در برنامه 90 دیشب چه گذشت



اخبار,اخبارورزشی,برنامه 90

یکی از کوتاه‌ترین برنامه‌های 90 در شبی که فشرده و خلاصه به بررسی مسابقات هفته هجدهم لیگ برتر پرداخت، به پرونده بازیکن دوپینگی عراق هم وارد شد ولی این بحث بی نتیجه ماند.

به گزارش  جام نیوز، برنامه این هفته 90 در حالی روی آنتن رفت که عادل فردوسی پور از همان ابتدا اعلام کرد زمان برنامه اش کمتر از هفته های گذشته است. او تاکید کرد که به خاطر پخش برنامه "هفت" به دلیل جشنواره فجر، امشب فقط 100 دقیقه برای پخش برنامه 90 وقت دارد.

 سئوال پیامکی این برنامه، بهترین واکنش دروازه‌بان‌های لیگ تا هفته هجدهم لیگ برتر بود که واکنش شش دروازه بان یعنی علیرضا بیرانوند (نفت تهران)، مهدی رحمتی (پیکان)، محسن فروزان (استقلال)، پرویز کریمی (استقلال خوزستان)، حامد لک (تراکتورسازی) و سوشا مکانی (پرسپولیس) انتخاب شده بود، که در پایان مکانی با 33 درصد و فروزان با 24 درصد بالاتر از بیرانوند و رحمتی قرار گرفتند.

* فغانی: کارشناسان استرالیایی ویلیامز را می‌کوبیدند
علیرضا فغانی داور بین المللی ایران که در جام ملت های آسیا حضور داشت و فینال این مسابقات را هم قضاوت کرد، میهمان حضوری برنامه این هفته بود. وی در این برنامه اعتراف کرد که باید بازیکن کره جنوبی را در یکی از مسابقات مقدماتی اخراج می‌کرده است.

وی همچنین با تشکر از حمایت‌هایی که از او به خاطر عملکردش در جام ملت های آسیا شده بود، گفت: «با وجود اینکه چند اشتباه داشتم ولی کارشناسان داخلی از من حمایت کردند که باید تشکر کنم. در همین مسابقات، بنجامین ویلیامز (داور استرالیایی) چند اشتباه داشت و کارشناسان استرالیایی او را می‌کوبیدند. از اینکه چنین فضا و روحیه‌ای در ایران نیست، لذت بردم!»

داور بین‌المللی کشورمان درباره اخراج پولادی هم گفت: «شیطنت او باعث شد تا داور مجاب شود که به وی کارت زرد دوم را نشان دهد.»

 * خوردبین: این حرف‌ها زشت است!
یکی از سوژه‌های حاشیه‌ای گزارش دیدار ذوب آهن با پرسپولیس به تاکید باشگاه ذوب آهن به دریافت حق رشد پیام صادقیان بازیکن پرسپولیس اختصاص داشت. در حالی که سعید آذری مدیرعامل ذوب آهن تاکید داشت پرسپولیس باید حدود 120 میلیون تومان به عنوان حق رشد به ذوب آهن بدهد، محمود خوردبین، سرپرست سرخپوشان به شدت از این موضوع گلایه کرد و گفت: «اینها چه حرفی است که می‌زنند؟ مگر صادقیان برای ما چند بازی انجام داده؟ این حرف‌ها زشت است!»

* کنایه به دبیر پیشین فدراسیون فوتبال
فردوسی پور در این برنامه به تغییرات فدراسیون فوتبال هم اشاره کرد. مهدی محمد نبی دبیر پیشین فدراسیون فوتبال چند روز پیش رسما جایش را به علیرضا اسدی داد. مجری برنامه 90 در این خصوص با کنایه درباره نبی، گفت: «آخر نفهمیدیم کشوی جادویی خودشان را بردند یا نبردند!»

* بررسی هوای آلوده خوزستان
در ادامه گزارشی درباره هوای نامناسب و غبارآلود شهر اهواز پخش شد. در این گزارش عنوان شد که ورزش کردن در این هوای آلوده برای سلامتی زیان آور است.

