مزایده های سریالی نمایش بود؟



اخبار,اخبار ورزشی,واگذاری دو تیم سرخابی

روند مبهم و پیچیده واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از بدو آغاز تاکنون، بیش از یکسال بطول انجامید و همچنان در پیچ و خم تایید اهلیت خریداران است، ‌اما اینکه دو وزارت‌خانه اقتصاد و ورزش چه اهدافی را دنبال می‌کنند،باید تا مزایده بعدی تا مرداد ماه منتظر ماند.

به گزارش  خانه ملت، پرونده واگذاری دو تیم سرخابی پایتخت در حالی کلید خورد که از ابتدا قرار بود، بار سنگین بدهی‌های این دو باشگاه از دوش وزارت ورزش و دولت برداشته شود و یک اقدام سازنده طبق اصل 44 قانون اساسی صورت گیرد، ‌اما این روند فرسایشی نزدیک به یکسال و نیم بطول انجامید و لغو مزایده‌های سریالی و شاید نمایشی، کاسه صبر همه را لبریز کرد.

با این توضیح باید به اظهارات سید هادی حسینی سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس اشاره کرد که معتقد است: عدم به سرانجام نرسیدن روند واگذاری این دو باشگاه که در واقع باید آنها را تیم خواند نه باشگاه، از دو جنبه خارج نیست. اول اینکه شاید دو وزارتخانه اقتصاد و ورزش، توان و انگیزه لازم برای واگذاری را ندارند و تحمیل واگذاری این دو تیم به وزارت صنعت کاملا صوری و نمایشی است، ‌یا اینکه این دو تیم سود و منفعتی برای وزارت ورزش دارند که این عایدی پنهان، اجازه به سرانجام رسیدن مزایده‌های سریالی را نمی دهد.

به گفته این نماینده مجلس دو تیم سرخابی به هیچ عنوان در تعریف اصولی و واقعی، در قالب واژه باشگاه نمی گنجند و بهتر است به جای باشگاه از کلمه تیم برای آنها استفاده کرد.

مقوله پیچیده و مبهمی بنام "تایید اهلیت"
بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع و معادن یکی از نمایندگانی است که بحث ابهام در تایید اهیلت را پیش کشید و با جدیت پیگیر چرایی آن است. وی در گفتگو با خبرنگار خانه ملت با تایید این مساله اظهار کرد: در اینکه با واگذاری این دو باشگاه به ایران خودرو و سایپا کاملا مخالف هستم، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که چرا اهلیت مشتریان خصوصی این دو باشگاه همچنان تایید نشده و توضیح قابل قبولی هم در این خصوص ارائه نمی‌شود.


به گفته این عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان ولایت، برخی از مالکان بخش خصوصی به رغم برخورداری از سوابق و پیشینه مطلوب اقتصادی و اعتقادی درنظام جمهوری اسلامی ایران، به سد محکمی بنام عدم تایید اهلیت بر خورده و از گردونه رقابت در مزایده خارج می‌شوند. حال نکته مبهم اینجاست که چطور اهلیت این آقایان تایید نشده، ولی این افراد سالهاست در بخش‌های مختلف این نظام مشغول فعالیت جدی و کلان هستند!

برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید ابتدا دلایل و معیار تایید یا رد اهلیت خریداران مشخص می شد که سیدجعفر سبحانی مشاور رییس کل سازمان خصوصی سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت،‌اینگونه به تشریح آن پرداخت:"برای بررسی اهلیت خریداران و تایید یا رد آن سه نکته مورد توجه و بررسی دستگاههای ذیصلاح قرار می‌گیرد. اول عدم بدهی بانکی متقاضیان و خریداران، دوم نداشتن پرونده قضایی و سوء پیشینه و سوم مسایل امنیتی."

بدین ترتیب می توان در تایید اظهارات بهروز نعمتی به نوعی تناقض درروند واگذاری رسید که متقاضیان رد اهلیت شده که حتما یکی از موارد سه‌گانه را دارا بودند،‌ چطور در سیستم اقتصادی و مالی و بانکی کشور حضوری پررنگ دارند و به رغم رد صلاحیت، در بسیاری از فعالیت‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی دخیل هستند.

