کردن به سمت تیم اصفهانی متهم کرد و سپس ماجرای دریافت پول از باشگاه‌ها و کارت‌به‌کارت لو رفت و قهرمانی محروم شد. البته علی دایی با مدل اعتراض‌هایش به داوری همیشه نشان داده که اعتماد کافی به آنها ندارد و حتی چند بار هم در مصاحبه‌های خود به این مسأله تأکید کرده است. با وجود این تکرر اتهامات دایی به داوران و تند‌بودن اعتراض‌هایش به خوبی نشان می‌دهد که این نگاه چهره‌ شناخته‌شده فوتبال ایران به قاضیان مسابقات می‌تواند هر لحظه زمینه‌ساز یک پرونده بزرگ و جنجالی دیگر در فوتبال کشور شود.

 

اعتراض‌های تمام‌نشدنی و تکراری

علی دایی در همان بازی مقابل صنعت نفت در هفته دوم که گفته بود تصمیم دارد امسال درباره داوران حرف نزند یک جمله جالب توجه به زبان آورد و گفت: «اگر صحنه‌های بازی را دوباره نگاه کنید، می‌بینید که بیشتر سوت‌ها به نفع صنعت نفت بود.» این مربی در بازی مقابل گسترش فولاد هم عملا اعتراض‌های شدید به داوری داشت و گفت داور با عملکرد خود روی نتیجه بازی تأثیر داشت. این مربی حتی بعد از بازی تیمش مقابل مشکی‌پوشان هم با اعتراض شدید به داوری گفت: «به غیرت بازیکنانم افتخار می‌کنم که با این همه ناداوری ٢٠ امتیاز گرفتیم. بازیکن من را امروز زدند؛ چرا داور کارت نداد؟ داور به دنبال این بود که در یک بازی جلوی ما مسائل گذشته را جبران کند. ما با او مشکل نداشتیم و کرمانشاهی بود که با ما مشکل داشت.

 

کرمانشاهی در بازی ما مقابل پرسپولیس دنبال این بود که کار‌هایی را انجام دهد که در این بازی به اهدافش رسید.» سرمربی سایپا بعد از بازی این تیم مقابل فولاد خوزستان هم البته با این جملات عجیب از خجالت داور درآمد و تأکید کرد: «متاسفانه تمام این داوری‌ها علیه ما صورت می‌گیرد. در بازی با سپیدرود بازیکن ما را طوری زدند که هم رباط صلیبی‌اش پاره شد، هم رباط جانبی‌اش پاره شد و رفت پیش دکتر کیهانی، دکتر گفت ماشین به او زده؟! آن صحنه را خطا نگرفتند و در عوض بازیکن ملی‌پوش ما مهدی ترابی را سه کارته کردند تا او را در این بازی نداشته باشیم. بازی با فولاد را نگاه کنید؛ آقای داور شاید ماموریت داشته تیم ما را ببازاند.» این صحبت‌ها تازه بخشی از اعتراض‌های دایی به داوری‌های این فصل بود که می‌توان گفت او در اکثر مسابقات تیمش به بدترین شکل ممکن علیه داوران حرف زده است.

 

درباره دکتر بیژن

دکتر بیژن حیدری داور ٣٧ساله و فعال لیگ برتر معمولا مورد احترام اهالی فوتبال و رسانه‌ها بوده و در زلزله اخیر کرمانشاه‌ هم به جای قضاوت‌کردن در مسابقات لیگ تصمیم گرفت با سفر به مناطق زلزله‌زده به آسیب‌دیدگان این حادثه تلخ رسیدگی پزشكی داشته باشد. طبیعتا همان‌طور که مربیان و بازیکنان در فوتبال اشتباه می‌کنند داوران هم از این قاعده مستثنی نیستند و اتهام تبانی و حق‌خوری به آنها از سوی مربیان و بازیکنان بدون ‌شک کمکی به فوتبال کشور نمی‌کند.

