آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران معتقد است افغانستان و تاجیکستان شگفتی‌ساز جام ملت‌ها بودند. به گزارش طرفداری،وحید شمسایی بعد از…

تیم «بابک زنجانی» در سراشیبی سقوط



اخبار,اخبارورزشی, فوتبال  ایران

خبری که عصر دوشنبه اعلام شد کوتاه و تأثیر‌گذار بود: «راه‌آهن به لیگ دسته اول سقوط کرد». راه‌آهن، همان تیمی که بابک زنجانی خریداری کرده بود تا آن را تبدیل به یکی از قطب‌های فوتبال ایران کند، حالا نه‌فقط در لیگ‌برتر باقی نمانده، بلکه باید طعم سقوط از سطح فوتبال اول ایران را هم بچشد.

 این تیم که چند صباحی در میانه‌های جدول جاخوش کرده بود با به «اوین» رفتن «زنجانی» به رتبه‌های آخر جدول عادت کرد. رأی کمیته استیناف نشان می‌دهد این تیم در استفاده از موتومبا، یکی از بازیکنان خارجی‌اش، تخلف کرده و هر پنج بازی آخرش را ٣برصفر بازنده شده است؛ اتفاقی که یک رأی مستقیم دارد: سقوط این تیم به رده‌پایین‌تر و بالاآمدن دوباره پیکان به لیگ‌برتر.


اعتراض دادستانی
راه‌آهن هنوز هم پسوند «بابک زنجانی» را یدک می‌کشد. بعد از اینکه او به اتهام فساد مالی راهی اوین شد، یکی پس از دیگری دارایی‌هایش در اختیار دولت قرار گرفت. راه‌آهن هم یکی از همین دارایی‌ها بود که روی دست دولت مانده بود و تصمیم بر آن شد دادستانی مشتری برای آن پیدا کرده و سرانجام بخشی از پول‌ها را زنده کند. با رأی اعلام‌شده و سقوط به دسته پایین‌تر هم قیمت پایین‌تر می‌آید و هم مشتری و اسپانسر رغبتی برای خرید و حمایت این باشگاه نشان نمی‌دهند.

 

شاید یکی از این دو دلیل بوده که دادستانی تهران را برآن داشته تا به رأی اعلام‌شده واکنش نشان دهد. در گزارشی که ایسنا در همین‌باره نوشته آمده نمایندگان دادستانی تهران که مسئول حسابرسی اموال بابک زنجانی و تعیین‌ تکلیف بدهی‌های او به دولت هستند، به رأی صادره شدیدا معترض هستند و قرار است به‌زودی با ورود به موضوع، درباره چرایی صدور چنین رأیی پیگیری‌های لازم را انجام دهند. به احتمال زیاد نشستی با حضور بازپرس مسئول پرونده بابک زنجانی و مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد که در آن دلایل و چگونگی صدور رأی بررسی خواهد شد.

 

همچنین باشگاه راه‌آهن و نمایندگان دادستانی تهران از رأی صادره، تجدیدنظرخواهی خواهند کرد که براساس آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال، در این صورت موضوع تجدیدنظرخواهی با دستور رئیس فدراسیون فوتبال قابل پیگیری و بررسی است و امکان دارد با تأیید تجدیدنظرخواهی نمایندگان دادستانی و باشگاه راه‌آهن، موضوع شکایت پیکان درخصوص موتومبا بازیکن راه‌آهن مجددا در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بررسی شود. 


اعتراض بازیکنان راه‌آهن
دادستانی تهران تنها نهاد معترض به این رأی نیست؛ علیرضا رحیمی، مدیرعامل فعلی این باشگاه که سابقه حضور در سمت مدیرعاملی پرسپولیس را هم دارد بلافاصله پس از اعلام رأی آن را «عجیب‌وغریب» دانست و گفت: «در این خصوص باید با مسئولان دادستانی صحبت کرده، جلسه بگذاریم و بعد تصمیم‌گیری کنیم. به نظرم این حکم یک‌ چیز عجیب‌وغریب بود».

 

در پی همین صحبت‌ها باشگاه راه‌آهن هم اعلام کرده نزد مراجع بین‌المللی نسبت به رأی اعلام شده شکایت خواهد کرد. این در‌حالی‌است‌که روز گذشته بازیکنان تهرانی این تیم هم در اقدامی هماهنگ جلو فدراسیون فوتبال جمع شدند تا اعتراضشان نسبت به رأی صادرشده را بیان کنند. هرچند این تجمع از دید علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال پنهان مانده است. ظاهرا رئیس فدراسیون فوتبال برای رسیدن به یک جلسه مهم مجبور شده به سرعت از محل دور شود! 


