منصوریان: ۱۶ ماه اذیت شدم اما اذیت نکردم



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,علیرضا منصوریان
علیرضا منصوریان در گفت و گویی سرانجام سکوت نزدیک به یک سال خود را شکست و از همه چیز سخن گفت؛ وضعیتش بعد از جدایی از استقلال تا روند رو به رشد تیم ملی. 

 به گزارش ورزش سه، معمولا مربیان بزرگ بعد از جدایی از یک باشگاه پرطرفدار سکوت را جایز نمی‌دادند و در مصاحبه‌های مختلف سعی در برملا کردن پشت پرده رخ داده در تیم‌های تحت هدایتشان دارند. اما علیرضا منصوریان روند برعکسی را پیش گرفت و تقریبا در این یک سال روزه سکوت گرفت.

 

او که به تازگی هدایت ذوب‌آهن اصفهان را بر عهده گرفته است حالا سکوتش را شکست و سخنان زیادی را به زبان آورد. سخنانی که بیشتر دامنه تیم ملی را در بر گرفت و در هر زمان که به استقلال تهران منحرف می‌شد یک جمله را می‌شنید؛ گذشته‌ها گذشته و هواداران نباید اذیت شوند! او در این گفت و گوی جذاب سخنانی از زمان جدایی‌اش از استقلال و هم‌چنین تیم ملی فوتبال و حواشی حول محور آن به زبان آورد که به شرح زیر است:

 

علیرضا منصوریان بعد از جدایی از استقلال تهران هیچ مصاحبه‌ای را انجام نداد و به نوعی سکوت کرد. حالا در ابتدا از او می‌خواهیم که دلیل این کارش و عواقبی که برای او داشته است را بیان کند. منصوریان در همین راستا گفت:

آنقدر فوتبال ما در فضای آلودگی و حاشیه غرق شده است که هر موضوعی که بخواهیم بگوییم چه مثبت باشد و چه منفی از آن سو تعبیر می‌شود. ما اگر بخواهیم در رابطه با بهبود مسئله‌ای حرف بزنیم همیشه یک عده آدم وجود دارند که منتقد هستند و فقط به خاطر اینکه همیشه در فضای مطبوعات و فضای مجازی باشند صحبت می‌کنند. پس قرار است سکوت بکنیم و مسیر خود را ادامه دهیم. من به دنبال کار کردن و زحمت کشیدن و ساختن فوتبالیست جوان هستم و به کار مربیگری عشق می‌ورزم.

 

 

 

قطعا این سکوتی که بعد از جدایی از استقلال داشتم من را اذیت کرد اما الان فکر می‌کنم بعد از ۱۶ ماه به این نتیجه رسیدم شاید من را اذیت کرده اما یک آرامشی را به فوتبال تزریق کرده است. حداقل این اطمینان برای هواداران قرمز، آبی و حالا سبز ذوب‌آهن به وجود آمده که هر اتفاقی بین منصوریان و باشگاه افتاده چه خوش و یا تلخ، آن‌ها می‌فهمند که آبرو و شان باشگاه در مطبوعات زیر سوال نمی‌رود و امانت بین سرمربی و مدیران باقی خواهد ماند. 

 

تنها کسی که ضرر می‌کند خود هواداران هستند. من از اینکه یک نفری زمان خروج از ارگانی شروع به صحبت کند بدم می‌آید. چون هوادار این وسط اذیت می‌شود و عشقشان این است که ببیند اسطوره آن‌ها وفادار است یا نه. این مسئله الگوی من خواهد بود. این موضوع باعث افتخار من است که امانت دار باشگاه‌هایی هستم که در آن‌ها فعالیت کردم. در این فضای متشنج اگر می‌خواستم یک حرف ساده بزنم هزاران اتفاق می‌افتاد. من بعد از جدایی از استقلال تمام مسابقات را مشاهده کردم و پیگیر نتایج تیم محبوبم بودم. اصلا از این اخلاق‌ها ندارم که با جدایی از ارگانی به دنبال این باشم که همه چیز خراب شود. نتایج را دنبال می‌کردم و خیلی از مواقع هم حمایت کردم. 

