آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هاشمی نسب:خطر از بیخ گوش استقلال گذشت | حسینی: ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم!

مربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امیدوارم در همه بازی ها عدالت رعایت شود، گفت: در دقایق پایانی دیدار با شمس آذر…

شوماخر‌ايراني تنهاست



اخبار,اخبارورزشی,شوماخر

وقتي نام مسابقات فرمول يك شنيده مي‌شود بدون شك نام ستارگاني چون شوماخر، آلونسو و هميلتون در ذهن تداعي مي‌شود. اگر تا چند سال پيش حضور يك ايراني در اين سطح از مسابقات به مثابه يك روياي دست نيافتني بود حالا جوان مشهدي كشورمان در يك قدمي كسب اين افتخار است.

 آغاز راه
زمان حضور كوروش محمدخاني و آغاز فعاليت‌هاي وي به دوران كودكي‌اش بر مي‌گردد جايي كه پدر وي دبير هيات اتومبيلراني مشهد بود. او از هشت سالگي كارتينگ را در پيست مشهد شروع كرد.

 

افتخار آفريني‌هاي كوروش از همان سنين كودكي آغاز شد زماني كه وي توانست با اتومبيل‌ باگي ركوردي به نام خود ثبت كند كه هنوز پابرجاست. اتومبيل‌هاي باگي ماشين‌هاي پرسرعتي هستند كه به دليل چرخ‌هاي نسبتا بزرگشان و كمك فنرهايي كه دارند به ماشين‌هاي پرشي معروف هستند. كوروش محمدخاني در ده سالگي با ماشين خود و در پيست شانديز مشهد پرشي به طول ۲۵ متر و ارتفاع  پنج متري انجام داد.

 

وي در دوازده سالگي هم با پرشي به طول ۳۰ متر و ارتفاع هفت متر ركورد خود را ارتقا بخشيد. با گذشت 13 سال هنوز هم هيچ راننده دوازده ساله‌اي نتوانسته اين ركوردها را جابه‌جا كند. كوروش در سن چهارده سالگي و در نخستين حضورش در مسابقات قهرماني كارتينگ كشور به مقام نايب قهرمانی دست يافت و سپس براي گذراندن دوره‌هاي حرفه‌اي اتومبيلراني عازم كشور انگلستان شد.

 

محمدخاني يك ماه بعد از حضور در اين كشور، از سوي مدرسه اتومبيلراني سيلوراستون كه معتبرترين مدرسه اتومبيلراني دنياست، موفق به اخذ مدرك اتومبيلراني شد. او با 17 سال سن، دومين راننده جوان شركت‌كننده در آزمون مدرسه سيلوراستون بود و بين 96 راننده كه در آن دوره شركت كرده بودند عنوان راننده برتر را به دست آورد. وي البته در كنار آموزش حرفه‌اي اتومبيلراني از درس خود غافل نشد و توانست مدرك ليسانس در رشته مديريت و سرمايه‌گذاري بانكي را نيز اخذ كند.


 افتخارات
افتخار آفريني محمدخاني تنها به مسابقات زمان كودكي يا كارتينگ كشور محدود نشد. وي چهار بار در رقابت‌هاي فورمولا فورد و فورمولا رنو قهرمان اروپا شد و با ماشين فورد هم مقام جهاني به دست آورد.

 

او در سال 2008 به عنوان يكي از 20 راننده برتر آينده‌دار دنيا معرفي شد. اوج كار وي حضور در مسابقات پيش فصل فرمول يك هند بود كه همزمان شده بود با افتتاح پيست اتومبيلراني اين كشور! او در حضور 130 هزار تماشاگر حاضر در پيست و البته ميليون‌ها بيننده تلويزيوني، توانست مقام سوم را به دست بياورد. چندي بعد وي در آكادمي فرمولا يك كيتروم قبول شد. محمدخاني حالا در آستانه ورود به رقابت‌هاي فرمول يك است و بايد مجوزي به نام سوپرلايسنس به دست بياورد كه البته به حمايت‌هاي خاصي نياز دارد.