آیا عدم واگذاری سرخابی‌ها امنیتی است؟
این عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان ولایت در پاسخ به این سوال، چنین احتمالی را رد کرد و گفت: اینکه به دلایل امنیتی و وجود هواداران چند میلیونی با واگذاری به بخش خصوصی موافقت نمی شود، کاملا غیر منطقی و نادرست است، چراکه تعداد طرفداران هیچ تیم و باشگاهی در ایران بطور صحیح و اصولی مشخص نیست و هیچ ثبت و آمار قانونی در این خصوص وجود ندارد. پس نمی توان حضور چنین تعدادی را خطری امنیتی دانست.

وی بر این باور است که هواداران پرشور این دو تیم پایتخت نشین سالهاست بدون مشکل امنیتی در میادین ورزشی حضورداشته و تهدیدی برای امنیت محسوب نشده‌اند. ضمن اینکه هرباشگاه یا تشکلی باید درچارچوب حاکمیت فعالیت کند و این بهانه که مسایل امنیتی و هواداران میلیونی، مانع از واگذاری آنهاست، کاملا نادرست است.

بی تفاوتی وزارت ورزش به روند فرسایشی واگذاری
سید هادی حسینی سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس با انتقاد به عملکرد وزارت ورزش در این خصوص براین باور است که اگر تصمیمی برای واگذاری اتخاذ شده می توان آنرا در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری به سرانجام رساند، ‌مگر اینکه بحث دیگری در میان باشد.

وی با ذکر یک مثال به واگذاری و انتقال برخی از تیمهای باشگاهی فوتبال به شهرهای دیگر به رغم انتقادات فراوان اشاره کرد و گفت: چند سال قبل، پروژه انتقال برخی باشگاهها به استانهای مختلف مطرح شد و درعرض چند ماه تیم هایی مثال صبا به قم و پاس به همدان منتقل شدند. در آن زمان مخالفت‌های زیادی صورت گرفت و حتی برخی اسپانسرهای مالی با روی برگرداندن از این تیمها، باعث افت و نزول آنها شدند، ‌اما رفته رفته این جریان قوت گرفت تا جائیکه امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از استانهای کشور در لیگ برتر و لیگ دسته یک و دو، تیمداری می‌کنند.

حسینی معتقد است وزارت ورزش هم می توانست در مدت زمان کوتاهی با صدور اطلاعیه، کشف قیمت و واگذاری رسمی این دو تیم به بخش خصوصی به این قائله خاتمه دهد و باعث از دست رفتن یکسال و نیم زمان نشود.

آنچه از اظهارات این مدیر اسبق و باتجربه ورزشی مشخص است، وزارت وزرش نه تنها نتوانست با اجرای صحیح قانون خصوصی سازی، باری از دوش دولت و هزینه های هنگفت تیمداری بردارد، ‌بلکه با امروز و فردا کردن در روند واگذاری،‌ مشکلات حاشیه ای تازه ای را هم بوجود آورد.

انتظار دو ماهه برای خروج از سایه وزارت وزرش
به هر حال در تازه ترین موضع گیری دستگاههای ذیربط، ادامه سریال بی سرانجام مزایده این دو باشگاه به دو ماه دیگر موکول شد تا شاید تا آن زمان شعله حساسیت‌های موجود فروکش کرده و مشتریان "تایید اهلیت شده‌ای" وارد گود شوند. ضمن اینکه سازمان خصوصی سازی هم اعلام کرده روند این واگذاری با عدم احراز اهلیت متقاضیان با دو ماه تنفس مواجه شده و برای اینکه تیمهای استقلال و پرسپولیس در این مدت آسیب بیشتری نبینند، همچنان در اختیار وزارت ورزش باقی خواهند ماند!

بنا بر این گزارش، در مزایده چهارم سرخابی‌ها که ظهر روز چهارشنبه 6 خرداد ماه به دلیل عدم تایید اهلیت مشتریان لغو شد، شرکت سرمایه گذاری سمند به عنوان تنها متقاضی خرید باشگاه استقلال،مبلغ 290 میلیارد و 500 هزار تومان را پیشنهاد کرده بود، اما متقاضیان باشگاه پرسپولیس سه شرکت بودند که بالاترین رقم را شرکت استیل آذین به مبلغ 332میلیارد و 688 میلیون و 666 هزار و 666تومان پیشنهاد کرده بود.

دومین متقاضی خرید پرسپولیس هم شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی نیوان ابتکار با رقم پیشنهادی 290میلیارد تومان و سومین خریدار هم شرکت بهنام پیشرو کیش، رقم 329 میلیارد و 889 میلیون و 598 هزار و 880 تومان را پیشنهاد داده بود.

  اخبار ورزشی  -  خانه ملت 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------