برنامه نود؛ دربی و جنجال برای 50-50 تماشاگران



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,برنامه نود
عادل فردوسی‌پور بیشترین بخش برنامه نود این هفته را به دربی 88 اختصاص داده بود. 

به گزارش  ورزش سه ، برنامه نود دوشنبه شب(دوم مهرماه) از ساعت 22:55 آغاز شد که گفت‌وگوهای ضبط شده با وینفرد شفر و برانکو ایوانکوویچ، صحنه‌های ماندگار از دربی‌های گذشته لیگ برتر، بررسی مسابقات هفته هفتم و کارشناسی داوری، اشاره به حوادث دیدار صنعت نفت آبادان و پیکان، بحث راجع به موضوع 50-50 یا 10-90 تماشاگران در دربی طی مصاحبه‌های تلفنی با امیرحسین فتحی، مدیر عامل باشگاه استقلال و سعید فتاحی، مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ و ... ازجمله بخش‌های این برنامه بود که مشروح گزارش ان را در زیر می‌خوانید:

 

* نظرسنجی 

مخاطبان برنامه نود می‌توانند در پاسخ به سوال «نتیجه دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس؟»، یک عدد دو رقمی را که رقم اول نشانگر تعداد گل‌های استقلال و عدد دوم نشانگر تعداد گل‌های پرسپولیس است را انتخاب و ارسال کنند.

 

* فردوسی‌پور در ابتدای برنامه به حادثه تروریستی دو روز قبل اهواز اشاره کرد و به خانواده‌های عزادار این حادثه تسلیت گفت.

 

* به مناسبت هفته دفاع مقدس، آیتم جذابی به پسر بچه‌ها و جوانانی که برای دفاع از خاک ایران به نبردهای حق علیه باطل رفتند، اختصاص داشت و در آن بخش‌هایی از فیلم اتوبوس شب به کارگردانی کیومرث پوراحمد پخش شد.

 

* سپاهان 3 فولاد خوزستان 1

نکات بازی

کی‌روش استنلی با 16 نبرد هوایی موفق، رکورددار در لیگ.

نخستین گل زده خارج از خانه فولاد.

عزت‌الله پورقاز دو گل و یک پاس گل در این فصل.

هشتمین گل با سر سپاهان، رکورددار در لیگ برتر.

پیروزی سپاهان برابر فولاد بعد از 1316 روز.

سه بازی و یک امتیاز برای فولاد خوزستان

 

- کنفرانس مربیان

ایلی استن: در مدت کوتاه نمی‌توان کاری کرد ولی از نظر تاکتیکی و تکنیکی بابت نتیجه ناراحت هستم.

امیر قلعه‌نویی: آقایان اگر تعصبات رنگی را کنار بگذارند، از بازی سپاهان لذت می‌برند؛ در نیمه دوم به نظرم یک مقدار سپاهان‌گونه بازی کردیم ولی یک مقدار مشکلات نگرشی داریم.

 

* سایپا 2 نفت مسجدسلیمان 1

نکات بازی

موسی کولی‌بالی با 8 گل زده، گلزن‌ترین مدافع خارجی تاریخ لیگ برتر ایران.

نفت مسجدسلیمان، تنها تیم بدون گل زده در لیگ برتر که موفق به گلزنی شد.

سومین برد پیاپی سایپا.

 

- کنفرانس علیرضا مرزبان: با توجه به اینکه این تیم چند بازی است که نبرده و گل نزده، چنین اتفاقی در روند کاری بازیکنان تاثیر می‌گذارد ولی خوشحال هستم که 60 تا 70 دقیقه فوتبال خوبی بازی کردیم و نمایش قابل قبولی داشتیم، اما نباید روی ضربات آزاد اینگونه گل می‌خوردیم.

 

* آنچه در برنامه نود دیشب (97/7/2) مشاهده کردید:

- باران سنگ در آبادان، زخمی شدن کمک داور و بازی نیمه تمام.

- گفت‌وگو با برانکو ایوانکوویچ و وینفرد شفر در آستانه دربی پایتخت.

- مرور اتفاقات خاطره انگیز در دربی‌های تاریخی.

- فوتبال و دربی در یک مدرسه تهران.

 

* ترین‌های هفته هفتم لیگ برتر

- حرکات تکنیکی: مرتضی تبریزی، امید عالیشاه، مسعود شجاعی، فرزاد جعفری، پیمان بابایی، مهدی ترابی، سینا مریدی، گادوین منشا و طالب ریکانی.

