جلالی: کی‌روش می‌خواست حریفان را گمراه کند/ نمایندگان مجلس می‌توانند انتقاد کنند اما حکم نه!



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,مجید جلالی
سرمربی تیم فوتبال پیکان می‌گوید سرمربی تیم ملی با نمایش برابر ترکیه قصد داشت حریفان ایران در جام‌جهانی را گمراه کند.

مجید جلالی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دیدار تیم ملی فوتبال ایران برابر ترکیه اظهار کرد: زمانی که ترکیب تیم ملی اعلام شد و من ترکیب را دیدم، به نظرم آمد که کی‌روش قصد دارد علاوه بر این که بازیکنانش را نفر به نفر مورد آزمایش قرار دهد، می‌خواهد حریفان ایران را در جام جهانی نسبت به ترکیب ایران گمراه کند.

 

این که شما مسعود شجاعی و انصاری‌فرد را در خط هافبک ببینید شاید چیزی نباشد که ما قرار باشد در جام جهانی این گونه بازی کنیم. شما دیدید وقتی به ۳۰ دقیقه پایانی رسیدیم، کم‌کم ترکیب اصلی تیم را دیدیم. فکر می‌کنم اصلی‌ترین ترکیب تیم ملی، ترکیبی است که تیم ملی مقابل لتونی پشت درهای بسته بازی می‌کند و آن ترکیبی است که احتمالا با آن در جام جهانی بازی خواهیم کرد.

 

وی افزود: این بازی از نظر من میدانی بود برای این که مربی بتواند به صورت فردی نفراتش را در یک بازی سنگین ببیند. کلا ایران تیمی است که طراحی شده تا گل نخورد. بنابراین تیم ایران طوری طراحی شده که از کمترین فرصت به گل برسد و این گل را نیز حفظ کند. وقتی چنین تیمی در شروع بازی گل می‌خورد یعنی این اتفاق مغایرت دارد با چیزی که شما از ابتدای بازی طراحی کرده بودید. به خاطر این مساله کم‌کم مشکلات تیم شروع می‌شود. این که ما در این بازی گل خوردیم با آن چیزی که برای آن طراحی شدیم جور نبود. مثلا در این بازی ۶۰ دقیقه نتوانستیم کیفیت همیشگی خودمان را به نمایش بگذاریم.

 

جلالی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد کی‌روش در جام جهانی تغییرات عمده‌ای در خط دفاع تیمش بدهد، گفت: استنباط من این است که چیزی که مربیان ما از این بازی می‌خواستند، تحلیلی از بازیکنان به طور فردی در یک مسابقه سنگین بود. به عقیده من آن ترکیبی که قرار است در جام جهانی بازی کنیم، با این ترکیبی که در شروع مقابل ترکیه به میدان رفت، خیلی تفاوت خواهد داشت. هرچه داشتیم به پایان بازی نزدیک می‌شدیم، ترکیب اصلی تیم را که در ذهن مربی بود می‌دیدیم. بنابراین فکر می‌کنم ترکیب اصلی ایران در جام جهانی آن چیزی خواهد بود که مقال لتونی بازی خواهیم کرد.

 

او در ادامه ادامه با اشاره به انتخاب ترکیه به عنوان حریف تدارکاتی ایران هم گفت: ترکیه تیمی است که محوریت کارش روی کارهای بدنی است و می‌دیدید رو تقابل‌های تک به تک بهتر از ما عمل می‌کردند. آنها اما از نظر بازی گروهی و خلاقیت بازیکنان شاید مثل پرتغال و اسپانیا و حتی مراکش نباشند اما این بازی می‌توانست یک محک خوب برای قابلیت‌های بدنی و درگیری‌های تن به تن برای ایران باشد. وقتی تیمی برای گل نخوردن طراحی می‌شود، بنابراین تخریب بازی حریف و توپ گیری از حریف و جنگ‌های یک به یک اصلی‌ترین سیاست آن تیم خواهد بود و تیمی که از نظر بدنی شرایط خوبی داشته باشد می‌تواند این تاکتیک را به خوبی در زمین مسابقه اجرا کند.

 

جلالی همچنین درباره عملکرد خط حمله ایران در این دیدار هم تصریح کرد: آن چیزی که امشب دیدیم با آن چیزی که در ذهن مربی برای جام‌جهانی خواهد بود، متفاوت است. ما روی این بازی نمی‌توانیم یک تحلیل واقع‌بینانه از بازی تیم ملی داشته باشیم. سرمربی تیم ملی می‌خواست با این بازی علاوه بر این که نفرات را تک به تک ببیند، به نوعی می‌خواست یک گمراهی در حریفان ایران در جام‌جهانی نسبت به نوع بازی ایران ایجاد کند.

