آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

کمیته انضباطی از دعوت بازیکن پرسپولیس جهت ادای پاره ای از توضیحات خبر داد. به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، کمیته انضباطی…

حاج رضایی: "صداقت"، گم شده فوتبال ایران است



  اخبار ورزشی ,خبرهای   ورزشی ,فوتبال ایران
کارشناس فوتبال ایران می‌گوید "صداقت" مفهوم گم شده فوتبال ایران است.

 امیر حاج‌رضایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مباحث مختلفی هم‌چون قهرمانی پرسپولیس در لیگ و البته نواقصی که در فصل هفدهم فوتبال ایران وجود داشت، به صحبت پرداخت. این کارشناس فوتبال با بیان این که صداقت در فوتبال ایران وجود ندارد، عنوان کرد: اگر مدیران ما نمی‌توانند کاری را انجام دهند و یا قابلیت اجرایی شدن تصمیم‌شان وجود ندارد، بهتر است از اعلام کردن آن تصمیم خودداری کنند.

 

در ادامه گفت‌وگوی ایسنا با امیر حاج رضایی را می‌خوانید.

 

* لیگ هفدهم با فراز و نشیب‌های فراوان به پایان رسید. ارزیابی کلی شما از آغاز و پایان این لیگ چیست؟

- من نگاه مثبتی به لیگ هفدهم دارم. با وجود وقفه‌هایی که به خاطر اردوهای تیم ملی ایجاد شد که این موضوع کار را برای برنامه‌ریزی سخت کرده بود اما در کل مسوولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال توانستند لیگ را به موقع به اتمام برسانند. البته این موضوع به زیان باشگاه‌ها تمام شد چرا که در مقاطع مختلف بازیکنان‌شان را در اختیار نداشتند و با مشکل مواجه می‌شدند. بازیکنان‌شان هم وقتی به تیم برمی‌گشتند مجبور بودند با فشردگی لیگ بازی‌ها را پشت سر بگذارند که این موضوع هم کار را برای‌شان سخت کرده بود. این فشردگی به‌ویژه برای ۴ تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بودند، سخت‌تر بود اما به طور کلی لیگ باید مولد باشد یعنی تولید داشته باشد یعنی لیگ ما باید بازیکن خوب، مدیر خوب و داور خوب تولید کند. به شکل ایده‌آل ما این تولیدات را نداشتیم اما به صورت نسبی می‌توانیم بگوییم ثمره خوبی داشته‌ایم. با توجه به مشکلات عدیده فوتبال ایران که شامل مشکلات اقتصادی، مدیریتی می‌شود، لیگ با برنامه موفقی آغاز و به پایان رسید.

 

به نظر من بازیکنان ما الان آماده هستند تا به تیم ملی کمک کنند. یکی از دلایل من برای این هم این است که در حال حاضر ایران تنها کشوری است که سه نماینده در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دارد. این نشان می‌دهد که بازیکنان ما از آمادگی برخوردارند. این موضوع برای ما نویدبخش خوبی است. ضعف‌ها و اشتباهات زیادی داشتیم که می‌توانست سرنوشت‌ساز باشد. البته سازمان لیگ هم در برنامه‌ریزی و گاهی ساعت‌ بازی‌ها را تغییر داد که این موضوع بسیار اندک بود اما در هر صورت هنوز با استانداردهای روز دنیا فاصله داریم.

 

بر خلاف دیدگاهی که وجود دارد که لیگ ایران را بی‌اعتبار جلوه می‌دهند، به نظر من همین حضور سه تیم ایران در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا نشان از اعتبار فوتبال ایران است. دو مربی خارجی به دو باشگاه پرطرفدار آمدند و به نوعی در این باشگاه‌ها ادعای حیثیت کردند و همین طور در کنار آن‌ها آقای قلعه‌نویی که تیم بسیار خوبی را در اصفهان آماده کرده و در دورانی که سپاهان در افول بود توانست نماینده دیگر اصفهان را نایب قهرمان کند. البته در بین لیگ هفدهم دو تیم ما هم که هواداران بسیاری دارند یعنی سپاهان و تراکتورسازی شرایط خوبی نداشتند که این موضوع در آینده به زیان تیم ملی فوتبال ایران نیز خواهد بود.

