آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هاشمی نسب:خطر از بیخ گوش استقلال گذشت | حسینی: ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم!

مربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امیدوارم در همه بازی ها عدالت رعایت شود، گفت: در دقایق پایانی دیدار با شمس آذر…

زنان با توپ پر به مسكو مي‌روند



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,مسابقات فوتبال

 

«ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال حق آنان است» این جمله بارها ازسوی مسئولان شنیده شده است اما زمان اجرا که می‌شود عبارت «برخی محدودیت‌ها وجود دارد که مانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌شود» زنان مجالس قبلی که تعداد اصولگرایان در آنها بیش از مستقلین و اصلاح‌طلبان بود نه تنها نیاز نمی‌دیدند تا به خواست جامعه زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها ورود پیدا کنند بلکه وقتی بحث حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای والیبال مطرح شد

 

حسن غفوری‌فرد عضو موتلفه چنین گفت: «در شرایط کنونی امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد. من معتقدم که جامعه باید شاد باشد اما این به این معنی نیست که برای شاد بودن خانم و آقا به مکان‌هایی بروند که مسائل دیگری از آن بروز می‌کند.

 

اینکه در مسابقات والیبال اتقاقی رخ نداده است هم دلیل کاملی برای حضور بانوان در همه مسابقات نیست. اولا اتفاق یک بار رخ می‌دهد و نه همیشه، به علاوه فضای مسابقات والیبال با فضای مسابقات فوتبال در استادیوم یکصد هزار نفری آزادی بسیار متفاوت است.» اما نمایندگان مجلس کنونی درصدد هستند گشودن راه ورود زنان ره ورزشگاه‌ها را به نام خود کنند. حدود 37 سال از آخرین ورود زنان به ورزشگاه‌ها می‌گذرد و پس از دولت آیت‌ا... هاشمی، هر رئیس‌جمهوری که بر سر کار آمد وعده ورود زنان به ورزشگاه‌ها را داد که در دو مورد این وعده اجرا شد. نخستین حضور زنان در ورزشگاه‌ها به بازی ایران و بحرین در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بازمی‌گردد. در این بازی که ایران به جام جهانی صعود کرد، علاوه بر زنان، رئیس‌جمهور وقت ایران نیز از تماشاگران ویژه بود. بار دیگر با همبستگی زنان کره‌ای، چهار دختر ایرانی توانستند در سال ۱۳۷۸ وارد ورزشگاه آزادی شوند پس از آن خبری از حضور قانونی زنان در ورزشگاه‌ها نشد و دختران جوان و کم سن و سالی بودند که سعی می‌کردند با گریم چهره و پوشش مردانه وارد ورزشگاه شوند که موفقیت زیادی حاصل نکردند.

 

تلخ‌ترین اتفاق شاید شهریور 96 رقم خورد؛ روزی که ورود بانوان سوری - بعضا بی‌حجاب- به استادیوم آزادی و پشت در ماندن زنان ایرانی از اتفاقاتی بود که بار دیگر موضوع چالشی ورود یا عدم ورود بانوان و خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها را بر سر زبان‌ها انداخت. مادران و دختران ایرانی به‌رغم حاشیه‌های ایجاد شده در موضوع فروش بلیت این دیدار با در دست داشتن بلیت بازی با درهای بسته آزادی مواجه شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که مانند گذشته زنان تیم مهمان با هر پوششی برای ورود به استادیوم منعی نداشتند. 14 شهریور سال گذشته بود که رئیس فراکسیون زنان مجلس اظهار کرد: از طرف وزارت ورزش به بنده و برخی دیگر از خانم‌های نماینده مجلس، اطلاع دادند که مجوزی برای حضورمان در استادیوم آزادی برای تماشای مسابقه فوتبال ایران و سوریه صادر شده است.

 

اما من همانگونه که در زمان بازی‌های والیبال هم حضور گزینشی در ورزشگاه را نپذیرفتم، اعلام کردم که مخالف این نحوه برخورد با حضور زنان در ورزشگاه هستم و امروز هم به استادیوم آزادی نخواهم رفت. به نوشته ایسنا؛ پروانه سلحشوری افزود: «تا زمانی که دختران این کشور برای دیدن یک بازی مجبورند با پوشش پسرانه و هزار مشکل خود را به ورزشگاه‌ها برسانند، من به عنوان نماینده این مردم دوست ندارم با یک مجوز خاص در ورزشگاه حاضر شوم و شخصا این نوع برخورد وزارت ورزش با موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نمی‌پسندم.»

 

سلحشوری در راه جدید

سلحشوری اما تلاش‌هایش ناامید نشد و درصدد است مسیر دیگری را بیازماید. خبرگزاری دلواپسان حتی از در‌ آمدن نام سلحشوری در قرعه‌کشی اعزام نمایندگان به جام جهانی واهمه دارد و سعی کرد چهره او را تخریب کند اما سلحشوری با طرح جدیدش پاسخ درخوری به آنها داد. رئیس فراکسیون زنان مجلس نسبت به هجمه‌های اخیر درمورد حضور نمایندگان به‌ویژه یک نماینده زن در تیم اعزامی مجلس به مسابقات جام جهانی مسکو واکنش نشان داد و با بیان اینکه با هزینه شخصی در این سفر همراه و حامی تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود، تاکید کرد که حتما از فرصت به‌دست آمده برای «نمایش قانونی بودن ورود زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها» استفاده خواهد کرد.

 

او در ادامه آورد: «شرکت در مسابقات جام‌جهانی فوتبال هرگز نقض‌کننده صحبت من درباره عدم حضورم در ورزشگاه تا آزاد شدن آن برای زنان نیست؛ چراکه از ورود هیچ زن ایرانی به ورزشگاه مسکو یا هر کشور دیگری ممانعت به عمل نمی‌آید. سناریویی که انجام شد، صرفا برای انصراف من بود و گرنه درگذشته این سفرها امری عادی بوده است. البته برادران با انتشار اسامی سفری که هنوز قطعی نبود، می‌خواستند با یک تیر دو نشان بزنند. اول اینکه به بهانه هزینه سفر، از حضور یک نماینده زن که نماینده زنان و مردان این سرزمین است، ممانعت به‌عمل آورند و دوم اینکه کمافی‌السابق سلحشوری را تخریب کنند. معتقد هستم که ممنوعیت سلیقه‌ای ایجاد شده در ورود زنان به ورزشگاه‌ها، توهینی بزرگ به زنان ایران است. متاسفانه در توجیهاتی که از دلیل این ممانعت‌ها ارائه می‌شود نیز خود توهین بزرگتری به مردان ایرانی و فرهنگ مردم کشورمان نهفته شده است.» سلحشوری تاکید کرد: ‌«جام جهانی روسیه را فرصتی مغتنم می‌دانم تا تابوی ممنوعیت ورود زنان ایران به ورزشگاه‌ها که برخی با سلیقه‌های مردسالارانه ایجاد کرده‌اند، شکسته شود.»

 

آرمان/ یاسمین طالقانی 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------