آبروی افراد در تریبون‌های رسمی چه جایگاهی دارد؟



 اخبار ورزشی ,خبرهای  ورزشی , اولادی

اگر بنا به نظر دادگاه است و قرار است دادگاه، با بررسی جوانب و شواهد و مدارک، حکم نهایی را صادر کند پس اعلام زودهنگام چنین موضوعی، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ اگر هنوز دادگاه، تصمیم نگرفته است چه لزومی دارد در ریختن آبروی یک مسلمان، پیش دستی شود؟

رویداد۲۴- دین مبین اسلام، تاکیدات فراوانی بر موضوع حفظ آبروی اشخاص دارد. هیچکس حق ندارد آبروی خود و آبروی دیگران را ملعبه دست مردم قرار دهد و اقدام به چنین کاری، عقوبت‌های دنیوی و اخروی فراوانی دارد.

هیچ مسلمانی اجازه ندارد از گناه شخصی خود در نزد دیگران، سخن بگوید؛ چه برسد به اینکه بخواهد با ذکر گناه افراد دیگر و یا دسیسه چینی، سبب ریختن آبروی آنان نیز شود.

متاسفانه در موارد متعددی مشاهده شده است که در جلسات رسمی و از تریبون‌های رسمی کشور و توسط مقامات رسمی نظام جمهوری اسلامی، اتهامات افرادی که به آنان حکم قطعی داده نشده است بیان شده و نام متهمینی که بنا به اتهامی در جلسات دادگاه شرکت می‌کنند ذکر شده است، به نحوی که هنوز اتهام شخص متهم، اثبات نشده است و یا رای دادگاه، بدوی است و فرصت اعتراض وجود دارد اما نام متهم و جرم او را رسانه‌ای می‌کنند.

حتی اگر بگوییم از نظر قانونی نیز ایرادی به اقدام برخی از منتشر کنندگان اسامی متهمین و جرم آنان وارد نیست اما از نظر شرعی و اخلاقی، چنین کاری که نمایانگر اقدام به ریختن آبروی افراد است کاری مذموم محسوب می‌شود.

مقام معظم رهبری در دیدار با مسوولان قوه قضاییه فرمودند: «اسم آوردن از متهمین قبل از اثبات جرم یا طوری مطرح کردن که مثل اسم آوردن است، اشکال دارد... این‌ها دستگاه قضا را دچار اختلال می‌کند.»

در تازه‌ترین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا، محسنی اژه‌ای به موضوع پرونده مرحوم مهرداد اولادی اشاره کرد و گفت: «برای اولادی پرونده‌ای تشکیل شد و علت فوت را پزشکی قانونی اعلام کرد، البته بعد گفته شد بحث خودکشی مطرح نیست و وی در اثر مصرف مواد و الکل فوت کرده که این موضوع اعلام نظر پزشکی قانونی و پزشک بوده است و دادگاه باید در مورد آن تصمیم بگیرد و نسبت به پرونده قرار لازم را صادر کند.»

در رابطه با این جملات حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، مواردی قابل ذکر است:

۱- ایشان گفته است: «وی (مهرداد اولادی) در اثر مصرف مواد و الکل فوت کرده که این موضوع اعلام نظر پزشکی قانونی و پزشک بوده است».

آیا به صرف اعلام نظر پزشکی قانونی در مورد علت فوت یکی از افراد مشهور، این اجازه حاصل می‌شود که ما چنین موضوعی را رسانه‌ای کنیم؟ آیا اعلام نظر پزشکی قانونی، برای ما حکم نهایی است و می‌توانیم موضوعی را که مربوط به آبروی افراد می‌باشد اعلام عمومی کنیم؟ اگر پزشکی قانونی، اشتبا‌ها اعلام نظر کرده باشد تکلیف آبروی مهرداد اولادی و خانواده‌اش چه می‌شود؟

۲- بیان شده است: «دادگاه باید در مورد آن تصمیم بگیرد و نسبت به پرونده قرار لازم را صادر کند.»

اگر بنا به نظر دادگاه است و قرار است دادگاه، با بررسی جوانب و شواهد و مدارک، حکم نهایی را صادر کند پس اعلام زودهنگام چنین موضوعی، چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ اگر هنوز دادگاه، تصمیم نگرفته است چه لزومی دارد در ریختن آبروی یک مسلمان، پیش دستی شود؟ آیا دستور به اقامه چهار شاهد در برخی موارد اتهامی، نشانگر اهتمام اسلام به حفظ آبروی متهمان نیست؟

۳- بنا را بر این می‌گذاریم که علت فوت مرحوم اولادی، همین موضوعی است که قاضی اژه‌ای گفته است. چه لزومی به بیان علت اصلی وفات وجود دارد هنگامیکه پای آبروی یک خانواده وسط است و هیچ منفعتی نیز برای راه گشایی موضوعی، متصور نیست؟ اگر مشخص شود که علت فوت،‌‌ همان بوده است که ایشان گفته است آیا معضل بزرگی حل می‌شود؟ و یا مرحوم اولادی، زنده می‌شود و آماده مجازات می‌گردد؟

دلیل فوت، ایست قلبی بوده است. اینکه ایست قلبی از چه ناحیه‌ای حادث شده است چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟

۴- امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) و ایشان از خداوند تبارک و تعالی نقل می‌فرمایند که: «هرکس دوستی از دوستان مرا خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است.» در روایتی دیگر امام صادق (ع) می‌فرمایندکه «هر کس حقّ ما را شناخته و ما را دوست بدارد، در حقیقت خداوند تبارک و تعالی را دوست داشته است.»

عوامل مختلفی را می‌توان برشمرد که نمایانگر دوستی با خدا می‌باشد اما به اذعان دوستان مهرداد اولادی، وی علاقه‌مند به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و از عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام عزای ایشان بوده است. به صرف ارتکاب گناه نیز قرار نیست فرد گناهکار، از دین و مذهب خارج شود که اگر چنین بود کلاه بسیاری از ما در پس معرکه بود. پس چه لزومی دارد خوار نمودن یکی از دوستداران خداوند؟ چه دلیلی دارد ریختن آبروی یک علاقه‌مند به اباعبدالله (ع)؟ آیا قصد جنگ با خدا را داریم؟

۵- روایات فراوانی در رابطه با حفظ آبروی فرد متوفی به ما رسیده است. اسلام تاکید فراوان دارد که در رابطه با شخصی که از دنیا رفته است مسیر گذشت را بپیمایید چراکه دست فرد متوفی، از چاره کوتاه است. لذا با گذشت، آبروی او را حفظ نمایید.

حتی اگر دادگاه هم علت فوت را چنان صادر کند که جناب سخنگو بیان کرد و حتی اگر چنین حکمی از نظر دادگاه، راهگشای موضوع مهمی نیز باشد اسلام اجازه نمی‌دهد به آبروی افراد؛ حتی در زمان ممات نیز، دست اندازی شود.

آبروی افراد و کرامت انسانی- خواه مسلمان باشد و خواه غیر مسلمان- در نزد خداوند متعال، مرتبه بلندی دارد که هتک آن، ظلم محسوب می‌شود.

 

اخبار  ورزشی - رویداد۲۴

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------