دوست ندارم دستيار كي‌روش باشم



اخبار,اخبار ورزشی,مهدي مهدوي كيا

 

اخبار ورزشی -  گفت‌وگوي با مهدي مهدوي كيا
دوست ندارم دستيار كي‌روش باشم


  تفكر يك شكست بزرگ؛ اين همه آن چيزي است كه با نگاه به شرايط كلي اين‌روزهاي تيم تحت هدايت كي‌روش در راه جام جهاني به ذهن متبادر مي‌شود. تيمي كه تا كمتر از 4 ماه ديگر بايد در جمع بزرگان جهان براي دفاع از حيثيتش بجنگد اما تنها دلش را به يك بازي تداركاتي آنهم با گينه خوش كرده است.


مهدي مهدوي‌كيا بازيكن سال‌هاي نه چندان دور تيم ملي از جمله كساني است كه نسبت به شرايط تيم ملي نگران است. او با تشريح فاصله زياد فوتبال ايران با تيم‌هاي همگروهش در جام جهاني از همه مي‌خواهد توقعات از شاگردان كي‌روش را مثل سال 2006 بالا نبرند.

 

مهدوي‌كيا معتقد است تيم ملي بايد تداركات بهتري در مسير داشته باشد و نسبت به آنچه كه در اين مسابقات ممكن است براي‌مان رخ دهد هشدار مي‌دهد. او در گفت‌وگويش با «قانون» علاوه بر بحث در مورد آينده خودش ، ابراز اميدواري هم كرد كه پرسپوليس بتواند جام قهرماني ليگ برتر را به هوادارانش هديه كند.


  از تيم ملي جوانان چه خبر؟
خوشبختانه برنامه‌هاي مربوط به تيم ملي جوانان با نظم خاصي دنبال مي‌شود. در هفته گذشته يك بازي تداركاتي با تيم بزرگسالان استقلال تهران داشتيم كه براي بازيكنان جوان ما تجربه بسيار خوبي بود. ما سال گذشته با اين تيم در جام جهاني شركت كرديم كه اكثر آنها در يك رده سني بالاتر در تيم ملي زيرنظر كادر فني فعاليت مي‌كنند.


   تجربه كار مديريتي و مربيگري در اين رده سني را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
 خودم به شخصه فوتبال را پله‌پله آغاز و در تمامي رده‌هاي سني تيم ملي فوتبال بازي كردم. دوست داشتم زماني كه كار مربيگري را شروع مي‌كنم هم از رده‌هاي سني نوجوانان و جوانان شروع كنم.

 

البته اگرچه به عنوان مديرفني تيم در كنار تيم ملي جوانان هستم اما خيلي خوشحالم كه در همين تيم با مربيان قديمي‌ام مثل علي دوستي‌مهر و رحيم ميرآخوندي كار مي‌كنم. به طور كل كار كردن در تيم‌هاي ملي رده‌هاي سني بسيار سخت است و شخصا دوست دارم به هر نحوي دين خودم به اين نسل كه پشتوانه‌هاي فوتبال مملكت خواهند بود، را ادا كنم.


  مهدوي كيا فوتبالش را در كنار دوستي مهر آغاز كرد و حالا دوران مربيگري را هم با اين مربي آغاز كرده. پشت اين نگاه انديشه خاصي وجود دارد؟
واقعا و بدون اغراق عنوان مي‌كنم كه از اين اتفاق خيلي خوشحالم. بله، من براي اين تصميمم دليل منطقي دارم و فكر مي‌كنم به لحاظ افكار تاكتيكي از همديگر شناخت كاملي داريم. كار كردن با علي دوستي مهر كه سال‌ها با تيم‌هاي نوجوانان و جوانان كار كرده يقينا مي‌تواند تجارب بسيار ارزنده‌اي براي من داشته باشد كه در كار مربيگري به كمكم بيايد.


  برنامه‌اي براي شركت در كلاس‌هاي مربيگري هم داريد؟
شديداً پيگير حضور در كلاس‌هاي مربيگري هستم. قرار است دوره‌هاي مربيگري را در آلمان بگذرانم و منتظر اعلام زمان برگزاري كلاس‌ها هستم. با توجه به اينكه سال‌ها در فوتبال آلمان بودم احساس كردم مي‌توانم دوره‌هاي مربيگري را در اين كشور پشت‌سر بگذارم و مدارج مربيگري پيشرفته را از اين كشور بگيرم.


  مهدي مهدوي‌كيا در فوتبالش به هر چيزي كه دلش مي‌خواست رسيد، بازي در سطح اول فوتبال دنيا، شهرت و به ويژه محبوبيت. براي كار مربيگري چشم‌اندازت كجاست؟
مربيگري حد و مرزي ندارد (مي‌خندد) بالاخره بايد از يك جايي شروع كرد تا تجربياتي به‌دست بياوري. دوست داشتم تجربه مربيگري را از رده‌هاي سني پايه شروع كنم و تجربه سال‌ها بازي در بوندس ليگا و تيم ملي را در اختيار نوجوانان و جوانان كشورم قرار دهم. هيچ‌كس نمي‌تواند پيش‌بيني كند در آينده چه اتفاقاتي مي‌افتد ولي اميدوارم اتفاقات خوبي براي من بيفتد. الگوي خاصي در ذهن ندارم اما هدف اولم شركت در كلاس‌هاي مربيگري پيشرفته در آلمان است تا در آينده ببينم چه اتفاقي مي‌افتد.


