کی‌روش و جدال‌های بی‌پایان



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال
مروری بر مهم‌ترین مشاجره‌های سرمربی پرتغالی در ایران

هنگامی که دستیار سرالکس فرگوسن، سرمربی سابق رئال مادرید، اسپورتینگ لیسبون و تیم‌های ملی پرتغال و آفریقای جنوبی برای قبول هدایت تیم ملی ایران به تهران آمد، شاید کمتر هوادار فوتبالی فکر می کرد او در کمتر از هشت سال، به جنجالی ترین مرد فوتبال ایران تبدیل شود.

 

امیرمحمد سلیمانی: به عقب باز می گردیم، سال ۱۳۸۹؛ عملکرد ضعیف تیم ملی ایران در جام ملت های ۲۰۱۱ مسئولان فدراسیون فوتبال را مجبور به تغییر سرمربی کرد. جنجال های کی روش از همان ابتدا آغاز شد. او که برای حضور در تیم ملی کشورمان به توافق رسیده بود، در بامداد بیست و پنجم بهمن ماه با ارسال ایمیلی به فدراسیون فوتبال به دلایل خانوادگی از مسئولیت خویش انصراف داد‌ اما مدتی نگذشت تا در ۱۹ فروردین ۱۳۹۰ هدایت تیم ملی را برعهده بگیرد. کارلوس کی‌روش، حالا با سابقه ترین سرمربی تاریخ فوتبال ایران است. او دستاورد های بسیاری در تیم ملی داشته است، اما آیا فضای تیم را بدون حاشیه مدیریت می کند؟

 

مشت اول هزار!

پس از آن که در سال ۹۳ تیم ملی به جام جهانی صعود کرد، سرمربی پرتغالی جنجال هایش را با محکم کردن قدم هایش آغاز کرد؛ او ابتدا به سراغ مهدی تاج (رییس وقت سازمان لیگ) رفت و او را به عدم حمایت از تیم ملی متهم کرد. کی روش مدعی شد تاج برنامه مشخصی برای لیگ ندارد و این مسئله باعث تعطیلی های متعدد و افت کیفیت تیم ملی و لیگ شده است. مهدی تاج هم برای آنکه از انتقادات نتایج ضعیف ایران در جام جهانی پیش رو به دور باشد، لیگ را زودتر از همیشه و در فروردین ماه به اتمام رساند. این پایان زودهنگام لیگ تا به امروز باعث درگیری های متعدد سرمربی های لیگ برتری با کی روش شده است.

 

بیانیه عجیب فدراسیون فوتبال

ماجرا از حکم غیرمنطقی فدراسیون فوتبال آغاز شد؛ بازیکنان ملی پوش از تاریخ ۱۶ خرداد تا ۳۰ خرداد ۹۵ باید در تعطیلات غیر فوتبالی به استراحت بپردازند.

 

برانکو بلافاصله علیه این حکم اعتراض کرد و افزود: «اگر بازیکنی در تمرینات پرسپولیس حضور نیابد، تنبیه خواهد شد.»

 

بازیکنان ملی پوش پرسپولیس نیز بی توجه به دستور سرمربی شان پایبند به حکم فدراسیون بودند و در تمرینات شرکت نمی کردند. اما سید جلال حسینی پس از چند روز، با لباس شخصی برای گفتگو با برانکو به تمرینات پرسپولیس رفت. این گفتگو و جنجال های آبنده باعث خط خوردن او از تیم ملی شد.

 

زمانی که در تابستان ۹۵، برانکو در برابر نفت تهران علیرضا منصوریان شکست خورد تا قهرمانی به استقلال خوزستان عبدالله ویسی برسد، اعتراضات برانکو به کی روش شدت گرفت. برانکو اعتقاد داشت اردو های کی روش به ضرر تیم او تمام شده و سرمربی پرتغالی با وقفه های بسیار ناشی از اردو تیم ملی قهرمانی را از او ربوده است. در زمستان همان سال، کی روش اردوی دیگری برای تیم ملی برگزار کرد. برانکو بار دیگر از اردو های بی وقت او انتقاد کرد. انتقادی که به قیمت خط خوردن پرسپولیسی های تیم ملی تمام شد.

