برنامه نود(96.06.19)؛ چه کسانی به تماشاگران خط می‌دهند؟



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , برنامه نود
عادل فردوسی‌پور در برنامه این هفته به حواشی دیدار سوپر جام و عواملی که موجب تنش در ورزشگاه‌ها می‌شوند، پخش شد. 

به گزارش  ورزش سه ، برنامه نود دوشنبه شب(نوزدهم شهریورماه) از ساعت 23:04 آغاز شد که بررسی پرونده سوپرجام، آخرین وضعیت تیم ملی، گزارش تیم کودکان کار، نقش لیدرها و ادمین‌های فجازی مجازی در فوتبال و جو منفی‌ای که در ورزشگاه‌ها به وجود آوردند و ... ازجمله بخش‌های این برنامه بود که گزارش این برنامه را در زیر می‌خوانید:

 

* نظرسنجی 

مخاطبان برنامه نود می‌توانند در پاسخ به سوال «نماینده یا نماینده‌های ایران در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا؟»، یکی از گزینه‌های «استقلال»، «پرسپولیس»، «استقلال و پرسپولیس» و «هیچ‌کدام» را انتخاب کنند.

 

* آنچه در برنامه نوددیشب مشاهده کردید:

- بررسی حکم سوپرجام و بازی های دوستانه تیم ملی

- گزارش اختصاصی از تیم ملی در ازبکستان

- فرهنگ ویژه درباره فرهنگ هواداری

- قضه کودکان آسمان بوشهری در تهران

 

* کلیپی از سفر تیم ملی به ازبکستان پخش شد. در این اردو علیرضا بیرانوند راجع به استوری عجیبش واکنش نشان داد. دیگر بازیکنان هم مشغول شوخی و خنده بودند. با علیرضا جهانبخش، سعید عزت اللهی و دیگر بازیکنان هم گفتگوی کوتاهی انجام شد. کریم انصاری نیز فرد اعلام کرد که قراردادش با ناتینگهام فارست را بسته و تنها باید به انگلستان سفر کند تا به این تیم ملحق شود.

 

* کلیپی از حضور کودکان کار استان بوشهر در تهران و پیگیری یک تورنمنت خیریه پخش شد. نقش اصلی این ویدئو را نوجوانی به نام عزت بازی می کرد که بیماری سخت قلبی داشت.

 

* در ادامه آیتمی راجع به سوپرجام پخش و جوانب مختلف این داستان بررسی شد و سپس عادل فردوسی پور با روی خط آوردن طرفین اقدام به کنکاش بیشتر در این موضوع کرد.

 

* عادل فردوسی پور، امیرحسین فتحی مدیرعامل باشگاه استقلال را روی خط آورد و از او راجع به مسائل مختلف سوال کرد.

 

فتحی در ابتدا فراهم کردن شرایط زندگی برای مدافع مصدوم استقلال را وظیفه این باشگاه دانست و البته اعلام کرد استقلال به وظایف قانونی و انسانی اش در قبال این بازیکن عمل کرده است. وی بزرگترین مشکل پادوانی را محدودیت امکانات توان بخشی در تهران عنوان کرد. مدیر جدید آبی ها ابراز امیدواری کرد که مشکلات تا پایان هفته حل شود.

 

او در ادامه راجع به سوپرجام اظهار داشت: از وقتی سازمان لیگ برخلاف قانون مبادرت به صدور رای کرد، باشگاه استقلال اعتراض کرد. متاسفانه سوپرجام به دلایل ما توجهی نداشت و بازی را 3-0 کرد. ما بلافاصله به استیناف اعتراض کردیم و ادله خود را اعلام کردیم اما بعد که رای اعلام شد و ما را جریمه هم کردند.

 

فتحی در واکنش به صحبت های وینفرد شفر راجع به تعویق مسابقه گفت: در نامه های ما هیچ وقت صحبت از عدم حضور یا بازی نکردن نبود. فقط صحبت از تعویق مسابقه بود که باشگاه پرسپولیس هم این نظر را داشت. قبلا راجع به تعویق مسابقه توافق هم انجام شده بود بین پرسپولیس و استقلال، استقلال رسما اعلام کرده بود. منطقی نیست وقتی سازمان لیگ بازی را کن لم یکن را می داند، 3-0 کند.

 

پس از آن سعید فتاحی روی خط آمد و توضیح داد: ما تقویمی که آماده کرده بودیم، 7 اسفند 96 آماده شده بود. 14 فروردین تاریخ سوپرجام اعلام شد و آن وقت نمی دانستیم پرسپولیس و استقلال قهرمان می شوند. برای مربیان خارجی تقویم خارجی را نوشتیم و دادیم تا آن زمان وینفرد شفر هیچ نظری برای تعویق نداشت، حتی به باشگاه استقلال گفتیم نظرتان را بگویید که هیچ چیز نگفتند. اصلا اینطور نبود که باشگاه پرسپولیس درخواست تعویق بدهد، فقط استقلال این درخواست را داشت.