- کار تیمی: سپاهان(مقابل فولاد خوزستان)

- خشونت: محمدحسین کنعانی‌زادگان(برابر پارس جنوبی جم)

- موقعیت از دست رفته: علی علیپور(مقابل سپیدرود رشت)

- پاس گل: مهدی مومنی(برابر صنعت نفت آبادان)

- مهار: حسین پورحمیدی(مقابل ذوب‌آهن)

- گل: آدام همتی(برابر سپیدرود)

 

* ترین‌های بازیکنان در هفته هفتم لیگ برتر

پاس: محسن مسلمان؛ شوت: علی علیپور؛ پاس کلیدی: مهدی مومنی؛ نجات دروازه: حسین پورحمیدی؛ قطع پاس: عزیز معبودی؛ دفع توپ: حامد شیری؛ دریبل: وحید خشتان؛ تکل: توحید غلامی؛ نبردهای هوایی: استنلی کی‌روش؛ خطای متحمل شده: بشار رسن.

 

* لحظات جذاب و گل‌های به یادماندنی دربی‌های قبل با تصاویر نقاشی در آیتم جالبی پخش شد.

 

 * کلیپ پیش‌بازی دربی 88 به مصاحبه‌های مربیان قدیمی استقلال و پرسپولیس و گل‌های تماشایی و به یادماندنی دو تیم اشاره داشت.

 

* شفر: دربی برای تماشاگران دو تیم است/ فقط و فقط برد می‌خواهیم

وینفرد شفر، سرمربی استقلال در گفت‌وگوی ضبط شده با برنامه نود با بیان اینکه دربی برای تمام مردم ایران اهمیت دارد، اظهار کرد: در دربی اول که سرمربی بودم، یک بر صفر باختیم ولی تمام هواداران بخاطر عملکرد، قدرت و بازی‌ای که انجام دادیم، ما را تشویق کردند؛ در بازی دوم که برنده شدیم، انگار آتش بازی در ورزشگاه به راه افتاد.

 

او ادام داد: همه می‌دانند که این مسابقه(دربی) یکی از بزرگترین مسابقات دنیا و آسیا است که حتی برای رسانه‌های آلمانی و جهان هم مهم است؛ حتی شاید رسانه‌های آلمانی برای پوشش این دیدار بیایند.

 

سرمربی استقلال اضافه کرد: در کنفرانس خبری اخیرم راجع به کمک داوری که سنگ خورده بود، صحبت کردم ولی ما نمی‌توانیم راجع به مسائلی صحبت کنیم که موجب تنش روی سکوها شود؛ لازم است کسی صحبت های تحریک آمیز انجام ندهد که نتیجه آن به این شکل به سکوهای تماشاگران و بعد از آن به زمین برگردد.

 

شفر درباره تاکتیک مورد علاقه‌اش گفت: حمله کردن را می‌خواهم ولی برای انجام این کار نیاز به بازیکنانی دارید که بتوانید حمله کنید؛ نمی‌شود بدون هافبک طراح چنین کاری کرد؛ مربی‌ای نیستم که برای تساوی بازی کنم و فقط برد می‌خواهیم.

 

او عنوان کرد: عده‌ای شاید بگویند در بازی با السد زیاد ضد حمله خوردید و شاید در مسابقه دیگری بگویند چرا حمله نمی‌کنید ولی همه درست پس از مسابقه صحبت می‌کنند و قبل از بازی‌ها راهکار نمی‌دهند و اظهار نظری ندارند.

 

سرمربی استقلال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دوست دشت کدام بازیکن از تیمش جدا نمی‌شد، ابراز کرد: من قبلا یک اشتباهی مرتکب شدم و باید بیشتر از طریق رسانه‌ها برای حفظ بازیکنانم می‌جنگیدم؛ در 7-6 ماه به پایان فصل گفتم قرارداد تیام، مجید حسینی و ابراهیمی را تمدید کنید چون در آن موقع پیشنهادی نداشتند و می‌شد با آنها تمدید کرد چون طبیعی بود بعد از جام جهانی پیشنهاداتی داشته باشند؛ من گفته بودم آنها را نگه دارند ولی آن دوره تمام شده و الان بازیکنان جدیدی داریم.

 

شفر با تاکید بر اینکه من می خواهم دربی را ببرم، اظهار کرد: فصل قبل تیم ما در آسیا بهترین بود و هر وقت به زمین می‌رفتیم، تماشاگران می‌دانستند برنده می‌شویم ولی آن تیم از بین رفته و تیم جدیدی داریم؛ مردم بدانند هر بازیکن امکان اشتباه دارد و باید حق بدهیم که شاید اشتباه کنند؛ ما باید ببریم، باید ببریم و باید ببریم.

 

او راجع به 50-50 کردن جایگاه تماشاگران دربی اذعان کرد: دربی اینطور نیست که فقط ورزشگاه آبی یا قرمز باشد؛ این مسابقه برای هر دو تیم است.

 

سرمربی استقلال در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دوست دارد دربی را 5 بر صفر برنده شود یا پنج بازی را یک بر صفر ببرد، گفت: در حالت عادی هر دو نتیجه را می‌خواهم.

 

 

شفر خطاب به بازیکنان خود گفت: امیدوار هستم موفق باشید؛ به خودتان ایمان داشته باشید تا هواداران خوشحال شوند؛ شما هم با عملکرد، قدرت و تمام توان وارد زمین شوید.