 

مسأله حایز اهمیت درباره بیژن حیدری اینجاست که او می‌تواند در پزشکی درآمد بسیار خوبی هم داشته باشد و نیازهای زندگی خود را بر طرف کند. با وجود این می‌بینیم او ورزش و داوری را هم در سطح حرفه‌ای دنبال می‌کند و از نظر کارشناسان با این‌که اشتباهاتی در قضاوت‌هایش مثل تمام داوران بزرگ دنیا داشته، همواره یکی از بهترین داوران لیگ برتر بوده است. در این میان نباید فراموش کرد در فوتبالی که بازیکنان و مربیان سالانه با قراردادهای چند صدمیلیونی و میلیاردی پول قابل توجهی به دست می‌آورند، همین داوران فوتبال حتی یک ریال از حق‌الزحمه ناچیز خود را هم دریافت و هیچ‌کدام از همین مربیان و بازیکنان معترض حتی یک بار هم به این نکته منفی و ناراحت‌کننده فوتبال کشور در صحبت‌های خود اشاره هم نکرده‌اند.

 

 اصفهانیان: نمی‌گذاریم نتایج ضعیف خود را گردن داور بیندازند!

فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران و عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در رابطه با تازه‌ترین اتهاماتی که علی دایی درباره داوران و این‌بار شخص دکتر بیژن حیدری مطرح کرده است، در گفت‌وگوی کوتاه با روزنامه شهروند گفت: «درباره اتفاقات بازی سایپا-سپاهان هنوز گزارش ناظر و داور بازی به دست ما نرسیده است و تا وقتی که گزارش نرسد ما نمی‌توانیم اظهار نظر رسمی درباره عملکرد تیم داوری و حواشی بازی داشته باشیم.

 

نکته قابل توجه اینجاست که انسان خطا هم می‌کند و اشتباه‌کردن داور در تمام مسابقات دنیا اتفاق می‌افتد. نباید این‌طور باشد که مربیان لیگ برتر و بازیکنان کسب نتایج ضعیف تیم خود را به گردن اشتباهات داوری بیندازند.» وی ادامه داد: «سعی کمیته داوران همواره بر این است که با تمام کمبود‌ها از داوران حمایت کند و این را از مدیریت فدراسیون هم خواسته‌ایم که حمایت قاطع‌تری از داوران در مقابل هجمه‌ها داشته باشند.

 

ما خودمان آيین‌نامه‌ای داریم که براساس آن وقتی یک مسابقه را آنالیز می‌کنیم اگر داوری اشتباه تأثیرگذاري داشته باشد به جزییات آن رسیدگی می‌شود و جرایمی را طبق قانون در نظر می‌گیریم؛ هر کسی هم عملکرد خوبی داشته باشد طبیعتا تشویق می‌شود.» اصفهانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: «من نمی‌خواهم درباره شخص دایی یا فرد دیگری صحبت کنم. روی صحبت من با تمام مربیان است که نباید با اعتراض‌های خود به جایگاه و شأن داوری ضربه بزنند. فدراسیون در این زمینه آيین‌نامه انضباطی دارد و قطعا ما تمام اتهامات و توهین‌هایی را که از سوی بازیکن یا مربی خاصی به داوران مطرح شود به کمیته انضباطی برای رسیدگی قانونی ارجاع می‌دهیم.

 

مربیان فوتبال بهتر است در حیطه وظايف خودشان اظهار نظر کنند. شما نگاه کنید که در همین فصل آقای دایی چندین‌بار و به چه شکل‌های تندی علیه داوران موضع گرفته است. ایشان بداند که داوران وظیفه قانونی خود را سعی می‌کنند كه انجام بدهند پس اگر ایشان هم در حیطه وظایف خود اظهار نظر داشته باشد، فوتبال ایران و همه آرامش بهتری خواهند داشت.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------