بیرانوند: به رونالدو گفتم داد نزن، حرفت را در زمین ثابت کن/ به هواداران پرسپولیس وابسته شده‌ام



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,بیرانوند
دروازه‌بان خرم‌آبادی تیم ملی و پرسپولیس، با وجود درخشش در جام جهانی ۲۰۱۸، هنوز همان روحیه خوب، سادگی و صداقت قبل را دارد و همچنان می‌شود از شنیدن حرف‌هایش، لذت برد. گفت‌وگوی ایسنا با علیرضا بیرانوند را بخوانید.

 به گزارش ایسنا، علیرضا بیرانوند دروازه‌بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس به "ایسنا" آمد و علاوه بر بازدید از بخش‌های مختلف این خبرگزاری درباره شرایط خودش در تیم ملی فوتبال ایران و همین طور پرسپولیس صحبت کند.

 

بیرانوند در این گفت‌وگو اشاراتی به قبل از جام جهانی و همین طور شرایط آماده‌سازی تیم ملی داشت و در ادامه جزئیات عملکرد خودش در سه دیدار ایران برابر مراکش، اسپانیا و پرتغال را تشریح کرد. البته دروازه‌بان لرستانی پرسپولیس درباره پیشنهادات خوبش پس از جام جهانی هم صحبت کرد و عنوان کرد که به خاطر شرایط باشگاه پرسپولیس و محرومیت این باشگاه، تا نیم فصل در این تیم می‌ماند و سپس درباره جدایی تصمیم خواهد گرفت. اختلاف نظر میان کی‌روش و برانکو مبحث بعدی بود که بیرانوند درباره آن صحبت کرد و با طرح این موضوع عنوان کرد این دو مربی هیچ گاه اختلاف نظر خودشان را به بازیکنان تیم‌شان مرتبط نمی‌کنند.

 

در ادامه گفت‌وگوی ایسنا با علیرضا بیرانوند را می‌خوانید:

 

* از قبل از جام جهانی شروع کنیم. پیش از جام جهانی، تیم ملی حواشی زیادی داشت و حتی نسبت به عملکرد خود تو هم انتقاداتی وارد بود. فکر می‌کردی با آن شرایط و حواشی در جام جهانی به عنوان دروازه‌بان فیکس بازی کنی؟

جام جهانی رویداد بسیار سخت و مهمی است. بسیاری از مردم به خاطر گروه سختی که در آن قرار داشتیم تصور نمی‌کردند در جام جهانی بتوانیم این گونه نتیجه بگیریم. آن‌ها فکر می‌کردند به جام جهانی می‌رویم و دو یا سه گل از هر تیم می‌خوریم اما با وجود کادر فنی خوبی که داشتیم و تلاش‌هایی که انجام دادیم، توانستیم نتایج خوبی بگیریم. من به خاطر این جام جهانی واقعا مردم را درک می‌کنم.

 

راستش را بخواهید خود من هم پیش از جام جهانی استرس داشتم چون جام جهانی را تجربه نکرده بودم و باید در گروه سختی بازی می‌کردیم. ما قبل از جام جهانی مقابل روسیه و ترکیه بازی کردیم و در این بازی‌ها خود را کمی محک زدیم. من خودم بعد از دو بازی کمی استرسم کمتر شده بود. ای کاش بازی با یونان هم برگزار می‌شد و دو سه بازی دیگر هم انجام می‌دادیم تا تجربه‌مان بیشتر می‌شد. بازی‌های دوستانه قبل از جام جهانی خیلی به تیم ملی کمک می‌کند و توانستیم اعتماد به نفس لازم را به دست بیاوریم. بازی برابر تونس و الجزایر هم خیلی به ما کمک کرد. ما مقابل تونسی شکست خوردیم که خودشان تا دقیقه ۹۰ برابر اسپانیا مساوی بودند. باید بپذیریم بازی کردن در جام جهانی بسیار سخت است اما قبول دارم مردم از ما انتظار داشتند.