 

او خطاب به تماشاگران استقلال نیز عنوان کرد: بارها به شما گفتم که بسیار خوشحال هستم اینجا، مربی استقلال و بابت شما خوشحال هستم؛ موفقیت فصل گذشته ما موفقیت شما هم بود؛ شما این انتظارات را برآورده و ما را به موفقیت رساندید؛ لطفا به تیم، بازیکنان جوان و با استعداد فعلی هم کمک کنید؛ حامی ما باشید؛ هرگز تسلیم نمی‌شویم و دوباره برمی‌گردیم.

 

* برانکو: هیچ گزینه‌ای جز برد استقلال انتخاب نمی‌کنم

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس در گفت‌وگوی ضبط شده با برنامه نود با اشاره به دربی 88 اظهار کرد: قطعا دربی برای ما خیلی مهم است و یک نمایش بسیار زیبای ورزشی است که تمام ایران از آن لذت می‌برند؛ این جو قشنگ هم در آستانه بازی ایجاد می‌شود و یک مقدار کُری خواندن بین هواداران اتفاق می‌افتد.

 

او با بیان اینکه فوتبال ایران باید به این بازی افتخار کند، ابراز کرد: کشورهای کمی هستند که اینگونه مسابقات را دارد که جایگاه دو تیم در جدول مهم نیست و واقعا افتخار می‌کنم که بخشی از این نمایش ورزشی هستم.

 

 

برانکو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر قرار به برنده شدن در یکی از دیدارهای استقلال یا السد باشد، کدام یک را انتخاب می‌کند، عنوان کرد:  برد مقابل استقلال یک روحیه مضاعف و لذت خاصی دارد و هیچ گزینه دیگری نمی‌توانم انتخاب کنم ولی اگر قرار بر انتخاب باشد، هر دو را می‌خواهم.

 

 

سرمربی پرسپولیس اضافه کرد: با آقای شفر صحبت کرده بودیم و تمایل داشتیم در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا با هم برخورد کنیم؛ حیف شد چون استقلال در بازی برگشت با السد عالی کار کرد.

 

او تصریح کرد: طبیعتا و ذاتا مهاجم هستم.؛ آمادگی پذیرش ریسک را دارم و هواداران این را می‌خواهند؛ بعضی مواقع با ریسک باختیم ولی تمام تلاش‌مان را کردیم و سعی داشتیم به نتیجه مطلوبی برسیم.

 

برانکو تاکید کرد: من همیشه به برد فکر می‌کنم و فلسلفه‌ام فقط نباختن نیست؛ حمله بهترین دفاع است؛ با همین کار شاید سرمان به دیوار بخورد ولی نمی‌توانم مقابل بازیکنان با مصلحت اندیشی با سبک بزدلانه ظاهر شوم؛ استقلال شاید 20 بازیکن جدید آورده ولی می‌خواهیم برنده شویم.

 

سرمربی پرسپولیس در مورد تساوی زیاد در دربی‌های قدیمی گفت: نمی‌خواهم وارد فلسفه مربیان شوم ولی دربی‌های ما جالب و دراماتیک بوده است؛ آخرین دربی که یک بر صفر باختیم، برای همه یا هیچ رفته بودیم.

 

سرمربی پرسپولیس درباره قانون 10-90 ظرفیت تماشاگران اظهار کرد: به نوعی می‌شود گفت قانون است ولی ایران تنها کشوری است که چنین دربی‌ای دارد و تماشاگرانش 50-50 است؛ من هم فکر می‌کنم به این شکل خیلی عالی است و به نظرم بهتر همین 50-50 است.

 

سرمربی پرسپولیس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دوست دارد دربی را 5 بر صفر برنده شود یا پنج بازی را یک بر صفر ببرد، عنوان کرد: من هر دو را انتخاب می‌کنم.

 

برانکو خطاب به بازیکنان پرسپولیس ابراز کرد: از شما می‌خواهم از دربی لذت ببرید؛ کمتر بازیکنی در دنیا است که فرصت چنین مسابقاتی داشته باشد که مقابل 100 هزار نفر بازی کند.

 

او درباره لحظات شیرینی که در دربی‌ها داشته، گفت: روی گل بنگستون در ثانیه‌های آخر که مساوی کردیم، چنان هیجان و مسرتی به همه داد که آن لحظه، لحظه شیرینی بود؛ البته برتری 4 بر 2 هم شیرین بود.

 

سرمربی پرسپولیس یادآور شد: از هواداران بابت حمایت‌هایی که در این مدت از ما داشتند، تشکر می‌کنم که واقعا یار دوازدهم ما هستند؛ می‌خواهم که مثل همیشه پشت ما بایستند تا همه با هم شادی کنیم و همزمان به حریف هم احترام بگذاریم.

