آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هاشمی نسب:خطر از بیخ گوش استقلال گذشت | حسینی: ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم!

مربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امیدوارم در همه بازی ها عدالت رعایت شود، گفت: در دقایق پایانی دیدار با شمس آذر…

هر آنچه در برنامه نود  94.05.12 گذشت؟



اخبار,اخبارورزشی  ,برنامه  نود

هفدهمین سال برنامه 90 در شبی جنجالی آغاز شد که در این برنامه پرونده معروف راه‌آهن و پیکان به نتیجه نرسید.

به گزارش  جام نیوز، اولین برنامه 90 برای پانزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال دوشنبه شب و بعد از چند ماه تعطیلی روی آنتن رفت.

مسابقه پیامکی این برنامه به بهترین عملکرد نقل و انتقال تیم ها اختصاص داشت و ۶ تیم استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی، ذوب آهن، سپاهان و نفت انتخاب شده بودند. در نهایت نیز استقلال با کسب 40 درصد آرا بهترین تیم فصل نقل و انتقالات لقب گرفت و بعد از آبی‌پوشان نیز پرسپولیس 32 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

فردوسی پور ابتدای برنامه اعلام کرد  که بخش "ترین‌"ها را به 90 اضافه کرده است و این فصل ترین‌های لیگ را در هر برنامه مشخص می‌کند. همچنین نمره دادن به عملکرد بازیکنان هم به سبک "کیکر" این فصل به برنامه 90 اضافه شده و کارشناسان این برنامه هر هفته به تمام بازیکنان لیگ نمره می‌دهند.


***
بررسی نقل و انتقالات چند تیم لیگ برتر و حضور بازیکنان خارجی جدید در ایران نخستین بخش برنامه 90 بود.

 هر ساله بازیکنان خارجی زیادی به لیگ برتر ایران می آیند که بعضی از آنها کارنامه قابل قبولی نداشته اند اما بررسی برنامه 90 نشان داد که بازیکنان خارجی که در این فصل به لیگ ایران آمدند، از کارنامه قابل قبولی برخوردارند.

 14 بازیکن جدید خارجی در لیگ پانزدهم وارد فوتبال ایران شدند که کارنامه آنها نشان می دهد تراکتورسازی در جذب بازیکنان خارجی، عملکرد بهتری داشته و بازیکنان با نام و نشان تری جذب کرده است.


 ***

- گزارش تقویم نود پخش شد، قهرمانی استقلال در آسیا در سال 1370، اولین سالگرد وفات حسین معدنی سرمربی فقید تیم ملی والیبال، بازی جذاب ایران برابر کره جنوبی در جام ملت های آسیا سال 83 ، دیدار پرسپولیس و الهلال عربستان در 11 مرداد سال 70 و گل زیبای مرتضی کرمانی مقدم به الهلالی ها که بهانه ای شد تا گفتگویی کوتاه از وی در این برنامه پخش شود، کرمانی مقدم در این گفتگو از خاطرات خود در این دیدار سخن گفت، دربی مرداد 74 که با برتری آبی پوشان همراه بود، از اتفاقات این هفته فوتبال بودند.

 - فردوسی پور همچنین در آیتم 90 درجه کنایه‌ای به ماجرای گم شدن دکل‌های نفتی داشت و با اشاره به نبودن دوربین عنکبوتی ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، گفت: «سریال گم شدن اجسام بزرگ ادامه دارد!»

 در یکی دیگر از بخش های این گزارش به شکسته شدن رکورد سوتی در ثانیه توسط محسن بنگر اشاره شده بود.
 
- فردوسی پور در ادامه در خصوص تاخیر در بازگشت کارلوس کی روش به ایران گفت: «مسئولان تیم ملی تاکید کرده اند از اول قرار بود کی روش به خاطر درگذشت همسر اولش با تاخیر و بعد از اجلاس مالزی دوم شهریور وارد ایران شود و الان هم اتفاقی غیر از این نیفتاده. به نظر می رسد مرخصی زیادی به کی روش داده اند و این که او وضعیت لیگ را در آغاز آن دنبال نمی کند می تواند ضربه زننده باشد.»

- دست ندادن محسن فروزان به مهدی رحمتی، عملکرد درخشان آرش برهانی که روی هر دو گل آبی‌پوشان پایتخت نقش داست و شکست غلامرضا عنایتی مقابل استقلال برای پنجمین سال متوالی هم از نکاتی بود که به آن اشاره شد.


- مسعود مرادی کارشناس داوری 90 بود که اعلام کرد از نظر وی پنالتی ملوان در بازی با ذوب آهن درست نبوده و داور مسابقه اشتباه کرده است. مرادی البته تاکید کرد که این نظر شخصی اوست و مشکلی با امیر قلعه نویی و یا مربیان دیگر ندارد.

