برانکو: بارسایی هستم اما می‌خواهم فردا رئال‌مادرید برنده شود/ سیر صعودی رونالدو با گلزنی به ایران آغاز شد



سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بارسایی هستم اما می‌خواهم فردا رئال مادرید برنده ال‌کلاسیکو باشد.

  دویست و شصت و سومین دیدار تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا فردا شب برگزار خواهد شد اما تب ال‌کلاسیکو هفته‌هاست که فوتبال‌دوستان سراسر دنیا را درگیر خود کرده است. فوتبال دوستان ایرانی هم همانند سایر علاقمندان به فوتبال منتظر آغاز بازی هستند و به همین دلیل کری میان طرفداران رئال و بارسا چه در فضای مجازی و چه در عالم حقیقی این روزها داغ‌تر از همیشه شده است.

در همین رابطه با برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات تیم فوتبال پرسپولیس گفت‌وگو کردیم و نظرات وی را در خصوص جذاب‌ترین دیدار فوتبال جهان جویا شدیم. قسمت‌هایی از مهم‌ترین صحبت‌های برانکو را در زیر می‌خوانید.

* طرفدار بارسلونا هستم اما به خاطر شاگردانم می‌خواهم رئال مادرید برنده ال‌کلاسیکو باشد!

* به مربیگری بنیتز اعتقاد ندارم. ظرفیت او به اندازه رئال و ستاره‌های این تیم نیست.

* تکیه بیش از اندازه رئال مادرید به رونالدو برای این تیم مشکل ساز می‌شود.

* بی عدالتی است که بخواهیم بین مسی و رونالدو یکی را به عنوان بهترین انتخاب کنیم.

* رونالدو وقتی در جام جهانی 2006 به ایران گل زد سیر صعودی‌اش آغاز شد.

* تلاش می‌کنیم شیوه بازی پرسپولیس را به شیوه بازی بارسلونا نزدیک کنیم.

* دایی، کریمی، هاشمیان، رحمان رضایی، مهدوی‌کیا، نکونام و چند بازیکن ایرانی دیگر توان بازی کردن در ال‌کلاسیکو را داشتند.

* تیکی تاکا متعلق به گواردیولا نبود.

* تیکی تاکا برای اولین بار توسط تیم ملی کرواسی در جام جهانی 1998 آغاز شد.

* لوکا مودریچ ستاره ال‌کلاسیکوی فردا شب خواهد بود.

* دربی پرسپولیس_ استقلال شبیه ال‌کلاسیکو است.

اخبار,اخبارورزشی,برانکو ایوانکوویچ


مشروح این مصاحبه را در زیر می‌خوانید.
 این بار به سراغ شما آمدیم تا نه درباره پرسپولیس و فوتبال ایران بلکه در خصوص ال کلاسیکوی فردا شب صحبت کنیم. می‌خواهیم بدانیم تعریف شما از این بازی چیست؟
چیزی که برایم جالب است این است که این بار نمی‌خواهید درباره پرسپولیس با هم صحبت کنید چرا که در این مدت همیشه خبرنگاران یا با من درباره پرسپولیس حرف زدند یا تیم ملی. در دنیا دو مسابقه داریم که بیشترین علاقمند را به خودشان جلب کرده‌اند. اول ال‌کلاسیکو میان بارسلونا و رئال و سپس دربی پرسپولیس و استقلال!

 این حرف شما خیلی جالب است!
به هر حال دربی تهران را هم نزدیک به صد میلیون نفر تماشا می‌کنند. حالا قرار است فردا شب هم ده‌ها هزار هوادار به ورزشگاه بیایند و این بازی هم بیشترین علاقمند را در سراسر جهان به خودش جلب می‌کند. در فوتبال آلمان دیگر شاهد چنین دربی‌هایی نیستیم. چرا که بایرن مونیخ بیش از حد خسته‌کننده شده است و فاصله بسیار زیادی با رقبایش دارد. در فوتبال انگلستان بازی منچستر یونایتد، آرسنال و چلسی جذاب هست اما ال‌کلاسیکو به جز اینکه در اسپانیا توجه بیش از حد را به خود جلب می‌کند بلکه در همه جای دنیا علاقمندان به فوتبال پیگیر این بازی هستند. درست مثل علاقمندان فوتبال در ایران.

