ستاره تیم ملی والیبال؛ فوتبالیست ها اعتماد به نفس لازم را ندارند



اخبار,اخبارورزشی,حمد موسوی


 اخبار ورزشی - ستاره تیم ملی والیبال؛ فوتبالیست ها اعتماد به نفس لازم را ندارند

بازیکن تیم ملی والیبال کشورمان معتقد است که اگر فوتبالیست بود حتما می‌توانست مسی را هم مهار کند.

  خیلی سخت است دومین تجربه ات در لیگ جهانی را پشت سر بگذاری، مقابل اسپک‌های خارق‌العاده بازیکنانی نظیر زایتسف و ساندرز بایستی و در پایان به عنوان یکی از بهترین مدافعان دنیا انتخاب شوی.

محمد موسوی اما این کار سخت را به سرانجام رساند. دست و دل او نلرزید. دفاعی جانانه کرد از مناطق ششگانه زمین ایران. لقب دیوار به راستی که برازنده او است. پسری 27 ساله که اعتراف می‌کند زیاد حال و حوصله مصاحبه ندارد.

وقتی او در لیگ جهانی، تمام مهاجمان را دفاع کرده، اگر فوتبالیست بود حتما می‌توانست مسی را هم مهار کند. به شوخی می‌گوید: «اگر در جام جهانی بودم، مسی را از کار می‌انداختم.» البته موسوی برخلاف والیبال، استعدادی در فوتبال ندارد، این را خودش تایید می‌کند.

 بهانه ما برای مصاحبه با او، بحث در مورد فوتبال و دفاع وسط‌هایش بود. بحث با او جالب از آب در آمد، به خصوص که بی شیله پیله صحبت کرد و حرف‌های دل و زبانش یکی بود. این مصاحبه پیش رویتان است:

* خیلی سخت جواب تلفن دادی؟ دلیلی دارد؟
- من کلا حال و حوصله مصاحبه ندارم.

* چرا؟
- همیشه نه ولی بعضی وقت‌ها اینجوری می‌شوم. البته خستگی هم تاثیر گذاشته، چون از وقتی برگشتیم همه‌اش خواب بودیم و زمان می‌گذرد تا حال و هوای مان مثل سابق شود.

* عنوان چهارمی شما یک موفقیت تاریخی بود اما می‌توانستید و این پتانسیل را داشتید که حتی به فینال یا مقام سومی برسید. درست می‌گویم؟
- حرف شما را کاملا تایید می‌کنم اما خستگی و یک مقدار مسائل دیگر باعث شد تا نتوانیم به‌عنوانی بهتر از چهارمی دست پیدا کنیم.

* این مسائل دیگر، حاشیه‌ای بود؟
- حاشیه؟ خوشبختانه در تیم ملی والیبال، تنها چیزی که نداشتیم حاشیه بود.

* پس چه بود؟
- بعد از رسیدن به مرحله نهایی، یک جورهایی فکر کردیم که کارمان تمام شده و بهترین نتیجه را گرفته‌ایم. می‌گفتیم اشکالی ندارد اگر چهارم یا سوم هم بشویم. همین تمام شده تلقی کردن باعث شد تا مقابل آمریکا بازنده باشیم. البته خستگی هم در این شکست دخیل بود.

 * اما همین عنوان چهارمی شاید دیگر تکرار نشود...
- تکرار نشود؟

* یعنی تکرارش می‌کنید؟ سخت نیست؟
- این عنوانی که  به دست آوردیم واقعا اتفاقی نبود. سال قبل که نتیجه گرفتیم می‌گفتند یک اتفاق در والیبال رقم خورده که ایران موفق شده. خود ولاسکو هم گفت که سقف والیبال ایران همین است. شاید او به همین خاطر هم از ایران رفت اما امسال ثابت کردیم و روی این نظریه‌ها خط بطلان کشیدیم. نشان دادیم نتایجی که پارسال گرفتیم اتفاقی نبوده. اصولا نباید نتیجه می‌گرفتیم اما بچه‌ها واقعا فوق‌العاده کار کردند.