 

* علیه تیم ملی قبل از جام جهانی جو منفی هم ایجاد شده بود که خیلی‌ها این جو را با جام جهانی ۲۰۰۶ مقایسه می‌کردند.

همه کشورها این شرایط را تجربه می‌کنند چرا که وقتی تیمی به جام جهانی می‌رود همه انتظار دارند آن تیم پیروز شود. کسی برای باخت به جام جهانی نمی‌رود. حتی اگر تیمی برای اولین بار هم به جام جهانی رفته باشد به دنبال پیروزی است. همین مصر که پس از سال‌ها به جام جهانی صعود کرده بود همه انتظار داشتند از گروه بالا بیاید. خود من هم به خاطر بازی محمد صلاح در این تیم انتظار داشتم از گروه بالا بیاید. در نهایت به هر سه حریفش باخت و از گروه صعود نکرد. من با این حال به همه مردم ایران حق می‌دادم که از تیم ملی انتظار زیادی داشته باشند.

 

ما هم در تیم ملی می‌گفتیم که این انتظارهای بالا به ما انگیزه می‌دهد. واقعا هم همین طور بود. گاهی هم البته انتقاداتی مطرح می‌شد که این انتقادات هم به ما انگیزه می‌داد. قبل از جام جهانی اردوی بسیار خوبی در ترکیه برگزار کردیم که همین اردو به ما برای حضور موفق در جام جهانی کمک کرد.

 

یکی از خصوصیات کی‌روش این است که دوست ندارد بازنده باشد. حتی بارها به ما گفته اگر قرار است بازنده باشید باید بازنده خوب باشید. یعنی با انجام یک بازی خوب ببازید. نقش اصلی موفقیت تیم ملی در جام جهانی را کی‌روش ایفا کرد. او با آنالیزهایی که انجام می‌داد شناخت کاملی از حریفان در اختیار ما قرار می‌داد. او بارها تا ساعت ۵ صبح نمی‌خوابید و بازی‌ها را تماشا می‌کرد تا آنالیز کند.

 

* قبل از جام جهانی تیم ملی با شرایط خوبی اردویش را آغاز نکرد و در حالی که تمرین‌های تیم ملی شروع شده بود فقط چهار بازیکن در تمرین حاضر بودند. با این حال کی‌روش تلاش کرد حاشیه‌ها در تیم کمتر شود. به نظر تو سرمربی تیم ملی چقدر در موفقیت تیم ملی نقش داشت؟

نقش آفرینی کی‌روش زیاد بود. وقتی ۲۰ روز قبل از جام جهانی تمرین‌های تیم آغاز می‌شود و در ادامه فقط در اردوی ترکیه تیم کامل می‌شود فقط سرمربی است که تیم را جمع می‌کند. یکی از خصوصیات کی‌روش این است که دوست ندارد بازنده باشد. حتی بارها به ما گفته اگر قرار است بازنده باشید باید بازنده خوب باشید. یعنی با انجام یک بازی خوب ببازید. حتی در پرسپولیس سید جلال حسینی هم همیشه این جمله را به ما می‌گفت که اگر قرار است ببازید باید سربلند باشید. نقش اصلی موفقیت تیم ملی در جام جهانی را کی‌روش ایفا کرد. او با آنالیزهایی که انجام می‌داد شناخت کاملی از حریفان در اختیار ما قرار می‌داد. او بارها تا ساعت ۵ صبح نمی‌خوابید و بازی‌ها را تماشا می‌کرد تا آنالیز کند. حتی وقتی ما یک روز استراحت می‌کردیم و به بیرون کمپ می‌رفتیم، مربیان تیم ملی در کمپ می‌ماندند و تمرین‌ها و بازی‌ها را آنالیز می‌کردند. از نظر روحی روانی هم که روحیه زیادی به تیم می‌داد. من فکر می‌کنم مهم‌ترین جایی که کی‌روش ثابت کرد جانش را برای ایرانی‌ها می‌دهد همان جایی بود که در نشست خبری پیش از دیدار مقابل پرتغال مقابل توهین خبرنگار پرتغالی ایستاد و پاسخ قاطعی به آن‌ها داد. این صحبت‌ها و رفتارها نشان داد که کی‌روش چقدر مرد بزرگی است. شاید باورتان نشود وقتی به تمرین‌های ریکاوری تیم ملی می‌رفتیم علاوه بر این که تمرین می‌کردیم دائما برای ما فیلم‌های جنگی پخش می‌کرد.

