آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

ترکیب پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان مشخص شد(هفته بیست و چهارم لیگ بیست و سوم)

ترکیب تیم فوتبال پرسپولیس برای دیدار امروز با صنعت نفت آبادان مشخص شد که طبق پیش بینی ها سرمربی برزیلی تغییری در ترکیب…

سایه روشن های حامی مالی لباس تیم ملی فوتبال



  اخبارورزشی,خبرهای  ورزشی,لباس تیم ملی فوتبال

در روزهای اخیر موضوع افشای جزییات قرارداد حامی مالی لباس تیم ملی فوتبال در جام جهانی به بحثی داغ بین هواداران فوتبال، مسئولین ورزشی و حتی مدیران اقتصادی تبدیل شده است. 

تمامی تیم های فوتبالی که موفق به کسب جواز حضور در مرحله نهایی جام جهانی 2018 روسیه شده اند، تلاش کرده اند تا با بهترین تولیدکنندگان لباس های ورزشی قرارداد بسته و با کیفیت ترین لباس ها را برای تیم خود تهیه کنند.

 

این موضوع همچنین به محلی برای درآمدزایی فدراسیون ها تبدیل شده و بخشی از هزینه های بالای تدارکات تیم های ملی از محل جذب اسپانسر تامین می شود.

 

یکی از دغدغه های کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی نیز این بود که تیم ملی از لباس های بی کیفیتی استفاده می کند و درحالی که بازیکنان در تیم های رقیب در هر دیدار دو لیتر عرق می ریزند، میانگین تعرق بازیکنان ملی پوش ایران بسیار بیشتر است و برکیفیت آنها در زمین تاثیر می گذارد.

 

فدراسیون فوتبال نیز در اواسط دیدارهای تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی حامی مالی لباس تیم ملی را از شرکت جیووا به آدیداس تغییر داد تا رضایت مرد پرتغالی را کسب کند. با این حال، افشای جزییات قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس در جام جهانی به موجی از انتقادات بین اهالی فوتبال و مدیران اقتصادی تبدیل شد.

 

فدراسیون فوتبال ایران چهارم دی ماه در نخستین واکنش رسمی به انتقادات مطرح شده درباره قرارداد با حامی مالی لباس تیم ملی تاکید کرد که این فدراسیون در ابتدای امر اقدام به عقد تفاهم نامه چهار ساله حامی مالی با آدیداس کرد ولی دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب عرضه کنندگان پوشاک خارجی در ایران به شماره 60/129276 به تاریخ 16 شهریورماه 1395 وزارت صنعت مانع از اجرایی شدن این قرارداد شده است.

 

فدراسیون فوتبال در ادامه تنها راه چاره برای استفاده از لباس های با کیفیت و با فناوری کلیماکول آدیداس را در جام جهانی روسیه 2018 انعقاد قرارداد تجاری خرید البسه با تخفیف 70 درصد اعلام کرد و مدعی شد که بسیاری از کشورهای دنیا مانند الجزایر، مصر، بوسنی، ولز و برخی کشورهای دیگر نیز چنین قراردادی را با آدیداس بسته اند.

 

براساس آنچه فدراسیون فوتبال از جزییات بیشتر قرارداد حامی مالی لباس تیم ملی فوتبال منتشر کرده، این قرارداد یک ساله بوده و از نکات حائز اهمیت آن می توان به دریافت 15 درصد به عنوان «رویالتی» (درصد حق فروش پیراهن تیم ملی در سراسر جهان ) اشاره کرد که در تفاهم نامه اسپانسری چهار ساله نبوده است. بر اساس این قرارداد، هر لباسی که آدیداس به فروش می رساند 15درصد آن به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت می کند و انتظار فدراسیون از این بند قرارداد 1.5 میلیون یورو درآمد است.

 

فدراسیون نشینان همین بند را یکی از امتیازات خود در انعقاد قرارداد با حامی مالی می دانند و معتقد هستند به استناد این بند درآمد فدراسیون فوتبال از محل این قرارداد افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

 

اطلاعیه فدراسیون فوتبال نه تنها ابهامات درباره قرارداد حامی مالی را رفع نکرد، بلکه بر دامنه ابهامات نیز افزود. زیرا بر اساس سنت قراردادهای حامی مالی، شرکت تولیدکننده البسه نه تنها باید لباس های بازیکنان و کادرفنی تیم ملی فوتبال کشورها را به طور رایگان در اختیار فدراسیون ها قرار دهد بلکه باید مبلغ قابل توجهی پول پرداخت کرده و همچنین تعداد مشخصی لباس را که تعداد آن در مذاکرات مشخص می شود در اختیار فدراسیون قرار دهد.

 

با این حال قراردادی که فدراسیون فوتبال ایران با اسپانسر امضا کرده هیچ شباهتی با قراردادهای ذکر شده و سنتی ندارد.