 حضور با پرچم ايران
كوروش محمدخاني كه به عنوان سفير ايران در امنيت جاده‌ها و خيابان‌ها در سطح بين‌المللي انتخاب شده در تمامي مسابقات خود با پرچم ايران به رقابت با حريفان پرداخته است. وي معمولا با ماشين و كلاهي كه به رنگ سبز و سفيد و قرمز است در‌ مسابقات شركت مي‌كند تا همچنان نشان دهد فرزندي از فرزندان غيرتمند سرزمين ايران و مسلمان است.

 

محمدخاني با اشاره به واكنش خارجي‌ها مي‌گويد: «خيلي برايشان جالب است كه راننده‌اي از آسيا و به ويژه از ايران در اين سطح از رقابت‌ها شركت مي‌كند. وقتي با آنها صحبت مي‌كنم متوجه مي‌شوم كه تا قبل از اين نمي‌دانستند ايران هم در اين سطح از رقابت‌ها راننده دارد. به همين خاطر هميشه با اشتياق درباره من و ايران مي‌پرسند و خيلي دوست دارند بدانند از كجا شروع كرده‌ام و چگونه به اينجا رسيده‌ام.» وي البته در اين مدت پيشنهاداتي نيز از ساير كشورها داشته اما همچنان مصمم است به عنوان يك ورزشكار ايراني قدم به بالاترين سطح مسابقات جهان بگذارد.


 حمايت دولت
فدراسيون اتومبيلراني كشورمان در يكي دو سال اخير فعاليت خوبي انجام داده و البته تلاش‌هاي زيادي براي هموار كردن راه موفقيت كوروش محمدخاني داشته است اما حالا با بركناری دكتر مهرعلي از رياست اين فدراسيون انتظارات از وزارت ورزش و جوانان و البته دكتر روحاني بالاتر رفته است. دكتر روحاني از ابتداي شروع دوران رياست‌جمهوريشان نشان دادند توجه ويژه‌اي به ورزش دارند.

 

همچنین از زمان شروع رياست‌جمهوري ايشان سرمايه‌گذاري خوبي در ورزش شده است. از صحبت‌هاي دكتر روحاني مشخص است كه دولت ارزش زيادي براي ورزش قائل بوده و این بار نوبت به اتومبیلرانی رسیده تا از حمایت های دولت بی نصیب نماند. پيش از اين محمدخاني به همراه دكتر مهرعلي مذاكرات خوبي را با رئيس فدراسيون اتومبيلراني قطر داشتند تا ورزشكار كشورمان با استفاده از اسپانسرهاي قطري در رقابت‌هاي فرمول يك جهان شركت كند.

 

گفته مي‌شود حتي رئيس اسبق فدراسيون اتومبيلراني كشورمان از دكتر گودرزي وزير ورزش دولت تدبير و اميد خواسته بود تا در صورت صلاحديد مكاتباتي با همتاي قطري خود داشته باشد و زمينه همكاري آن كشور را در تامين هزينه‌هاي محمدخاني به عنوان نخستين راننده مسلمان فرمول يك جهان فراهم كند اما بدون شك حمايت همه‌جانبه دكتر روحاني و محمود گودرزي براي حضور محمدخاني با پرچم مقدس ايران و به عنوان نخستين راننده مسلمان لطف و مزه‌اي ديگر خواهد داشت.

 

در كشورهايي همچون بحرين، امارات، قطر و حتي مالزي پيست‌هايي با آخرين استانداردهاي فدراسيون جهاني اتومبيلراني وجود دارد كه معروف‌ترين آنها مربوط به بحرين و ميزباني يك دور از مسابقات فرمول يك دنياست،

 

اما این کشورها راننده‌اي در سطح مسابقات فرمول يك ندارند این درحالی است که  كشور ما جوان افتخار آفرينی دارد كه مي‌تواند تا سال‌ها پرچم ايران را در يكي از بزرگ‌ترين، مهيج‌ترين و البته پرطرفدارترين مسابقات ورزشي جهان به اهتزار دربياورد اين به شرطي است كه تا دیر نشده دولت تدبير و اميد حمايت‌هاي لازم را انجام دهد و شرايط را براي حضور كوروش محمدخاني فراهم كند. قطعا دکتر روحانی از این سرمایه های ارزشمند  که  سفیر جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند  به‌راحتی نخواهد گذشت و آنها را زیر چتر حمایتی دولت قرار می‌دهد.


 اخبار ورزشی  -  شرق 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------