 

*مربی سابق تیم ملی امید و هم‌چنین دستیار کارلوس کی‌روش در سال‌ها ابتدایی فعالیت‌اش، در خصوص روند مثبت تیم ملی و نتایجی که از پنج سال گذشته تا به اینجا همراه با این مربی پرتغالی به دست آمده است گفت:

تیم ملی روند صعودی خود را در دو جبهه طی کرده است. اولین جبهه را با پایین آوردن میانگین سنی و جوان کردن تیم ملی طی ۶ یا ۷ سال گذشته شروع شد. زمانی که کی‌روش وارد فوتبال ایران شد میانگین سنی ما ۳۳.۵ بود. به مرور این میانگین به ۳۰، ۲۷، ۲۵ و حالا ۲۳.۵ سال تغییر پیدا کرده است. اگر این روند ادامه دار بشود و تیم‌های پایه ما کار خود را به درستی انجام دهند تیم ملی میانگینش به ۲۲ یا ۲۱ سال هم می‌رسد. ما چند سالی بود که صدر جدول آسیا را در اختیار کره جنوبی و ژاپن قرار داده بودیم و عملا تیم ۳ یا ۴ آسیا بودیم.

 

ما قبلا از فاصله ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ با هدایت برانکو وضعیت خوبی در رنکینگ آسیا داشتیم. اما بعد از این سال دوباره افت شدیدی داشتیم. حالا الان باز هم تیم اول آسیا هستیم. باید ببینیم در این میان چه اتفاقی افتاده است. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تعداد لژیونران فوتبال ایران خیلی کم شده بود و فقط مسعود شجاعی و نکونام را داشتیم. اما پله به پله شروع و حالا ۱۲ لژیونر خوب داریم.

 

در روند نتیجه گیری هم بعد از باخت غم انگیزی که مقابل آرژانتین داشتیم، آمدیم و بدون هیچ باختی و با دو گل خورده به جام جهانی روسیه صعود کردیم. در آنجا ایران با قهرمان اروپا و جهان هم گروه بود اما با چهار امتیاز سوم شدیم. دو نکته برای جام جهانی می‌گویم؛ اول شما صحنه گل اسپانیا به ما را ببینید که چقدر خوشحالی می‌کنند.آنقدر خوشحالند که بعد از زدن ۶ گل به کرواسی هم‌چنین حسی نداشتند. یا پرتغال که یک مساوی از ما می‌گیرد خوشحال است. 

 

*علیرضا منصوریان درباره شانس ایران برای کسب عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا نیز گفت:

تمام مسائل بالا را گفتم تا به این نتیجه برسم که ایران حالا مدعی جام باشد. نباید بگوییم قهرمان جام ملت‌ها تا فشار به اردوی ایران نرسد. باید بگوییم تیم ملی می‌تواند یک مدعی باشد. در غرب آسیا ایران و عربستان و در شرق ژاپن و کره جنوبی مدعی اصلی قهرمانی هستند. استرالیا همیشه تورنمنت را با حوصله شروع می‌کند و خوب بالا می‌آید. اما به شخصه اعتقاد دارم همان چهار تیم مدعیان اصلی خواهند بود. ما دو پلی آف خیلی سخت داریم و اگر وارد چهار تیم بشویم شرایط متفاوت است. انرژی از داخل ایران و هم‌چنین هواداران ایرانی داخل امارات به تیم ملی تزریق می‌شود. تیم ملی با توانایی که دارد می‌تواند مدعی قهرمانی باشد و نباید بگوییم که حتما قهرمان می‌شود.

 

ابزار قهرمانی خیلی اتفاقات دیگر است. مثلا در یک بازی گل اتفاقی وارد دروازه و جریان بازی عوض می‌شود. از همه چیز مهم‌تر کیفیت داوری است. در بازی امارات و بحرین نباید داور عربی می‌گذاشتند. در سطح دنیا کنفدراسیون فوتبال آسیا جز بی نظم ترین‌ها هستند و برنامه ریزی درست و حسابی ندارند. برعکس فوتبال اروپا در آسیا بخواهند به مسئله‌ای رسیدگی کنند همه چیز تمام می‌شود و می‌رود. قطر هم سیر صعودی را طی می‌کند و مدعی سوم بعد از ایران و عربستان در غرب آسیا است.

