داور دربی زود لو رفت!



  اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , علیرضا فغانی
ایران بهترین داورش را جلوی اینفانتینو به نمایش می‌گذارد 

 علیرضا فغانی و تیم داوری‌اش شانس اول قضاوت در دربی هستند.

 

 پنجشنبه هفته آینده حساس ترین بازی دور برگشت لیگ برتر میان استقلال و پرسپولیس برگزار می شود. دیداری که با توجه به حضور اینفانتینو، رئیس فیفا در ورزشگاه، می تواند یکی از متمایزترین دربی های تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد.

 

همین حضور اینفانتینو در تهران، تا حدودی تکلیف داور دربی 86 را مشخص می کند. کمیته داوران فدراسیون فوتبال، به احتمال فراوان از علیرضا فغانی، یکی از داوران منتخب فیفا برای قضاوت در جام جهانی 2018 استفاده کند تا از این طریق شانس فغانی را برای قضاوت بازیهای مهم در جام جهانی بالا ببرد.

 

البته خود فغانی در پاسخ به این سئوال که آیا دوست دارد دربی را قضاوت کند گفت: اگر من قضاوت نکنم، بهتر است، چون تاکنون 4 بار دربی را قضاوت کرده‌ام. البته برای من فرقی نمی‌کند، چراکه تابع تصمیمات مسئولان بوده‌ام و هر مسابقه و رده‌ای بوده، قضاوت کرده‌ام. اما اگر نظر مرا می‌خواهید، بهتر است قضاوت را به داوران جوان بدهند. اینفانتینو قضاوت ما را دیده و اکنون هم کاندیدای حضور در جام جهانی هستیم.

 

با این حال همه چیز مهیاست تا فغانی در حضور رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، یکی از پرتماشاگر ترین بازیهای آسیا را قضاوت کند. کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم در آستانه بازیهای هفته بیست و چهارم با انتخاب فغانی به عنوان داور دیدار مشکی پوشان و سپاهان، شرایط برای انتخاب این داور بین المللی برای قضاوت دربی 86 فراهم کرده است. بازی روز شنبه فولاد و استقلال را بیژن حیدری سوت خواهد زد و برای بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان نیز کوپال ناظمی دارو وسط خواهد بود. اینکه فغانی بازیهای ما قبل دربی را برای سرخابی ها سوت نمی زد خود نشانه دیگری است برای انتخاب او به عنوان داور دربی 86.

 

فغانی تاکنون چهار بار دربی پایتخت را قضاوت کرده و اگر برای دربی هفته آینده انتخاب شود، برای پنجمین بار این بازی مهم را سوت می زند. نکته جالب تقارن نتایجی است که استقلال و پرسپولیس در بازیهایی که فغانی داور آن بوده، به دست آمده است. پرسپولیس با هت تریک ایمون زیاد در سال 90، دربی 74 را با نتیجه 3 بر 2 برد. استقلال هم با علیرضا منصوریان دربی 84 را با همین نتیجه ( 3بر 2) از آن خود کرد که داور هر دو بازی، فغانی بود. در دو دربی دیگری که با سوت فغانی برگزار شد هم نتیجه صفر صفر مساوی بود؛ دربی 77 در سال 92 با 10 کارت زرد و دربی 83 در سال 95. نکته جالب دیگر  اینکه فغانی در این چهار دربی هرگز اعلام پنالتی نکرده است، و از هر تیم هم یک بازیکن را با کارت قرمز جریمه کرده؛ یک بار مرحوم مهرداد اولادی در سال 90 و یک بار  هم سید مهدی رحمتی در سال 95.

 

بد نیست بدانید از ۱۶ فروردین‌ماه 1347 که عبدالرضا موزون نخستین دربی را قضاوت کرد تاکنون، محسن ترکی با هفت بار قضاوت در شهرآورد پایتخت رکورددار است و فغانی برای رسیدن به این رکورد نیاز به قضاوت در 3 دربی دیگر دارد.

 

البته قبل از رسیدن به این رکورد، فغانی می تواند رکورد دیگری را با حضور در جام جهانی روسیه و قضاوت به عنوان داور وسط به نام خود بزند. آبان ماه امسال بود که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) 36 داور اصلی و کمک‌داور را برای مسابقات جام جهانی 2018 روسیه انتخاب کرد که نام علیرضا فغانی از کشورمان به همراه پنج داور آسیایی دیگر به نام های فهد المیرداسی از عربستان، روشن ایرماتوف از ازبکستان، عبدالله محمد از امارات، ریوجی ساتو از ژاپن و نواف شکرالله از بحرین در این فهرست قرار داشت.

 

فغانی که در سه سال اخیر بازی های مهمی چون دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴، دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵، دیدار فینال فوتبال المپیک ۲۰۱۶ ریو و دیدار نیمه‌نهایی جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ نیز سوت زده است، یکی از داورانی است که به شدت مورد توجه فیفا قرار دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------