 مردای پس از گذشت ساعتی از اظهارنظر فوق درباره دیدار ملوان و ذوب آهن، گفت: «قلعه نویی بارها اعلام کرده نظرات کارشناسی من بر علیه تیم وی است، در حالی که من نظر کارشناسی می دهم، الان هم نه به خاطر اینکه قلعه نویی سرمربی ملوان است به نظر کارشناسی باید بگویم پنالتی که برای ملوان گرفته شد درست نبود. هیچ کدام از خطاهای موجود در متن قانون اتفاق نیفتاد که داور پنالتی بگیرد.»


 ***
علیرضا جهانبخش که با قراردادی 5 ساله به تیم آلکمار هلند پیوسته است، طی ارتباط زنده تصویری از کشور هلند میهمان برنامه 90 بود و در خصوص حضورش در این تیم اظهار داشت: «بازی در این تیم را خیلی دوست دارم و پیش از این پیشنهادهای وسوسه کننده ای داشتم و خوشحالم که به این تیم رسیدم. در این تیم در پست بال راست حضور خواهم یافت.»

وی ادامه داد: «آلکمار یکی از باشگاه های ریشه دار هلند است و هر سال جزو چهار تیم برتر لیگ بوده و سال قبل هم سوم شد و امسال در لیگ اروپا بازی می کند. خوشحالم که به الکمار پیوستم، امیدوارم عملکردم در نایمخن را در المکار در فصل های آینده تکرار کنم.»

 جهانبخش درباره اینکه آلکمار برای چه پستی او را استخدام کرده گفت: «آنها یک بال راست داشتند که به انگلیس رفت و من جانشین او شدم. آلکمار امسال تیم خوبی جمع کرده و هدفشان این است که در اروپا نتیجه بگیرند. از باشگاه نایمخن که برای من زحمت کشید و دو سال فوق العاده  داشتم و با هم قهرمان لیگ دوی هلند شدیم هم تشکر می کنم.»


وی درباره رقم قراردادش گفت: «من با 220 هزار یورو به نایمخن آمدم و آنها برای صدور رضایتنامه انتقال من به آلکمار 2 میلیون یورو دریافت کردند.»

وی در مورد مصدومیتش از ناحیه پا گفت: «مصدومیتم جدی نیست و از مردم کشورم می خواهم برای موفقیتم در این مقطع دعا کنند.»

***
در بخش دیگری از برنامه، آیتمی درباره مراسم برترین های لیگ که توسط سازمان لیگ برگذار شد پخش شد.

 در این گزارش ادینهو را شایسته تر از طارمی بهترین مهاجم لیگ چهاردهم می دانست. همچنین حدادی فر و ابراهیمی را برای کسب جایزه بهترین هافبک شایسته تر از آندرانیک تیموریان دانست.
 
در مورد بهترین مربی نیز برنامه 90 منصوریان را بهترین گزینه می دانست در حالی که این جایزه به حسین فرکی رسید.

صادقی نیز به عنوان برترین بازیکن اخلاق معرفی شده بود، این در حالیست که این بازیکن جزو خشن ترین بازیکنان لیگ بود، این نظریه برنامه 90 برای بازیکن اخلاق بود.

در این گزارش انتخاب برترین های هر بخش مورد بررسی قرار داده شد و برای هر کدام مشکلاتی عنوان شد که البته دور از منطق هم نبود.

فردوسی پور نیز پس از پخش این گزارش گفت: «چطور قاسم حدادی فر بهترین بازیکن لیگ شده، اما بهترین هافبک نشده است؟»

 مهدی تاج روی خط برنامه آمد و گفت: «انتقادات شما را قبول دارم. ما از طریق هیات ژوری انتخاب ها را انجام ندادیم، بلکه از طریق نظرات کارشناسان، کاپیتان های تیم های ملی، اصحاب رسانه، مربیان و پیشکسوتان برای 16 آیتم از برترین های لیگ نظرسنجی کردیم. ما رای های آنها را جمع کردیم و اعلام کردیم، البته من بیشتر به دنبال گرفتن پخش زنده از صدا و سیما بودم و در جریان شمارش آراء نبودم.»

 در ادامه فردوسی پور پرسید چرا آراء را رسانه ای نکردید که تاج پاسخ داد: «در فرم‌ها نوشته شده بود که رای‌های این افراد محفوظ خواهد بود که ما در این‌ زمینه اشتباه کردیم، می خواستیم آراء را رسانه ای کنیم ولی دیدیم که اخلاقی نیست.»


وی در مورد تقسیم کردن جایزه ها بین تیم ها گفت: «به هیچ وجه چنین مسئله ای نبوده و سعی کردیم شایسته ها انتخاب شوند ولی قبول دارم که اشکالاتی وجود داشت و تلاش می کنیم این کاستی ها سال آینده برطرف شود.»