 

* قبل از بازی برابر پرتغال و اسپانیا، کی‌روش در رختکن به شما چه گفت؟

او دائما به ما می‌گفت که باید برای بالا بردن پرچم کشورمان با جان و دل بجنگیم و همیشه سرمان بالا باشد و کاری کنیم که ملت ایران به ما افتخار کند. اگر خاطرتان باشد مهم‌ترین بازی ما دیدار برابر مراکش بود. ما زمان برای آنالیز این بازی داشتیم و در ادامه سه تا چهار روز زمان برای بازی با اسپانیا در اختیار داشتیم. هدف ما از همان ابتدا پیروزی برابر مراکش بود که بتوانیم در ادامه نتیجه خیلی خوبی در جام جهانی بگیریم. همه تلاش‌مان را کردیم که در بازی برابر مراکش پیروزی شویم و این اتفاق افتاد. می‌خواستیم کار بزرگی انجام دهیم و همه به ما افتخار کنند.

 

* پیش از دیدار برابر پرتغال، لحظه‌ای که در حال ورود به زمین بودید، زیر چشمی رونالدو را نگاه می‌کردی و حرف می‌زدی. در آن لحظه چه احساسی داشتی؟

رونالدو عادت دارد زمانی که در تونل است، داد بزند. ما هم که در تونل بودیم بازیکنان پرتغال بلند بلند با یکدیگر صحبت می‌کردند و رونالدو هم داد می‌زد. مربی‌شان هم کنارشان ایستاده بود و استرس خاصی در وجودش بود. رونالدو آن قدر داد می‌زد و صحبت می‌کرد که من به زبان فارسی گفتم "سرمان را بردی چقدر داد می‌زنی. اگر حرفی داری بیا در زمین مسابقه ثابت کن!" که در آن لحظه احسان حاج صفی و تعداد زیادی از بازیکنان شروع به خندیدن کردند. احسان می‌گفت علیرضا دوربین‌ها کنارت هستند و شاید صدایت را ضبط کنند.

 

* زمانی هم که داور در بازی مقابل پرتغال پنالتی اعلام کرد در ایران خیلی‌ها تصور می‌کردند این صحنه به گل تبدیل خواهد شد.

این که من توانستم پنالتی رونالدو را بگیرم اتفاقی بود که برای همه مردم ایران خوب شد. هر بازیکنی افتخاری کسب می‌کند. خداداد عزیزی گلی به استرالیا زد که برایش افتخارآمیز شد و حمید استیلی توانست یک گل زیبا به آمریکا بزند. من هم با مهار پنالتی رونالدو افتخاری برای خودم کسب کردم. این صحنه را مردم ایران همیشه به یاد می‌آورند و من را یاد خواهند کرد. قبل از بازی خاطرم است که خیلی از دوستانم با من تماس می‌گرفتند و می‌گفتند اگر چند گل هم از پرتغال خوردی لااقل از رونالدو گل نخور! من عادت بدی دارم که وقتی با تیمی بازی می‌کنم دوست ندارم روی مهاجمان حریف زوم کنم و به من بگویند فلان بازیکن این گونه شوت زنی می‌کند چون به من استرس وارد می‌کند. قبل از بازی استرس داشتم اما احساس می‌کردم اتفاق خوبی خواهد افتاد. خیلی‌ از دوستان صمیمی به من می‌گفتند چه می‌شود اگر ایران یک بر صفر پیش باشد و دقیقه ۹۰ یک پنالتی به سود پرتغال بگیرند و تو این پنالتی را مهار کنی و ایران به دور بعد صعود کند. اگر مهدی آن توپ را در آخرین لحظات گل می کرد، همین هم می‌شد.