  

* در بخش چنین روزی برنامه نود سوم مهرماه 91 پخش شد که به حواشی دیدار سپاهان و پرسپولیس که مسمومیت تعدادی از اعضای تیم پرسپولیس به دلیل مصرف نوشیدنی‌های کنار زمین را به همراه داشت، پخش شد.

 

* گزارشی به موضوع تخصیص جایگاه 50-50 برای تماشاگران در دربی پایتخت اختصاص داشت؛ مسابقه‌ای که قرار بود امسال به شکل 10-90 باشد ولی در نهایت مقرر شد مثل سال‌های قبل برگزار شود؛ به همین منظور به دربی حساس کشورهای دیگر مثل بازی اینتر و میلان اشاره شد.

 

 

 * فتحی: فعلا نمی‌شود جایگاه تماشاگران 10-90 باشد

امیرحسین فتحی، مدیر عامل باشگاه استقلال در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود راجع به تخصیص جایگاه 50-50 به تماشاگران دو تیم اظهار کرد: قبلا هم گفتم یک سری رسانه‌ها مواردی گفتند که دور از واقعیت است؛ سازمان لیگ موضوع 10-90 را مطرح کرد و اصلا این موضوع در فوتبال دنیا مدرن است و همه تیم‌ها می‌پذیرند.

 

 

او ادامه داد: این موضوع به‌عنوان پیشنهادی خام در شورای تامین استان مطرح شد؛ آقایان بهاروند و فتاحی نیز در آنجا حضور داشتند که به اتفاق تمام اعضای شورای تامین استان با این موضوع مخالفت کردند که دلایل بدیهی و منطقی بود.

 

مدیر عامل باشگاه استقلال اضافه کرد: با توجه به عدم زیرساخت مناسب مثل گیت عبور تماشاگران، کارت اختصاصی تماشاگران و ... دوستان در شورای تامین به این نتیجه رسیدند که این کار(جایگاه 10-90 برای تماشاگران) نشدنی است و قرار شد هر دو بازی رفت و برگشت امسال جایگاه تماشاگران 50-50 باشد.

 

فتحی عنوان کرد: عجیب است که آقای فتاحی(مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ) بعد از جلسه شورای تامین به ما گفت که من به خبرنگاران می‌گویم شما گفتید جایگاه تماشاگران 50-50  باشد.

 

او تاکید کرد: بنده موافق هستم که جایگاه تماشاگران 10-90 شود ولی آیا این موضوع در ایران شدنی است؟ درست است این حرف‌ها را بزنیم تا تماشاگران تحریک شوند؟؛ باید واقعیت‌ها را بپذیریم؛ سازمان لیگ و آقای فتاحی به این موضوع واقف بودند و همه می‌دانستید که این اتفاق نخواهد افتاد؛ این کار را باید شرکت توسعه تجهیز انجام دهد تا زیر ساخت و امکانات فراهم شود و بعد این کار صورت بگیرد.

 

مدیر عامل باشگاه استقلال یادآور شد: صحبت‌های با مدیر عامل شرکت توسعه و تجهیز ورزشگاه‌ها داشتیم و ایشان گفت که در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها هستند و حتی مناقصه این کار که برای مثال گیت‌های ورودی تماشاگران را بیاورند، خریداری شده و به زودی در ورزشگاه آزادی نصب خواهد شد.

 

 

فتحی تاکید کرد: وقتی شرایط مهیا شد و بستر هم بود، این کار که جایگاه تماشاگران استقلال و پرسپولیس در دربی‌ها 10-90 باشد، انجام می‌شود و تیم‌های میزبان و مهمان می ‌توانند در شرایط معقول و منطقی چنین کاری کنند.

 

 

 

او با بیان انیکه آقای فتاحی، شما دنبال چه چیزی می گردید؟، اظهار کرد: جناب فتاحی نه تنها فرافکنی می‌کنند، یک حرف‌هایی هم می‌زنند که دور از واقعیت است.

 

مدیر عامل باشگاه استقلال راجع به صحبت فتاحی مبنی بر دخالت شورای تامین در بازی سوپر لیگ گفت: شورای تامین استان مرجعی برای ذکر کردن این موضوع نیست؛ بحث بلیت فروشی در صلاحیت شورای تامین نیست؛ برای مثال وقتی شما می‌خواهید جواز بگیرید، باید به شهرداری بروید.

 

فتحی با بیان اینکه شورای تامین صلاحیت ندارد مسئله‌ای راجع به بلیت فروشی بگوید، اذعان کرد: بحث جایگاه تماشاگران در شهرستان و تهران متفاوت است؛ من از خدا می‌خواهم و اصلا کدام مدیر عامل و هوادارانی دوست ندارند 90 یا 80 هزار نفر برای خودشان باشد؟ چه کسی دوست دارد تماشاگر تیم او کم شود؟

 

او خطاب به فتاحی عنوان کرد: شما 10 درصد بلیت فروشی در بازی استقلال و تراکتورسازی برای تماشاگران تراکتور را نتوانستید به درستی انجام دهید؛ آن هواداران تمام استادیوم را خراب کرده بودند، در حالی که این کار مخالفان زیادی داشت.

