گزارشی از حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر؛هر سال کمتر از پارسال/قحطی اجنبی ها!



  اخبارورزشی,خبرهای  ورزشی ,بازیکنان خارجی

رقابت‌های لیگ برتر ایران در حالی آغاز شده است که بعید است تا نقل و انتقالات زمستانی،بازیکن شاخصی جابجا شود و باید گفت که تیم‌ها بسته شده‌اند و حالا وارد کوران بزرگی شده‌اند.

 به  گزارش خبرآنلاین؛ اگرچه یکی از انتقادهای بزرگ به لیگ برتر فوتبال ایران حضور بازیکنان خارجی بی کیفیت در آن است، اما جدا از  بحث کیفی، در بحث کمی نیز امسال شاهد حضور کمترین بازیکن خارجی در لیگ برتر هستیم؛ نکته ای که می تواند یک نقطه ضعف بزرگ برای فوتبال باشگاهی ایران به شمار آید. فوتبال ایران الان 6سالی است که در صدر تیم های آسیایی رنکینگ فیفا قرار دارد اما شاید یکی از دلایلی که باعث شده لیگ برتر فوتبال ایران در رده بندی لیگ هایی آسیایی جایی در میان 5 لیگ برتر نداشته باشد همین عدم استقبال بازیکنان خوب خارجی در تیم های ایرانی باشد.

 

طبق آخرین آمارهای منتشر شده، فصل جدید لیگ برتر فوتبال ایران تنها با حضور 25 بازیکن خارجی آغاز می شود که حکایت از آماری 40 درصدی برای استفاده از سهمیه بازیکنان خارجی دارد. طبق آئین نامه سازمان لیگ، تیم های حاضر در لیگ برتر می توانند از 4 بازیکنان خارجی استفاده کنند که یکی از آنها حتما باید آسیایی باشد. با این حال تعداد بازیکنان آسیایی شاغل در لیگ هفدهم فعلا فقط 6 بازیکن است؛ جباروف از ازبکستان، علی حمام و ربیع عطا از لبنان و 3 عراقی به نام های جاسم کرار، مروان حسین و بشار رسن که اولی پرحاشیه ترین بازیکن خارجی تاریخ فوتبال ماست و سومی هم فعلا فقط با پرسپولیس توافق کرده است!

 

19 بازیکن غیر آسیایی و خارجی لیگ هفدهم هم عمدتا برزیلی هستند. آگوستو سزار، لوسیانو پریرا، مگنو باتیستا در صنعت نفت، کایرو رودریگویز و لی اولیویرا در سپاهان، فرناندو خسوس در گسترش و لئوناردو پادوانی در استقلال 7 بازیکن برزیلی شاغل در لیگ فوتبال ایران هستند که تقریبا 35 درصد بازیکنان خارجی و غیر آسیایی را تشکیل می دهند.  3 بازیکن از گرجستان، 2 بازیکن از کرواسی، 2 بازیکن از ارمنستان و بازیکنانی از مالی، صربستان، کامرون، نیجریه و فرانسه (هر کشور یک بازیکن) دیگر خارجی های لیگ هفدهم را تا به این لحظه تشکیل داده اند. 

 

توزیع این 25 بازیکن در ترکیب 16 تیم هم به هیچ وجه همسان نیست، به طوریکه تیم های پدیده، سایپا، سپیدرود رشت و تراکتورسازی بازیکن خارجی ندارد و تیم های کم بضاعتی چون پارس جنوبی و استقلال خوزستان نیز تنها از یک بازیکن خارجی در ترکیب خود استفاده می کنند. این بضاعت کم زمانی بیشتر خودنمایی می کند که بدانیم در سایر لیگ های معتبر آسیایی چه تعداد بازیکن خارجی با چه کیفیتی حضور دارند. 