 

* روی پنالتی رونالدو آیا شانسی واکنش نشان دادی یا واقعا ضربات این بازیکن را آنالیز کرده بودی؟

ما در تیم ملی مربی‌ای داریم به نام الکساندر که با ما تمرین‌های خیلی خوبی انجام می‌دهد. او رابطه بسیار صمیمی با من دارد و همیشه برای من فیلم‌های مختلف دروازه‌بانی را می‌فرستد. قبل از بازی با پرتغال هم چند بازی را برای من فرستاده بود که ضربات پنالتی رونالدو را نشان می‌داد. من تا ساعت ۲ نصفه شب بیدار می‌ماندم تا بتوانم ضربات پنالتی او را آنالیز کنم. رونالدو طی ماه‌های اخیر بیشتر ضرباتش را به یک سمت و جهت زده بود. من بر اساس آنالیزی که انجام داده بودم به سمت پنالتی رونالدو شیرجه زدم و توپ را مهار کردم. وقتی دیدم طی چند بازی اخیر حتی در دیدار برابر اسپانیا پنالتی رونالدو به کدام سمت زده شده تصمیمم را گرفتم که به همان سمت شیرجه بزنم. اگر دقت کنید می‌بینید حتی از پشت خط جلو آمدم و شیرجه زدم و توپ را مهار کردم که داور به خاطر شیرجه بلندم پنالتی را تجدید نکند.

 

رونالدو آن قدر داد می‌زد و صحبت می‌کرد که من به زبان فارسی گفتم "سرمان را بردی چقدر داد می‌زنی. اگر حرفی داری بیا در زمین مسابقه ثابت کن!" که در آن لحظه احسان حاج صفی و تعداد زیادی از بازیکنان شروع به خندیدن کردند. در صحنه پنالتی هم برخی با گوشی‌هایشان فیلم گرفته بودند. در یکی از این فیلم‌ها قبل از این که رونالدو پنالتی را بزند، فردی گفت "تو که می‌گفتی چطوری کریس، حالا پنالتی را بگیر" و پس از این که پنالتی را گرفتم همان فرد با فریاد کش‌داری می‌گوید "یاااا حسین، گرفت!"

 

* لحظه‌ای که توپ را مهار کرده بودی و توپ در آغوشت بود به چه فکر می‌کردی؟

وقتی توپ را مهار کردم و روی زمین خوابیدم احساس می‌کردم دنیا را بغل کرده‌ام و برای لحظاتی شاید خوابم برد. پس از چند ثانیه پورعلی‌گنجی به سمتم آمد و دستم را گرفت تا بلند شوم. بعد از بازی ویدئوهایی به دستم می‌رسید که واقعا برایم جالب بود. برخی با گوشی‌هایشان از صحنه پنالتی فیلم گرفته بودند. در یکی از این فیلم‌ها قبل از این که رونالدو پنالتی را بزند، فردی گفت "تو که می‌گفتی چطوری کریس، حالا پنالتی را بگیر" و پس از این که پنالتی را گرفتم همان فرد با فریاد کش‌داری می‌گوید "یاااا حسین، گرفت!" البته می‌خواهم نکته‌ای هم بگویم. قبل جام جهانی به یکی از دوستانم پیام دادم و گفتم درست است که مردم من را مسخره می‌کنند اما کاری می‌کنم که همین مردم به من افتخار کنند. فایل صوتی‌اش را هم هنوز دارم. الان هم که می‌بینید چنین اتفاقی افتاده است.

 

* وقتی برایت تصویرهایی با مضمون "چطوری بیرانوند" ساختند ناراحت نمی‌شدی؟

نه واقعا ناراحت نمی‌شدم همچنان که همیشه با من شوخی می‌کنند.

