"هیچ"، نتیجه مذاکرات در جام جم



اخبار,اخبارورزشی, فدراسیون فوتبال

نتیجه مذاکرات برای ادای حق فوتبال و مسئله حق پخش تلویزیونی باز هم به بن‌بست رسیده است.

به گزارش ایسنا، چهارشنبه هفته گذشته جلسه‌ای بین مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما برگزار شد که یک غایب بزرگ و اصلی دشت؛ غایبی که خود و سازمانش را به تعهدات و تفاهم‌نامه قبلی امضا شده در مورد حق پخش تلویزیونی فوتبال مقید نمی‌داند. صداوسیما به صراحت عنوان می‌کند پرداخت پول از طریق این سازمان به فوتبالی‌ها قانونی نیست؛ چالشی که فصل گذشته با راه ندادن دو هفته‌ای دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها همراه بود این‌بار بیش از هر زمان دیگری جدی و بحرانی‌ به نظر می‌رسد.

تصمیم عجیب و غریب اتخاذ شده
"همکاری و پیگیری لازم جهت ایجاد ردیف متناسب با موضوع برنامه در بودجه سازمان صداوسیما از طرف دولت توسط فدراسیون فوتبال انجام شود".

این بند، یکی از تصمیمات عجیب اتخاذ شده در جلسه روز چهارشنبه بود، اینکه چگونه فدراسیون فوتبال به همراه سازمان صداوسیما در مشارکتی غیر قانونی سهیم شود. صداوسیما سالانه مبلغی میلیاردی از تبلیغات تلویزیونی برنامه‌های مرتبط با فوتبال به دست می‌آورد که سال گذشته حتی ریالی از این دریافتی را نیز به فوتبال اختصاص نداد، رقمی که 22.5 میلیارد تومان بود.

حال باید پرسید چگونه این سازمان که تبلیغات شرکت‌های سرمایه‌گذار در خلال برنامه‌های مرتبط با فوتبال را به روی آنتن برده و هزینه‌اش را به صورت مستقیم دریافت می‌کند انتظار دارد سهمی را به فوتبال اختصاص ندهد و علاوه بر این خواهان ایجاد ردیف متناسب با موضوع برنامه در بودجه سازمان صداوسیما از طرف دولت و البته با "همکاری فدراسیون" شود! آیا اساسا این پیشنهاد عجیب و غریب وجاهت قانونی دارد؟

این تصمیم یعنی اینکه صداوسیما بدون پرداخت حتی ریالی ارقام درشت مربوط به تبلیغات تلویزیونی در برنامه‌های مرتبط با فوتبال را سهیم شود و بخواهد از پول بیت‌المال و به صورت مستقیم از طرف دولت حق فوتبال را بپردازد! آیا اساسا این راهکار در نظر گرفته شده جز این است که باز هم بیت‌المال به جیب فوتبال سر ریز شود و حق و حقوق فوتبال را به جیب صداوسیما بریزد. در این بین تنها دولت و مردم هستند که از مسئله و چالش ایجاد شده متضرر می‌شوند.

ورود شورای عالی امنیت ملی
سال گذشته دو هفته رقابت‌های لیگ برتر از طریق تلویزیون به روی آنتن نرفت و اجازه ورود دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها داده نشد تا دعوای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با سازمان صداوسیما و بی‌تدبیری‌ها مردم را رنجور کند. اما فوتبالی‌ها که به درستی و بر اساس روال مرسوم در دنیا یعنی تعلیق و یا تعویق رقابت‌ها در صورت عدم استیفای حق و حقوق فوتبال در موضوع حق پخش تلویزیونی تصمیم‌ گرفتند دوربین‌ها را به ورزشگاه‌ها راه ندهند، بیش از دو هفته نتواستند به موضوع پافشاری کنند تا بارها و بارها کفاشیان و تاج از این اتفاق بنالند که با ورود شورای عالی امنیت ملی در راه ندادن دوربین‌ها به ورزشگاه عنان کار از دست آن‌ها خارج شده و چاره‌ای جز ورود مجدد دوربین‌ها وجود نداشته باشد.

سرافراز، کفاشیان و تاج را غال گذاشت!
در حالی که قرار بود روز چهارشنبه هفته گذشته محمد سرافراز ریاست سازمان صداوسیما جلسه‌ای را با کفاشیان و تاج روسای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برگزار کند اما او در جلسه حاضر نشد تا به جای او مجتهد معاون برنامه‌ریزی و منابع مالی صداوسیما در جلسه حاضر شود. مسئله‌ای که به چالش اصلی لیگ پانزدهم تبدیل شده گویا برای ریاست سازمان صداوسیما از اهمیت چندانی برخودار نیست هرچند که سازمان متبوعش از میلیاردها تومان تبلیغات برنامه‌های مرتبط با فوتبال بهره‌مند می‌شود.

لشگر فوتبالی‌ها به صف می‌شوند
جلسه‌ای که قرار بود روزنه‌های امید را برای کفاشیان و تاج ایجاد کند به بن‌بست رسید تا جلسه‌ای به منظور تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت لیگ آینده با حضور مدیران باشگاه‌های لیگ برتری برگزار و همه فوتبالی‌ها در تصمیم گرفته شده سهیم باشند؛ تصمیمی که یحتمل به تعلیق یا تعویق مسابقات منجر خواهد شد.

مسئولان ارشد فوتبال به جلسه رفتند اما این بار هم همچون همیشه دست خالی به خانه بازگشتند. ماحصل مذاکرات دو طرف تنها دو محور داشت، ابتدا اینکه در کمیته مشترک نحوه حضور فوتبال در عرصه‌ها و بسترهای نوین پخش بررسی شود و مسئله دیگر پیشنهاد عجیبی است که توسط صدا و سیمایی‌ها در جلسه مطرح شده است، اینکه همکاری و پیگیری لازم جهت ایجاد ردیف متناسب با موضوع برنامه در بودجه سازمان صداوسیما از طرف دولت توسط فدراسیون فوتبال نیز انجام شود؛ پیشنهادی که سرشار از شبهات و ایرادات فراوان است!

  اخبار  ورزشی  -  ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------