مظفري‌زاده:داوري‌مادرعرصه‌بين‌المللي‌فاجعه‌است



اخبار,اخبارورزشی,مظفري‌زاده


 اخبار ورزشی - مظفري‌زاده:داوري‌مادرعرصه‌بين‌المللي‌فاجعه‌است

داور بين‌المللي سابق فوتبال ايران با بيان اين که داوران ايران استعداد و توانايي بسيار بالايي دارند، گفت: متاسفانه در ايران مصلحت انديشي جاي قانون را گرفته و باعث شده که داوري ما در عرصه بين‌المللي فاجعه‌آميز باشد.

سعيد مظفري زاده در گفت‌وگو با ايسنا، درباره داوري‌هاي جام جهاني 2014 برزيل، اظهار کرد: همان طور که ديديد مانند هميشه حرف و حديث هايي درباره داوري‌ها وجود داشت. حقيقت اين است که تا وقتي انسان در فوتبال قضاوت مي‌کند، اشتباه وجود دارد. با اين حال با توجه به اين که فيفا سه سال داورانش را زير نظر داشت و بهترين آموزش‌ها و امکانات را در اختيارشان گذاشت، توقع اهالي فوتبال، هواداران و کميته‌ داوران فيفا بيشتر از اين بود.

وي ادامه داد: نمي‌خواهم بگويم که نمره داوران جام جهاني 2014 برزيل مردودي است‌ اما عملکردشان خيلي خوب هم نبود و با توجه به امکانات موجود، عملکرد داوران در دوره قبل بهتر از اين دوره بود. در اين دوره چندين اشتباه تاثيرگذار وجود داشت.

مظفري زاده همچنين گفت: فيفا اعلام کرد که ضريب اشتباه‌هاي داوري در اين دوره پايين آمده در حالي که من فکر مي‌کنم اين حرف منطقي نباشد و فيفا حقايق را ناديده مي‌گيرد. در بازي ايران و آرژانتين، داور پنالتي آشکار ما را نگرفت، يا داور بازي هلند و اسپانيا چند اشتباه تاثيرگذار داشت. فيفا برخي از اين اشتباه ها را به حساب نياورده و بر اين اساس گفته که ضريب اشتباه‌ها پايين آمده است. بهتر است که فيفا اين مسائل را بيشتر بررسي کند.

وي افزود: تصورم اين است که "بوساکا"، رييس دپارتمان داوري فيفا در اين دوره از جام جهاني بيشتر فکرش را به آمادگي جسماني داوران معطوف کرده بود. داوران اين جام از اين نظر فوق‌العاده‌ بودند، ولي نقطه ضعف آنها عدم مهارت‌هاي فني لازم و اشتباه در جايگيري بود. در داوري، تجربه و مهارت فني فاکتور بسيار مهمي است.

داور بين‌المللي پيشين فوتبال ايران همچنين درباره تکنولوژي‌هاي مورد استفاده در داوري و احتمال ورود تکنولوژي "ويدئو چک" – مانند تنيس – به فوتبال گفت: مطمئن باشيد که ويدئو چک يا مانند آن راهي به فوتبال پيدا نمي‌کنند. فيفا براي استفاده از تکنولوژي خط دروازه سه شرط گذاشت که قوانين بازي فوتبال نقض نشود، فقط داور از نتيجه‌ کار دستگا مطلع شود و هيچ وقفه‌اي در بازي ايجاد نکند، يعني در کمتر از 10 ثانيه نتيجه‌ معلوم شود. فيفا به هيچ وجه اجازه نمي‌دهد که ورود يک تکنولوژي مثل ويديو چک به فوتبال باعث کم شدن هيجان بازي شود.

مظفري زاده درباره مناسبات بين‌المللي و نحوه رفتار بازيکنان و مربيان در قبال اشتباه‌هاي داوري نيز، گفت: بزرگ‌ترين درسي که جام جهاني 2014 برزيل از نظر داوري براي ما داشت اين بود که بازيکنان و مربيان تيم‌ها با وجود رخ دادن بزرگ‌ترين اشتباه‌ها هيچ رفتار خارج از عرفي انجام نمي دادند. به جرات مي‌توانم بگويم که داوري‌ها در چند بازي سرنوشت صعود يا حذف تيم‌ها را تعيين کردند، ولي با اين حال کسي به خودش اجازه نداد که خارج از عرف کار کند. اين مساله گمشده فوتبال ماست.

وي افزود: مديران، بازيکنان و مربيان فوتبال در ايران براي آن که از بار سنگين ناکامي‌ها شانه خالي کنند،‌ با اظهارات تکان دهنده و لحن بسيار بد، تقصيرها را به گردن داور مي‌اندازند. جام جهاني 2014 برزيل نشان داد که رفتار فوتبالي‌ها با هم چطور بايد باشد. اين مساله به نحوه مديريت تشکيلات باز مي‌گردد.

مظفري‌زاده ادامه داد: آن چه در فيفا حاکم است رفتار قاطعانه‌اي است که بروز مي‌دهد. اگر يک تخلف انضباطي رخ دهد، فيفا با قاطعيت فرد خطاکار را محروم يا جريمه مي‌کند. اما در فوتبال ما مصلحت انديشي، گم شدن پرونده‌ها و خيلي مسائل ديگر باعث شده که جامعه داوري با مشکل روبرو شود.

