سفر هماهنگ‌شده و پنهاني نماينده OCA و AFC به تهران



اخبار,اخبار ورزشی,فدراسيون فوتبال

خبرگزاري تسنيم در گزارشي عجيب از جلسات مشكوك بازرسان بين‌اللملي درباره مسائل مربوط به فساد در فوتبال ايران پرده برداشت

  « تاييد صلاحيت»؛ اين دو واژه كليدي‌ترين كلمات براي علي كفاشيان در اين چند ماه است. آنگونه كه منابع موثق از راهروهاي فدراسيون فوتبال خبر مي‌دهند، علي كفاشيان براي حضور در انتخابات فدراسيون و رياست سه باره در فدراسيون احراز صلاحيت نخواهد شد. با مرور اخبار منتشر شده در رسانه‌هاي مختلف در هفته‌هاي گذشته اما رسيدن به علت اين «احتمال» يا «شايعه» چندان كار سختي نيست.

 

مراجع نظارتي روي عملكرد نفر اول فوتبال ايران حساس شده‌اند و ماه گذشته بود كه با حضور نابهنگام در فدراسيون، اسناد و مدارك و دلارهاي حاضر در دفتر علي كفاشيان را ضبط كردند! از طرفي اين مدير بازنشسته است و طبق قوانين داخلي به هيچ عنوان اجازه حضور در انتخابات فدراسيون فوتبال را نخواهد داشت. اين واقعيتي است كه علي كفاشيان و همكارانش به خوبي از آن اطلاع دارند. اما از آنجايي كه عزم آنها براي يك دوره رياست چهار ساله ديگر در فوتبال جدي است، به فكر پيدا كردن راهي هستند تا هر طور كه شده اين بحران را هم پشت سر بگذارند و جايگاه خود را حفظ كنند.


در چنين شرايطي انتشار خبر حضور بازرسان شوراي المپيك و كنفدراسيون فوتبال آسيا در تهران براي بررسي پرونده فساد در فوتبال ايران كلي سروصدا در محافل ورزشي به راه انداخت؛ خبري كه بدون هيچ ترديدي روي سرنوشت انتخابات پيش‌روي فدراسيون فوتبال تاثير مستقيم خواهد گذاشت؛ انتخاباتي كه اين روزها شكلي كاملا سياسي به خود گرفته است!
   
نخستين بار سايت تابناك در تاريخ بيست و سوم آذرماه، در گزارشي تفصيلي از كليد خوردن پروژه «فيفاهراسي» توسط بعضي مديران فوتبالي در رسانه‌ها پرده‌برداري كرده بود. تابناك در گزارش خود مدعي شده بود بعد از حضور نهادهاي نظارتي به خاطر ابهامات مديريتي در دفتر كفاشيان و از طرفي نزديك شدن به زمان قرائت پرونده فساد فوتبال ايران در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، برخي مديران در مصاحبه‌هاي خود با رسانه‌ها و رفتارهاي خود به دنبال اين هستند تا با تاكتيك‌هاي خاص خود مقدماتي را فراهم كنند تا «ترس از تعليق فوتبال ايران» مانع به نتيجه رسيدن تلا‌ش‌ نهادهاي نظارتي شود.


در بحبوحه روزهايي كه ماموران يك نهاد بازرسي امنيتي در دفتر كفاشيان حضور پيدا كرده بودند، تابناك مدعي شده بود گويا مديران فوتبالي بدشان نمي‌آيد كه باز هم با در دست گرفتن «چوب تعليق»، با فشارهاي مختلف براي رسيدگي به فساد فوتبال مقابله كنند. در گزارش تابناك آمده بود: « درحالي كه فيفا به عنوان متولي فوتبال دنيا با اين رسوايي بزرگ مواجه شده و البته نهادهاي نظارتي برخوردهاي تند و حتي زننده‌اي با برخي مسوولان آن داشته‌اند،

 

اما ظاهرا در فدراسيون فوتبال ايران هستند كساني كه مي‌خواهند نهادهاي نظارتي را از فيفا بترسانند! البته علي كفاشيان رييس فدراسيون فوتبال نفر اول اين ماجرا قبل از اين هم سابقه برهم زدن جو به سود خودش را داشته و اين‌بار هم ظاهرا در تلاش است كه اجازه ندهد نهادهاي نظارتي كارشان را انجام دهند. رييس فدراسيون و البته برخي اعضاي هيات رييسه در شرايطي به پروژه فيفا هراسي تمايل نشان مي‌دهند كه نهاد نظارتي حضور يافته در فدراسيون فوتبال با آرامش و در سكوت قصد داشت مسائل مالي اين فدراسيون را مورد بررسي دقيق قرار دهد اما ظاهرا از درون فدراسيون نمي‌خواهند همه‌چيز در آرامش پيش برود و شايد برهم زدن جو آرام را به صلاح خود تشخيص مي‌دهند.»