مرادی از تاج در خصوص پرداخت حقوق داوران سئوال کرد و تاج در پاسخ اظهار داشت: «کمیته داوران باید کاملا مستقل باشد و من نیز بر این باور هستم. اختلافی داشتیم که روز گذشته حل شد و به زودی پول داوران پرداخت خواهد شد.»

تاج در مورد پیشنهاد جلالی مبنی بر حضور 9 بازیکن روی نیمکت ذخیره گفت: «این گفته فقط در حد پیشنهاد است و هنوز تصویب نشده است.»

 ***
بررسی پرونده رای جنجالی راه آهن و "موتومبا" از دیگر بخش های برنامه 90 بود. برای بررسی این رای عباس موسوی، محمود شیعی، علیرضا رحیمی، محمدرضا کسرایی و احمدرضا براتی روی خط برنامه آمدند ولی به خاطر کم بودن زمان برنامه، به این بحث آنطور که باید و شاید پرداخته نشد.

 در ابتدا شیعی، مدیرعامل باشگاه پیکان، روی خط برنامه آمد و گفت: «مدارک موتومبا در کمیته انضباطی و کمیته استیناف تقلبی بوده است، از طرفی کسرایی مسئول امور بین الملل سازمان لیگ فوتبال نماینده باشگاه راه آهن نیز بوده است و وی مسئول صدور ITC کارت موتومبا بوده است.»
 
وی افزود: «منتظر هستیم تا رای تجدیدنظرخواهی ویژه به صورت کتبی به ما ابلاغ شود تا بر اساس آن برای احقاق حق باشگاه پیکان به فیفا شکایت کنیم.»

کسرایی مسئول امور بین الملل سازمان لیگ روی خط تلفنی برنامه آمد و اظهار داشت: «من نماینده باشگاه راه آهن نبودم و هر باشگاه نماینده ای برای گرفتن ITC بازیکنان دارد و اسامی آنها مشخص است و اینکه من مصر بر صدور کارت موتومبا بوده صحت نداشته و من موظفم برای گرفتن کارت ITC  به سایر باشگاه ها کمک کنم و کاری خلاف قانون نکردم.»

وی همچنین گفت: «ما در مورد تایید ITC بازیکنان خارجی وظیفه ای ندارم و کشوری که بازیکن را معرفی می کند در این خصوص مسئول است.»

کسرایی در خصوص اعلام کردن بازیکن آزاد گفت: «من در جایگاهی نیستم که بازیکن را آزاد اعلام کنم و در بحث خلعتبری نیز دخالتی نداشتم.»

 در ادامه نیز رحیمی، مدیرعامل باشگاه راه آهن، روی خط آمد و گفت: «بر اساس قانون وقتی کمیته انضباطی رای قطعی صادر می کند نباید این رای در کمیته استیناف بررسی شود. چرا با وجود اینکه رای قطعی صادر شده بود پرونده به کمیته استیناف رفت؟»
 
سپس موسوی، معاون کمیته استیناف روی خط تلفنی برنامه آمد و در مورد این مسئله اظهار داشت: «ما یک بسته انضباطی داریم که مصوب فیفا و سازمان لیگ است. یک باشگاه حرفه ای برای جذب یک بازیکن خارجی باید اطلاعاتی را از بازیکن داشته باشد و ITC اطلاعاتی را از بازیکن در بر دارد و تخلف اصلی را باشگاه راه آهن کرده است که اطلاعات درست بازیکن خارجی را ارائه نداده است.»

رحیمی در پاسخ به صحبت های موسوی گفت: «متاسفانه آقایان از قوانین بین المللی اطلاع ندارند.»

 و موسوی نیز در این باره گفت: «آقای رحیمی اطلاعات عمومی لازم را ندارد و بدون اطلاعات نظر می دهد و این مسئله مشکل بوجود می آورد.»

 نکته جالب این بود که در چهار دقیقه پایانی برنامه، فردوسی پور اصرار داشت که رحیمی تلفن را قطع کند تا وی با یک کارشناس حقوقی بحث را تمام کند ولی رحیمی گفت: «من تلفن را قطع نمی‌کنم!»

 موسوی ادامه داد: «قانون می گوید فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هیچ وظیفه ای در قبال اطلاعات بازیکنان خارجی ندارند و باشگاه ها موظفند اطلاعات لازم را در این خصوص بدهند.»
 
در بخش پایانی نیز احمدرضا براتی، کارشناش حقوقی، روی خط آمد و اظهار داشت: «قطعی بودن رای را کمیته انضباطی تعیین نمیکند بلکه آراء بر اساس قانون قطعی میشوند. رای کمیته انضباطی بر اساس قانون قطعی نبود و با اعتراض پیکان، پرونده به کمیته استیناف میرود. به اعتقاد من تجدیدنظرخواهی ویژه نباید برگذار می شد و رای کمیته استیناف باید اجرا می شد.»


  اخبار  ورزشی  -  جام  نیوز 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------