 

 جنگ لفظی با سرمربی های لیگ برتر

در میان درگیری های کی روش و برانکو، محمد مایلی کهن که پیشتر با کارلوس کی روش درگیر شده بود به حمایت از برانکو پرداخت و گفت: «درود به شرف برانکو که حرفش را در رسانه‌ها بیان می‌کند اما متاسفانه همکاران من در خلوت از کی روش انتقاد می‌کنند. اما در رسانه‌ها کلامی انتقادی از آنها در مورد کی روش نمی‌شنوید.»

 

پس از جنجال عدم حضور ملی پوشان در کمپ ایفمارک، این بار کی روش مصاحبه تندی علیه برانکو انجام داد و با طعنه به مایلی کهن گفت: «اگر با مار ها بگردید، می خزید و سم تف می کنید!»

 

پس از این مصاحبه آتشین، قلعه نویی که پیش تر در مبارزه لفظی با کی روش قرار گرفته بود به حمایت برانکو پرداخت و افزود: «خدا کند بلایی که سر من و ژوزه آمد سر برانکو نیاید! متاسفانه او بیشتر مواقع در ایران حضور ندارد و بدون مطالعه موضع گیری می‌کنند. برای کسی که ادعای حرفه‌ای بودن دارد این خوب نیست.»

 

کی روش پاسخ قلعه نویی را نیز به تندی داد: «مخالفت قلعه نویی با تیم ملی چیز جدیدی نیست. اگر در برنامه جدید موفق نبودیم دلیل را از قلعه نویی و برانکو جویا شوید!»

  

شاگرد سابق به دشمن تبدیل می شود 

در میان انتقادات اهالی فوتبال از کی روش، این بار نوبت به علی کریمی رسید تا به حمایت از برانکو بپردازد: «آقای كی روش، شهامت و شجاعت داشته باش. به جاي مار و گرگ و عقرب و رتيل و... اسم منتقدان خودت را بياور و بعد نظر بده! ضمن آن كه يك حرف ديگر هم براي او دارم. شنيدم گفته اگر با عقاب‌ها نشست و برخاست كنيد، پرواز را ياد خواهيد گرفت. می خواهم بگويم آقاي عزيز، بلندپروازی هم خيلي خوب نيست، سر آدم گيج می رود و با سر زمين می خورد.»

 

کی روش پاسخ او را هم سریع و صریح اعلام کرد: «کریمی من را نا امید کرد!  آقای کریمی! اسامی مار ها را نمی آورم؟ آنها همان افرادی هستند که برخورد بسیار نامناسبی در زمان حضور در تیم ملی با شخص خود شما داشتند. کریمی بهتر از هر کسی باید بداند، من در پنج سال گذشته نشان دادم فردی نیستم که فرصت را در اختیار کسی بدهم تا جسارت و جرات من را زیر سوال ببرد.» 

 

تیم ملی یا پرسپولیس؟

بعد از حواشی ایجاد شده بین برانکو و کی روش برای استفاده از ملی پوشان که منجر به لغو اردوهای خارجی ایران به ارمنستان و اتریش شد، کی روش بار دیگر علیه برانکو سخن گفت: «از این به بعد تیم ملی را همان طور که آقای برانکو خواست، هدایت می کنم. برای شش هفته به پرتغال سفر می کنم تا در کنار خانواده ام خوش باشم و چهار روز مانده به بازی با قطر، بازخواهم گشت. از این به بعد دیگر حرص نمی خورم و کاملا آرام هستم. به ما می گویند نتیجه نگرفتید. من نتیجه نگرفتم اما تیم شیلی که ما با دو گل بردیم ، هفت گل به مکزیک زد! این سبک فوتبال ما و توانایی ایران بود که آنها را با تمام ستارگان شان شکست داد.»