اين گزارش آن روزها در رسانه‌ها بازتابي قابل توجه داشت، اما هيچ كسي فكرش را نمي‌كرد كه كمتر از يك ماه بعد، اين پروژه فيفا هراسي شكلي واقعي به خود بگيرد!
   
جلسه مديران فدراسيون فوتبال با روساي هيات فوتبال استان‌هاي فوتبال كشور روز گذشته برگزار شد. در پايان اين نشست اما خبر عجيب و غير قابل باوري توسط خبر‌گزاري تسنيم منتشر شد و بازتابي وسيع در محافل ورزشي داشت. تيتر اين خبر به سفر پنهاني نماينده OCA و AFC به ايران درباره ماجراي فساد در فوتبال و برگزاري جلسات مشكوك در تهران اختصاص داشت. در متن خبر هم آمده بود: «چندي پيش خبرهايي منتشر شد مبني بر اينكه يكي از افراد متهم در پرونده فساد در فوتبال ايران در سفري كه به كشورهاي شرق آسيا داشته، خواستار دخالت نهادهاي بين‌المللي مانند شوراي المپيك آسيا (OCA) و كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) در اين ماجرا شده است.

 

گفته شده بود كه هدف وي از اين كار، ايجاد فشار بر نهادهاي داخلي‌اي بوده كه اين پرونده‌ها را بررسي مي‌كنند. در همين راستا نماينده اين نهادهاي بين‌المللي از سوي شوراي المپيك آسيا و كنفدراسيون فوتبال آسيا با ماموريت بررسي شرايط و ايجاد هماهنگي براي اقدامات احتمالي در آينده وارد كشورمان شده و با برخي مقامات و اشخاص ملاقات داشته است. بررسي نهادهاي نظارتي نشان مي‌دهد كه فساد در فوتبال ايران داراي ابعاد بين‌المللي بوده و اين موضوع نگراني نهادهاي خارج از كشور را در پي داشته و به همين دليل يكي از افراد صاحب نفوذ به كشورمان سفر و در اين باره جلساتي برگزار كرده است. اين اتفاقات و تلاش‌ها براي كشاندن پاي مراجع بين‌المللي نشان مي‌دهد كه فساد در فوتبال ايران داراي ابعادي گسترده‌ بوده است اما عده‌اي در تلاش براي پاك كردن صورت مساله هستند.»


اين خبر در شرايطي رسانه‌اي شد كه از هيچ كدام از مسوولان فوتبال ايران در آن اسمي برده نشده بود. اما علي كفاشيان در مصاحبه‌هاي خود موضوع را به كل تكذيب كرده و گفته بود: « اين خبر را ديدم اما جلسه‌اي با ما نبوده و نمي‌دانم داستان چيست. فكر نمي‌كنم نمايندگان شوراي المپيك آسيا و AFC به ايران‌ آمده باشند و مطمئنا اگر آنها به ايران آمده باشند از آنها دعوت مي‌كنيم تا با ما هم صحبت كنند.»
   
فوتبال ايران روزهاي سختي را پشت سر مي‌گذارد. ابهامات و مشكلات مختلف درباره وضعيت مديريتي فوتبال در آستانه انتخابات فدراسيون، حرف و حديث‌هاي زيادي به راه انداخته است. از ماجراي تخلفات در اصلاح اساسنامه كه با اعتراض شديد رسانه‌ها و اعضاي مجمع روبه‌رو شده، تا ابهامات درباره زمان دقيق انتخابات فدراسيون همه و همه بخشي از اتفاقاتي است كه اهالي فوتبال ايران به دنبال رسيدن به جواب آن هستند.

 

اما افشاي اخبار ماجراهاي مربوط به حضور نمايندگان كنفدراسيون فوتبال آسيا و شوراي المپيك قاره كهن در تهران براي بررسي پرونده فساد در فوتبال ايران در شرايط كنوني، به قدري عجيب بود كه نگراني‌‌هاي زيادي را در محافل ورزشي به راه انداخته است. چرا كه خبر از سوي يك خبرگزاري رسمي منتشر شد و موجي از نگراني را درباره آينده فوتبال ايران به وجود آورد.


قضيه اما وقتي جالب‌تر مي‌شود كه آگاهي درست وزارت ورزش و نهادهاي نظارتي و بازرسي، باعث شده كه اين ماجرا از «تهديد» به «فرصت» تبديل شود. به همين دليل موضوعي كه مي‌رفت به سمت «منافع جرياني خاص» شكل بگيرد، حالا در جهت «منافع عمومي» و فوتبال ايران حركت مي‌كند. مثل خبري كه اعلام شد نمايندگان شوراي المپيك آسيا و AFC كه از پنجشنبه هفته گذشته وارد ايران شدند و قرار بود كه ديشب از ايران بروند، اما بنا به‌دلايلي هنوز در تهران هستند.

 

 اخبار  ورزشی  -  اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------