 

از کی لیگ کره جنوبی شروع می کنیم؛ لیگی که فقط با حضور 12 تیم برگزار می شود اما تیم های کره ای تقریبا به طور کامل از 4 سهمیه خود برای جذب بازیکن خارجی استفاده کرده اند، به طوری که از 48 سهمیه موجود که سقف استفاده از بازیکن خارجی در لیگ برتر کره جنوبی است، در حال حاضر 44 بازیکن در لیگ این کشور مشغول به فعالیت هستند که یکی از آنها خالد شفیعی است. شفیعی از تراکتورسازی راهی اف سی سئول شد تا نخستین بازیکن ایرانی کی لیگ لقب بگیرد. 

 

حتی لیگ 10 تیمی استرالیا هم به لحاظ جذب بازیکنان خارجی به مراتب بهتر از لیگ برتر فوتبال ایران است.  A لیگ استرالیا در فصل جدید هنوز شروع نشده، اما نام 39 بازیکن خارجی در ترکیب تیم های استرالیایی دیده می شود؛ یعنی به طور متوسط هر تیم 4 بازیکن.

 

لیگ حرفه ای عربستان هم امسال برای نخستین با مجوز جذب 6 بازیکن خارجی برگزار می شود. البته فصل جدید لیگ عربستان هنوز شروع نشده است اما تا به امروز 62 بازیکن خارجی با 14 تیم لیگ حرفه ای این کشور قرارداد امضا کرده اند که آماری قابل توجه است.

 

لیگ 18 تیمی ژاپن با توجه به اینکه هر تیم در جی لیگ می تواند 6 بازیکن خارجی جذب کند، در فصل جاری 77 بازیکن خارجی دارد که سرشناس ترین آنها لوکاس پودولسکی است؛ مهاجمی که همراه با تیم ملی آلمان قهرمان جام جهانی 2014 شد. نکته جالب درباره جی لیگ این است که در ترکیب تمامی 18 تیم حاضر در این لیگ حداقل ام دو بازیکن خارجی دیده می شود.

 

با  این حال هزینه ای که چینی ها در جذب بازیکنان خوب خارجی کرده اند با سایر لیگ های معتبر اروپایی قابل مقایسه نیست. سوپرلیگ چین با داشتن 16 تیم 88 بازیکن خارجی در خود جای داده است. در لیگ فوتبال چین هم هر تیم می تواند 6 بازیکن خارجی جذب کند که حتما یکی از آنها باید آسیایی باشد. با این توصیف جز تیم لیائولینگ که 4 بازیکن خارجی دارد، سایر تیم ها 5 یا 6 بازیکن خارجی دارند که عمداتا هم سرشناس هستند.

 

بازیکنانی چون کارلوس ته وز و ازگوئل لاوتزی از آرژانتین، گراتزیانو پله از ایتالیا، ریکاردو کاروالیو از پرتغال، بوراک ایلماز از ترکیه، جان اوبی میکل و اوبافمی مارتینز از نیجریه و البته ستاره های سرشناس فوتبال برزیل همچون پائولینیو، اسکار، هالک، رالف، رناتو آگوستو، رامیرز و الکساندر پاتو، همگلی در سوپرلیگ چین حضور دارند و این شایعه به گوش می رسد که احتمالا دیگو کاستا و اوبامیانگ هم به این جمع اضافه شوند.

 

البته توضیح این نکته ضروری است که پنجره نقل و انتقالات تابستانی فوتبال ایران تا 15 شهریور ماه باز خواهد بود و احتمالا در این 45 روز باقیمانده، باتوجه به اینکه اکثر بازیکنان داخلی، تیم های خود را انتخاب کرده اند، نگاه مربیان لیگ برتری بیشتر به جذب بازیکنان خارجی است. حالا باید منتظر ماند و دید لیگ هفدهم، 25 بعلاوه چند بازیکن خارجی را در خود جای خواهد داد. بد نیست بدانید فصل گذشته لیگ برتر فوتبال ایران با حضور 41 بازیکن خارجی برگزار شد یو در پانزدهمین دوره لیگ برتر نیز 35 بازیکن خارجی حضور داشتند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------