 

مدیر عامل باشگاه استقلال عنوان کرد: آیا مسؤولان شورای امنیت بخاطر مخالفت من گفتند که موافق 50-50 کردن تماشاگران هستیم؟ آقایان بهاروند و فتاحی گفتند قانون است ولی من گفتم زیرساخت‌ها آماده نیست؛ همه با این طرح موافق بودند و من هم هستم؛ بنده مثل فتاحی دنبال عوام‌فریبی و کارهای پوپولیستی نیستم.

 

فتحی تاکید کرد: واقعیت را باید پذیرفت تکه بستر این کار فعلا فراهم نیست؛ اگر بنده اصرار و خودشیرینی و پافشاری هم می‌کردم، فرماندهی یگان ویژه به صراحت گفت من امنیت را نمی‌توانم تامین کنم.

 

او دوباره خطاب به مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ گفت: اصلا آقای فتاحی شما سخنگوی شورای تامین هستید؟ تیم بنده است و باید تصمیم بگیرم؛ شما عادت کردید قبل از سوپر جام رای را بدهید، قبل از دربی حرف بزنید؛ الان باید دکتر گودرزی و شورای تامین اظهار نظر داشته باشند چون آنها صاحب نظر هستند و مثل سوپر جام نیست که غیر از آنها تصمیم بگیرند؛ انسان باید جایگاه خود را بدان؛ شما نه مدعی العموم و نه سخنگوی شورای تامین هستید؛ مگر شما رکوردر هستید که عین اتفاقات را بگویید؟

 

مدیر عامل باشگاه استقلال یادآور شد: اگر بخاطر تصمیم غلط بنده اتفاقی بیافتد، من مسوولیت دارم ولی دنبال عوام فریبی هم نیستم.

 

فتحی اضافه کرد: اگر در بازی برگشت شورای تامین تایید کند و پرسپولیس درخواست بدهد، می‌شود جایگاه تماشاگران را 10-90 کرد؛ در کل به نظرم باید این اتفاق بیافتد؛ کار سختی هم نیست ولی ابتدا باید زیر ساخت‌ها فراهم شود؛ تک تک اعضای شورای تامین این نظر را داشتند و همه گفتند الان باید قانون 50-50 باید اجرا شود.

 

* فتاحی: استقلال شاید نمی‌توانست 90 درصد را پُر کند!

سعید فتاحی، مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود با بیان اینکه بحث 10-90 تماشاگران همه جا برگزار می‌شود، اظهار کرد: در شهرهای جم، تبریز، قائم‌شهر و ... این کار انجام شده ولی چرا فقط نمی‌توانیم در استادیوم آزادی این کار را انجام دهیم؟ شورای امنیت موافق این مصوبه بود تا این کار در دربی تهران بیافتد.

 

او ادامه داد: اگر فوتبال ما می‌خواهد پیشرفت کند باید قوانین اجرا شود؛ سازمان لیگ کنار تیم‌هاست و نه مقابل آنها؛ سازمان لیگ در جلسه شورای تامین گفت که قانون فیفا و ای اف سی می‌گوید که 10-90 باید برای تماشاگران اختصاص پیدا کند.

 

فتاحی اضافه کرد: دبیر جلسه شورای تامین از آقای فتحی پرسید شما به‌عنوان میزبان نظرتان راجع به حضور تماشاگران چیست که ایشان گفت نظرم 50-50 است؛ آیا در تبریز، جم یا قائم‌شهر زیر ساخت‌ها آماده است که این کار انجام می‌شود؟

 

او یادآور شد: ما به همراه یگان ویژه به ورزشگاه آزادی رفتیم و جایگاهی که تیم‌ها و تماشاگران باید وارد شوند و در آن بنشینند را به صورت جداگانه در نظر گرفتیم ولی اگر هم این دربی نشد، در دربی‌های بعدی این کار را می‌کنیم.

 

مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ گفت: این مدیر عامل میزبان(فتحی) هستند که فرافکنی می‌کنند؛ شما به عنوان مدیر عامل استقلال چرا از حق تیمتان دفاع نکردید؟ بقیه شورای تامین مخالف بحث 10-90 بودند ولی شما چرا مخالفت کردید و گفت باشگاه استقلال موافق 50-50  است؟ آقای فتحی 40 درصد از حق میزبانی استقلال را به پرسپولیس داد.

 

فتاحی با بیان اینکه به دنبال اجرای قانون هستم، گفت: در سوپر لیگ این کار را کردم؛ این بار هم بعد از جلسه شورای تامین به آقای فتحی گفتم اگر خبرنگاران بپرسند چرا 10-90 را اجرا نکردید، می‌گویم فتحی مخالفت کرد چون ما یک ماه پیش چنین موضوعی را گفتیم؛ درست کردن کارت هواداری چقدر طول می‌کشد؟ مگر بازی نساجی، تراکتور، صنعت نفت و ... 10-90 نبود؛ راست بگویید که شاید نتوانیم 90 درصد را پُر کنیم.

