آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هاشمی نسب:خطر از بیخ گوش استقلال گذشت | حسینی: ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم!

مربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امیدوارم در همه بازی ها عدالت رعایت شود، گفت: در دقایق پایانی دیدار با شمس آذر…

وزیر ورزش«رئیس افتخاری» را از کجا آورد/چند تخلف بزرگ در یک استعفا



  اخبارورزشی ,خبرهای ورزشی ,وزیر ورزش

وزیر ورزش برخلاف اساسنامه تهیه شده توسط وزارت ورزش، رئیس مستعفی فدراسیون بوکس را به عنوان «رئیس افتخاری» منصوب کرد! 

به گزارش مهر، «احمد ناطق نوری صبح امروز  با حضور در دفتر وزیر ورزش و جوانان استعفای خود را از ریاست فدراسیون بوکس تقدیم وزیر ورزش کرد.» این خبری بود که امروز توسط وزارت ورزش منتشر شد و حتی در ادامه این خبر اینگونه اعلام شد که «وزیر ورزش و جوانان پس از قبول استعفای رئیس فدراسیون بوکس ضمن تشکر از زحمات شایان توجه سال های طولانی احمد ناطق نوری در این فدراسیون، عنوان "ریاست افتخاری فدراسیون بوکس" را به وی اعطا کرد».

 

استعفای صوری

آنچه مسلم است استعفای ناطق نوری یک اقدام کاملا از پیش برنامه ریزی شده و به نوعی تحمیلی و صوری بود حداقل به این دلیل که خود اهالی بوکس از چند روز پیش منتظر تغییر و تحولات مدیریتی در فدراسیون شان بودند. این مسئله که به تنهایی می تواند واکنش فدراسیون بین المللی بوکس را به جهت «دخالت دولت در امور ورزش» به همراه داشته باشد چرا که قوانین بین المللی با این مسئله منافات دارد. گذشته از این و با فرض اینکه واقعا ناطق نوری طبق آنچه اعلام کرده یعنی به دلیل خستگی تصمیم به استعفا از ریاست فدراسیون بوکس گرفته باشد، بازهم نسبت به بررسی این تصمیم و پذیرش آن از سوی وزارت ورزش انتقادات زیادی وارد است چون بر خلاف اساسنامه فدراسیون های ورزشی که برگرفته از قوانین بین المللی تهیه شده، انجام شده است. 

 

در اساسنامه فدراسیون های ورزشی که پیش نویس آن توسط خود وزارت ورزش تهیه شده و اخیرا هم پس از ۱۰ مرحله ویرایش در اختیار روسای فدراسیون ها قرار گرفت و حتی در نشست هفته گذشته در تبریز مورد بررسی قرار گرفت، به تبعیت از نهادهای بین المللی، «مجمع» به عنوان بالاترین رکن تصمیم گیری در هر فدراسیونی معرفی شده است که حتی در رابطه با انتخاب، عزل یا پذیرش استعفای رئیس هم نقش تصمیم گیرنده را دارد. 

 

جایگاه مجمع عمومی در اساسنامه فدراسیون ها

در ماده پانزدهم (تشکیلات) اساسنامه فدراسیون ها تاکید شده که ساختار و تشکیلات فدراسیون توسط هیات رئیسه تهیه و در مجمع عمومی به تصویب می رسد. علاوه بر این در ماده شانزدهم اساسنامه فدراسیون ها که مربوط به مجمع عمومی است، مجمع عمومی عالی ترین رکن تصمیم گیری فدراسیون شناخته شده است.

 

همچنین در ماده هفده که مربوط به اختیارات مجمع عمومی است انتخاب، عزل یا پذیرش استعفای رئیس فدراسیون و دیگر اعضای هیات رئیسه به مجمع عمومی سپرده شده است.

 

عنوان افتخاری بدون مصوبه دولت

به گزارش مهر، نکته دیگر در رابطه با استعفای ناطق نوری که بلافاصله با آن موافقت شده است، عنوان جدیدی است که به وی تعلق گرفته یعنی«رئیس افتخاری فدراسیون بوکس»؛ عنوانی که البته در اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی به آن اشاره شده است اما نباید فراموش کرد که این اساسنامه هنوز مصوبه دولت را نگرفته و در واقع این عنوان افتخاری بدون مصوبه به ناطق نوری تعلق گرفته است. 

 

جدا از این، در اساسنامه فدراسیون های ورزشی و در رابطه با انتخاب رئیس افتخاری برای فدراسیون، مسئولیت به مجمع عمومی داده شده اما وزارت ورزش و شخصِ وزیر این مصوبه خود را هم نادیده گرفته اند. 

 

در ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون های ورزشی که در رابطه با «رئیس و اعضای افتخاری» است، آمده: «مجمع عمومی می تواند عنوان ریاست افتخاری یا عضو افتخاری را به جهت خدمات شایان توجه افراد در رشته/ رشته های تحت پوشش از بین زنان و مردان واجد شرایط در نظر بگیرد.»

 

همچنین در تبصره یک این ماده تاکید شده است که «هیات رئیسه می تواند نامزدهای واجد شرایط را به مجمع عمومی معرفی کند. رئیس یا عضو افتخاری می تواند بدون حق رای در جلسات مجمع عمومی شرکت کند.» ضمن اینکه در  تبصره ۲ هم تاکید شده که «آیین نامه نحوه انتخاب این افراد توسط هیات رئیسه تهیه و به تصویب مجمع عمومی فدراسیون می رسد.»

 

وزارت ورزش مصوبات خود را دور می زند 

به گزارش خبرنگار مهر، مدیریت فدراسیون بوکس پس از ۲۷ سال سلطه متوالی ناطق نوری امروز دستخوش تغییراتی شد که می تواند بهانه ای باشد برای ورود دوباره نهادهای بین‌المللی و دست گذاشتن دوباره آنها روی یکی از نقطه ضعف های همیشگی ورزش ایران که «دخالت دولت در امور فدراسیون ها» است؛ به هر حال اقداماتی که وزارت ورزش در رابطه با تغییر مدیریت فدراسیون بوکس انجام داد یعنی ۱- بررسی استعفا ناطق نوری، ۲- پذیرش آن بدون بررسی در مجمع و ۳- معرفی وی به عنوان رئیس افتخاری بدون بررسی در مجمع همگی خلاف مقررات بین المللی و حتی مصوبات اساسنامه فدراسیون های ورزشی است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------