* افشاگری عادل علیه استقلال
یکی از بخش‌های برنامه 90 به خرید بازیکنان خارجی باشگاه استقلال اختصاص داشت. فردوسی پور در این قسمت هزینه خرید بازیکنان خارجی تیم استقلال را محاسبه و اعلام کرد که بیش از یک و نیم میلیون دلار یعنی حدود 5 میلیارد تومان برای خرید هشت بازیکن خارجی که روی هم 28 بازی برای استقلال انجام دادند، اختصاص داده شده است.

 
* 5 دقیقه آخر دیدارهای استقلال، دقایق قلعه نویی است
در بخش دیگری از برنامه آنالیز دقیقی از دیدار اسقلال و سپاهان پخش شد. در این آنالیز نحوه گلزنی آبی پوشان به دقت مورد برسی قرار گرفت. بر همین اساس مشخص شد کرار جاسم گل سازترین بازیکن لیگ محسوب می شود.

نکته دیگری که در این آنالیز به آن اشاره شد، ضعف منطقه چپ دفاع استقلال بود. همچنین مشخص شد شاگردان قلعه نویی، نتایج چهار بازی لیگ را در دقایق پایانی به نفع خود تغییر داده اند. بنابراین 5 دقیقه آخر دیدارهای استقلال، دقایق قلعه نویی نامیده شد همانگونه که در لیگ برتر این دقایق به فرگی تایم (زمان حضور فرگوسن روی نیمکت منچستریونایتد) معروف بود!

* پنالتی‌های گرفته نشده سپاهان و استقلال
رضا غیاثی کارشناس تلفنی داوری مسابقات هفته هجدهم بود. او در بازبینی صحنه های مشکوک هفته هجدهم گفت که دو پنالتی استقلال در بازی با سپاهان گرفته نشده است و تصمیم داور مسابقه را غلط دانست.


همچنین به گفته غیاثی، داور پنالتی تیم سپاهان را هم در این مسابقه نگرفته بود. خطای هند بازیکن پرسپولیس در محوطه جریمه و در دیدار با ذوب آهن هم به زعم غیاثی، پنالتی بود.
 
* بازخوانی پرونده دوپینگ بازیکن تیم ملی عراق
بخش پایانی برنامه 90 هم به بازخوانی پرونده علا عبدالزهرا بازیکن دوپینگی تیم ملی عراق اختصاص داشت. در حالی که این پرونده هفته گذشته بسته شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا اعتراض ایران را رد کرد، فردوسی پور به بازخوانی این پرونده پرداخت.
 
بر این اساس با احمدرضا براتی کارشناس حقوقی فوتبال، دکتر طباطبایی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و دکتر هاشمیان رئیس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال روی خط تلفنی برنامه 90 به گفتگو پرداختند.

براتی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «نادو در مورد دوپینگ این بازیکن به فیفا اطلاعی نداده و فیفا نیز اظهار دارد از طریق وادا از این مسئله مطلع شده است.»

 براتی عنوان کرد: «فسخ قرارداد عبدالزهرا ابهام دارد. تراکتوری‌ها سندی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او 18 شهریور قراردادش را فسخ کرده و خود بازیکن گفته من 19 شهریور قرارداد را فسخ کرده‌ام و 20 شهریور ایران را از فرودگاه امام خمینی ترک کرده‌ام. همزمانی تاریخ فسخ قرارداد با مشخص شدن نتیجه دوپینگ و خروج از ایران عجیب است. نادوی ایران در تاریخ 26 شهریورماه به فیفا نامه زده است و چرا نادوی ایران در تاریخ 19 تا 26 شهریورماه نامه‌نگاری نکرده است؟»

براتی عنوان کرد: «می‌خواستند افکار عمومی را بازی بدهند و بگویند ما در فوتبال آسیا کرسی نداریم و این باعث شده رای را به ضرر ایران بدهند. حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا هم درست بود.»


دکتر طباطبایی قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نیز روی خط تلفنی برنامه آمد و درباره این مسئله اظهار داشت: «ما به عنوان نادو به وظایف خود عمل کرده‌ایم و مشکلی در این باره نداشته‌ایم و فیفا قوانین بین‌المللی را رعایت نکرده است.»

دکتر احمد هاشمیان رییس سابق کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال نیز روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: «هر نهادی که در خصوص نمونه گیری اقدام کرده است باید اطلاع رسانی آن را نیز عهده دار باشد و رای صادر کند که وادا متاسفانه این کار را نکرد.»


  اخبار ورزشی  -  جام نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------