 

او تاکید کرد: آقای فتحی من را جلوی هواداران استقلال نگذارید؛ شما به‌عنوان میزبان حاضر هستید که گفتید 50-50  را می‌خواهیم و پلیس هم گفت چون فتحی نمی‌خواهد، ما هم نمی‌خواهیم.

 

 

مسؤول برگزاری مسابقات سازمان لیگ اضافه کرد: وقتی سایت پرسپولیس 50-50 تماشاگران دربی را گذاشت، خبرنگاران به من زنگ زدند که من هم گفتم آقای فتحی و بعد نیروی انتظامی این موضوع را تایید کردند.

 

 

فتاحی تاکید کرد: در سوپرلیگ من رای را صادر نکردم و گفتم اگر استقلال حاضر نشود، 3 بر صفر خواهد شد.

او راجع به موضوع بلیت‌فروشی دیدار استقلال و تراکتورسازی اظهار کرد: بخاطر اینکه مجری بلیت‌فروشی تیم استقلال بود، باید شرایط فروش را فراهم می‌کرد که 10 درصد را به تراکتور می‌داد؛ الان هم برای دربی مجری بلیت‌فروشی استقلال به پرسپولیسی‌ها است؛ از آن طرف متاسفانه این دو تیم هنوز یک سامانه هواداری ندارند؛ استقلال و پرسپولیس بزرگترین سرمایه را دارند ولی از آن استفاده نمی‌کنند.

 

* گفت‌وگو با چند دانش‌آموز ابتدایی در یکی از مدارس تهران پیرامون دربی و شناخت از بازیکنان استقلال و پرسپولیس، بخش جالبی از برنامه نود بود.

 

* عملکرد دفاعی، خط میانی و هجومی و همچنین نحوه پرس کردن، درگیری در میانه زمین و ... تیم‌های استقلال و پرسپولیس سوژه بخش آنالیز برنامه نود این هفته بود که در کلیپی پخش شد.

 

* صنعت نفت آبادان 1 پیکان 2 (بازی ناتمام)

نکات بازی

شاهین ثاقبی دهیمن تیمی است که شاهین ثاقبی به آن گل زده است.

دهمین گل طالب ریکانی در لیگ برتر.

بیستمین گل نریمان‌جهان در تاریخ لیگ برتر.

صنعت نفت بدون پیروزی در لیگ هجدهم.

اولین پیروزی جلالی در آبادان بعد از 11 سال.

 

* کارشناسی داوری با پیروز سیف‌الله‌پور

- صنعت نفت و پیکان

در دقیقه 23 مدافع پیکان روی فردین عابدینی خطا کرد و باید یک پنالتی به سود صنعت نفت اعلام می‌شد و بازیکن پیکان کارت قرمز می‌گرفت.

ممکن است فراز امامعلی در زمان باز کردن دروازه صنعت نفت بعد از ضربه سر، با دست راست توپ را زده باشد ولی به طور کاملا صحیح نمی‌شود اظهار نظری داشت.

بازیکن پیکان روی کرار خطای پنالتی کرد که بنیادی‌فر بار دیگر در اعلام پنالتی اشتباه داشت.

موعودی‌فر، برای سومین بار در عدم اعلام پنالتی به سود صنعت نفت اشتباه کرد چراکه توپ به دست مدافع پیکان برخورد کرد و باید خطای هند پنالتی اعلام می‌شد.

 

* عیسی‌زاده: فقط برای ما بازی را قطع کردند

علی عیسی‌زاده، مدیر عامل باشگاه صنعت نفت آبادان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود راجع به حواشی به وجود آمده در دیدار این تیم برابر پیکان اظهار کرد: ما هم از این واقعه ناراحت و متاسف هستم؛ دوست داریم اصلا این اتفاق در هیچ جای فوتبال ایران نیافتد ولی ببینید سه اشتباه واضح در نگرفتن پنالتی موجب می‌شود آستانه تحمل این تماشاگران پایین بیاید؛ آنها هم انسان هستند و این اتفاقات پیش می‌آید که از کوره بروند.

 

او ادامه داد: نامه عذرخواهی را به هیأت فوتبال استان خوزستان دادیم تا به فدراسیون فوتبال بدهند و همان نامه را در سایت باشگاه نیز منتشر کردیم؛ از این واقعه ابراز ناراحتی کردیم و عذرخواهی داشتیم.

 

عیسی‌زاده تصریح کرد: در بحث داوری شما و برنامه نود نیز مقصر است؛ چند هفته قبل آقای کرار را زیر ذره بین بردید و طوری شد که هر داوری می‌آید و خطاهای روی کرار را نمی‌گیرد؛ آن حساسیت‌ها الان گریبان‌گیر ما شده است.