 

علی کریمی نیز خواهان مناظره با کارلوس کی روش شد‌. او که پیشتر در جریان مناظره با محمدرضا ساکت از طریق پیامک کارلوس کی روش بزدل خوانده شده بود، اینگونه واکنش نشان داد: «زمانی که عادل آن کلمه را روی آنتن خواند، راستش ناراحت نشدم. چون گفتم اگر بزدل بودم جلوی نفر دوم فدراسیون نمی‌نشستم تا مناظره کنم. ما معمولا این طور وقت‌ها به کسانی که فقط در فضای مجازی حرف می‌زنند و فقط در آنجا می‌توانند صحبت کنند، می‌گوییم لات کوچه خلوت! یعنی رو در رو مطمئنا نمی‌توانند این طور باشند. اگر هم خواستند حالا به هر حال در هر برنامه‌ای، ۹۰، ۱۰۰، ۱۱۰، ۱۲۰ در همه شرکت می‌کنم اما از روی خط نه. چون نمی‌شود ولی به هر حال برای مناظره دوباره هم آماده هستم. من این را حتی به مترجم ایشان هم گفتم. اگر جرات داشته باشد و به او گفته باشد، من گفتم که به ایشان بگوید من مثل فدراسیونی‌ها نیستم که هر چیزی می‌خواهد بگوید و جوابی نداشته باشم.» علی کریمی هم چنان منتظر مناظره مستقیم با سرمربی تیم ملی است‌.

 

صلحی که تکذیب شد

پس از کم شدن فشار ها، شایعاتی پیرامون حضور برانکو و طاهری در فدراسیون فوتبال و آشتی با کی روش مطرح شد. شایعاتی که بعد ها توسط برانکو تکذیب شد.

 

اما پس از عملکرد قابل قبول و چهار امتیازی ایران در جام جهانی ۲۰۱۸، کی روش که هیچ انتقادی از تیم خود نمی دید، بار دیگر به برانکو طعنه زد: «آقای برانکو و کسانی که از ایشان حمایت می کردند باعث لغو اردوی ما در دبی شدند. آن ها تمام تلاششان را کردند تا آماده سازی تیم ملی را مختل کنند. بعد از آن حوادث، تیم ملی همانند گذشته نشد. ما این سم های پروفسوری آقای برانکو را تشخیص می دهیم. ملی پوشان پرسپولیسی فرصت کمی برای تمرین با ما داشتند و البته، رامین رضاییان و مهدی طارمی را شما فراری دادید. اما آنان برای ما درخشیدند.»

 

برانکو بلافاصله پاسخ او را داد: «چه کسی من را متهم کرده است؟ کی روش؟ استنلی کی روش بازیکن تیم ذوب آهن را می گویید که به سپاهان پیوسته است؟! سرمربی تیم ملی را می گویید؟ ایشان یک مربی قهرمان است. هرچند تاکنون قهرمان نشده اما حتما یک مربی قهرمان محسوب می شود دیگر! من وقت زیادی ندارم تا درباره این مسائل به صحبت بپردازم. من از کشوری آمده‌ام که رفتارمان و نوع ارتباط گیری ما کاملا متفاوت است. ایشان از کشور دیگری می آید. به هرحال تفاوت ها در نوع رفتارش و نحوه تربیت افراد مختلف است.»

 

کارلوس کی روش اما کوتاه نیامد و بیانیه تندی داد: «برای امروز جهت یادآوری عرض می‌کنم که برای شما ۱۰ سال طول کشید که بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ پا به کشور بی‌نظیر ایران بگذاری. به خاطر این که بعد از جام جهانی ۲۰۰۶ شما شجاعت یا وجاهت لازم برای نشان دادن صورت‌تان در ایران و قبول مسوولیت برای عملکردتان دوشادوش بازیکنان‌تان را نداشتید و آن‌ها تنها و بدون حضور شما از جام جهانی برگشتند و شما به خاطر دارید که بعضی از بازیکنان مجبور شدند به صورت مخفیانه از فرودگاه خارج شوند. همین‌طور باید یادآوری کنم که وقتی شما سرمربی الاتفاق عربستان بودید حتی جسارت لازم برای بازگشت به ایران را نداشتی و با ایجاد بهانه به ایران نیامدی. خودت را پشت کشور بزرگ کرواسی پنهان نکن و به صورت غیرمحترمانه و کنایه آمیز کشور و مردم پرتغال را تحقیر نکن. درضمن، شما برنامه آماده سازی تیم ملی را در اردوی ژانویه در دوبی بر هم زده ای‌.»