 

* ایران برابر پرتغال در دقیقه ۴۳ که زمان بسیار بدی بود گل خورد. شاید پس از آن گل خیلی‌ها تصور می‌کردند ایران چند گل دیگر از این تیم خواهد خورد. در بین دو نیمه چه اتفاقی افتاد و کی‌روش چه گفت که توانستید تیم را جمع کنید؟

هر مربی دوست دارد تیمش بازنده نشود. با صحبت‌هایی که کی‌روش در رختکن انجام داد ما به خودمان آمدیم. او دوست نداشت به خاطر این که مقابل اسپانیا باخته بودیم روحیه تیم به هم بخورد و مقابل پرتغال هم شکست بخوریم.

 

* پس از بازگشت تیم ملی از جام جهانی پیشنهادات خوبی به دستت رسید. این که تصمیم گرفتید در پرسپولیس بمانی احساسی بود یا واقعا روی آن فکر کرده بودی؟

من واقعا چند پیشنهاد خوب داشتم و بابت این پیشنهادات پول خوبی هم به پرسپولیس می‌رسید. تا ۲۵ میلیارد تومان هم پیشنهاد مالی داشتم. حتی در جام جهانی یکی از ایتالیایی‌ها پیش من آمد تا صحبت کنیم و گفت خیلی از ایتالیایی‌ها دوست دارند که به کشور ما بیایی و در اینجا دروازه‌بانی کنی. چهار تیم خوب ایتالیایی من را می‌خواستند اما پرسپولیس شرایطی داشت که نمی‌توانست تا نیم فصل بازیکن جذب کند. در ادامه با صحبت‌هایی که با آقای گرشاسبی انجام دادیم تصمیم گرفتم که تا نیم فصل بمانم چرا که می‌دانم پس از جام جهانی تا دو سال تیم‌ها روی بازیکنی که می‌خواهند زوم می‌کنند و عملکردش را زیر نظر دارند. می‌دانم که از این به بعد عملکرد من را بیش از پیش می‌بینند. من هم با توجه به توافقی که با باشگاه انجام دادم از نیم فصل با پرداخت ۶۰۰ هزار دلار بازیکن آزاد خواهم بود و می‌توانم با هر باشگاهی که بخواهم جداگانه مذاکره کنم.

 

* تو بازیکنی هستی که زمانی که به تو پیشنهاد قرارداد داده شد قراردادت را به صورت سفید امضا کردی و حتی مبلغ هم در آن درج نشده بود. از این که قراردادت ۵ ساله تمدید شد پشیمان نیستی؟

واقعا پشیمان نیستم. زمانی که قرارداد بستم نیامدم که فقط یک سال برای این تیم دروازه‌بانی کنم و طوری رفتار کنم که یک سال بعد هواداران بگویند این بازیکن باید جدا شود و برود. می‌خواستم طوری رفتار کنم که سال‌ها برای این تیم دروازه‌بانی کنم. زمانی که عملکرد خوبی در پرسپولیس داشتم باشگاه پیشنهادی به من داد که اعلام کردند می‌خواهیم قراردادت را تمدید کنیم و همان طور که خودت گفتی "می‌خواهم ۱۰ سال در پرسپولیس بازی کنم" فعلا ۵ سالش را تمدید کنیم. من هم بدون هیچ گونه چشمداشت و حرف و حدیثی قراردادم را تمدید کردم. واقعا به هواداران و پرسپولیس وابسته شده‌ام و چشم بسته قراردادم را تمدید کردم. هر بازیکنی دوست دارد در استقلال و پرسپولیس بازی کند و خیلی زود محبوب هواداران شود. هر بازیکنی هم محبوب هواداران شود وقتی به او پیشنهاد تمدید بدهند چشم بسته قراردادش را تمدید می‌کند. در آسیا برای پرسپولیس بازی کردن افتخار است. من واقعا قراردادم را سفید امضا کردم چرا که اصلا به پول و مبلغ قرارداد فکر نمی‌کنم.