وي در ادامه با اشاره به وضعيت داوري ايران در عرصه بين‌المللي خاطر نشان کرد: از فدراسيون فوتبال تقاضا دارم که توجه بيشتري به جامعه داوري داشته باشد. وضعيت داوري ما در عرصه بين‌المللي بسيار نامطلوب است. به جز فغاني، کامراني فر و سخندان که شانس بالايي براي قضاوت در جام ملت‌هاي آسيا و دوره بعدي جام جهاني دارند، در عرصه بين‌المللي هيچ حرف ديگري نداريم.

داور بين‌المللي سابق فوتبال ايران به ايسنا گفت: متاسفانه براي حل اين مشکل هيچ برنامه‌اي نداريم. به جامعه داوري و نيازهايش توجه نمي‌شود. اگر روال کار به همين صورت ادامه يابد قول مي‌دهم که ظرف چند سال آينده وضعيت ما از اين هم بدتر مي‌شود. فراموش نکنيم که پنج سال پيش به همراه ژاپن، قوي‌ترين و پرافتخارترين تيم‌هاي داوري آسيا را داشتيم و بيشترين ابلاغ‌ها به ما مي‌رسيد، ولي حالا فقط يک داور اليت داريم و در بهترين حالت طي دو سال آينده يک نفر ديگر را خواهيم داشت که اين مساله براي داوري ما در عرصه بين‌المللي يک فاجعه است.

 فدراسيون فوتبال ايران تنها فدراسيوني بود که در خلال جام جهاني 2014 برزيل از يک داور شکايت کرد. به نظر مي‌رسد اساسا نگاه مسئولان فوتبال ايران به مقوله داوري دچار ايراد باشد.

مظفري‌زاده با تاييد اين مساله گفت: متاسفانه نگاه ما اشتباه است، اگر بگوييم که نگران آينده نيستيم و براي رشد داوري‌ها برنامه داريم يا خودمان را فريب مي‌دهيم يا مي‌خواهيم صورت مساله را پاک کنيم. تمام توجه ما به مسائل روزمره است و اين که بازي‌ها بدون سر و صدا تمام شوند.

وي افزود: AFC برنامه دارد که در چند سال آينده مانند تقسيم بندي تيم‌ها از نظر فني، کشورها را از نظر سطح داوري طبقه بندي کند و به هر کدام سهميه بدهد. در بهترين حالت که حدود 10 درصد است ما با وضع موجود در رده مياني قرار مي‌گيريم و در شرايط طبيعي که 90 درصد احتمال دارد، جزو رده‌هاي پايين خواهيم بود، مگر اين که با برنامه‌ريزي و تلاش براي رشد استعدادها جايگاه خود را بالا ببريم.

داور بين‌المللي سابق فوتبال ايران در ادامه با بيان اين که جدي نگرفتن داوران باعث بي انگيزگي آنها مي‌شود، اظهار کرد: مصلحت انديشي در فوتبال ما پر رنگ است. خود من بارها به فدراسيون گزارش داده‌ام، ولي نه تنها نتيجه‌اي نگرفته‌ام، بلکه اساسا اثري از گزارشم وجود نداشته است! قدم اول تدوين قانون براي حمايت از داوران است که داريم و قدم مهم‌تر اجراي آن است. اميدوارم که اين قانون درست اجرا شود. تاکنون براي اجراي قانون مشکل داشته‌ايم.

وي در ادامه با مقايسه عملکرد داوران ليگ برتري با داوران حاضر در جام جهاني 2014 برزيل گفت: به داوران خودمان نمره قبولي مي‌دهم، چون با توان و استعداد ذاتي‌شان توانسته‌اند که با وجود مشکلات، سختي‌ها و عدم حمايت وظيفه‌شان را به درستي انجام دهند. اين که داوران جوان ما توانسته‌اند در شرايط حساس ليگ کارشان را خوب انجام دهند يعني داوران ما استعداد و پتانسيل زيادي دارند و مي‌توانند در دنيا حرف براي گفتن داشته باشند. اين مساله به مديريت درست نياز دارد.

وي همچنين گفت: از مسئولان تيم‌ها مي‌خواهم که به جام جهاني بهتر نگاه کنند و اشتباه‌هاي اين جام را با عملکرد داوران ايراني مقايسه کنند. من همين جا به داوران ايراني خسته نباشيد مي گويم چون عملکردشان بسيار خوب است. حيف است که اين همه استعداد و توانمندي که در داخل داريم، هرز برود. با وجود اين همه استعداد جوان چرا بايد در عرصه بين‌المللي جايگاه خوبي نداشته باشيم؟

مظفري‌زاده بار ديگر درباره نقش فدراسيون در توسعه داوري‌ها گفت: فدراسيون بايد به داروي بها بدهد و براي کار داوران ارزش قائل شود. متاسفانه فدراسيون فوتبال براي توسعه داوري برنامه‌اي ندارد.

داور بين‌المللي سابق فوتبال ايران در پايان گفت: حمايت از داوران همه موارد را شامل مي‌شود. برنامه‌ريزي، ارزش قائل شدن براي داوران به چشم انداز توسعه، تامين وسايل مورد نياز، حق الزحمه مناسب و همه اين گونه موارد بايد در حمايت از داوران لحاظ شود.
  اخبار  ورزشی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------