بخوانيد يک ميليارد، اما باور نکنيد



اخبار,اخبارورزشی,ليست بازيکنان ليگ برتري


 اخبار ورزشی - با بي‌قانوني برخورد مي‌شود؟
بخوانيد يک ميليارد، اما باور نکنيد

در فصل نقل‌وانتقالات باشگاه‌هايي از سقف بودجه منحرف شده‌اند و اکنون مجبور به انتشار ارقام غير واقعي کرده‌اند، حال سوال اين است که آيا يا اين باشگاه‌ها برخورد مي‌شود؟

استارت حرکت انتشار ليست بازيکنان ليگ برتري توسط باشگاه‌ها از زماني زده شد که وزارت ورزش‌وجوانان اقدام به منتشر کردن فهرست بازيکنان پرسپوليس و استقلال کرد تا پيش از واگذاري اين دو باشگاه به بخش‌هاي خصوصي يا اسپانسرها روشنگري در اين خصوص صورت بگيرد. منتشر شدن ليست دو تيم پر طرفدار پايتخت تا حدود زيادي مورد استقبال رسانه‌ها، افکار عمومي و همچنين برخي افراد ورزشي قرار گرفت تا اين حرکت با قوانين سازمان ليگ براي تمامي باشگاه‌ها ادامه پيدا کند.

به گزارش تسنيم، سازمان ليگ برتر فوتبال پيش از اينکه قوانين نقل‌وانتقالات اين فصل را اعلام کند، تأکيد کرد که پيش از آغاز فصل باشگاه‌ها بايد ليست قرارداد تمام بازيکنان و اعضاي تيم خود را اعلام کنند و در غير اين صورت سازمان ليگ خودش دست به اين کار خواهد زد. مهمترين قانوني هم که براي باشگاه‌ها گذاشته شد تا نقل‌وانتقالات را بر اساس اين قانون پيش ببرند، سقف بودجه 15 و 18 ميلياردي بود که تنها تيم‌هاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا مي‌توانستند از بالاترين بودجه بهره ببرند. يعني تيم‌هاي فولاد خوزستان، پرسپوليس، تراکتورسازي تبريز و نفت تهران اين مجوز را داشتند که 18 ميليارد براي جذب بازيکنان و کادرفني خود هزينه کنند.

انحراف از سقف بودجه اعلام شده و عبور باشگاه‌ها از 15 و 18 ميليارد طبق اعلام سازمان ليگ، آنها را با سازمان بازرسي روبرو خواهد کرد و در اين بين با مديران و باشگاه‌هاي متخلف برخوردي جدي صورت خواهد گرفت. اين مسئله‌اي است که توسط مسئولان سازمان ليگ بارها اعلام شده و آنها سازمان بازرسي را به عنوان ضمانت اجرايي قانون سقف بودجه اعلام کردند تا باشگاه‌ها فکر انحراف به سرشان نزند.

اکنون در آستانه آغاز ليگ چهاردهم باشگاه‌هاي ليگ برتري ليست بازيکنان و کادر فني خود را به همراه مبلغ آن اعلام کرده‌اند که هزينه برخي از آنها منطقي به نظر مي‌رسد و قابل توجيه است، اما همانطور که مسئولان باشگاه‌هاي ليگ برتري و سازمان ليگ اعلام مي‌کنند برخي باشگاه‌ها ارقام غير واقعي را منتشر کرده‌اند. در اين خصوص مهدي تاج به عنوان رئيس سازمان ليگ و يکي از مجريان قانون سقف بودجه اعلام کرده که رقم قرارداد برخي بازيکنان به گونه‌اي اعلام شده که بايد به آنها رسيدگي بيشتري شود که تعداد اين افراد 10 - 15 نفر است.

اين ارقام زماني غيرواقعي مي‌شود که پيشنهادهاي بازيکناني که به نظر مي‌رسد بالاتر از رقم منتشر شده گرفته‌اند را بررسي کنيم. به طور مثال در تيم استقلال هاشم بيک‌زاده که بازيکن ملي‌پوش اين تيم محسوب مي‌شود، طبق اخبار منتشر شده در مذاکراتش با باشگاه ذوب‌آهن درخواست يک ميليارد و 700 ميليون توماني داشته که سعيد آذري اين درخواست را رد کرد و اکنون طبق ليست اعلام شده از سوي باشگاه استقلال او با يک ميليارد در اين تيم ماندني شده است.