 

دلیل این که پس از تمدید قرارداد پشیمان نشدم این بود که این تمدید قرارداد به من انگیزه داد و نمی‌خواستم در این ۵ سال دروازه‌بانی بیاید و جایگزین من شود. اگر قرار است روزی هم دروازه‌بان دیگری به پرسپولیس بیاید، بیاید اما باید با من برای شماره یک بودن رقابت کند. حتی زمانی که در مقاطعی از فصل کاری انجام دادم که هواداران ناراحت شدند و شایعاتی مطرح شد که می‌خواهند دروازه‌بان جدیدی بیاورند گفتم ایرادی ندارد هر کسی می‌آید بیاید، من هم با او هم رفاقت می‌کنم و هم رقابت خواهم داشت.

 

اگر توانست بازی کند چه ایرادی دارد؟ درباره جام جهانی هم فکر کرده بودم که شاید با درخششم در این تورنمنت پیشنهادات خوبی برایم بیاید اما همیشه گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم من این گونه فکر می‌کردم که اگر قرار است باشگاهی من را جذب کند باید با باشگاه پرسپولیس مذاکره کند. البته می‌دانم برخی مواقع برخی هواداران می‌خواستند من از تیم بروم اما برخی هواداران هم به من لطف داشتند و همیشه از من حمایت می‌کردند. البته این که در این مقطع از پرسپولیس جدا نشدم به فال نیک می‌گیرم چرا که احساس می‌کنم شاید برایم بهتر بود بمانم و یک نیم فصل دیگر در خدمت هواداران پرسپولیس باشم.

 

* یکی از نزدیک‌ترین دوستانت در پرسپولیس از این تیم جدا شد. وحید امیری دیگر پیراهن پرسپولیس را نمی‌پوشد و قرار است در ترکیه به فوتبالش ادامه دهد نظرت درباره این جدایی چیست؟

وحید یکی از دوستان نزدیک من است و واقعا دوست داشتم در پرسپولیس بماند اما الان برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. درست است که وحید از نظر سن شناسنامه‌ای شاید با تجربه باشد اما فکر می‌کنم از نظر دویدن در زمین مثل بازیکن ۱۸ ساله است. او در این شرایط نیاز به پیشنهاد مالی خیلی خوب داشت اما می‌دانم وحید علاوه بر این که به شرایط مالی باشگاه خواهانش فکر می‌کرد به شرایط آن تیم در جدول رقابت‌ها هم نگاه می‌کرد. ترابزون تیم چهارم یا پنجم جدول لیگ ترکیه است. البته قبل از این، من با وحید امیری صحبت کردم و او گفت باشگاه شرایطی که می‌خواست را برایش مهیا نکرد اما واقعا دلم برای وحید امیری تنگ می‌شود.

 

هر بازیکنی محبوب هواداران شود وقتی به او پیشنهاد تمدید بدهند، چشم بسته قراردادش را تمدید می‌کند. در آسیا برای پرسپولیس بازی کردن افتخار است. من واقعا قراردادم را سفید امضا کردم چرا که اصلا به پول و مبلغ قرارداد فکر نمی‌کنم. دلیل این که پس از تمدید قرارداد پشیمان نشدم این بود که این تمدید قرارداد به من انگیزه داد.

 

* به نظر می‌رسد هواداران هم جدایی وحید امیری را قبول کرده باشند.

بله همین طور است شرایط فوتبال ایران طوری شده که دیگر هواداران شرایط بازیکن را به طور کامل درک می‌کنند. می‌دانند که بازیکن باید برای آینده خودش هم تصمیم بگیرد.