 

*سرمربی تیم ذوب‌آهن اصفهان تغییر تاکتیک تیم ملی در جام ملت‌ها را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و گفت:

اولین خصیصه تیم ملی در این تورنمنت وضعیت فیزیکی است که دارد. فوق‌العاده وضعیت خوبی دارند و از استاندارد آسیا بالاتر هستند. وقتی تیم شما این ویژگی را داشته باشد، بازیکنان می‌توانند کارهای تاکیتکی را بهتر انجام دهند. ما در گذشته در زمین خودمان بازی می‌کردیم اما حالا فشار را از زمین حریف در دست داریم. این خودش نشان دهنده پیشرفت است.

 

*علیرضا منصوریان اختلاف بین برانکو و کی‌روش را به ضرر منافع ملی و باشگاهی دانست و صحبت خود را اینگونه ادامه داد:

جدا از فوتبال ملی به فوتبال باشگاهی هم ضربه می‌زند. ما مربیانی که به ایران می‌آوریم به عنوان الگو و ساختار حرفه‌ای به آن‌ها نگاه می‌شود. وضعیت فوتبال ما به لحاظ اخلاقی آنقدر به هم ریخته است که اگر دو مربی بزرگ بیایند در راس اختلافات قرار بگیرند یک ساختار غلط برای مربیان بعدی ایجاد می‌کنیم. من فکر می‌کنم اختلافات با اتفاقات کوچک حل می‌شود. خیلی از مواقع با سکوت یا دیدار رفع می‌شود. بنده با تمام احترامی که برای همه قائل هستم اما معتقدم آتش این اختلافات را مطبوعات و فضای مجازی بیشتر می‌کنند.

 

 ما می‌گوییم فضای مجازی قابل کنترل نیست اما می‌توانیم به آن خط بدهیم و آن را هدایت کنیم. رسانه ما اگر نگاه ملی داشته باشد می‌تواند میان این اختلاف پا درمیانی کند. این فضا باید حلقه را جوش دهند. الان طوری شده که هر مربی و یا هر کسی که یکبار به توپ ضربه زده به خودش اجازه می‌دهد که اظهار نظر کند. چه خوب است به جای نظر دادن ایده مثبت بدهند. فوتبال ما دیگر از برنامه‌های جنجالی و فضای تنش‌زا خسته شده است. هر روز باید بنویسید فلان نفر با کس دیگری روبوسی نکرد، سلام نکرد یا پشتش را به او کرد! خیلی از هم بازی‌های سابق ما اصول حرفه‌ای را بلد نیستند و کارهایی که به آن‌ها مربوط نیست درباره‌اش نظر می‌دهند.

 

*در دو، سه روز اخیر برخی از بازیکنان سابق تیم ملی سخنانی را در مورد درخواست پول از آن‌ها برای بازی در تیم ملی به زبان آوردند. آیا زمان شما هم این اتفاق رخ داد؟

من از همین اول می‌گویم اصلا به من ربطی ندارد و نباید حرفی بزنم. اصلا دوست ندارم این سوال مطرح شود. چیزی که به من مربوط نیست را نباید در آن وارد شوم. قبلا در صحبت‌هایم گفتم که باید یاد بگیریم در کاری که به ما مربوط نیست دخالت نکنیم. تا زمانی که در تیم ملی بودم همه چیز صحیح و سالم و خیلی تمیز پیش رفت. من به اصول حرفه‌ای مربیگری‌ام احترام می‌گذارم و نباید هر کسی که ضربه‌ای به توپ زده یا در چند بازی به میدان رفته است، بخواهد در هر چیزی دخالت و با اظهار نظرش آتش اختلافات را بیشتر کند.

 

*وی در انتها ماندن کارلوس کی‌روش را به صلاح فوتبال ایران دانست و گفت:

اصول حرفه‌ای این است که نباید موضوعی را که گفتید را مطرح کنیم. باید صبر کرد و نتایج ایشان را در جام ملت‌ها دید. اگر نتایج خوبی باشد می‌تواند باعث وقوع اتفاقات مثبت در جام جهانی ۲۰۲۲ شود. من ترجیح می‌دهم کی‌روش با کسب نتایج قابل قبول در جام ملت‌ها و با تیم ملی در جام جهانی بماند. کی‌روش باعث شد که ما در آسیا اول بشویم، لژیونران زیادی در اروپا داشته باشیم و جوانگرایی خوبی در تیم ملی را ببینیم. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود من با قدرت بگویم کی‌روش موفق ترین مربی ما بوده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------