آندرانيک تيموريان که فصل گذشته طبق ليست منتشر شده 2 ميليارد و 350 ميليون تومان دريافت کرده بود و البته مهدي تاج اعلام کرده اين بازيکن فصل گذشته نزديک 4 ميليارد براي استقلال هزينه داشته است، طبق ليست منتشر شده اين باشگاه در فصل جديد با مبلغ يک ميليارد در اين تيم ماندني شده است. بازيکناني نظير خسرو حيدري، اميرحسين صادقي، کرار جاسم و ... هم در استقلال از اين قاعده مستثني نيستند.

در باشگاه سپاهان هم رقم قرارداد بازيکناني چون رحمان احمدي، احسان حاج‌صفي، محمدرضا خلعتبري و ... نياز به بررسي دارد چراکه احمدي پيشنهادهاي به مراتب بالاتري را اين فصل رد کرد تا دوباره در سپاهان باقي بماند، حاج‌صفي با چند پيشنهاد خوب از تيم‌هاي ليگ برتري و ليگ‌هاي عربي مواجه بود و خلعتبري نيز با توجه به مبلغ رضايت‌نامه‌اش رقم قابل توجهي را روي دست زردپوشان اصفهاني گذاشته است. در حالي که اکنون طبق اعلام سايت اين باشگاه احمدي يک ميليارد، حاج‌صفي يک ميليارد و 100 ميليون تومان و خلعتبري يک ميليارد و 200 ميليون تومان با سپاهان قرارداد بسته‌اند. همچنين مقابل نام بازيکناني چون علي حمودي و محرم نويدکيا عددي نوشته نشده و تنها خط تيره ديده مي‌شود.

اکنون انگشت اتهام انحراف از سقف بودجه به سمت چند باشگاه صنعتي و همچنين آبي‌پوشان پايتخت است. در اين خصوص عليرضا عليپور اعلام کرد که «11 باشگاه ما اين قانون را رعايت و حتي 40 درصد پايين‌تر از سقف بودجه خود هزينه کردند و فقط در 5 باشگاه بحث جدي وجود دارد.» حتي قرار بر اين شد که از طريق وزارت صنعت‌،معدن و تجارت به اين باشگاه‌ها اخطار داده شود و انتظار مي‌رود حالا که اين قانون رعايت نشده ارگان‌هاي بالادستي باشگاه‌ها پيش از اقدامات سازمان بازرسي به اين مسئله ورود پيدا کنند. ارگان‌هايي که وزارت صنعت‌،معدن و تجارت و وزارت ورزش‌وجوانان هستند و با توجه به دولتي بودن بيشتر باشگاه‌ها انتظار مي‌رود نظارت بيشتري روي آنها باشد.

طبق اعلام مسئولان سازمان ليگ باشگاه‌ها هيچ راهي براي دور زدن قانون ندارند و تمام راه‌هاي انحراف از سقف بودجه بسته شده است اما اين موضوع تا چه حدي ضمانت دارد؟ اکنون اگر باشگاه‌ها بالاتر از سقف بودجه تعيين شده براي بازيکنان و کادرفني خود هزينه کرده باشند بايد در سازمان بازرسي پاسخگو باشند و بايد ديد با منحرفان چه برخوردي صورت خواهد گرفت اما اينکه مي‌گويند به عشق مردم و با يک ميليارد تومان در تيم‌هاي خود ماندني شده‌اند جاي تامل دارد.

البته که علاقه قلبي همواره وجود دارد که اگر نبود مربي‌اي همانند دايي که در پرسپوليس قهرماني ليگ را به دست نياورده براي يک فصل 2 ميليارد و 100 ميليون تومان نمي‌گرفت و برخي بازيکنان هم قراردادشان با استقلال قلبي و يک ميلياردي نبود. آنچه اکنون وراي اين علاقه قلبي وجود دارد اين است که آيا نهادهاي نظارتي با باشگاه‌هايي که سقف را رعايت نکرده‌اند و بدتر از اين ارقام غيرواقعي منتشر کرده‌اند برخورد مي‌کنند يا نه. براي پاسخ به اين سوال بايد منتظر واکنش نهادهاي نظارتي بود.
اخبار ورزشی - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------