 

امیر رضا واعظ آشتیانی مدیرعامل باشگاه استقلال و معاون اسبق وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر در این رابطه به ایرنا گفته بود: مجموعه ورزشی کشور فاقد حرفه ای گری لازم است و تعاملی با دستگاه های ذی ربط ندارد.

 

وی درباره دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت که فدراسیون فوتبال در اطلاعیه خود به آن اشاره کرده است، تصریح کرد: این دستورالعمل ارتباطی به موضوع حامی مالی ندارد زیرا می خواهیم از حضور تیم ملی در جام جهانی درآمدزایی داشته باشیم و کدام قانون مانع ما می شود؟

 

آشتیانی تاکید کرد که دستورالعمل مورد اشاره متوجه واردات پوشاک می شود و ارتباطی به حامی مالی ندارد.

 

این مدیر ورزشی با انتقاد از سکوت وزارت صنعت درباره این دستورالعمل خاطرنشان کرد که مبنای قرارداد حامی مالی، برای تولید البسه نیست بلکه برای درآمدزایی است؛ فدراسیون فوتبال می توانست با هماهنگی با وزیر ورزش موضوع خود را با وزارت صنعت، معدن و تجارت حل کند.

البته این تمام ماجرا نیست و برای بررسی مشکل امروز حامی مالی لباس تیم ملی باید به گذشته نیم نگاهی کرد. فدراسیون فوتبال ایران قراردادی با شرکت جیووا برای حامی مالی داشت اما بدون آنکه این قرارداد را لغو کند، اقدام به مذاکره و خرید لباس از شرکت آدیداس کرد.

 

براساس عرف حقوقی، فدراسیون ها برای عقد قرارداد حامی مالی متعهد می شوند که قراردادی برای تامین لباس با هیچ شرکت دیگری ندارند و قرارداد دیگری را نیز با هیچ شرکت دیگری در طول مدت قرارداد امضا نخواهند کرد.

 

فدراسیون فوتبال نیز تا زمانی که تکلیف قرارداد خود با شرکت جیووا را مشخص نکند، نمی تواند با شرکت دیگری قرارداد امضا کند و به همین دلیل اقدام به خرید لباس از شرکت آدیداس کرده است.

 

به نظر می رسد فدراسیون فوتبال هنوز فرصت کافی برای حل موضوع خود با شرکت جیووا دارد و می تواند تا قبل از جام جهانی فوتبال با حل این موضوع، با شرکت های مختلف تولیدکننده لباس های ورزشی قرارداد جدیدی را امضا کند که نه تنها لباس تیم ملی را نخرد بلکه از این محل درآمدزایی کند.

 

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال اما روز چهارشنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه با موسسه فرهنگی اکو در تهران بار دیگر از قرارداد منعقده با آدیداس دفاع کرد و گفت: به دلیل نامرغوب بودن البسه تامین شده تیم ملی فوتبال از سوی شرکت جیووا - حامی مالی قبلی لباس تیم ملی - فدراسیون فوتبال شرکت آدیداس را برای تهیه لباس ملی پوشان برگزید.

 

رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص تعیین تکلیف برای پیراهن ملی پوشان در جام جهانی 2018 روسیه نیز گفت: قراردادی بسیار کامل با شرکت آدیداس منعقد شده است که بر اساس آن این برند 75 درصد از مبلغ قیمت کل البسه تیم ملی را به فدراسیون تخفیف داده است و فدراسیون موظف به پرداخت 25 درصد بهای باقی مانده ان است.

 

تاج توضیح داد: البته قرار است 10 درصد از این 25 درصد نیز در صورت فروش بالای آدیداس به فدراسیون فوتبال ایران تعلق گیرد.

 

وی در پاسخ به این سئوال که چرا فدراسیون برای استفاده از این برند مبلغی دریافت نکرده است؟ گفت: پیش از این شرکت جیووا حامی تامین البسه تیم ملی بود که به دلیل نامرغوب بودن محصولات این برند، آدیداس انتخاب شد.

 

به گفته رییس فدراسیون فوتبال، وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده بود برای حمایت از تولیدات داخلی هیچگونه برندی وارد کشور نشود، اما آدیداس می تواند کارخانه ای در ایران احداث کند و 50 درصد محصولات خود را نیز صادر کند.

 

وی افزود: آدیداس اعلام کرده بود که این شرکت حتی یک پیراهن در ایران نمی فروشد و راه اندازی کارخانه در ایران برایش تنها ضرر و زیان در پی دارد بر همین اساس احداث کارخانه در ایران منتفی شد. اما از آنجا که باید هر چه سریع تر پیراهن تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2018 روسیه به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) معرفی می شد، قرارداد 'محکم و حرفه ای' با شرکت آدیداس منعقد شد.

 

 

 ایرنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------