* منظورت این است که تیم والیبال ایران با استعداد بازیکنان به عنوان چهارمی رسیده ؟
- ما با کواچ، فقط یک هفته قبل از مسابقات کار کردیم. او آمد و در سه بازی تدارکاتی روی نیمکت تیم ملی نشست. بعد رفتیم به مسابقات لیگ جهانی. او روی والیبال ما شناخت کافی نداشت و در مدت کوتاه هم نتوانست با ما کار تاکتیکی انجام دهد. این نشان می‌دهد اگر فرصت کافی در اختیار کواچ باشد و بتوانیم بیشتر کار کنیم می‌توانیم این عنوان را تکرار یا ارتقایش دهیم.

* البته با توجه به استخوانبندی تیم ملی والیبال و اینکه اکثر بازیکنان سنی حدود 27، 28 یا پایین‌تر از آن دارند می‌توان امیدوار بود که همین تیم برای چند سال حفظ شود و به افتخارات بیشتری دست یابد...
- دقیقا همینطور است. سن بچه‌های ما خیلی بالا نیست. ضمن اینکه جوان‌های زیادی هم داریم که می‌توانند بیایند و بازی کنند.

 * دقیقا چند سالت است؟
- 27 سال.

* پس جزو باتجربه‌های تیم هستی؟
- نه!

* چرا؟
- چون الان 4، 5 سال است که جزو باتجربه‌ها هستم.


* فوتبال می‌بینی؟
- زیاد نه.

 * دلیلش؟
- چون وقت نمی‌کنم. فقط بعضی از فوتبال‌های خارجی را می‌بینم.

* کدام لیگ؟
- لیگ اسپانیا.


 * حتما طرفدار بارسلونا هستی؟
- اتفاقا من رئالی هستم.

* حالا که رئالی هستی از این تیم و بازیکنانش اطلاعاتی داری؟ اصلا آنها را می‌شناسی؟
- نه آنقدر ولی یک چیزهایی در مورد کریس رونالدو و زندگی شخصی‌اش می‌دانم.

* تو در والیبال دفاع وسط هستی. دفاع وسط‌های خوب فوتبال دنیا را هم می‌شناسی؟ می‌دانی بهترین هم پستی‌هایت در فوتبال چه کسانی هستند؟
- والیبال با فوتبال فرق دارد. در والیبال خیلی از بازیکنان دفاع می‌کنند و اکثرشان هم اسپک می‌زنند. سرویس هم که بین همه بچه‌ها تقسیم می‌شود. در فوتبال اما این فقط مدافعان هستند که دفاع می‌کنند و بقیه نقش زیادی در کارهای دفاعی ندارند.

 * اتفاقا در فوتبال هم مثل والیبال شده. همه حمله می‌کنند و حتی مهاجم هم در کارهای دفاعی شرکت می‌کند...
- آره خب ولی در والیبال یک بازیکن می‌تواند چند کار را همزمان انجام دهد. مثلا من که دفاع وسط هستم، همزمان و اگر وقتش برسد اسپک هم می‌زنم و این تفاوت والیبال و فوتبال است.

* نگفتی بهترین دفاع وسط فوتبال جهان چه کسی است؟
- پپه بهترین مدافع دنیا است. البته در جام جهانی گند زد اما کلا خیلی باحال بازی می‌کند.

* بازی‌های تیم ملی فوتبال در جام جهانی را دیدی؟
- دیدم و لذت هم بردم اما متاسفانه بازیکنان تیم ملی اعتماد به نفس لازم را نداشتند. وقتی تیمی می‌تواند مقابل آرژانتین اینقدر خوب دفاع کند و ضدحمله بزند، یعنی توانایی بالایی دارد. مقابل نیجریه تیم ملی می‌توانست برنده باشد. ما نباید از تساوی با نیجریه خوشحال می‌شدیم چون پتانسیل برد این تیم را داشتیم.

 

بازیکنان ما فقط یک مقدار بازی تدارکاتی خوب می‌خواهند تا همسطح با قدرت‌های برتر جهان فوتبال شوند. آنها تخم دوزرده نکرده‌اند که بیایند و ما را ببرند. ما 10 کیلومتر می‌دویم و آنها هم 10 کیلومتر. فقط کافی است به اعتماد به نفس برسیم. البته از بچه‌های تیم ملی راضی هستیم، دمشون گرم اما می‌توانند بهتر هم باشند.