 

مدیر عامل باشگاه صنعت نفت اضافه کرد: در شهرهای دیگر هم اتفاقی می‌افتد، گردن آبادان می‌اندازند؛ الان آقای حسن‌زاده می‌گوید به شدت برخورد می‌کنیم؛ ما مخالف برخورد نیستیم ولی چطور برای انزلی، تهران، اهواز و ... برخوردی نمی‌شود و برای ما خواهد شد؟

 

او یادآور شد: کجا داوران در بازی ما امنیت نداشتند؟ کل درگیری سه، چهار دقیقه درگیری بود ولی در اهواز 20 دقیقه درگیری اتفاق افتاد؛ اگر کمک داور نمی‌توانست ادامه دهد، داور چهارم باید می‌آمد و بازی را ادامه می‌دادند؛ برای اولین بار است که می‌بینیم بازی را قطع می‌کنند و تاکنون چنین چیزی ندیدیم.

 

* مطهری: نمی‌شود یک سری مسائل را نادیده گرفت

حمید مطهری، مربی پیکان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه نود راجع به حواشی دیدار این تیم برابر صنعت نفت در آبادان ابراز کرد: اتفاقات ناخوشایندی افتاد؛ تماشاگران و تیم صنعت نفت با هویت و دوست داشتنی هستند ولی اتفاقاتی که افتاد را نمی‌شود نادیده گرفت؛ هر جای کشور این اتفاقات بیافتد، زیبنده فوتبال ما نیست.

 

 

او با اشاره به قضاوت داوری به ضررشان گفت: گل فراز امامعلی قطعا درست بود و اصلا به دست او برخوردی نداشت؛ ضمن اینکه یک صحنه داوری هم برای ما نشان داده نشد؛ هفته قبل برابر استقلال خوزستان یک پنالتی روی شاهین ثاقبی اعلام نشد ولی نیمکت پیکان همیشه به تصمیم داور احترام گذاشته است و می‌خواهیم داوری‌ها درست شود؛ باید واقع‌بین باشیم و تمام صحنه‌ها را ببینیم.

 

 

* گزارشی از دیدارهای ناتمام یا در آستانه قطع شدن تاریخ لیگ برتر پخش شد که نخستین آن در زمستان 84 با کنار کشیدن تیم شموشک نوشهر از ادامه مسابقه با برق شیراز در ورزشگاه حافظیه اتفاق افتاد.

 

* نساجی مازندران 0 استقلال تهران 0

نکات بازی

شصمتین کلین‌شیت حامد لک در تاریخ لیگ برتر.

استقلال 8 بازی لیگ برتر و آسیا، یک برد.

استقلال سه تساوی بدون گل، رکورددار در لیگ هجدهم(در کنار استقلال خوزستان).

- کنفرانس مربیان

جواد نکونام: غیر از دقایق آخر که استقلال روی به بازی مستقیم آورد، کار سختی نداشتیم.

وینفرد شفر: 89 تا 90 دقیقه بازی را کنترل کردیم ولی ضربه آخر را نزدیم؛ حیف شد گلزنی نکردیم و اگر این کار را انجام می‌دادیم، برنده می‌شدیم.

 

 * کارشناسی داوری

- سپاهان و فولاد

پنالتی به سود سپاهان به درستی اعلام شد و داور تصمیم صحیحی در دادن اخطار به بازیکن فولاد داشت.

گل دوم سپاهان را ایوب والی وارد دروازه خودی کرد و سعید آقایی گلزنی نکرد.

خطای پورقاز روی شیمبا پشت محوطه جریمه بود که داور تصمیم درستی گرفت.

 

- سایپا و نفت مسجدسلیمان

داور تصمیم سخت‌گیرانه‌ای در اخراج ساموئل سارفو داشت و مدافع سایپا فقط باید کارت زرد می‌گرفت.

مدافع سایپا روی مهاجم نفت مسجدسلیمان مرتکب خطا شد و باید داور پنالتی اعلام می‌کرد.

 

- نساجی مازندران و استقلال تهران

توپ به سینه علی کریمی برخورد کرد و عدم اعلام پنالتی تصمیم درستی بود.

توپ به دست خسرو حیدری برخورد کرد ولی به دلیل اینکه دست او به سینه چسبیده بود، نمی‌توانست پنالتی باشد و داور هم تصمیم درستی گرفت.

 

* پرسپولیس 1 سپیدرود 0

نکات بازی

سپیدرود دریافت 4 گل از روی کرنر، بدترین آمار از این نظر را دارد.

آدام همتی، سد و یازدهمین گلزن پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر.

سومین پیروزی پیاپی پرسپولیس برابر سپیدرود.

علیرضا بیرانوند با 67 کلین‌شیت، ششمین دروازه‌بان تاریخ لیگ برتر از این لحاظ است.

سپیدرود بدون پیروزی در تاریخ لیگ برتر.

