دخترها موتورسواری کنند ولی نه مثل پسرها



اخبار,اخبار ورزشی,موتورسواری

رالی خاورمیانه نه‌تنها باعث شد ما با استاندارهای روز دنیا آشنا شویم و آنها را رعایت کنیم بلکه با اتفاق خوب دیگری همراه بود؛ این اتفاق شناساندن بانوان اتومبیلران ایرانی به مسوولان فدراسیون جهانی بود.

موتورسواری از آن دسته رشته‌هایی بوده که بانوان ایرانی بعد از انقلاب به‌دلیل مسایل شرعی و موازین اسلامی برای فعالیت در آن با ممانعت مواجه بوده‌اند. ممانعتی که تاکنون برطرف نشده، ولی مسوولان فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری به تازگی درصدد رفع آن برآمده‌اند.

به گزارش شرق، عضویت یک زن ایرانی در فدراسیون جهانی موتورسواری بهترین قدمی است که برداشته شده تا شاید بالاخره بعد از سال‌ها پای دختران به پیست‌های موتورسواری کشور هم باز شود. فریبا جوانمردی، نایب‌رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در امور بانوان عنوان نخستین بانوی ایرانی را دارد که برای مدت چهار‌سال به‌‌عضویت فدراسیون جهانی این رشته درآمده است. جوانمردی معتقد است برگزاری رالی خاورمیانه در شیراز مهم‌ترین حرکتی بود که راه را برای جهانی‌شدن اتومبیلرانی و موتورسواری ایران باز کرد. رقابت‌هایی که برای اولین‌بار در ایران با حضور ٩کشور در مهرماه گذشته برگزار شد و از شهر شیراز گذشت.

او درخصوص چگونگی عضویتش در فدراسیون جهانی موتورسواری می‌گوید: «رالی خاورمیانه نه‌تنها باعث شد ما با استاندارهای روز دنیا آشنا شویم و آنها را رعایت کنیم بلکه با اتفاق خوب دیگری همراه بود؛ این اتفاق شناساندن بانوان اتومبیلران ایرانی به مسوولان فدراسیون جهانی بود.

 

نایب‌رییس فدراسیون جهانی اتومبیلرانی یک قطری است. او وقتی در شیراز دید ما نماینده خانم در این مسابقات داشتیم، واقعا متعجب شد. گفت برایم جالب است که ایرانی‌ها راننده زن دارند. این در‌حالی است که او می‌گفت کشورهای عربی راننده زن ندارند. همین استقبال خوب «ناصر‌العطیه» از بانوان ایرانی باعث شد تا آنها درهمان رالی شیراز از من بخواهند به‌عنوان نماینده بانوان ایران رزومه خودم را به فدراسیون جهانی بدهم که خوشبختانه مورد تایید سایر اعضای این فدراسیون قرار گرفت. البته نگاه مثبت مسوولان وزارت ورزش درخصوص حضور پررنگ بانوان در کسب کرسی‌های بین‌المللی خیلی به عضویتم در فدراسیون جهانی کمک کرد.»

جوانمردی امیدوار است با حضورش در فدراسیون جهانی بتواند راه را برای ورود بانوان به رشته موتورسواری باز کنند: «قطعا در آینده خبرهای خوبی از فعالیت بانوان در رشته موتورسواری خواهید شنید. موتورسواری هم مثل سایر رشته‌های ورزشی علاقه‌مندان خاص خودش را دارد. ما نمی‌توانیم به دختران علاقه‌مند به این رشته بگوییم ورزش نکنید. باید طوری عمل کنیم که راه درست فعالیت آنها را در این رشته هموار کنیم. اولین‌قدمی هم که در این راه باید انجام دهیم این است که فرهنگ‌سازی کنیم. خیلی از خانواده‌ها وقتی می‌گوییم دخترها موتورسواری کنند فکر می‌کنند معنی‌اش این است که مثل آقایان به سطح شهر بیایند و حرکات نمایشی انجام دهند، اما این معنی‌اش نیست. حضور بانوان موتورسوار تعریف شده است و فقط اجازه دارند در پیست تمرین کنند و مسابقه دهند.»

نایب‌رییس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری در امور بانوان می‌گوید اولین اقدامی که می‌خواهند برای راه‌اندازی رشته موتورسواری در بین دختران انجام دهند سامان‌دهی آنها در کل کشور است: «خوشبختانه با نگاه مثبتی هم که معاونت ورزش بانوان وزارت‌ورزش داشته، نامه‌نگاری‌های لازم را با حراست‌های وزارتخانه و نهادهای مربوطه انجام داده‌ایم.

 

اولین کاری که ما خواهیم کرد این است که کلیه خانم‌هایی را که در کشور موتورسواری می‌کنند جمع کنیم تا سامان‌دهی شوند. البته این را هم باید بگویم که تعداد بانوان موتورسوار در ایران زیاد نیست. چون خانواده‌ها شناخت کافی از این رشته ندارند. اکثر نفراتی که علاقه‌مند به این رشته هستند، کسانی‌اند که خانوادگی موتورسوار بوده‌اند یا پدر یا برادرشان موتورسوار بوده‌اند. البته این نگاه درخصوص رشته اتومبیلرانی نیز وجود دارد.

 

بانوان ما در این رشته هم فعالیت کمی دارند. خانواده‌ها آن‌طور که باید موافق حضور دخترانشان در این رشته نیستند. در تمام این سال‌ها زهره وطن‌خواه تنها خانمی بوده که در رقابت‌های رالی بین‌المللی ترکیه شرکت کرده است. ما بعد از این همه‌سال تازه توانسته‌ایم اجازه ورود خانم‌ها به پیست اتومبیلرانی آزادی را برای مدت دو‌روز در هفته فراهم کنیم تا بیایند آنجا و تمرین کنند. امیدواریم بتوانیم آرام‌آرام این کار را برای بانوان موتورسوار هم انجام بدهیم.»


  اخبار ورزشی  - شرق 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------