 

او ادامه داد: ما در پاسخ نامه نوشتیم باتوجه به حضور هر دو تیم در آسیا و اعلام آن از چند ماه پیش، امکان تعویض تاریخ سوپرلیگ نمی باشد. لذا مسابقه مذکور در تاریخ مقرر برگزار می شود و خسارات ناشی از عدم برگزاری برعهده آن باشگاه است. سوپرجام باید قبل از لیگ انجام شود، اما ما برای کمک به باشگاه استقلال گفتیم اگر پرسپولیس قبول کند، می توانیم تغییر دهیم؛ هرچند که خیلی منطقی نبود. باشگاه پرسپولیس اعلام کرد باتوجه به این که محروم هستیم موافق نیستیم این کار را انجام دهیم. حتی گفتیم در تعطیلات نیم فصل این بازی برگزار شود که پرسپولیس بازیکن هایش را بگیرد اما پرسپولیس بازهم قبول نکرد.

 

فتاحی همچنین افزود: باشگاه استقلال 2 نامه کتبی داد و گفت نمی توانیم در آن تاریخ بازی کنیم. ما پاسخ دادیم امکانش نیست و تقویم اجازه نمی دهد و حتی گفتیم اگر حضور نیابید عواقبش برعهده باشگاه است. جلسه شورای تامین گذاشتیم، آقای ملکی در جلسه بودند، آقای گرشاسبی به عنوان مدیرعامل باشگاه بودند، بحث شد. در این جلسه صدای افراد ضبط شد و صدای آقای ملکی هم وجود دارد. همان جا از پرسپولیس پرسیدیم آیا راضی هستی بدون ملی پوشان بازی کنی که گفت نمی توانیم. ملکی گفت من اختیار تام دارم، تیم ما در آن تاریخ در ایران نیست و نمی تواند بازی کند.

 

رییس کمیته مسابقات در پایان گفت: ما سر این سوپرلیگ خیلی اذیت شدیم از طرف هواداران استقلال. سال پیش قرار بود باشگاه پرسپولیس برود آلمان برای دربی، باشگاه پرسپولیس گفت بازی را به تعویق بیاندازید که پاسخ ما منفی بود و همین رفتار با پرسپولیس هم شد. در طول سال این اتفاق در لیگ های پایین تر خیلی می افتد. جام سوپرجام آماده است. 3 سال است سوپرلیگ را برگزار می کنیم، سال بعد هم انشالله برگزار می کنیم. حتی در آیین نامه آوردیم اگر تیمی 3 بار پیاپی جام را ببرد، عوض می کنیم.

 

نوبت به مدیرعامل پرسپولیس بود که روی خط بیاید. گرشاسبی با تائید صحبت های فتاحی گفت: ما وقتی اعلام شد موافقید بازی به تاخیر بیفتد؟ جلسه ای با برانکو برگزار کردیم و موافقت ما برای زمانی بود که اردوی تیم ملی نباشد، محرومیت مان از بین برود.

 

سپس فتحی اظهار داشت: بلا تردید سازمان لیگ نمی تواند 3-0 کند. 3-0 کردن بازی در کمیته انضباطی انجام می شود. 27 تیر بازی را 3-0 کردند، اگر این نتیجه را نمی گفتند ما به تهران می آمدیم و بازی می کردیم مگر فاصله استانبول تا تهران چقدر است؟ اگر سازمان لیگ بازی را 3-0 نمی کرد ما قطعا به تهران می آمدیم و بازی را برگزار می کردیم و تماشاگران می توانستند دربی تهران را ببینند. سازمان لیگ حق حضور ما را گرفت و نمی توانست این کار را کند، این تخلف آشکار سازمان لیگ بود.

 

فتاحی در پاسخ به فتحی گفت: شما نامه ای را نشان بدهید که ما گفتیم بازی 3-0 است! ما نمی توانیم 100 هزار تماشاگر ببریم به ورزشگاه و ببینیم استقلال کی از ترکیه بیاید.

 

بحث بین فتحی و فتاحی بالا گرفت و این دو توضیحاتشان را ارائه کردند.

 

* پس از این صحبت ها عادل فردوسی پور گزارشی قدیمی از تیم فوتبال ساحلی پخش شد.

