اظهارت جدید درخشان درباره علت باخت ایران



اخبار,اخبارورزشی, فوتبال ایران

در پی حذف تیم ملی ایران از جام ملت‌های آسیا، حمید درخشان به منتقد شماره یک کارلوس کروش تبدیل شد. سرمربی پرسپولیس طی روزهای اخیر در چند نوبت و به صورت متوالی علیه سرمربی تیم ملی مصاحبه کرد که البته این انتقادات واکنش مرد پرتغالی را نیز به همراه داشت.

در همین گیر و دار شنیدیم باشگاه پرسپولیس به حمید درخشان توصیه کرده دیگر علیه کروش و تیم ملی مصاحبه نکند و... در این ارتباط بد ندیدیم قبل از بازی عراق و کره جنوبی سراغ سرمربی پرسپولیس برویم و سؤالاتی که طی چند روز اخیر در ذهن‌مان رژه رفته را با وی در میان بگذاریم. در طول این گپ و گفت چالشی، گاهی صدای درخشان بالا رفت و گاهی هم از پرسش‌های ما دلخور شد و در انتها هم بالاخره خندید! به نظر خودمان که مصاحبه جالب و متفاوتی شد البته تا نظر شما خواننده گرامی چه باشد!

شنيديم باشگاه پرسپوليس به شما توصيه كرده ديگر عليه كارلوس كروش مصاحبه نكنيد.
كي گفته؟!

گفتيم كه شنيديم... حالا اين موضوع را تكذيب مي‌كنيد يا تأييد؟
(بلافاصله) نه! هيچ‌كس چنين حرفي به من نزده است البته قرار بر اين شده كه در فرصتي مناسب و با انتشار يك بيانيه، جواب حرف‌هاي سرمربي تيم ملي را بدهم.

مثل سرمربي استقلال؟!
حالا منتظر باشيد تا خودتان ببينيد شبيه بيانيه سرمربي استقلال است يا نه!

مي‌خواهيم به روز بازي با عراق برگرديم. آيا شما انتظار داشتيد تيم 10 نفره ايران، عراق 11 نفره را شكست دهد؟!
مگر كره جنوبي را 10 نفره و با همين بازيكنان نبرديم؟!

فرق مي‌كند آقاي درخشان! آن بازي در تهران و پيش چشم هزاران تماشاگر ايراني برگزار شد و تازه دقايق 10 نفره شدن تيم ملي بسيار كمتر بود؛ در حالي كه ما جلوي عراق و پس از اخراج پولادي، ‌حدود 80 دقيقه 10 نفره بوديم، دو مرتبه گل خورديم و به بازي برگشتيم...
به نظر شما اين معجزه بوده؟!

معجزه نبود اما كار بسيار سختي است و در فوتبال ما سابقه نداشته تيمي 90 دقيقه 10 نفره باشد، دو بار عقب بيفتد و باز جبران كند.
چرا شما و روزنامه خبرورزشي از كارلوس كروش حمايت مي‌كنيد؟!

شما گزينه بهتري سراغ داريد؟!
اين همه مربي خوب و بزرگ در اروپا هست كه با اين مبلغي كه كروش گرفته، ‌با سر به ايران مي‌آيند! كروش يكي از مربيان گران دنياست. پول خوب مي‌گيرد و بايد كار خوب ارائه بدهد. او بايد ايران را قهرمان جام ملت‌ها مي‌كرد وگرنه...

(به ميان حرفش مي‌پريم) اگر داور اجازه مي‌داد، شايد به نيمه ‌نهايي و فينال هم مي‌رسيديم ولي آخرين قهرماني ما در جام ملت‌ها سال 1976 اتفاق افتاد. مي‌دانيد چند سال قبل؟!
(با عصبانيت) كجاي داوري ايراد داشت؟!

يعني اخراج پولادي درست بود؟!
(با عصبانيت بيشتر) بازيكن حرفه‌اي نبايد بداند كارت زرد دارد؟ اصلاً او آن جلو چه‌كار مي‌كرد؟ چرا با گلر حريف بي‌دليل قاطي شد و خودش را زمين انداخت و تمارض كرد؟! يك مقدار واقع‌بينانه برخورد كنيم. اگر فوتبال برتر و منطقي‌تر ارائه مي‌داديم، آيا كار به آنجا مي‌كشيد؟

قبول نداريد كه تا قبل از 10 نفره شدن و اخراج مهرداد پولادي، ما سرتر از عراق بوديم و حتي به گل هم رسيديم؟
(با همان لحن) چقدر سرتر بوديم؟ آيا ما جلوي عراق هم قرار است بازنده وارد زمين شويم؟!

