کفاشیان برای دفاع از قطر به منافع ملی ایران فکر می کند یا تصمیم شیخ کویتی؟



اخبار,اخبار ورزشی, فوتبال  ایران

تب بازپس گیری میزبانی جام جهانی از قطر داغ است ، فوتبال ایران اما از همسایه ای که متهم به پرداخت رشوه است دفاع می کند.

  حالا دیگر تقریبا تمام دنیا به این جمع بندی رسیدند واگذاری جام جهانی 2022 غیرقانونی بوده است. اعترافات بلازر و جک وارنر ، نواب رئیس پیشین فیفا نشان می دهد میزبانی قطری ها در جام جهانی 2022 با پرداخت میلیارد دلاری رشوه اتفاق افتاده است. حالا انگلیسی ها می گویند این میزبانی باید به آنها واگذار شود اما قطری ها می گویند حاضر به از دست دادن میزبانی جام جهانی نیستند. حالا کشورهای بسیاری خواهان رسیدگی مجدد به پرونده اعطای میزبانی هستند. شانس قطری ها کم شده اما ای اف سی با صدور بیانیه ای از میزبان آسیایی حمایت کرد.

برگزاری بازی های جام جهانی در قطر برای ایران هم فرصت است و هم تهدید از منظر سیاسی بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند این بازی ها و هزینه های گزاف دولت قطر در فوتبال دنیا از ذخایر نفتی مشترک با ایران استخراج می شود و همسایه جنوبی برخلاف معاهدات ، بیش از ظرفیت مجاز از این سفره ها استخراج می کند.

 

از سوی دیگر انها نگران راه افتادن تب ضد ایرانی و کمپین جعل نام برای خلیج همیشگی فارس هستند. در سوی مقابل اما موافقان این اتفاق می گویند آمدن مهمترین رویداد فوتبال دنیا به منطقه و فاصله یم ساعته از خاک ایران ، ناخودآگاه ایران را هم وارد بازار جهانی فوتبال می کند. در این میان اما علی کفاشیان رئیس فعلی فدراسیون فوتبال ایران فارغ از همه این نگاه های خوشبینانه و بدبینانه ، مکلف به دفاع از قطر است.

کفاشیان که حالا نایب رئیس ای اف سی است ، به واسطه سمتی که دارد و البته مهمتر از آنم به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با مرد همه کاره این روزهای ورزش آسیا یعنی شیخ احمد دارد از این اتفاق دفاع می کند. درحالی که ارزیابی چنین تصمیمی فراتر از فدراسیون فوتبال است و ریشه در منافع ملی ایران دارد.

 

کفاشیان با همان سیستم خنده و سرخوشی همیشگی حالا از قطر حمایت می کند چون اذن شیخ بر این حمایت است ، درحالی که فوتبال آسیا می تواند خواهان رسیدگی شفاف به اتفاقات اعطای سهمیه باشد تا مشخص شود کدام یک از کشورها رشوه گرفته اند .

 

حالا حتی پلاتینی که یکی از حامیان این اعطای میزبانی بوده و اسناد نشان می دهد در آن زمان به دستور سارکوزی رئیس جمهور وقت فرانسه از میزبانی قطری ها حمایت کرده و در ازای این حمایت ، قطری هم تمام پایه های میزبانی شان را بر خرید تکنولوژی از این کشور گذاشته اند هم خواهان رسیدگی به زوایای این اعطای میزبانی است اما ایران که ممکن است بیشترین ضرر یا در سوی مقابل بیشترین سود را از این رویداد ببرد به آنکه تحقیقی استراتژیک داشته باشد ، به اذن فردی از کشور ذی نفع دیگری به حمایت از قطری ها می پردازد.

این بار شاید باید مسئولان سیاسی و دیپلماسی ایران از کفاشیان بخواهند به حضور در جلسات راهبردی تن در دهد و نه فقط برای منافع شخصی که برای منافع ملی تصمیم بگیرد. اینکه مشخص شود چالش های حمایت از قطر چیست و این میزبانی جه آورده ای برای ما دارد تا با همسایه جنوبی ، برد -برد بازی کنیم.


  اخبار ورزشی  -  خبر  انلاین

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------