دور همی اساسنامه‌ای!



اخبار,اخبارورزشی, فدراسیون فو‌تبا‌ل

اساسنامه پیشنهادی فدراسیون فو‌تبا‌ل در حالی 23 دی سال جاری برای تصویب به رای گذاشته می‌شود که در ارتباط با مسائل زیادی از آن هم‌چنان شبهات و موضوعات حل نشده‌ای وجود دارد.

 هم سال میلادی از 2015 گذشته و هم نزدیکی به مجمع انتخاباتی فدراسیون فو‌تبا‌ل مزید بر علت شده تا این روزها تامل در مورد تصویب تغییرات اساسنامه بیش از هر زمان دیگری احساس شود. اساسنامه پیشنهادی که قطعا با تصویبش 2 ماه به انتخابات ریاست فدراسیون فو‌تبا‌ل می‌تواند تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم خود را بر روند مجمع و آرا بگذارد.

* مبنای تغییرات اساسنامه چیست؟
پرسش این است، چه کسی و بر چه اساسی تغییرات اساسنامه را اعمال می‌کند؟ این تغییرات تا چه حد بر اساس مبانی قانونی است؟ برچسب اعمال تغییرات بر حسب اساسنامه تیپ فیفا تا چه حد درست و قابل اعتماد است؟

انتقادات بسیاری بر برخی بندهای تغییر یافته اساسنامه فعلی وجود دارد که به طور مثال می‌توان به چند نمونه اشاره کرد، از حذف بند 16 – 1 ماده 22 اساسنامه فعلی تا تغییرات سنی شائبه برانگیز در مورد نامزدهای انتخاباتی.

در اساسنامه فعلی آمده است که هر فرد ایرانی عضو کمیته‌های اجرایی کنفدراسیون یا فیفا انتخاب شده و مشغول انجام وظیفه باشد، در طول دوران عضویت خود، عضو مجمع فدراسیون خواهد بود که بر این اساس دارای حق رای است.

اما چه بلایی بر سر این بند در اساسنامه پیشنهادی آمده است؟ در اساسنامه پیشنهادی با توجه به این که کفاشیان به عنوان رییس مجمع انتخاب شده و رییس مجمع حق رای ندارد برای این که از کرسی نایب رییسی AFC که عضو کمیته‌ اجرایی کنفدراسیون فو‌تبا‌ل آسیا خواهد بود، حق رای نداشته باشد ظاهر پیشنهاد شده این بند از اساسنامه حذف شود، اما سوال این است که اگر کفاشیان عضو کمیته‌ اجرایی AFC نبود آیا باز هم بند 16 – 1 ماده 22 اساسنامه فعلی حذف شدنی بود؟

* افزایش سن نامزدها به نفع رییس
مورد مثال دیگر تغییرات سنی اعمال شده برای نامزدهای انتخاباتی است. در بند 3 – 2 ماده 39 اساسنامه فعلی دارا بودن سن حداقل 35 سال و حداکثر 65 سال تمام در زمان انتخابات لحاظ شده که در اساسنامه پیشنهادی این حداقل و حداکثر به 30 تا 70 سال تغییر یافته است.

اما شائبه ایجاد شده از کجا نشات می‌گیرد؟ علی کفاشیان، رییس فعلی فدراسیون فو‌تبا‌ل 61 ساله است و با احتساب 65 ساله شدن در 4 سال آینده! این امکان برای رییس کنونی فدراسیون فوتبال فراهم خواهد بود که باز هم در یک دوره‌ی دیگر شانس خود را برای کرسی ریاست ساختمان سئول امتحان کند.

* 75 عضو اثرگذار یا 75 ناظر بی‌اثر!
در حال‌ حاضر مجمع فدراسیون فو‌تبا‌ل دارای 75 عضو است که در اساسنامه پیشنهادی به 76 عضو افزایش می‌یابد. نکته قابل تامل صلاحیت این اعضا و آشنا بودن آنها به مفاد، مواد و بندهای قانونی و به ویژه‌ اساسنامه تیپ فیفا است! واقعا چند درصد از این اعضا با اساسنامه فیفا یا ای اف سی آشنایی دارند و حتی برای یک بار هم که شده آن را خوانده‌اند؟

به طور مثال تعدادی از این اعضا مجمع که در ذیل ماده 22 اساسنامه فعلی مورد اشاره قرار گرفته‌اند عبارتند از: مدیران عامل یا یکی از اعضای هیات مدیره هر یک از باشگاه‌های حاضر در آخرین دوره لیگ برتر، مدیران عامل، یا یکی از اعضای هیات مدیره از 8 باشگاه دسته اول که رتبه‌های اول تا هشتم را کسب کرده‌اند، مدیران عامل یا یکی از اعضای هیات مدیره از دو باشگاه دسته دوم که رتبه اول تا دوم را کسب کرده‌اند. مدیران عامل یا یکی از اعضای هیات مدیره از دو باشگاه اختصاصی فوتسال، رییس یا نایب رییس یا دبیر هیات های فو‌تبا‌ل استان‌ها و تعداد بسیاری دیگر از اعضای این چنینی ...

در نهایت باز هم سوال مورد طرح و نکته قابل تامل این است که یک؛ چه کسی و بر چه اساسی پیشنهاد برای تغییر بندهای اساسنامه را مطرح کرده است؟ آیا این فرد یا افراد صلاحیت لازم را دارند؟ در صورت صلاحیت لازم دقیقا بندهای اصلاحی طبق چه معیاری انجام می‌شود؟

نکته دوم، اشراف اعضای مجمع به اساسنامه فیفا و اساسنامه فدراسیون فو‌تبا‌ل ایران است! آیا این اعضا اطلاعات لازم و کافی را برای اعمال رای جهت تغییر اساسنامه پیشنهادی را دارند؟ آیا استدلالی برای اعمال نظر اعضا وجود دارد یا تنها به صرف حضور و دورهمی اعمال رای برای تغییر صورت می‌گیرد؟

امید است هر تغییری که در اساسنامه فدراسیون صورت خواهد گرفت اولویت اول آن رشد و پیشرفت فوتبال و برگزاری انتخاباتی فراگیر و چند صدایی باشد تا شاید سیستم و قاعده به ریخته این روز‌های فوتبال ایران را سامان دهد.


  اخبار ورزشی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------