آقاي درخشان، همين عراق 5 لژيونر دارد و تيم گردن‌كلفتي است.
(صدايش باز هم بالاتر مي‌رود) ليگ همين عراق آماتور است. يك استاديوم درست و حسابي و با استانداردهاي AFC ندارد. نصف عراق دست تروريست‌هاي داعش است. آن‌وقت ما بايد به اين حريف ببازيم؟! حالا شما خودتان خواهيد ديد كه همين عراق حداقل با اختلاف 2 گل به كره جنوبي مي‌بازد (همان‌طور كه در مقدمه مصاحبه نوشتيم، اين گپ و گفت قبل از بازي عراق و كره جنوبي انجام شده است.)

شايد اين اتفاق بيفتد ولي اگر كره جنوبي هم قرار بود 90 دقيقه 10 نفره مقابل عراق بازي كند، همين حرف را مي‌زديد؟
من نمي‌دانم شما دنبال چه چيزي مي‌گرديد؟! من بحث فني مطرح مي‌كنم شما باز هم سراغ 10 نفره شدن ايران مي‌رويد يا بحث داوري را پيش مي‌كشيد!

‌آخر زمين و زمان مي‌دانند بنجامين ويليامز استراليايي عليه تيم ايران سوت زد و حتي مارك بوسنيچ و جان آلويسي هموطنان او هم به اين امر اعتراف كردند و شكست ايران مقابل عراق را فقط به اشتباهات داوري ربط دادند.
اصلاً داور استراليايي عليه ما سوت زد. اگر كارلوس كروش در كنفرانس مطبوعاتي عليه كميته داوران فوتبال آسيا و همين بنجامين ويليامز حرف نمي‌زد، آيا اين اتفاقات مي‌افتاد؟ يك مربي حرفه‌اي بايد بداند چگونه مصاحبه كند و گزك دست كميته داوران ندهد. از آن گذشته چرا آن روزي كه توپ ازبك‌ها يك متر داخل دروازه رفت و سيدجلال حسيني آن را از توي گل بيرون كشيد، كروش حرفي نزد؟ آن روز داوري به نفع ايران بود و حالا...

انصافاً شما جاي كروش بوديد،‌ از نحوه قضاوت داوران در بازي‌هاي ايران در جام ملت‌هاي آسيا اظهار رضايت مي‌كرديد؟
باز برگشتيد به خانه اول! آقاجان قاطعانه اعلام مي‌كنم 80 درصد حذف ايران از جام ملت‌ها گردن كروش بوده است. اگر هم تا يك‌چهارم نهايي جام ملت‌ها صعود كرديم، به لطف زحمت و تلاش بازيكنان بوده است.

بي‌رودربايستي، اگر يكي از همكاران شما مي‌آمد و برد پرسپوليس در دربي هفتاد و نهم را فقط به بازيكنان تيم‌تان ربط مي‌داد و اعلام مي‌كرد حميد درخشان هيچ نقشي در اين پيروزي نداشته است، چه حالي به شما دست مي‌داد؟
(شمرده شمرده و با طمأنينه) آقاي عزيز! ما براي چه مربي خارجي مي‌آوريم؟ او بايد تأثيرگذار باشد. فوتبال خوشگل و تماشايي را ياد بدهد و تيم را قهرمان كند. 7 تا گل در اين تورنمنت زديم همه‌اش روي ضربات ايستگاهي و ضربه كاشته بود... اين هم شد تاكتيك؟!

ضربات ايستگاهي جزو تاكتيك نيست؟!
چرا، ولي روش‌هاي ديگر چه مي‌شود؟ همه عالم و آدم مي‌دانند تيم ملي ايران در فاز تهاجمي مشكل دارد. اين مسئله را هم انكار مي‌كنيد؟!

بايد پذيرفت كه كارلوس كروش، ساختار دفاعي ايران را اصلاح كرد. تيمي كه همواره در فاز دفاعي در فوتبال آسيا مشكل داشت و گل‌هاي مفت مي‌خورد، حالا جور ديگري بازي مي‌كند...
(حرف‌مان را قطع مي‌كند) ببخشيد مگر قبل از كروش هم ما يك بر صفر نمي‌باختيم؟

معمولاً دقايق آخر گل مي‌خورديم و نمي‌توانستيم جبران كنيم! اصلاح ساختار دفاعي را نمي‌توان كتمان كرد!
اين مسئله را هم نمي‌توان كتمان كرد كه زمان مايلي‌كهن هم تيم ملي ما 6 تا 6 تا به كره جنوبي گل مي‌زد. عربستان را هم مي‌برديم.