واکنش فدراسیون
علی کفاشیان بااین‌حال پس از روز پرتنشی که داشت به تعدادی از سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او ابتدا درباره رأی کمیته استیناف درباره ماجرای شکایت باشگاه راه‌آهن از پیکان گفت: «کمیته استیناف پس از برگزاری جلسات مختلف این رأی را صادر کرد. رأی صادره کلی بود و وارد جزئیات نشده بود».

 

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه به اعتراض بازیکنان راه‌آهن که مقابل فدراسیون حضور یافته بودند، بی‌توجهی کرده، گفت: «اول اینکه متوجه نشدم آنها آمده‌اند و نکته بعدی این است که در چنین مواقعی باید وقت بگیرند و صحبت کنند. آنها اگر وقت بگیرند من در خدمتشان خواهم بود. من در آن لحظه عجله داشتم چراکه باید به جلسه‌ای می‌رفتم».کفاشیان در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه راه‌آهن متعلق به دادستانی است و آیا بیم این را ندارند که با این رأی قوه قضائیه علیه آنها موضع بگیرد هم گفت: « صادرکنندگان رأی خودشان قاضی هستند و برای قاضی تفاوتی ندارد که رأی را به سود یا ضرر چه کسی صادر می‌کند».


بلاتکلیفی پلی‌آف
موردی که هنوز برای بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال جای سؤال دارد موضوع بازی پلی‌آف لیگ است. درواقع با ماندگاری راه‌آهن در لیگ، پیکان به دسته پایین‌تر سقوط کرد و استقلال خوزستان هم به بازی پلی‌آف رسید تا در این مرحله با مس کرمان بازی کند. دیداری که در مجموع با برتری اهوازی‌ها به پایان رسید و این تیم در لیگ‌برتر باقی ماند.

 

اما حالا که راه‌آهن سقوط کرده و پیکان بالا آمده با توجه به تغییرات در جدول، کرمانی‌ها به‌دنبال این هستند که بازی پلی‌آف را برگزار کنند؛ درواقع مس کرمان بیانیه‌ای روی خروجی سایتش گذاشته و نوشته: «اکنون با این رأی، تیم پیکان در رده‌ چهاردهم، جانشین تیم استقلال خوزستان شد و حالا این سؤال به میان می‌آید که تکلیف بازی پلی‌آف که استقلال خوزستان مقابل مس کرمان برگزار کرد به چه شکل در خواهد آمد؟! کاملا بدیهی است به همان شکل که این حکم موجب تغییرات زیادی در جدول رده‌بندی بازی‌های لیگ‌برتر شده، همین حکم نیز قانونا باید در رابطه با بازی پلی‌آف نیز اثرگذار باشد و با توجه به اینکه تیم جدیدی در رده چهاردهم جدول قرار گرفته است، بازی پلی‌آف بین تیم سوم لیگ یک و تیم چهاردهم لیگ‌برتر نیز مجددا برگزار شود».

 

کرمانی‌ها در شرایطی خواستار برگزاری مجدد بازی پلی‌آف هستند که خودشان درگیر پرونده تبانی هستند و ممکن است سرنوشت تلخی هم در انتظارشان باشد.

 

البته آن‌طور که دبیر کمیته استیناف خبر داده برگزاری مجدد بازی پلی‌آف شدنی نیست؛ فرشاد سپهر می‌گوید: «دیگر دیدار پلی‌آفی برگزار نمی‌شود و راه‌آهن به جای پیکان به لیگ دسته یک سقوط می‌کند. این تصمیم اتخاذشده در مورد رأی کمیته استیناف است و به‌زودی به‌طور کامل رأی صادره از طرف کمیته استیناف منتشر خواهد شد؛ چراکه رأی کوتاهی که منتشر شد خلاصه بود». بااین‌حال، علی کفاشیان می‌گوید «باید ببینیم مفاد رأی چگونه است. اظهارنظر درباره برگزارشدن یا نشدن بازی پلی‌آف زیاد است اما ما باید ابتدا رأی کمیته استیناف را با جزئیات ملاحظه کنیم. به‌عنوان مثال ممکن است باشگاه راه‌آهن به این رأی اعتراض کند. سازمان لیگ در این باره تصمیم می گیرد».


اخبار  ورزشی  - شرق 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------