 

* در لیگ هفدهم مشکلات مالکیتی و اقتصادی باشگاه‌ها بیش از پیش نمایان بود به طوری که حالا می‌بینید نفت تهران از اول فصل تا پایان فصل درگیر مباحث مالکیتی و مالی است. البته فدراسیون فوتبال هم در این زمینه کوتاهی‌هایی کرد چرا که وقتی اعلام شد تیم‌های بدهکار نمی‌توانند در لیگ شرکت کنند اما باز هم با آن‌ها مماشات کرد. نظرتان درباره مشکلات مالی که وجود داشت چیست؟

- ما باید با قوانین مدون و بدون انعطاف، کسانی که قرار است بیایند و با هزینه شخصی تیم‌داری کنند و بعد پشیمان بشوند را جریمه کنیم. این گونه نباشد که کسی بیاید و هزینه‌ای بکند و بعد بگوید دیگر خسته شدم و می‌خواهم بروم. یعنی باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که افراد بدانند اگر قرار است بیایند و تیم‌داری کنند و بعد از مثلا سقف ۲ میلیارد کنار بکشند با جرایم سنگین‌تری مواجه می‌شوند. اگر قرار باشد این طور باشد که فوتبال را نمی‌توانیم اداره کنیم. البته در این زمینه فدراسیون فوتبال کار شایسته‌ای را انجام داد و نفتی که با مشکلات مالی و مالکیتی مواجه بود را از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشت و حالا ثمره‌اش این شد که سه تیم در جمع ۱۶ تیم برتر آسیا داشته باشیم.

 

بحث خصوصی‌سازی در فوتبال ایران مدت زمان زیادی است که مطرح شده اما به جایی نرسید. حال چرا این اتفاق افتاده بحث تخصصی نیاز دارد که در این مقال نمی‌گنجد. البته زمانی که چند کارشناس اقتصادی و فوتبالی در این زمینه صحبت می‌کردند و من می‌شنیدم من واقعا درک لازم را در این موضوع نداشتم و نمی‌فهمیدم چرا باشگاه‌ها نباید خصوصی شوند. الان در خبرها آمده که باشگاه پدیده قصد دارد تیم‌داری را واگذار کند. اگر این اتفاق رخ بدهد برای فوتبال مشهد بسیار زیان‌آور خواهد بود. من یک بار این جمله را گفته‌ام و باز می‌گویم این که یک نفر بیاید مدتی هزینه کند و بعد بگوید من خسته شدم و می‌خواهم بروم که درست نیست.

 

اطلاعات من رسانه‌یی است. نه به باشگاه‌ها و نه به فدراسیون فوتبال نزدیک نیستم. اگر این اظهارات درست باشد به خاطر اطلاعات رسانه‌هاست و اگر اشتباه باشد باز هم به رسانه‌ها برمی‌گردد. مثلا می‌گویند مالک باشگاه سپیدرود عنوان کرده اگر تیمم به لیگ یک سقوط کند من باید چکار کنم؟ یعنی گفته‌اند تیم باید در لیگ برتر بماند و بعد من پولی را که تعهد کرده‌ام را بدهم. چنین کاری مگر اصلا درست است؟ البته من در این زمینه خبری شنیدم که امیدوارم واقعا درست باشد و فدراسیون آن را اجرایی کند. گویا مدیران فدراسیون فوتبال گفته‌اند باشگاه‌هایی که فصل آینده استانداردهای لازم را نداشته باشند نمی‌توانند در لیگ برتر حضور داشته باشند.

 

* متاسفانه در فوتبال ایران قوانینی تصویب می‌شود که ضمانت اجرایی ندارد و یا خود فدراسیون با مماشات آن‌ها را اجرایی نمی‌کند.

- بله ما قوانینی داریم و آن‌ها را اجرایی نمی‌کنیم. ما یک نمونه‌برداری از جی لیگ ژاپن می‌کنیم. در آن‌جا ابلاغ شده است اگر تیمی استانداردهای لازم را نداشته باشد نمی‌تواند در سطح اول فوتبال ژاپن حضور داشته باشد. این تیم حتی می‌تواند تیم اول یا دوم جی لیگ باشد. در گذشته گل‌گهر دورود، شیرین فراز کرمانشاه و تیم‌های این‌چنینی بودند که خلق‌الساعه می‌آمدند و می‌رفتند و امکانات لازم را هم نداشتند. باید به آن سمت برویم که باشگاه‌ها با امکانات باشند و در لیگ برتر  حاضر باشند. اگر فدراسیون فوتبال قوانینی که می‌گذارد را خوددش اجرا نکند، قطعا اعتماد عمومی را نسبت به خود سلب می‌کند. مثل این که بگویند از فردی حرف‌های زیادی شنیدیم که هیچ کدام اجرایی نیست. من معتقدم فدراسیون فوتبال بهتر است ابتدا بررسی کند و بببیند کدام یک از تصمیماتش قابل اجراست و بعد آن‌ها را اعلام عمومی کند. یعنی اول ببیند تصمیمی که می‌گیرد اجرایی است و بعد بیاید با رسانه‌ها مطرح کنند و بگویند.