 

* از کشورهای آسیایی پیشنهادی داشتی؟

امارات و قطر که دروازه‌بان خارجی جذب نمی‌کنند و در این کشورها ممنوع است. در کشور چین هم که پول خوبی می‌دهند، شرایط همین گونه است و نمی‌توانند دروازه‌بان خارجی جذب کنند. این هم از شانس من است (با خنده)

 

* در فوتبال ایران با دو مربی حرفه‌ای همچون برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کی‌روش کار کرده‌ای. این دو مربی تاثیر زیادی در پیشرفت فوتبالت داشته‌اند اما حالا می‌بینیم اختلاف نظرهایی با هم دارند. نظرت درباره این اختلافات چیست؟

درست است که این دو اختلاف نظر دارند اما ما هم بازیکن پرسپولیس و هم بازیکن تیم ملی هستیم اما این دو مربی هیچ‌گاه دعوا و مسائل مربوط به خودشان را به ما ارتباط نمی‌دادند. یعنی برانکو هیچ وقت با ما درباره اختلاف نظرهایش با کی‌روش صحبت نمی‌کرد و کی‌روش هم درباره برانکو حرفی به ما نمی‌زد. ما هم در اردوی تیم ملی بودیم و هم پرسپولیس و هیچ وقت در این زمینه مشکلی احساس نکردیم.

 

* ولی برخی می‌گفتند جلال حسینی و وریا غفوری قربانی اختلاف مربیان با کی‌روش شدند و به جام جهانی نرفتند.

اصلا چنین چیزی نیست. مگر وقتی وریا غفوری به تیم ملی دعوت نشد به خاطر شفر بود؟ آقای کی‌روش که هیچ اختلاف نظری با شفر نداشت. شما به اختلاف کی‌روش و برانکو اشاره کردید اما تا جایی که من می‌دانم زمانی که خود آقای کی‌روش می‌خواست به ایران بیاید، با برانکو مشورت کرده بود که برانکو هم به او گفته بود چشم‌هایت را ببند و به ایران برو چون ایرانی‌ها با جان و دل برای تیم‌شان بازی می‌کنند. من احساس می‌کنم بعضی افراد که نمی‌خواهم اسم ببرم، می‌خواهند کاری کنند که این دو مربی بزرگ با هم اختلاف نظر داشته باشند. این برای فوتبال ما خوب نیست. این دو مربیان بزرگی هستند. کی‌روش تیمی در اختیار دارد که چند سال در رنکینگ آسیا اول است. برانکو هم که طی سال‌های اخیر یک پرسپولیس بسیار خوب و رویایی برای هواداران ساخته و در دو سال، چهار جام گرفته است. البته ما دوست داشتیم این قهرمانی آخر هم در زمین مسابقه رقم بخورد (با خنده).

 

* گویا استقلالی‌ها به این موضوع اعتراض کردند و شاید سوپرجام برگزار شود.

ما واقعا دوست داشتیم این بازی برگزار شود و در زمین مسابقه نتیجه تعیین شود اما گویا باشگاه گفته اگر قرار است بازی در تاریخ دیگری برگزار شود باید در زمانی انجام شود که بازیکنان جدید پرسپولیس هم بتوانند بازی کنند.

 

* پس از جام جهانی رضا قوچان نژاد و سردار آزمون هم صحبت‌هایی مبنی بر خداحافظی مطرح کردند که البته خداحافظی قوچان نژاد جدی بود. نظرت درباره این مسائل چیست؟

درباره این خداحافظی با سردار صحبت کردم و به او گفتم تو اگر در پرسپولیس بودی، شاید در همان هفته اول از فوتبال خداحافظی می‌کردی. سردار آزمون برای تیم ملی ایران خیلی زحمت کشیده است. این که تیم ملی به جام جهانی رفت به خاطر زحمات سردار است. او یک بازیکن حرفه‌ای است. اگر دیدید آزمون در شرایط گلزنی نبود و موقعیت گلزنی ایجاد نمی‌کرد به خاطر این بود که او وظایفی را که سرمربی روی دوشش گذاشته بود اجرا می‌کرد. او مقابل اسپانیا باید بوسکتس را مهار می‌کرد. وقتی بوسکتس تا محوطه جریمه ما جلو می‌آمد خب سردار با او می‌آمد عقب و جلوی تیم ما خالی می‌شد. در مورد قوچان نژاد هم باید بگویم او بازیکن بسیار خوبی است و گل‌های تاثیرگذار و خاطره‌انگیزی برای ایران زده است. یکی از کسانی که آقای کی‌روش علاقه‌ خاصی به او دارد قوچان نژاد است. در جام جهانی شرایط طوری رقم خورد که کی‌روش نتوانست از قوچان نژاد بیشتر استفاده کند. از اشکان دژاگه هم نتوانست استفاده کند. درست است که خداحافظی سردار آزمون احساسی بود اما فکر می‌کنم خداحافظی قوچان‌نژاد جدی‌تر باشد.