ولي همان زمان به همين عراق باختيم!
هر چه بگوييم، شما يك چيزي در دفاع از كروش رو مي‌كنيد. اگر قرار به دفاع و حمايت محض باشد كه همين جا مكالمه را تمام كنيم!

ما وكيل مدافع كروش نيستيم اما انصاف حكم مي‌كند كه وقتي در غياب سرمربي تيم ملي با يكي از منتقدان سرسختش صحبت مي‌كنيم، برخي واقعيت‌ها را نيز پيش بكشيم. به طور مثال كدام مربي ايراني مي‌آمد و مرتضي پورعلي‌گنجي 22 ساله را در خط دفاعي و پست غيرتخصصي به بازي مي‌گرفت يا خسرو حيدري را نيمكت‌نشين وريا غفوری مي‌كرد؟
(مي‌خندد) چرا نمي‌گوييد محمد مايلي‌كهن هم در جام ملت‌ها 1996 امارات، كريم باقري 22 ساله را از خط دفاع به خط مياني برد يا مهدي مهدوي‌كيا را بعدها به پيستون راست برد؟ ما فقط عملكرد خارجي‌ها را مي‌بينيم و براي مربيان داخلي تره هم خرد نمي‌كنيم!

بالاخره هم جواب ما را نداديد كه اگر حميد درخشان به جاي كارلوس كروش بود از بنجامين ويليامز و كميته داوران فوتبال آسيا تعريف و تمجيد مي‌كرد؟
اي بابا! شما اصل را ول كرديد به فرع چسبيديد كه حميد درخشان چه گفت؟ چه مي‌گويد يا چه خواهد گفت؟ آقاجان من 2 تا مشكل با كارلوس كروش دارم كه اگر ناراحت نمي‌شويد عنوان كنم؟!

ما چرا ناراحت شويم؟! بفرماييد.
اول اينكه معتقدم تيم ملي ايران زيبا و چشم‌نواز بازي نمي‌كند و فوتبال رو به جلو را بلد نيست و دوم آنكه كارلوس كروش به فوتبال ايران با غرور از بالا نگاه مي‌كند.

دليلي هم براي ادعاي خود داريد؟
شما كه ماشاءا... حافظه‌تان بهتر از من كار مي‌كند. اميد نمازي را چه كسي به عنوان كمك‌مربي تيم ملي انتخاب كرد؟

بدون شك كارلوس كروش... چطور مگر؟!
خدا خيرتان بدهد. هرچند خيلي از كارشناسان از انتخاب اميد نمازي ناراضي بودند اما كروش اين مربي را انتخاب كرد اما در ادامه او را با عباس‌آقا تداركاتچي مقايسه كرد. بعدتر و در آستانه جام جهاني چنان رفتاري با مجيد صالح كرد كه اين مربي ايراني هم متوجه شود وظيفه‌اش در تيم كروش فقط قيف چيدن است و فرار كرد و عطاي سفر به جام جهاني را هم به لقايش بخشيد. درباره علي كريمي هم ماجرا را مي‌دانم اما به احترام خود علي كريمي و رسم امانتداري حرفي نمي‌زنم. او مغرور است و نمي‌خواهد كسي كنار دستش كار كند.

به فرض كه همين فردا فدراسيون فوتبال ايران با كارلوس كروش قطع همكاري كند. آيا شما كسي را براي جايگزيني اين مربي سراغ داريد؟
من كه رئيس فدراسيون نيستم!

نگفتيم شما رئيس فدراسيون هستيد. نظرتان را پرسيديم؟
بروند يك مربي كلاس جهاني بياورند. اگر نمي‌توانند در همين ايران هم مربياني داريم كه مي‌توانند نتايج بهتري با تيم ملي بگيرند و عملكرد بهتري نسبت به كروش داشته باشند.

جداً؟!
شك نكنيد!

اسم مي‌بريد؟
گفتم من كه رئيس فدراسيون نيستم. فدراسيون هيأت رئيسه و كميته فني دارد و مي‌توانند دوستان در اين رابطه به جمع‌بندي لازم برسند. راستي اگر كروش از ايران برود كدام دستيارش مي‌تواند سرمربي تيم ملي كشورمان شود؟!