 

* منظور شما این است که قوانین فوتبالی با ریش سفیدی پایمال نشود؟

- ریش سفیدی که اصلا نباید وجود داشته باشد.

 

* متاسفانه قوانینی می‌گذاریم که خودمان اجرایی‌اش نمی‌کنیم اما در ادامه وقتی به مجامع بین‌المللی برمی‌خوریم مجبور می‌شویم همان قوانین را سخت‌گیرانه اجرا کنیم. به طور مثال هر سال می‌گویند باشگاه‌های بدهکار حق حضور در لیگ را ندارند اما همه ساله بدون مشکل شرکت می‌کنند اما زمانی که AFC پافشاری کرد باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا حاضر بودند مجبور شدند بدهی‌های خارجی خود را پرداخت کنند.

- ما باید در زمینه فوتبال با قوانین بین‌المللی خودمان را تطبیق بدهیم. فرهنگ ریش سفیدی شاید در جاهای خاص در فوتبال جواب بدهد اما در فوتبال مدرن جواب نمی‌دهد. در فوتبال روز دنیا چنین چیزی را اصلا قبول نمی‌کنند. وقتی فدراسیونی به آن چه که می‌گوید عمل نمی‌کند قاعدتا باعث سلب اعتماد افکار عمومی نسبت به خودش می‌شود.

 

بعد حاصل این گونه مدیریت‌ها می‌شود این که الان باشگاهی ۳۶۰ هزار یورو یا به عبارتی ۳۵۰ هزار یورو باید به بازیکنی بدهد که یک دقیقه هم برای باشگاه مذکور بازی نکرده است. شما می‌دانید که این پول‌ها مستقیم به جیب آن بازیکن نمی‌رود و زنجیره‌ای از دلالان ایستگاه به ایستگاه بخشی از این پول را برمی‌دارند و این پول هم باید از جیب همین هواداران برود. پرداخت این پول‌ها واقعا زور دارد مثل پولی که به ژوزه دادند. همه این‌ها حاصل این روش مدیریت است که در فوتبال ما وجود دارد و ما مجبور هستیم قوانینی را تصویب کنیم که هیچ کدام را اجرایی نمی‌کنیم.

 

* شما فکر می‌کنید برای این که ما بتوانیم خودمان را با قوانین بین‌المللی تطبیق بدهیم به چه چیزی نیاز داریم؟

- نکته اساسی همین جاست که اگر ما می‌خواهیم قوانین بین‌المللی را ریز به ریز اجرا کنیم مدیران باشگاه‌ها و فدراسیون ما علاوه بر این که باید قدرت مدیریت داشته باشند باید نیت‌های پاکی داشته باشند چرا که فردی که نیت پاک داشته باشد و قوانین را هم بداند، او می‌تواند برای فوتبال ایران مفید باشد. شما در برنامه ۹۰ دیدید که رییس هیات فوتبال قم چه تخلفاتی انجام داده بود. من واقعا شرمم آمد که آن برنامه را دیدم. می‌دانید که رییسان هیات‌های فوتبال استان‌ها مستقیما با حضور رییس و یا یک مقام رسمی از سوی فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شوند. من حالا در مورد آن شخص (رییس هیات فوتبال استان قم) چه می‌توانم بگویم؟ یعنی فدراسیون فوتبال از آن اتفاقات خبر نداشت؟ ما قوانین مدون نداریم و اگر هم داشته باشیم ریش سفیدی و این گونه مسائل اجازه نمی‌دهد با متخلفان برخورد شود.