 

- کنفرانس مربیان

برانکو ایوانکوویچ: خیلی اذیت شدیم، حمله کردیم و به دنبال برد بودیم که پاداش زحمات و تلاش بازیکنان را در نهایت گرفتیم.

علیرضا امامی‌فر: آن چیزی که برای ما مهم است، بتوانیم از این مسابقه برای بازی‌های آینده درس بگیریم؛ آقای کریمی به بازیکنان گفت ای‌کاش این گل را در نیمه اول می‌خوردیم.

 

 

* پدیده 0 تراکتورسازی 0

نکات بازی

تساوی پدیده، تنها تیمی که در این فصل تساوی نداشت.

یحیی گل‌محمدی 10 بازی و یک برد برابر تراکتورسازی.

 

- کنفرانس مربیان

محمد تقوی: هدف ما ابتدا نباختن و گل نخوردن بود تا بعد گلزنی کنیم؛ فکر می‌کنم چون نخستین بار بود که اولین بار با این ترکیب به میدان رفتیم، کمی ناهماهنگ بودیم ولی در نیمه دوم بهتر شدیم.

یحیی گل‌محمدی: در این بازی‌های سنگین نمی‌شود بیش از سه، چهار موقعیت به وجود آورد که ما این کار را کردیم ولی در زدن ضربات آخر بی‌دقت بودیم؛ با این وجود از بازیکنانم تشکر می‌کنم.

 

* گزارشی از عملکرد لژیونرهای ایرانی طی یک هفته اخیر پخش شد.

 

* ماشین‌سازی 1 پارس جنوبی جم 0

نکات بازی

ماشین‌سازی با سه گل زده از پشت محوطه جریمه، رکورددار لیگ است.

دومین پاس گل دخسوس بعد از حضور در لیگ برتر ایران.

اولین برد فصل ماشین‌سازی در لیگ برتر.

پارس جنوبی سه بازی و یک امتیاز.

ماشین‌سازی تنها تیمی که در همه بازی‌ها گل زده است.

 

- کنفرانس مربیان

مهدی تارتار: گل زودهنگام کار تیم ما را خراب کرد؛ بلافاصله یک موقعیت خیلی خوب داشتیم که از آن استفاده نکردیم؛ فوتبال همین است و هر تیمی کمتر اشتباه کند، برنده خواهد شد.

محمدرضا مهاجری: امروز سیستم دفاعی و انتقال توپ به حمله خوب بود؛ می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم ولی در ضربات آخر خوب عمل نکردیم و بازیکنان خسته بودند.

 

* استقلال خوزستان 1 ذوب‌آهن 0

نکات بازی

ذوب‌آهن چهار بازی بدون کلین‌شیت.

ذوب‌آهن در چهار بازی از پنج مسابقه اخیر لیگ و حذفی شکست خورده است.

سه کلین‌شیت پیاپی استقلال خوزستان در مسابقات خانگی.

 

- کنفرانس مربیان

امید نمازی: با این همه موقعیت، کنترل بازی، توپ و زمین وقتی نتوانید موقعیت را گل کنید، گل می‌خورید.

داریوش یزدی: مالکیت توپ را در اختیار حریف گذاشتیم و می‌دانستیم بازیکنان حریف قابلیت‌های بالایی دارند؛ به دنبال استفاده از اشتباهات حریف بودیم و بازیکنان توانستند روی یک غافلگیری به یک پنالتی برسند و سه امتیاز را بگیریم.

 

 

* کارشناسی داوری

- ماشین‌سازی و پارس جنوبی جم

تمارض بازیکن ماشین‌سازی به درستی اعلام شد.

سیف‌اللهی در محوطه جریمه ماشین‌سازی شبیه‌سازی کرد و به درستی کارت زرد گرفت.

دخسوس روی صالحی مرتکب خطا شد و باید یک پنالتی به سود پارس جنوبی گرفته می‌شد.

فریاد دخسوس روی سر پورامینی باید با کارت زرد همراه می‌شد.

بازیکن ماشین‌سازی به دلیل سد راه موقعیت ماشین‌سازی به درستی اخطار دوم را گرفت و اخراج شد.

کارت زرد به بازیکن ماشین‌سازی کفایت می‌کرد.

اخراج مدافع پارس جنوبی جم به دلیل تکل روی پیمان بابایی درست بود.

 

- استقلال خوزستان و ذوب‌آهن

خطا روی بازیکن شماره 77 ذوب‌آهن پنالتی بود که داور به اشتباه آن را نگرفت.

 

خطا روی ایوب کلانتری به درستی پنالتی برای استقلال خوزستان تشخیص داده شد.

 

* نتیجه نظرسنجی

حدود یک میلیون و 470 هزار نفر در نظرسنجی این هفته برنامه نود شرکت کردند که بیش از 56 درصد اعتقاد به پیروزی تیم پرسپولیس در دربی 88 داشتند.

 

برنامه نود این هفته ساعت 02:26 بامداد روز سه‌شنبه، سوم مهرماه خاتمه یافت.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------