دایی می‌تواند فوتبال ایران را تعلیق کند؟



اخبار,اخبار ورزشی,علی دایی


 اخبار ورزشی - تعلیق در صورت دخالت دولت، نه اخراج
دایی می‌تواند فوتبال ایران را تعلیق کند؟

 امیر رضا خادم نماینده تام‌الاختیار وزارت ورزش در امر خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در یک برنامه رادیویی، مناظره‌ای جنجالی و البته بی‌نتیجه با رئیس سابق فدراسیون فوتبال داشت.

محمد دادکان با انتقاد از بالارفتن هزینه‌ها در فوتبال کشور و ناتوانی وزارت ورزش در مدیریت این ماجرا، خادم را به چالش کشید که این وزارت نتوانسته مبلغ نجومی قرارداد علی دایی با پرسپولیس را کاهش دهد.

پاسخ خادم به این موضوع، نگرانی از شکایت علی دایی بود. معاون محمود گودرزی صراحتا اعلام کرد که اگر این وزارت‌خانه به این مسئله ورود می‌کرد دایی می‌توانست به فیفا شکایت کند و در این صورت کل فوتبال ایران تعلیق می‌شد.

اتفاقی که دادکان تجربه آن را دارد. پس از جام جهانی 2006 دادکان توسط محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، برکنار می‌شود اما دادکان که حالا معتقد است دایی اهل شکایت نیست، با ارسال نامه‌ای به فیفا به نحوه برکناری خود اعتراض می‌کند. نامه‌ای که نتیجه آن یک و سال و نیم تعلیق فوتبال ایران و محروم شدن از انجام بازی بود.

امیررضا خادم در حالی بحث شکایت دایی به فیفا در صورت ورود وزارت ورزش به قراردادش را مطرح می کند که قانونی در فوتبال می‌گوید فیفا به شکایاتی رسیدگی می‌کند که دو طرف شکایت، اهل یک کشور نباشند. یعنی یک فرد ایرانی از مربی و بازیکن گرفته تا مدیر نمی‌تواند از یک باشگاه ایرانی به فیفا شکایت کند.

اما در اینجا بحث دیگری هم مطرح می‌شود. به غیر از موضوع شکایت دایی، بحث تکراری دخالت دولت در فوتبال پیش می‌آید. موضوعی که فدراسیون جهانی فوتبال، حساسیت زیادی روی آن دارد و تمام تلاش خود را برای مستقل اداره کردن این ورزش انجام می‌دهد. به همین دلیل با هر شعار نژادپرستانه یا حتی اعلام اعتقادات مذهبی توسط بازیکنان برخورد شدید می‌کند.

در بحث دایی نیز موضوع دخالت وزارت ورزش که نماینده دولت محسوب می‌شود در فوتبال و تعیین اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و حتی نظارت بر امضای قرارداد مطرح می‌شود. اگر علی دایی در صورت اخراج از پرسپولیس یا کاهش رقم قرارداد خود به فیفا شکایت کند امکان این وجود دارد که به علت دخالت دولت، دوباره فدراسیون فوتبال تعلیق شود.

هر چند با توجه به رابطه خوب امیررضا خادم با علی دایی و همچنین نفوذ بالای سرمربی پرسپولیس بر روی علیرضا رحیمی، امکان کاهش رقم قرارداد یا اخراج «شهریار» از باشگاه سرخپوش پایتخت تقریبا وجود ندارد. زیرا خادم و رحیمی به روحیات دایی آشنا هستند و می‌دانند که او از گرفتن حقوق خود کوتاه نخواهد آمد و با این شرایط مالی وخیمی که پرسپولیس با آن دست به گریبان است، دردسر بزرگ دیگری در انتظار این تیم خواهد بود.


 اخبار ورزشی - فرارو

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------