گزارش گاردین از حضور دو رگه‌ها در تیم ملی فوتبال ایران



 اخبار ورزشی ,خبرهای  ورزشی,مهرداد بیت آشور

روزنامه گاردین به بهانه حضور استیون بیت آشور در ایران با امید نمازی به گفت‌وگو پرداخته است. او درباره حضور دورگه‌ها در فوتبال ایران می‌گوید: "همواره بقیه بازیکنان سعی می‌کردند کاری کنند که به این بازیکنان خوش بگذرد و به آنها فارسی یاد بدهند".

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، مهرداد بیت آشور یکی از بازیکنان دورگه‌ که به تیم ملی ایران پیوست و برای ایران بازی کرد. در همین رابطه روزنامه گاردین مصاحبه‌ای با نمازی و بیت آشور ترتیب داده است.

حضور بیت آشور در فوتبال ایران تنها حرفه‌ای‌گری را نشان نمی داد. یک آمریکایی با اصالت ایرانی که تمام فوتبال خودش را در لیگ این کشور گذرانده بود، به تیم ملی ایران پیوست. او در واقع یکی از چند بازیکن دورگه‌ یا بازیکنان ایرانی حاضر در اروپا بود که در زمان کی‌روش که از سال 2011 هدایت ایران را بر عهده دارد وارد تیم ملی این کشور شده است.

امید نمازی دستیار سابق کی‌روش درباره این موضوع گفت: کارلوس کی‌روش فکر می‌کرد بازیکنانی که هر روز در فضای رقابتی و مجهز حرفه ای تلاش می کنند، یک چهره دیگری به تیم ملی ایران می دهند چرا که خیلی ساده لیگ ایران خیلی حرفه ای نبود.

حضور یک بازیکن دو رگه آن هم آمریکایی در تیم ملی ایران که از سال 2006 تحت تاثیر تحریم ها بوده است یک تغییر نگرش را در ایران نشان می دهد. با این حال اولین بازیکن ایرانی فعال در اروپا که وارد تیم ملی ایران شد اشکان دژاگه بود. او که متولد تهران بود، در یک سالگی به آلمان رفت و در شانزده سالگی شهروندی آن کشور را دریافت کرد. با وجود اینکه در سطح جوانان نماینده ژرمن ها بود و برای تیم جوانان این کشور به میدان رفت در سال 2011 حاضر شد برای کشور نخست خود بازی کند.

وقتی دژاگه به ایران پیوست، بسیاری از هواداران فوتبال در ایران از این موضوع خشمگین شدند. آنها این موضوع را نمی‌پذیرفتند چون فکر می کردند که باید بازیکنانی به تیم ملی برسند که از همین سیستم رشد پیدا کرده‌اند. اینکه بازیکنانی که در این کشور بازی نکرده و بزرگ نشده‌اند نمی‌توانند با این بازیکنان قابل مقایسه باشند. اما وقتی دژاگه آمد درها برای سایرین باز شد. فکر می‌کنم همین موضوع کار را برای استیون آسان کرد.

با این حال دژاگه در اولین دیدار خود برابر قطر دو گل به ثمر رساند و منتقدان خود را به سکوت دعوت کرد. در ادامه نیز رضا قوچان نژاد تصمیم گرفت تا برای ایران بازی کند تا این دو در راه جام جهانی 2014 در تیم ملی ایران نقش مهمی داشته باشند.

اولین برخورد امید نمازی و بیت آشور در سال 2011 بود. جایی که این مدافع امید داشت تا از سوی کلینزمن به تیم ملی آمریکا دعوت شود. او در سن خوزه دانشجو بود و فوتبال خود را نیز در این شهر ادامه داده و توانسته بود در لیگ آمریکا نامی برای خود دست و پا کند. ولی دومین بار که نمازی از این مدافع برای حضور در تیم ملی ایران دعوت کرد با موافقت او روبرو شد تا افتخاری برای او ثبت شود.

این مدافع درباره حضور در تیم ملی ایران می‌گوید: اگر به سابقه من نگاه کنید می‌بینید که اصالت من ایرانی است. ایران سرزمین پدری من است. میراث و فرهنگ خانواده ما ایرانی است. اگر درباره غذاها و سنت‌های خانواده ما در زمانی که بزرگ می‌شدم سوال کنید، همه ایرانی بودند. اما در ایالات متحده زندگی می‌کردیم که فرهنگی متفاوت و آمریکایی دارد. از این رو است که به ما ایرانی آمریکایی می‌گویند. چون متعلق به هر دو فرهنگ هستیم و سعی کردیم بهترین بخش‌های هر دو فرهنگ را داشته باشیم. احساس می‌کردم که در جای درست قرار دارم. ایرانی بودن همان چیزی بود که با من هماهنگ بود. این که با هم تیمی‌ها احساس نزدیکی می‌کردم. اگر بخواهم خیلی خودمانی‌تر بگویم، احساس می کردم که پسر عمو هایم هستند. بسیار زود با آن ها راحت شدم.

در حالی که همه از بازی دادن به بازیکنانی که دورگه بودند یا از کشور دیگری به تیم ملی آن کشور اضافه شدند در هر جا ترس دارند ولی کی‌روش در این رابطه ترسی از بازی دادن به این نوع بازیکنان نداشت.

نماری در ادامه گفت: بقیه بازیکنان سعی می‌کردند کاری کنند که به این بازیکنان خوش بگذرد و به آنها فارسی یاد بدهند. شاید اگر کس دیگری بود اینکه از لیگی متفاوت برای مثال آمریکا می آمد، باعث می‌شد که خود را متفاوت از سایرین ببیند. اما استیون اینطور نبود و خیلی زود رابطه خوبی بین او و بقیه بازیکنان شکل گرفت.

هر چند خیلی‌ها از تصمیم بیت آشور برای بازی در ایران خوش‌شان نیامد ولی این تصمیم بیت آشور از سوی دوستان و خانواده او حمایت شد. بیت آشور می‌گوید: بله این طور است. وقتی کسی تلویزیون را روشن می‌کند و شما را می‌بیند برای شما یک افتخار محسوب می‌شود که قسمتی از این جامعه باشید. این بازی برای یک کشور بود که من آن را پذیرفتم. از بازی برای ایران به خودم می بالم اما بسیاری از مردم تنها نکات منفی را می‌بینند. همان مسائلی که در اخبار می‌بینید. به خاطر همین موضوع از ایران می‌ترسند. من می‌توانم بگویم که مردم ایران بسیار خوب هستند. آنجا کشور من است و به آن افتخار می‌کنم.

سال گذشته همچنین آندرانیک تیموریان به عنوان اولین مسیحی کاپیتان تیم ملی ایران شد و حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز تصویری از خود منتشر کرد که در حال تماشای بازی های ایران است و این پیغام سیاسی را دارد که تیم ملی فوتبال به همه ایرانیان تعلق دارد.

نمازی در پایان گفت: اگر محیط حرفه‌ای در خارج از ایران باشد در آن زمان بازیکنان ایرانی که استعداد بالایی دارند با حضور در این شرایط به تیم ملی ایران می‌رسند. من فکر نمی‌کنم این کار کی روش پایانی داشته باشد و او همچنان به دنبال بازیکنانی در خارج از کشور است.

 

 اخبار  ورزشی  -  ایسنا 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------