فارس: تا به حال بازی ال‌کلاسیکو را از نزدیک و در ورزشگاه دیده‌اید؟

نه، از نزدیک ندیده‌ام اما احساس غرور می‌کنم که سه بازیکن سابق من در ال‌کلاسیکو نقش خواهند داشت. لوکا مودریچ و کواچیچ در رئال و راکیتیچ در بارسلونا شاگردان سابق من بودند.

شما به نوعی دربی تهران را با ال کلاسیکو مقایسه کردید. شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو بازی با هم چیست؟
ما راجع به علایق صحبت می‌کنیم. حرف من درباره عشق‌ورزی به باشگاه‌ها است. هم پرسپولیس و هوادارانش و هم استقلال و هوادارانش می‌دانند که دربی مهم‌ترین بازی لیگ است. همانطور در اسپانیا و همیشه در بازی‌های این دو تیم استادیوم پر از تماشاگر می‌شود. درست مثل ورزشگاه سانتیاگو برنابئوی مادرید یا نیوکمپ بارسلونا. وقتی در ایران قرار است دربی تهران برگزار شود فشار زیادی برای این بازی وجود دارد چرا که همه ایرانیان داخل کشور و حتی ایرانیان خارج از کشور چشم‌شان به این بازی است و این مسئله شامل تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید هم می‌شود. نکته جالب در مورد ال کلاسیکو این است که همه علاقمندان به فوتبال در جهان پیگیر این بازی هستند. منظور من از این مقایسه همین بود که همه پیگیر نتیجه این دو بازی هستند. باید بدانیم که ال کلاسیکو را میلیاردها نفر تماشا می کنند.<

اخبار,اخبارورزشی,برانکو ایوانکوویچ

 
 درباره مودریچ،‌ کواچیچ و راکیتیچ سه بازیکن کروات ال کلاسیکوی فردا هم صحبت کنید.
این سه بازیکن ملی‌پوش و عضو تیم ملی کرواسی هستند. این سه نفر فردا شب یک رقابت فوق‌العاده جالب را با هم خواهند داشت. آنها در زمین بازی همدیگر را نمی‌شناسند اما خارج از زمین کاملا با هم رفیق هستند. این زیباترین بخش ورزش است که چنین رقابتی برگزار شود اما داخل زمین و همه تا آخرین حد توان‌شان را برای موفقیت تیم خود به کار می‌برند اما بعد از آن با هم یک رفاقت فوق‌العاده داشته باشند.دوباره ال کلاسیکو را با دربی تهران مقایسه می‌کنم. به نظر شما چیزی زیباتر از دربی وجود دارد؟ در همین دربی اخیر بازیکنان پرسپولیس تا آخرین توان‌شان در زمین جنگیدند درست همانند بازیکنان استقلال اما حتی یک حادثه بد در بازی رخ نداد و بعد از بازی هم دیدید که همه بازیکنان همدیگر را به آغوش کشیدند و این معنای واقعی ورزش است.

 نظر شما به عنوان یک مربی بین‌المللی درباره رئال مادرید فعلی چیست؟
باید بگویم که تیم مورد علاقه من بارسلونا است اما این بار می‌خواهم از رئال مادرید طرفداری کنم!

چرا؟!
به هر حال دو بازیکن خود من در رئال مادرید بازی می‌کنند که من خودم آنها را تمرین دادم و رابطه بسیار خوبی با آنها دارم و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم. این فرمول خیلی ساده‌ای است!

 پیش‌بینی شما از ال کلاسیکوی فردا شب چیست؟
من پیشگوی بسیار بدی هستم. حتی می‌توانم بگویم که آنقدرها هم به نتیجه بازی علاقمند نیستم. برای من مهم این است که یک بازی خوب را ببینم. دوست دارم فردا شب تدابیر و راه‌حل‌های مختلف را در زمین بازی ببینم اما از طرف دیگر دوست دارم ببینم کروات‌های خودم در ال‌کلاسیکو چه خواهند کرد و حتما این بازی را تماشا خواهم کرد.