منظورتان را واضح‌تر مي‌گوييد؟
شما ببينيد وقتي فابيو كاپلو سرمربي تيم ملي انگليس شد، انگليسي‌ها استوارت پيرس را كنار دستش نشاندند يا همين عربستان سعودي، ناصر الجوهري داشت كه كنار مربيان خارجي كار مي‌كرد و مي‌آموخت و در مواقع لازم جانشين خارجي‌ها مي‌شد، اينجا چي؟ آيا كروش اجازه مي‌دهد يك ايراني سرشناس و مطرح كنار دستش بنشيند. علي كريمي هم كه آمد نتوانست دوام بياورد و...

يك سؤالي را دوستان گفته‌اند تا از شما بپرسيم. اشكالي كه ندارد؟!
اين همه سؤال پرسيديد، اين هم روي همه سؤالات قبلي (بالاخره از ته دل مي‌خندد).

ببخشيد آقاي درخشان شما كه به بازي دفاعي تيم ملي ايراد مي‌گيريد، قرار است در ليگ قهرمانان آسيا همراه پرسپوليس هجومي مقابل حريفان بازي كنيد؟
بنويسيد در حد بضاعت پرسپوليس مقابل حريفان آسيايي بازي مي‌كنم!

متوجه نمي‌شويم! يعني هجومي بازي مي‌كنيد يا نه؟
صبر كنيد تا بازي پرسپوليس را ببينيد اما منظورتان را كاملاً درك مي‌كنم.

خب، منظورمان چيست؟
شما مي‌خواهيد از من بپرسيد حالا كه به بازي دفاعي تيم ملي ايراد مي‌گيريد، خودتان در ليگ قهرمانان آسيا مي‌خواهيد چه‌كار كنيد يا چگونه بازي كنيد. اتفاقاً ديدم كه در خبرورزشي هم نقدي در اين رابطه نوشته بوديد!

خودتان جواب اين پرسش را واضح‌تر مي‌دهيد؟
از قول من حميد درخشان بنويسيد اگر من قدرت انتخاب بازيكن از سراسر ايران و خارج از مرزها را براي پرسپوليس داشتم اين تيم را به جمع 4 تيم پاياني ليگ قهرمانان آسيا مي‌بردم. كارلوس كروش مي‌توانست از تمام ايران و همه جاي دنيا بازيكن براي تيم ملي انتخاب كند آيا بضاعت او با من قابل مقايسه است؟

ما هم اميدواريم پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا نتيجه بگيرد. راستي چرا شما به بازي روز جمعه پرسپوليس مقابل ذوب‌آهن اعتراض كرديد؛ مگر شما هم ملي‌پوش خسته داشتيد؟!
چرا مشكل نداشته باشيم؟ برنامه‌ريزي ما براي 15 روز بعد بود و همه معادلات‌مان به‌هم خورد. متأسفانه زورمان هم به سازمان ليگ و دوستان نمي‌رسد.

شما مثل استقلال نمي‌گوييد كه مقابل سپاهان بازي نمي‌كنيم و نتيجه اين مسابقه را 3 بر صفر به نفع حريف اعلام كنيد؟
نه، ما محكوم به بازي برابر ذوب‌آهن در اصفهان هستيم!

پيام صادقيان را جلوي ذوب‌آهن بازي مي‌دهيد؟
(با خنده) چرا بازي ندهيم؟!

ذوبي‌ها گفته‌اند به دليل عدم پرداخت حق رشد صادقيان، جلوي بازي كردن اين جوان در هفته هجدهم را خواهند گرفت!
(دوباره مي‌خندد) والله چه بگويم؟ از اين حرف‌هاي خنده‌دار اين روزها زياد مي‌شنويم!

راستي پيام صادقيان باز هم جنجال‌ساز شد و سر ضربه پنالتي با مهرداد كفشگري جر و بحث كرد؟
(مي‌خندد و سكوت مي‌كند!) ببخشيد سؤال ديگري نداريد من جلوي در ورزشگاه درفشي‌فر هستم و هواداران پرسپوليس اينجا تجمع كرده‌اند و... امري نداريد؟

نه، ممنون از اينكه وقت‌تان را در اختيار ما قرار داديد، خدا نگهدار!
خداحافظ!
 
 اخبار ورزشی  -  خبر ورزشی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------