 

مادامی که این مسائل وجود دارد فوتبال ما نمی‌تواند از دام بیماری خارج شود. بر اساس آمار رسمی AFC از نظر پتانسیل انسانی در آسیا اول هستیم. تیم ملی ما هم در آسیا رتبه نخست را دارد و سه تیم ما هم به جمع ۱۶ تیم برتر آسیا رفته است. ما این مواد اولیه را داریم ولی با بی‌تدبیری همه این ارزش‌ها و سرمایه‌ها را از بین می‌بریم. من خطاب به رییسان فدراسیون فوتبال می‌گویم تا از اجرایی شدن تصمیمی مطمئن نشده‌اید آن را به جامعه اعلام نکنید و وقتی نمی‌توانید کاری را انجام بدهید چرا می‌گویید که می‌خواهید این کار را انجام بدهید. من می‌خواهیم بگویم قولی را بدهید که توانایی اجرایی کردن آن را دارید.

 

* دوباره به لیگ برگردید. پرسپولیس قهرمان لیگ شد و توانست از عنوان سال قبل خود دفاع کند. در این بین افرادی بودند که مباحثی را مطرح می‌کردند و می‌گفتند به خاطر ضعف برخی تیم ها هم‌چون ذوب آهن، سپاهان و ... پرسپولیس توانست قهرمان شود. این گونه بحث‌ها را منطقی می‌بینید؟

- دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند قهرمانی پرسپولیس را توجیه کند. در بخش مدیریتی این باشگاه عملکرد خیلی خوبی داشت. در باشگاه پرسپولیس فرد قدرتمندی هم‌چون جعفر کاشانی وجود دارد که در گذشته عضو تیم ملی ایران بوده و تجارب زیادی دارد. مجموعه مدیریتی باشگاه پرسپولیس به موفقیت این تیم بسیار کمک می‌کند. در بخش فنی هم برانکو زحمات زیادی کشیده است اما باید بپذیریم تراکتورسازی و برخی تیم‌های دیگر ضعیف بوده‌اند اما این موضوع ارتباطی به قهرمانی پرسپولیس ندارد. امسال سپاهان تیم ضعیفی بود اما دیدیم که ذوب آهن آمد و از اعتبار فوتبال اصفهان دفاع کرد. من می‌گویم با این گونه شایعه‌ها نباید قهرمانی یک تیم را لوث و بی‌ارزش کنیم. در همه جای دنیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد و به طور مثال امسال دیدیم منچسترسیتی چگونه توانست در میان غول‌های انگلیسی اول شود. طبیعتا منچستر و لیورپول و خیلی از باشگاه‌های دیگر مشکلاتی داشتند که نتوانستند هم‌چون منچسترسیتی عمل کنند. این گونه فراز و نشیب‌ها در فوتبال وجود دارد و نباید آن را به تیم قهرمان نسبت بدهیم و بگوییم به این دلایل قهرمان شده است.

 

به اعتقاد من پرسپولیس قهرمانی‌اش را در نیم فصل اول به دست آورد. این تیم در این اواخر کمی از نظر نتیجه افت کرد و اگر نتایج نیم فصل اول نبود، شاید قهرمانی‌اش به چالش کشیده می‌شد. استقلال در شروع فصل بد بود اما رفته رفته مدیریت کردند و توانستند شرایط را بهبود ببخشند.

 

* اگر بخواهید یک نفر را نام ببرید و قهرمانی پرسپولیس را به نام او بنویسید فکر می‌کنید چه کسی مهم‌ترین نقش را در قهرمانی پرسپولیس داشته است؟

- من می‌گویم بخش مدیریتی باشگاه نقش مهمی در قهرمانی پرسپولیس داشت. آن‌ها با هوشمندی مدیریت کردند و برانکو را آوردند و از او حمایت کردند و در ادامه هم موانع راه را از سر راه برداشتند تا تیم به قهرمانی برسد.

 

* فکر می‌کنید چه چیزی لیگ هفدهم نداشت که باید لیگ هجدهم داشته باشد؟

- آرزوی دیرینه من این است که صداقت در فوتبال ایران رواج داشته باشد. این می‌تواند خیلی کمک کند. مردم می‌گویند که مدیران فوتبال ما ضعیف هستند اما حداقل صداقت دارند. این صداقت حرمت ایجاد می‌کند و خیلی مشکلات را حل می‌کند. من فکر می‌کنم صداقت در فوتبال ایران گم شده است. اگر بتوانیم این نقص را روزی برطرف کنیم مطمئن باشید در همه جهات فوتبال ایران موفق خواهیم شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------