شما گفتید که طرفدار بارسلونا هستید. می‌خواهیم ارزیابی شما را از بارسای فعلی بدانیم.
بارسلونا فصل قبل به جز یک نیم‌فصل بسیار خوب بازی کرد و در این فصل هم لالیگا را غیرعادی آغاز کردند اما رئال مادرید هنوز قاطعانه در مسابقات ظاهر نشده است. باید بگویم که زیاد به رافا بنیتز اعتقاد ندارم چرا که ظرفیت او به اندازه رئال مادرید نیست. با وجود اینکه او تجربه زیادی دارد اما ظرفیت رئال مادرید و بازیکنان بزرگش را ندارد اما از طرف دیگر بارسلونا برای من اولویت دارد چون فوتبالی را پرورش می‌دهد که سال‌ها ادامه‌دار بوده است. چنین بازیکنانی را برای تیم‌شان می‌گیرند که در چارچوب فلسفه فوتبال‌شان قرار می‌گیرند. لوئیز انریکه هم بعد از گواردیولا همان مسیری را می‌رود اما رئالی‌ها کمی برای انتخاب مربی سردرگم بودند و این همیشه یک ریسک است.به نظر من رئال مادرید قابل پیش‌بینی‌تر از بارسلونا بازی می‌کند اما بیش از اندازه به رونالدو تکیه می‌کنند و این می‌تواند برای آنها مشکل‌ساز شود. از طرف دیگر بارسلونا بهترین خط حمله دنیا را دارد. سوارز، نیمار و مسی بهترین‌های جهان هستند.

اینکه رونالدو بهتر است یا مسی یک سوال متداول در فوتبال روز جهان است. می‌خواهم بدانم نظر شما در این باره چیست؟ اگر این دو نفر را در یک ترازو قرار دهند کفه به نفع کدام سنگین‌تر خواهد بود؟
شما به من بگو ترازویی که از آن اسم بردید برای داروخانه است یا یک ترازوی عادی است؟

یک ترازوی معمولی!
هر دوی این بازیکنان فوق‌العاده هستند. آنها علاوه بر انسان خوب بودن ورزشکاران فوق‌العاده‌ای هم هستند و بسیار زیباست که در خلال 10 سال گذشته توانسته اند این سطح بالا را حفظ کنند و این کار بسیار سختی است. این دو نفر همیشه باید در تمرین‌ها بهترین باشند. از طرف دیگر باید از نظر جسمی و ذهنی هم مدام در شرایط عالی قرار داشته باشند. کل زندگی آنها فوتبال است اما می‌بینیم که مدام ستاره‌ های جدید فوتبال در حال ظهور هستند به طوری که باید به احترام آنها کلاه را از سر برداشت.

 

اگر به یاد داشته باشید ژاوی و اینیستا حدود دو سال در این سطح بالا قرار داشتند اما مسی و رونالدو 10 سال است که در این شرایط قرار دارند. واقعا بی‌عدالتی است اگر یک نفر بخواهد از بین این دو نفر یکی را به عنوان بهترین انتخاب کند. با این همه هر کسی صاحب سلیقه و افکار خاص خودش است و ترجیح من هم بیشتر به سوی مسی است چون بیشتر فوتبالیست و خلاق است. او یک بازیکن غیرقابل پیش‌بینی است و خیلی از موقعیت‌ها را او به تنهایی می‌سازد اما باز هم می‌گویم که این دو نفر بسیار به هم نزدیک هستند.

شما همراه با تیم ملی ایران در جام جهانی 2006 مقابل پرتغالی بازی کردید که رونالدو در آن بازی می‌کرد. البته شاید رونالدوی سال 2006 هنوز رونالدوی فعلی نشده بود.
با حرف شما موافق نیستم. رونالدو آن زمان منچستر یونایتد بازی می‌کرد. از نظر شما منچستر چگونه باشگاهی است؟

منظور من این بود که شاید رونالدوی آن زمان هنوز به شهرت و اعتبار رونالدوی فعلی نرسیده بود.
رونالدو از همان موقع روند خوبش را آغاز کرده بود. رونالدو از زمانی که به ایران گل زد مسیر صعودی‌اش را آغاز کرد. آن هم با پنالتی! همان زمان که او از منچستر یونایتد به رئال مادرید رفت به عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکن جهان انتخاب شد. هیچ بازیکنی نمی‌تواند گرانقیمت‌ترین بازیکن جهان باشد مگر اینکه بهترین هم باشد.البته همان رونالدو و همان فیگو یا حتی دکو کار خاصی مقابل ایران انجام ندادند. یک حسین کعبی ما خیلی خوب آنها را مهار کرده بود! رونالدو آن زمان در منچستر بازی می‌کرد آن هم منچستری که بهترین باشگاه جهان بود و طبیعی است که گرانقیمت‌ترین بازیکن آن زمان فوتبال دنیا بود. البته می‌دانید که گاهی انتخاب بهترین بازیکن دنیا به بازاریابی فوتبال هم ارتباط پیدا می‌کند.