 * البته جو در ایران هم روی عملکرد آنها و عدم خودباوری‌شان نقش داشت...
- دقیقا. جوی در ایران درست کرده بودند که گلباران می‌شویم یا مسی در این بازی آقای گل می‌شود. حتی برای بازیکنان تیم ملی جوک هم درست کرده بودند و این اصلا خوب نیست. همه جای دنیا از تیم‌های ملی شان حمایت می‌کنند اما در ایران برعکس است. خدا نکند یک تیم حتی در بازی‌های تدارکاتی‌اش ببازد، چنان انتقاد می‌کنند و «این چه وضعش است» می‌گویند که نگو و نپرس. باید از تیم‌های ملی حمایت شود و این می‌تواند انگیزه‌ای برای بازیکنان باشد که فعلا در ایران خبری از آن نیست!

* نمی‌خواهی جای بازیکنان تیم ملی فوتبال باشی؟
- از چه نظر؟

* مثلا جای مدافعان این تیم.
- می‌خواهی مرا به جنگ مسی بفرستی؟

* اگر در جام جهانی بودی، مقابل او هم مثل اسپک‌های بازیکنان تاپ والیبال دنیا دفاع می‌کردی؟
- اگر فوتبالیست بودم مسی را هم مهار می‌کردم (می خندد)

* اصلا فوتبال بازی کرده ای؟
- یک زمان گل کوچک بازی می‌کردم. زیاد بلد نبودم و خیلی ضایع بازی می‌کردم. همه‌اش هم خطا می‌کردم. به همین دلیل دیگر پی‌اش را نگرفتم.

 * والیبال هم مثل فوتبال لیونل مسی دارد؟
- همانطور که بازیکن خوب در فوتبال وجود دارد در والیبال هم هستند بازیکنانی که خود را از دیگران جدا کرده‌اند. مثلا امسال در تیم آمریکا، بازیکنی به نام ساندرز حضور داشت که قبلا فقط در دانشگاه بازی کرده بود. او آمد و یک تنه آمریکا را قهرمان لیگ جهانی کرد، همانطور که مسی داشت یک تنه آرژانتین را قهرمان جام جهانی 2014 می‌کرد.

 * برای حضور در جمع 4 تیم برتر لیگ جهانی چقدر پاداش گرفتید؟
- امسال 10 سکه و 3 میلیون پول. والسلام، نامه تمام.

* واقعا؟
- واقعا، دروغ که ندارم بگویم.

 * چرا اینقدر کم؟ قولی هم بابت پاداش در آینده نگرفتید؟
- نه قولی دادند و نه حرفی زدند!

* اما در لیگ فوتبال، به ازای هر برد بیرون از خانه، تیم‌ها به بازیکنان بالای یک میلیون پاداش می‌دهند...
- در والیبال از این خبرها نیست. ما ایتالیا را دو بار بردیم یک میلیون پاداش گرفتیم، لهستان را هم دو بار شکست دادیم و یک میلیون دیگر به ما دادند.

 * پس خیلی خوب پاداش گرفته اید!!
- بله، خیلی خوب. پاداش آنقدر زیاد بود که پس انداز هم کردیم.

* برای خودتان چیزی نمی‌خریدید؟
- چرا ولی از جیب می‌خریدیم. والیبال بیچاره است دیگر. چه کارش کنیم.

 * اما انگار مبلغ قراردادهایتان بالا رفته. اینطور نیست؟
- در مورد قراردادها دوست ندارم حرفی بزنم. هر سال می‌گویند می‌رود بالا اما باز هم نمی‌رود. در جا می‌زند و مبالغ همانی است که چند سال قبل بود.

* برای لیگ جدید به کدام تیم می‌روی؟
- هنوز معلوم نیست. باید شرایط را بسنجم و بعد تصمیم بگیرم.

اخبار ورزشی - ایران ورزشی

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------