آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شکست سنگین الهلال در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا

الهلال بازی رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را واگذار کرد و رکورد شکست ناپذیری اش شکسته شد! به گزارش دیلی فوتبال؛ تیم های…

ابهاماتی که در ماجراي تبريز باقی مانده



اخبار,اخبارورزشی,تراكتورسازی

گروهي معتقدند نهادهاي امنيتي از شادي مردم تبريز نگران بودند و با اين راهكار خواسته‌اند جلوي شادي مردم را بگيرند اما به نظر شما شادي مردم تبريز خطرناك‌تر بود يا خشم‌شان؟

ابهامات و سوالات ماجراي تبريز كم نيست. مسوولان ورزش استان مدعي هستند از بلندگوي استاديوم خبري از نتيجه مساوي سپاهان اعلام نشده اما چطور ممكن است همزمان بازيكنان و تماشاگران فكر مي‌كردند تراكتور قهرمان شده؟ حاضران در استاديوم مي‌گويند همه كانال‌هاي خبري به بيرون استاديوم مسدود و موبايل‌ها قطع بوده.

 

پس چطور وسط شادي قهرماني، به ناگاه متوجه اصل قضيه شده‌اند؟ از طرفي چطور ممكن است كل كاروان تراكتورسازي نتيجه بازي همزمان و حياتي را رها كرده و در آن شلوغي، ادعاي يك شخص سوم را باور كنند؟ در مورد دليل وقوع چنين اتفاقي دو حالت متصور است؛ اول آنكه مسوولاني با اين دروغ به هر دليل خواسته‌اند تراكتوري‌ها را از تكاپو بازدارند تا سپاهان قهرمان شود، دوم اينكه مسوولان امنيتي استان با احتمال اينكه امكان برد تراكتور در دقايق باقيمانده متصور نيست به خيال خود مصلحت‌انديشي كرده‌اند تا جلوي بروز آشوب را بگيرند اما همه اينها با اما و اگرهايي همراه است.

فرض اول را بررسي كنيم.  اگر قرار بود جام به اصفهاني‌ها برسد كاري داشت در هفته‌هاي قبل، خيلي نامحسوس اين تيم را در كورس رقابت بالا كشيده و كار به هفته حساس و پرتنش آخر نرسد؟ اساسا اگر هر نقشه و طرحي از طرف هركسي بوده چرا اينقدر پرنقص و ناشيانه اجرا شده؟ اگر فرض را بر اين بگذاريم كه ماجراي دروغ تبريز با هدف قهرماني سپاهان انجام شده، آن وقت اين سوال به وجود مي‌آيد كه كار چه كسي بوده؟ برگزار‌كنندگان و مسوولان هيات فوتبال تبريز؟ اين واقعا شوخي است. چرا بايد برگزار‌كنندگان آذري زبان چنين خيانت نابخشودني و زشتي را مرتكب شوند و كاري كنند كه تيم شهرشان قهرمان نشود؟ اين احتمال از آن مواردي است كه حتي شوخي آن هم زشت است!

نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي؟
گروهي معتقدند نهادهاي امنيتي از شادي مردم تبريز نگران بودند و با اين راهكار خواسته‌اند جلوي شادي مردم را بگيرند اما به نظر شما شادي مردم تبريز خطرناك‌تر بود يا خشم‌شان؟

هر عقل نيمه سليمي مي‌داند اين دست رفتارها اوضاع را به مراتب بدتركرده و فضا را براي چند روز ملتهب مي‌كند. اين نكته‌اي نيست كه مسوولان باتجربه امنيتي از آن غافل باشند. در ثاني يك شب جشن و پايكوبي در شب مبعث پيامبر اسلام هيچ مشكلي ايجاد نمي‌كرد كه كسي به فكر نقشه‌هايي از اين دست بيفتد.

سپاه؟
سپاه پاسداران به عنوان مالك تراكتورسازي، حتما از قهرماني اين تيم دفاع مي‌كرده و دليلي نداشته تيم خودش را دوم كرده و اين همه دردسر و حاشيه ايجاد كند. وانگهي، مروري بر واكنش‌هاي خبرگزاري‌هاي نزديك به سپاه  و پوشش گسترده دروغ‌پردازي جنجالي در اين دو سايت (و به نوعي برجسته كردن آن) از يك‌سو و فضاسازي رسانه‌اي (و به نوعي كري خواني) قبل از بازي درحمايت از قهرماني تراكتورسازي نشان مي‌دهد مالك تيم به‌شدت دنبال قهرماني بوده و از همه ابزارها هم در اين خصوص استفاده كرده و از وضع موجود راضي نيست.

پس مقصر كيست؟
ناشي‌گري در اجراي چنين پروژه بي‌شرمانه‌اي نشان مي‌دهد يك برنامه پت و مت گونه‌اي به اجرا گذاشته شده و كل كشور بي‌دليل به زحمت افتاده است. گرچه اصفهاني‌هاي بانفوذ فوتبال ايران در مواردي متهم بوده‌اند كه ليگ را به سمت و سوي مطلوب خود هدايت كرده‌اند اما اگر فردي از سازمان ليگ نتيجه را مساوي اعلام كرده جا دارد مسوولان تراكتور‌سازي نام وي را اعلام كرده و او را رسوا كنند.

اما فرض دوم يعني طرح دروغ براي كنترل جو ورزشگاه را بررسي كنيم. شايعه قطع آنتن دهي موبايل و اينترنت در استاديوم (اگر صحت داشته باشد) موضوع را كمي پيچيده و عجيب كرده و نگاه‌ها را متوجه شوراي تامين استان مي‌كند. اما سوال اصلي اين است كه اگر قرار بوده پنهانكاري انجام شود چرا فقط ١٠ دقيقه؟ اساسا فكر پنهانكاري منطقي و قابل اجرا بوده؟ چرا يك‌باره قضيه لو رفته؟ خب جشن قهرماني هم مي‌گرفتند و اجازه مي‌دادند جمعيت ايزوله شده خوش بوده و وقتي به خانه رسيدند با واقعيت رو به رو شوند. چرا بلافاصله و در شرايطي كه جمعيت به داخل زمين هجوم آورده بود اصل موضوع روشن شد؟

به هرحال گرچه ابهامات زيادي هنوز در مورد اين موضوع وجود دارد اما حجم ناهماهنگي‌ها در اين ماجرا، پيگيري‌هاي رسوا‌كننده رسانه‌هاي بانفوذ و عدم وجود نشانه‌اي بارز مبني بر اينكه اراده‌اي مسلط در مركز قصد تغيير نتيجه را داشته نشان مي‌دهد موضوع احتمالا ناشي‌گري عجولانه محلي بوده. در غير اين صورت اگر موضوع از بالا و كاملا هدفمند برنامه‌ريزي شده بود بايد مقدمات، ترتيبات و ملاحظات بيشتري را هم در نظر مي‌گرفتند و رسانه‌هاي مرجع را هم توجيه مي‌كردند، نه اينكه در موضوعي كه واقعا از حساسيت زيادي هم برخوردار نبود اينقدر خام و سطحي نقشه بريزند و بعد هم قافيه را ببازند.

به هرحال روشن شدن ابهامات خيلي كار سختي نيست فقط كافي است مسوولان تراكتورسازي تبريز رك و راست بگويند كدام مسوولي كنار زمين به آنها اعلام كرده نتيجه بازي سپاهان مساوي شده و چرا به حرف وي اعتماد كرده‌اند؟


 اخبار  ورزشی  -  اعتماد 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------