 شما اگر بخواهید پرسپولیس را با یکی از این دو تیم مقایسه کنید آیا تیم‌تان را با بارسلونا مقایسه خواهید کرد یا رئال مادرید؟
شما که گفتید از پرسپولیس نمی‌پرسید! ما تلاش می‌کنیم خودمان را به شیوه بازی بارسلونا نزدیک کنیم. البته از نظر فلسفه و مفهوم بازی. ما کمی متفاوت‌تر بازی می‌کنیم اما تلاش می‌کنیم به شباهتی با بارسلونا نزدیک شویم. البته ما باید در سطح خودمان این کار را انجام دهیم. حالا نروید بنویسید و تیتر کنید که برانکو گفته ما مثل بارسلونا هستیم.

شما به عنوان یک مربی حرفه‌ای علاقه داشتید که روزی به عنوان مربی حضور در الکلاسیکو را تجربه کنید؟
طبیعی است که این جزو رویاهای هر مربی یا بازیکنی شمرده شود اما من در سوابقم مربی تیم‌هایی بوده‌ام که بیشترین تعداد بازی‌ها با حضور 100 هزار تماشاگر را تجربه کردم. من به سوابقم افتخار می‌کنم. البته خودم را با بارسلونا و رئال مادرید خسته نمی‌کنم چون مربی چنین باشگاه‌هایی شدن پیش‌شرط‌های سخت‌گیرانه‌ای هم دارد. کارلوس کی‌روش به بهترین وجه می‌تواند برای شما این مسئله را تعریف کند چراکه او در منچستر یونایتد، رئال مادرید و تیم ملی پرتغال مربیگری کرده است. راستی من از شما یک سوال دارم؛ شما هیچ کاغذی با خودتان همراه ندارید پس این سوال‌ها را از کجا از من می‌پرسید؟

من سوالاتم را در ذهنم دارم!
باور کنید اگر میروسلاو بلاژویچ به جای من بود اگر بدون کاغذ از او مصاحبه می‌گرفتید هیچ گاه پاسخ شما را نمی‌داد مگر اینکه سوالاتتان را مکتوب با خودتان می‌آوردید. حتی زمانی که بلاژویچ برای رضا چلنگر به خواستگاری رفت تمام صحبت‌هایش را که می‌خواست در خواستگاری مطرح کند روی کاغذ نوشته بود. همان موقع هم او همه حرف‌هایش را روی کاغذ نوشته بود. او حتی روی کاغذ نوشته بود در مراسم خواستگاری تا چه حدی می‌تواند جلو برود!

شما با دو نسل فوتبال ایران در اوایل هزاره سوم و روزگار فعلی کار کرده‌اید از این دو نسل کدام بازیکنان توانایی حضور در ال‌کلاسیکو را داشته یا دارند؟
مقایسه کردن این دو نسل کار بسیار سختی است. هرگز هم پاسخ این سوال را نخواهیم دانست اما فوتبال ایران استعدادهای فوق‌‌العاده‌ای داشته و دارد. علی دایی در بایرن‌مونیخ بازی کرد یعنی اینکه کیفیت حضور در ال‌کلاسیکو را هم داشته است. علی کریمی در بایرن‌مونیخ بازی کرده یعنی اینکه کیفیت بازی در ال‌کلاسیکو را او هم داشته است. مهدی مهدوی‌کیا در هامبورگی بازی کرد که این باشگاه از نظر سنتی به همراه بایرن‌مونیخ بهترین‌های آلمان هستند.

 

وحید هاشمیان هم در بایرن‌مونیخ بازی کرد و او هم می‌توانست در ال‌‌کلاسیکو به میدان برود. جواد نکونام هم بارها در نیوکمپ و سانتیاگو برنابئو بازی کرده و او هم توانایی حضور در ال‌کلاسیکو داشته است. این بازیکنان و حتی رحمان رضایی که سال‌ها در لیگ ایتالیا بازی کرد توانایی بازی کردن در ال‌کلاسیکو را داشتند. بازیکنان ایرانی بسیار مستعد هستند اما باید کار بسیار زیادی انجام دهند و به فوتبال تعصب بالایی داشته باشند. درست مثل نسلی که من خودم با آنها در تیم ملی کار کردم. آنها همه زندگی‌شان وقف فوتبال بود و به همین دلیل موفق شدند.