 

پس از پخش آیتم فوتبال ساحلی، علیرضا صالحی رئیس کمیته استیناف روی خط آمد و گفت: طبق گزارشی که همه شنیدند و شما پخش کردید، باشگاه استقلال 2 بار پیشنهاد تعویق زمان مسابقه را می دهد و این 2 بار با مخالفت سازمان لیگ روبرو می شود و حتی در نامه ای سازمان لیگ عواقب این را برعهده باشگاه استقلال می داند. آن چیزی که ما در پرونده خودمان داریم، نامه مدیر کل امنیتی تهران است: باتوجه به اظهارات ملکی عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال باتوجه به نظر ایشان برعدم حضور در سوپرجام به خاطر دلایلی چون عدم آمادگی، کمبو بازیکن، حضور در اردوی خارجی شایسته است از نتیجه اداره کل را هم با خبر کنید.

 

* علیرضا صالحی در ادامه هم توضیحات کاملی در این باره ارائه کرد و شیوه 3-0 کردن بازی و جریمه استقلال را شرح داد.

 

* بخش بعدی نود بررسی شرایط هواداری فوتبال ایران بود. در ابتدا عادل فردوسی پور مقدمه ای گفت و پس از آن آیتمی در این باره پخش شد.

 

* سپس کلیپی راجع به بوقچی های باشگاه ها پخش و به قدرت آن ها اشاره و جوانب این کار تا حدی بررسی شد.

 

* گزارشی از تغییر رویه بوقچی های  تیم‌های فوتبال ایران از سه دهه قبل تاکنون و وضعیت ناپسند و نامطلوبی که در حال حاضر بوقچی های باشگاه‌ها به ویژه دو تیم پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه‌ها به وجود آوردند، پخش شد.

 

* گفت‌وگویی اسکایپی با شاهرخ جاویدراد، هوادار ایرانی ساکن در آلمان که طرفدار دورتموند است، گزارشی از نحوه تشویق در ورزشگاه‌های این کشور و نوع ارتباط برقرار کردن لیدرها با تماشاگران ارائه داد و عنوان کرد به هیچ عنوان، حتی تصمیمات اشتباه داوری، فحاشی صورت نمی‌گیرد و اعتراض هواداران با سوت زدن نشان داده می‌شود.

 

* آیتمی به تاثیر، خط دادن به تماشاگران و همچنین فحاشی و مطالبی که در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی هواداری تیم‌های ایران پخش می‌شود و کمکی به مسائل فرهنگی و اجتماعی، نظارت بر تماشاگران متخلف و ... نمی‌کند، پخش شد.

 

* برنامه نود گفت‌وگوهایی ضبط شده جالبی با ادمین صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی هواداری استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی انجام داده بود که بعضا اظهارات عجیبی از سوی آنها به همراه داشت.

 

* مصاحبه تصویری ضبط شده‌ای از گراهام پرایس، طرفدار لیورپول پخش شد که او راجع به جوی که تماشاگران این باشگاه در ورزشگاه آنفلید به وجود می‌آورند، توضیحاتی ارائه داد.

 

* در آیتم «چنین روزی»، تصاویری از دیدار تیم‌های ملی ایران و اردن که با برتری 2 بر صفر ایران در مقدماتی جام جهانی 2006 همراه بود، پخش شد.

 

* گزارشی به مراسم برترین‌های فصل 18-2017 لیگ اردیویسه هلند اختصاص داشت که در آن علیرضا جهانبخش جایزه دومین بازیکن برتر سال و بهترین گلزن را دریافت کرد؛ فن دن بروم، سرمربی آلکمار نیز همانند جهانبخش در این مراسم اظهاراتی داشت و عنوان کرد که ملی پوش ایرانی طی سه سال حضور در این باشگاه، 111 بازی انجام داده که 37 گل به ثمر رسانده و 37 پاس گل داده است.

 

* در آیتمی به مطالبی که رسانه‌های داخلی پیرامون پیشنهاد فدراسیون‌های فوتبال آرژانتین و کلمبیا به فدراسیون ایران برای انجام دیدار تدارکاتی منتشر کرده بودند، پرداخته شد.

 

* نتیجه نظرسنجی

حدود 630 هزار نفر از شرکت کنندگان نظرسنجی برنامه نود اعتقاد داشتند که تنها تیم پرسپولیس، نماینده ایران در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود و 300 هزار نفر هم اعتقاد داشتند هیچ‌کدام از تیم‌های ایرانی از مرحله یک چهارم نهایی صعود نمی‌کنند.

 

برنامه نود این هفته ساعت 02:22 بامداد روز سه‌شنبه، بیستم شهریورماه خاتمه یافت.

 

     

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------