 

به طور مثال با این که خود ما تیم ملی را می‌شناسیم وقتی ترکیب ابتدایی تیم را که در زمین مسابقه در حال گرم کردن بود دیدیم، همه تعجب کرده بودیم که آیا این ترکیب اصلی تیم ملی است یا خیر! وقتی ما این گونه دچار آشفتگی فکری می‌شویم، شما در نظر بگیرید حریفان ایران چگونه فکر خواهند کرد. من معتقدم کی‌روش نه تنها می‌خواست دستش را برای حریفان ایران در جام‌جهانی رو نکند بلکه می‌خواست آنها را گمراه کند. وقتی اصلی‌ترین هافبک‌های دفاعی تیم روی نیمکت می‌نشینند و از همان منطقه و عمق دفاع، تیم آسیب پذیر می‌شود، این شاید راهی برای گمراهی حریف باشد. وقتی تیمی طراحی می‌شود که گل نخورد باید طوری بازی کند که حریف گمراه شود و برای حریف تله گذاری کند. یک بخشی از تله گذری درون بازی است و یک بخش تله گذاری هم در بیرون بازی است که در بازی‌های دوستانه، حریف اصلی را گمراه کنید.

 

سرمربی تیم فوتبال پیکان درباره روند آماده‌سازی تیم ملی و حواشی و انتقاداتی که ایجاد شد هم گفت: شاید این حواشی و انتقادات درست نباشد اما مساله تازه‌ای نیست. در ۳۰سال گذشته هر زمانی که تیم ملی قصد داشت به تورنمنتی برود همیشه این حواشی بوده است که چیز خوبی هم نیست. این فضاسازی‌ها واقعا خوب نیست.  این که می‌گویم همیشه این حواشی بوده نمی‌تواند توجیه کننده خوبی باشد اما واقعیت تلخی است که وجود دارد. وقتی تیمی با هر سرمربی‌ای، وارد یک تورنمت سخت می‌شود بازیکنانش باید احساس کنند همه، چه از نظر روحی و چه معنوی، از آن تیم حمایت می‌کنند. انتقاد همیشه وجود دارد و این انتقاد را می‌شود بعد از جام‌جهانی مطرح کرد. البته کمی فضای انتقاد سخت شده است اما انتقاد هم زمان خودش را دارد. الان باید فضا حمایتی باشد.

 

او در پاسخ به این سوال که بحث جدایی کی‌روش از تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کند هم گفت: هر مربی‌ای بیاید یک روز خواهد رفت. فرگوسن هم بعد از ۲۷ سال از منچستر جدا شد. این برای همه تیم‌های دنیاست. آن چیزی که مسلم است، آقای کی‌روش طی ۷ سالی که بوده، به فوتبال ایران خدمت کرده و به نظر من اگر بتوانیم کی‌روش را حفظ کنیم برای تیم ملی و فوتبال ایران بهتر است اما قطعا هر زمانی که کی‌روش از فوتبال ایران جدا شود، ما یک دوره چالش خواهیم داشت و با توجه به آن چیزی که برای افکار عمومی ساخته شده که البته چیز خوبی نیست، بعد از او باید یک مربی خارجی خیلی خوب بیاوریم.

 

جلالی در ادامه درباره نامه برخی نماینده مجلس به وزیر ورزش درباره ایجاد تغییرات در لیست نهایی تیم ملی برای جام جهانی هم گفت: این حاصل آشفتگی است که در نگرش‌های ما وجود دارد. همه مردم به عنوان کسانی که تیم ملی را دوست دارند و اعتقاد دارند که صاحب تیم ملی هستند، حق دارند درباره تیم ملی نظر بدهند و انتقاد هم بکنند اما فوتبال قواعد خودش را دارد.

 

وقتی فردی را به عنوان نفر اول تیم انتخاب می‌کنید که تصمیم گیرنده هم است، اگر همه مسئولیت بر گردن او است، پس یک حیطه کاری هم در اختیار او است و ما باید به آن حریم کاری احترام بگذاریم. هر کسی مسئولیت‌های خودش را دارد. هر کسی در هر صنفی و در هر منصبی و در هر پست و مقامی می‌تواند درباره تیم ملی نظر بدهد اما نمی‌تواند حکم کند. آیا الان یک مربی فوتبال می‌تواند به مجلس بگوید شما این قانون را تصویب کنید یا این قانون را تصویب نکنید؟ هر کسی باید کار خودش را انجام دهد. می‌توانند نظر بدهند اما نمی‌توانند بگویند لیست تیم ملی را تغییر دهید. این حاصل آشفتگی است که در نگرش ما وجود دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------