«تنهاترین آدم تاریخ استقلال»به انگلیس می‌رود؟



  اخبارورزشی ,خبرهای  ورزشی,استقلال

حتی آن هوادارانی که از او خشمگین بودند و به جای «داش علی منصوریان» به او لقب «پیتزافروش!» دادند هم اگر فیلم کامل این گفت وگو را ببینند احتمالاً لب‌شان را می‌گزند. 

به گزارش  عصر ایران ؛ «ما بهش می‌گفتیم آمبولانس هلال‌احمر. هر کس، هر جا زمین می‌خورد، علی منصور خودش رو می‌رسوند بالای سرش، دستشو می گرفت بلندش می کرد، فرقی هم نمی‌کرد، بازیکن خودمون باشه یا بازیکن تیم حریف! علی منصور بازیکن خوبی بود. خیلی خوب ولی الان اداهاش روی همه چیز سایه انداخته.»

 

این را یکی از همبازی‌های سابقش می‌گفت. چند هفته پیش. علیرضا منصوریان دیشب رکورد سخنرانی در یک کنفرانس مطبوعاتی را شکست. تقریباً 90 دقیقه یک نفس حرف زد. از همه چیز. همه تاریخ حضورش در استقلال از روی سکو به عنوان تماشاگر تا کاپیتان و سرمربی را ورق زد. بغض کرد، نفس‌های عمیق کشید، دستش را توی هوا تکان داد تا رفتنش هم مثل آمدنش متفاوت باشد.

 

حتی آن هوادارانی که از او خشمگین بودند و به جای «داش علی منصوریان» به او لقب «پیتزافروش!» دادند هم اگر فیلم کامل این گفت‌وگو را ببینند احتمالاً لب‌شان را می گزند. فوتبال گاهی چقدر بی‌رحم می شود. مثل روزی که حمید استیلی بعد از شکست 3-0 مقابل استقلال با قطره‌های دُرشت عرق روی پیشانی‌اش از پرسپولیس استعفا کرد و رفت؛ ستاره‌ای که زمانی همه از او با «تعصب و جنگندگی» یاد می‌کردند، روی نیمکت پرسپولیس هو شد و از او خواستند حیا کند و پرسپولیس را رها کند... چه لحظه‌های سختی باید برای بازیکنانی باشد که زمانی از سکوها فقط تحسین شنیده‌اند.

 

منصوریان در دفاعیه‌اش گفت که تنهاترین آدم تاریخ استقلال است؛ جمله‌ای که مثل همان ژست‌های کنار زمین کسی آن را باور نکرد. بعضی‌ها در استقلال بد جور دل ناصرحجازی را شکستند. آن قدر که با آن همه غرور و عزت نفسش گله کرد. لبش را گزید و رفت درون خودش آن قدر خزید تا سرطان در آغوشش گرفت اما جایی نگفت تنهاترین آدم تاریخ استقلال است.

 

منصوریان بدشانسی آورد یا چنته مربیگری‌اش خالی‌تر از چیزی بود که نشان می‌داد. آن طور که می گوید فدراسیون علیه‌اش موضع گرفت یا تقصیر مهدی رحمتی بود یا ... هنوز برای فرورفتن در خودش خیلی جوان است. فرصت دارد که یک روز با دستی پر به استقلال برگردد و دوباره در ورزشگاه آزادی تحسین شود. هواداران فوتبال نشان داده اند که هم بخشنده‌اند و هم فراموشکار!

 

سال پیش همین روزها رسانه‌های ورزشی نوشتند: «پیشنهاد انگلیسی به علی منصوریان». آنها مدعی شدند که ظاهراً یک فرد ایرانی که سهام‌دار باشگاه «برایتون» است به سرمربی استقلال، ایمیلی فرستاده و از او خواسته برای کار مربیگری به این باشگاه بپیوندد. منصوریان تائید کرد که از لیگ یک انگلیس پیشنهاد دارد. افتخاری، مدیرعامل باشگاه در واکنشی عجیب گفت این حرف «تبلیغاتی» است. کسانی هم نوشتند نه تنها این موضوع حقیقت دارد بلکه او از قبل هم پیشنهاد داشت که به نیوکاسل برود و دستیار بنیتس شود!

