افسانه های هزار و دو شب!



اخبار,اخبارورزشی,جام جهانی


 اخبار ورزشی - به بهانه قصه هایی که در شبکه های مجازی درباره باخت ایران ساخته شده
افسانه های هزار و دو شب!

انتشار خبری مثل این که همه چیز را به رازآلودگی بازی های سیاسی گره می زند دردناک نیست اما باور شدن آن از سوی عده ای که آن قدر تحصیلات و سواد دارند که با کامپیوتر کار کنند آزار دهنده است

خیلی هادر آن سوی دریاها ایران و خاورمیانه را با افسانه های هزار و یک شب می شناسند؛ قصه های پیچ در پیچ شهرزاد قصه گو.

همه جای جهان قصه گویی و قصه مشتری دارد. در اینجا اما انگار قصه های هزار و یک شب بی توقف ادامه می یابند. چندان که در میان واکنش های مختلف به حذف ایران یکی هم قصه ای در فضای بی کران شبکه اجتماعی فیس بوک است. کاربری مضمون کوک کرده که ایران طبق یک دستور باید مقابل بوسنی شکست می خورد و صعود نمی کرد چون «بچه های بالا» این طور خواسته بودند. همان افسانه همیشگی: شادی خیابانی مردم دردسرساز است،شکست مصلحتی بخورید و ما را به دردسر نیندازید!

برای کشف شانه زدن این افسانه به حقیقت نیاز به هوشمندی خاصی نیست اما مثل افسانه «هخا» - اَبَرکاریکاتوری که قرار بود یک دفعه از فرق آسمان فرود بیاید وسط میدان آزادی و دلشدگان چشم به راهش را به آرزو برساند - مشتری ها و هم دلانی پیدا کرده است که با ایمان می گویند حقیقت دارد و دلیل عدم صعود تیم ملی همین است!
 
این افسانه را برای شکست ایران مقابل قطر در مقدماتی جام جهنی 2002 هم ساخته بودند. همان بازی مرموز که هنوز بازیکنان آن دوره حرف های متناقضی در خصوص آن می زنند.

جام جهانی 2014 بیش از هر رویداد ورزشی دست کم در ایران با شبکه های اجتماعی دم خور بوده است. همین فرصت انتشار عکس ها، واکنش های هم دلانه یا تحقیرآمیز از سوی کسانی که سابقه و تخصصی در کار خبرآفرینی ندارند از جاذبه ها و البته آفات این جام شده است.

کسانی با جعل خبر و ساختن صفحات غیر واقعی در شبکه های اجتماعی از زبان بازیکنان برای حواریون سخنرانی می کنند و مخاطبین را «سرکار» می گذارند و لابد در اندرونی شان ریز ریز می خندند.

عده ای هم بغض شان از مسائل دیگر را به شکل چماقی بر فرق بازیکنان حواله می کنند. شوخی ، مضحکه و دست انداختن خلایق هم یکی از تفریحات سالم! در چنین فضایی به شمار می رود.

شبکه های مجازی به شکل سفره هایی در آمده اند که هر روز بر پهنای آنها افزوده می شود، خوراکی های متنوع خوشمزه و آلوده روی آن قرار می گیرد و هجوم آورندگان را مشعوف یا مسموم می کنند.
 
انتشار خبری مثل این که همه چیز را به رازآلودگی بازی های سیاسی گره می زند و مخاطب را تا سر حد ابلهانه ای به زیر می کشد دردناک نیست، تازگی هم ندارد و همیشه کسانی به این شیوه ها دست می زنند اما باور شدن آن از سوی عده ای که آن قدر تحصیلات و سواد دارند که با کامپیوتر کار کنند آزار دهنده است.
 
تیم ملی در یک بازی نه چندان درخشان مقابل تیم خوب بوسنی شکست خورد. به همین سادگی! هیچ ربطی به دستور بچه های بالا ندارد.
 
بگذارید افسانه های هزار و یک شب تمام شود و بر آن اضافه نکنیم. مثل خلایق دیگر کمی هم با واقعیات زندگی کنیم. اتفاقی نمی افتد! 
 اخبار ورزشی - عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------