 

بعضی افراد که نمی‌خواهم اسم ببرم، می‌خواهند کاری کنند که این دو مربی بزرگ با هم اختلاف نظر داشته باشند. این برای فوتبال ما خوب نیست. این دو مربیان بزرگی هستند. کی‌روش تیمی در اختیار دارد که چند سال در رنکینگ آسیا اول است. برانکو هم که طی سال‌های اخیر یک پرسپولیس بسیار خوب و رویایی برای هواداران ساخته و در دو سال، چهار جام گرفته است.

 

* جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم. تصورت درباره این تورنمنت چیست؟ ضمن این که می‌دانیم فعلا کی‌روش قراردادش را تمدید نکرده است.

قبل از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل جواد نکونام کاپیتان تیم ملی ایران بود و در ادامه در جام ملت‌های آسیا در استرالیا هم بازی کرد. او چند بازی هم پس از جام ملت‌ها برای ایران به میدان رفت. خاطرم است در آن بازی‌ها می‌گفت اگر این تیم به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند، می‌تواند در ادامه قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. من آن جملات هیچ وقت از خاطرم نمی‌رود. این را فراموش نکنید ما در جام ملت‌های آسیا کار بسیار سختی پیش رو داریم. عربستان، استرالیا و ژاپن از تیم‌های خوب هستند. ازبکستان هم که یکی از تیم‌های قدرتمند آسیا محسوب می‌شود. چین هم که مارچلو لیپی را در اختیار دارد. کارمان سخت است اما من به شما قول می‌دهم که قطعا جزو چهار تیم آخر جام خواهیم بود و بعد از آن به اتفاقات بستگی دارد که به فینال برسیم یا نه.

 

* یعنی بلیت بازی فینال را بخریم؟

شما تا نیمه نهایی بیایید و بعد که به فینال صعود کردیم به دنبال خرید بلیت فینال هم باشید (با خنده).

 

* پیش از جام جهانی شاید خودت هم تصور نمی‌کردی به عنوان دروازه‌بان فیکس درون دروازه قرار بگیری آیا این موضوع را تایید می‌کنی؟

بله همین طور است زمانی که ما به جام جهانی صعود کردیم آقای کی‌روش گفتند هیچ کدام از شما حضورتان در روسیه قطعی نیست. باید تلاش کنید و جایگاه خودتان را به دست بیاورید. من همیشه می‌گویم بازیکنی موفق است که در ذهن خود نگوید "من فیکس هستم." اگر فکر کنیم بازیکن فیکس هستی شاید کم‌کاری کنی و انگیزه لازم را نداشته باشی. من بازی‌های خوبی قبل از جام جهانی برای تیم ملی انجام داده بودم و فکر می‌کردم شاید فیکس باشم اما واقعا رسانه‌ها اذیت می‌کردند و انتقاداتی مطرح می‌شد که همه را می‌دیدم اما من فقط تمرین می‌کردم. از این می‌ترسیدم که شاید فیکس نباشم اما تلاش می‌کردم که بهتر شوم و از ترس عبور کنم.

 

* پس از بازگشت از جام جهانی به تمرین‌های پرسپولیس آمدی و برانکو خوش و بش گرمی با تو داشت. در این مکالمه چه چیزهایی مطرح شد؟

برانکو می‌گفت خدا رونالدو را لعنت کند، حالا چطور تو را در تمرین کنترل کنیم (با خنده).

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------