 

برانکو اندکی بعد و در جریان کنفرانس خبری پیش از بازی مقابل نساجی در هفته ششم لیگ اشاراتی به کی روش کرد: «من نمی‌دانم سرمربی حال حاضر تیم ملی کیست و فدراسیون چه تصمیمی خواهد گرفت. اما زمان من، علی دایی، سهراب بختیاری‌زاده و یحیی گل‌محمدی بودند. بازیکنانی که تلاش زیادی انجام داده بودند این استحقاق را داشتند که در جام‌جهانی از فوتبال خداحافظی کنند. خیلی ها از من انتقاد می‌کردند چرا علی دایی، چرا گل‌محمدی و چرا سهراب بختیاری زاده را به تیم ملی دعوت می‌کردم. من افتخار می‌کنم مربی این نسل بودم. سید جلال حسینی هم ببینید چگونه بازی می‌کند. آن طوری که او بازی می‌کند خیلی می‌تواند به تیم ملی کمک کند. او رکورددار بیش‌ترین قهرمانی در لیگ ایران است. اگر کسی استحقاق یک خداحافظی بسیار باشکوه از فوتبال ملی را داشته باشد، قبل از همه سید جلال حسینی است.»

 

تیم ملی امید و میراثِ هیچ

در شرایطی که دعوای کی روش و برانکو به اتمام نرسیده بود، حمید استیلی به عنوان رییس تیم ملی امید خواهان حضور تیم در کمپ تمرینی پک شد. اما مدیران تیم ملی با حضور تیم ملی امید مخالفت کردند.

 

کی روش در این باره گفت: «شاید سر آقای استیلی شلوغ بوده که تا حالا به زمین پک نیامده است. ولی ایشان وقت داشتند به روسیه بیایند و از بازی های تیم ملی لذت ببرند، وقت داشتند به هتل تیم ملی بیایند و با بازیکنان و کادرفنی دیدار کنند ولی وقت نداشتند از ساختمان پک دیدار کنند؛ ما مدارکی داریم که ثابت می‌کند تیم امید از این امکانات استفاده کرده است؛ من با کسی مشکلی ندارم  افرادی که دروغ می‌گویند را دوست ندارم.»

 

پس از این اتفاق حمید استیلی به اظهارات مرد پرتغالی پاسخ داد و عنوان کرد که خود و خانواده‌اش با هزینه شخصی به روسیه سفر کرده اند.

 

اما میک مک درمورت، دستیار کی روش به شکل عجیبی به حمید استیلی پاسخ داد: «به نظر می‌رسد آقای استیلی تیم ملی را با سیرک اشتباه گرفته است. اگر شما به دنبال استفاده از خرس برای سیرک هستید، بهتر است خرس‌هایی که در میانمار جا گذاشته‌اید را استفاده کنید.»

 

 

 

آشتی امیدها و بزرگسالان؟

 

اخیرا نیز حمید استیلی پیشنهاد صلح تیم ملی امید و تیم ملی را مطرح کرده: «در جلسه با تاج در مورد ساختمان پک صحبت کردیم و او گفت هر موقع بخواهیم می‌توانیم با نامه رسمی از آنجا استفاده کنیم. پک برای همه رده‌های سنی است اما اولویت با بزرگسالان است. باید مدیریت شود تا تداخلی در برنامه‌ها وجود نداشته باشد و باید جوری کار کنیم که به کسی ضربه نزند.به هر حال ما همه زیرمجموعه فدراسیون هستیم. از روز اول هم تعامل داشتیم و قرار بود اولویت با بزرگسالان باشد. اگر ارتباط بین دو تیم امید و بزرگسالان وجود داشته باشد، به سود فوتبال کشور است. اگر بازی تدارکاتی هم بین دو تیم برگزار کنیم خیلی خوب است. بازیکنان امید هم آینده فوتبال ما هستند و همه باید تلاش کنیم پرچم کشورمان بالا باشد.»

 

باید منتظر ماند و عاقبت درگیری های متعدد سرمربی پرتغالی با همتایان ایرانی اش را نظاره کرد. آیا رابطه او هر روز تیره و تار تر می شود یا نظر اهالی فوتبال فارسی زبان را به خود نزدیک تر خواهد کرد؟

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------