زبان فوتبال در همه جای دنیا به یک شکل است اگر شما به جای بنیتز یا لوئیز انریکه قرار بود رئال مادرید یا بارسلونا را وارد میدان ال‌کلاسیکو کنید چه تدابیری برای تیم‌تان می‌اندیشیدید؟
برای پاسخ به این سوال باید قیمتش پرداخت شود. من نمی‌خواهم توصیه‌ای به این دو باشگاه بدهم. باید بگویم که من هوادار انریکه نیستم بلکه هوادار بارسلونا هستم. از نزدیک همه مربیان بزرگ دنیا را هم دیده‌ام که چطور کار می‌کنند. شما هم این فرصت را داشته و دارید که ببینید مربیان بزرگ دنیا چطور کار می‌کنند. بلاژویچ در ایران کار کرد که توانست با کرواسی به مقام سوم جام جهانی برسد، خود من هم توانستم در سال 1998 با کرواسی به مقام سوم جام جهانی برسیم. البته من در آسیا هم مقام قهرمانی و سومی به همراه تیم ملی ایران به دست آوردم. شما این فرصت را دارید که کار کی‌روش را از نزدیک ببینید که در بهترین تیم‌های دنیا مربیگری کرده است. البته باید بگویم که بنیتز خودش رنج می‌کشد. من فقط می‌توانم تلاش کنم که ببینم پرسپولیس چطور بازی می‌کند و آن را ارنج کنم.

برخی از علاقمندان به فوتبال اعتقاد دارند که تیکی‌تاکایی که بارسلونا این روزها بازی می‌کند با آن تیکی‌تاکای بارسلونای زمان گواردیولا متفاوت است. نظر شما در این باره چیست؟
باید بگویم از نظر من تیکی‌تاکا متعلق به گواردیولا نیست. تیکی‌تاکا را تیم ملی کرواسی در جام جهانی 1998 برای اولین بار انجام داد. ما سه هافبک فوق‌العاده در این بازی‌ها به همراه داشتیم. از طرف دیگر داوور شوکر و لالوویچ را در اختیار داشتیم. روبرت یارنی بازیکن آن زمان ما بود و همه این بازیکنان ابرستاره بودند. گواردیولا فقط کمی تیکی‌تاکا را برجسته‌تر کرد. تفاوت فقط در این است که لوئیز انریکه سه تن از برترین مهاجمان حال حاضر فوتبال جهان را در اختیار دارد و روشن است که آنها از نظر گل‌زنی بسیار خطرناک هستند. نیمار، سوارز و مسی مهاجمان حال حاضر بارسلونا هستند هرچند که در زمان گواردیولا بازیکنی مثل پدرو و ژاوی هم دراین تیم بودند. گواردیولا با آن بازیکنان توانست همه را تحت تاثیر قرار دهد.

در صورتی که مسی فرداشب برای بارسلونا بازی کند به نظر شما ستاره بازی ال‌کلاسیکو چه کسی خواهد بود؟
اگر مسی بازی کند نباید انتظار از او داشت که مثل دوران قبل از مصدومیتش بازی کند. باید قبول کرد که مسی یک ماه است از شرایط بازی به دور است. البته مسئله رونالدو برای من قابل توجه است اما ال‌کلاسیکو بازی است که نقش مربیان در آن زیاد موثر نیست اما هر بازیکن در ال‌کلاسیکو باید 200 درصد توان از خودش در زمین بگذارد. اراده، انرژی و تعصب از مشخصه‌های بارز بازیکنان فرداشب خواهد بود. من فکر می‌کنم لوکا مودریچ فرداشب بهترین بازیکن زمین خواهد بود. لوکا مودریچ در دیناموزاگرب بازیکن من بود و با هم توانستیم در یک سال قهرمان دو جام حذفی و لیگ کرواسی شویم. حالا من یک سوال از شما دارم؛ خود شما طرفدار بارسلونا هستید یا رئال مادرید؟!

من یکی از پرسپولیسی‌هایی هستم که طرفدار بارسلونا هم هستم!
پس از شما خواهش می‌کنم که بنویسید با عذرخواهی از هواداران پرسپولیس که هوادار بارسلونا هستند این بار استثنائا هوادار رئال مادرید هستم و دلایل آن را هم در صحبت‌هایم گفتم.


اخبار ورزشی  -  فارس

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------