 

هواداران پرسپولیس این موضوع را دستمایه طنز قرار دادند. استقلالی‌ها گفتند که او آن قدر با تعصب است که به خاطر استقلال این پیشنهاد رویایی را رد کرده! محمد تقوی، بازیکن سابق تیم ملی و استقلال که آن روزها به عنوان کارشناس فوتبال در یک شبکه تلویزیونی ظاهر می‌شد، در اینستاگرامش به این ماجرا واکنش نشان داد.

 

او که 14 سال ساکن انگلستان بود و در این مدت دوره‌های مربیگری را می گذارند، در اینستاگرامش نوشت: « لیگ یک در کشور انگلستان وجود خارجی ندارد. پس از لیگ برتر، چمپیون شیپ است که شاید آن را در ایران لیگ یک می‌گویند. بنابر نظر تمامی کارشناسان و مربیان فوتبال چمپیون‌شیپ انگلستان با ٢۴ تیم سخت‌ترین لیگ دنیاست و مربیانی به مانند بنتیز و دی‌ماتیو که تجربه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را دارند، در این رده مشغول به فعالیت هستند. در لیگ برتر داشتن پرولایسنس از اروپا و انگلستان اجباری است و در رده‌های پایین‌تر (ای) لایسنس کم‌ترین مدرک مورد قبول فدراسیون فوتبال انگلستان است.

 

ممکن است با توجه به ارتباطات موجود بین ایجنت‌های بین المللی و مالکان باشگاه افرادی برای کسب تجربه در کنار باشگاه فعالیت کنند اما هیچ پست رسمی نخواهند داشت. با این شرایط مربیان آسیایی و آفریقایی هیچ شانسی برای کار کردن در انگلستان را ندارند. با مثالی موضوع را کاملا روشن می‌کنم.

 

هر زمان کشتی ایران در هر رده‌ای از کشور انگلستان مربی وارد کرد، می‌توان گفت انگلستان از مربیان ایرانی در فوتبال استفاده خواهد کرد.  البته شخصا خیلی خوشحال می‌شوم اگر چنین پیشنهادی برای علی وجود داشته باشد اما باید بسیار مراقب باشد و فریب ایجنت‌ها و کارگزاران که همان دلالان است را نخورد.»

 

منصوریان آنچنان از این سخنان محمد تقوی رنجید و کینه به دل گرفت که حتی امسال وقتی محمد تقوی به عنوان عضو کادر فنی پدیده مشهد به تهران آمد، با دوست و همبازی سابقش دست نداد!

 

گذر زمان اما نشان داد انگار حق با تقوی بود و منصوریان هنوز برای پخته شدن حتی در لیگ ایران هم نیاز دارد از گردنه های دشواری بگذرد. آیا او بعد از استعفا به انگلستان می‌رود و آنجا به مربیگری‌اش ادامه خواهد داد؟

 

خرداد 95 وقتی به استقلال آمد در یادداشتی با تیتر «از علیرضا منصوریان تا داش علی منصوریان» نوشتیم:

 

منصوریان که گفته بود «روزی به استقلال می‌آیم که دلواپس ناپختگی‌ام نباشم» حالا به استقلال برگشته است. به جایی که می‌داند برایش فرش قرمز پهن نکرده‌اند و حتی نزدیک‌ترین همبازی‌هایش هم ساعت شنی برای رفتنش را از همین حالا وارونه کرده‌اند. این فوتبال به هیچکس وفا نکرده است، نه به سلطان، نه ژنرال، نه خان و نه داش هایش!» ...

 

فوتبال به او هم وفا نکرد و حالا وقتی به رستوران‌هایش می‌رود، حتی با دیدن پیتزا هم یاد سکوهایی می افتد که به او وفادار نماندند.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------