  براي كار مربيگري به ايران فكر مي‌كني يا حضور در كشورهاي ديگر؟
بايد ببينيم در آينده چه اتفاقي مي‌افتد. قبلاً گفتم نمي‌شود آينده را پيش‌بيني كرد. من فكر مي‌كنم هر مربي دوست دارد براي پيشرفت كار خودش در خارج از ايران كار كند و من هم از اين قاعده طبيعتا مستثنا نيستم.


  اوضاع تيم ملي فوتبال براي حضور در جام جهاني برزيل را چطور مي‌بينيد؟
نه من، بلكه همه دوست دارند تيم ملي در جام جهاني بازي‌هاي خوبي انجام دهند. بي‌شك كار سختي خواهيم داشت چون در گروه بسيار سختي قرار گرفته‌ايم و حريفان قدري داريم. اميدوارم تيم ملي ما بتواند از اعتبار فوتبال ايران دفاع كند.


  بخشي از آنهايي كه خيلي خوشبينانه نتايج تيم ملي را دنبال مي‌كنند، گاهي حرف از صعود تيم از مرحله گروهي هم مي‌زنند. اين مسئله را چگونه تحليل مي‌كنيد؟
بايد منطقي به تمامي مسائل نگاه كنيم. حتما شما هم با من موافقيد كه فوتبال ايران از هر 3 تيم آرژانتين، نيجريه و بوسني عقب‌تر است. اينكه ما با حرف توقعات را از تيم ملي بالا ببريم اصلا درست نيست. اغلب بازيكنان اين تيم‌ها در مدرن‌ترين و بهترين باشگاه‌هاي اروپا و دنيا بازي مي‌كنند اما سطح فوتبال ما كجاست. يادم هست در سال 2006 هم برخي مي‌گفتند تيم ملي بايد پرتغال و مكزيك را شكست داده و به مرحله دوم صعود كند در حالي كه اين‌حرف‌ها تنها و تنها كار را براي تيم ملي سخت كرد. مطمئن باشيد كه صعود از گروه خود براي تيم ملي ما يك شاهكار بزرگ است.


  بازي تيم ملي مقابل كويت را چگونه ديديد؟
من این بازی را ندیده‌ام اما بسیار خوب است که در این گونه بازی‌ها به جوانان فرصت عرض اندام داده شود چرا که آن‌ها با درخشش خود در لیگ تاکنون نتوانسته بودند فرصت بازی در تیم ملی را داشته باشند اما با بازی در تیم ملی، روحیه خوبی گرفته‌اند و باید به آن‌ها زمان بیشتری برای بازی داده شود چرا که آن‌ها پشتوانه خوبی برای تیم ملی در آینده خواهند بود.


   و شكست‌مان مقابل گينه؟
به نظرم زياد برد و باخت‌ها مهم نيست و نبايد روي آن زوم كرد. به نظرم كي‌روش در اين ديدار نقاط ضعف و قدرت تيمش را شناخت و اين در ادامه راه كمكي بسياري به اين مربي خواهد كرد.


  اين روزها شايعه‌هايي از حضور دستياران ايراني در كنار كي‌روش به گوش مي‌رسد، اگر پيشنهادي به شما بشود، مي پذيريد؟
فعلا در خدمت تيم ملي جوانان هستم و من فكر مي‌كنم فدراسيون در اين خصوص تصميم گيرنده است. من تصميم گرفتم در كنار جوانان كشورم فعاليت كنم و چون كار مربيگري نكرد‌ه‌ام اين آمادگي را ندارم كه بتوانم در خدمت تيم ملي بزرگسالان باشم.


  اما شما تجربه حضور چند ساله در سطح اول فوتبال دنيا و كاركردن با مربيان  بزرگ را داريد. اين كافي نيست؟
من 12 سال در سطح اول فوتبال دنيا بازي كردم و در اين 12 سال چيزهاي بسيار زيادي از مربيانم آموختم. موقعيت بازي در تيم موفقي مثل هامبورگ مطمئنا براي هر كسي پيش نمي‌آيد اما خوشبختانه من توانستم با تلاش زياد و دعاي خير مردم كشورم سال‌هاي خوبي را در اين تيم تجربه كنم و حتي در تيم قرن اين باشگاه هم قرار بگيرم. من در زندگي ورزشي‌ام مثل زندگي شخصي‌ام تفكراتي دارم و معتقدم براي رسيدن به پيشرفت بايد مسيرها را پله پله پيمود تا به قله رسيد. هيچ شكي نيست كه دوست دارم در دوران مربيگري هم مثل دوران فوتبالم پيشرفت قابل ملاحظه‌اي داشته باشم.


  مسير قهرماني پرسپوليس در ليگ برتر را چطور مي‌بينيد؟
اميدوارم پرسپوليس در اين سه هفته باقيمانده نتايج خوبي بگيرد و قهرمان ليگ برتر شود تا دل هواداران پرشمارش بعد از مدت‌ها شاد شود. اين قهرماني حق هواداران است و اين حداقل كاري است كه بازيكنان براي آنها مي‌توانند، انجام دهند. درخصوص مشكلات حاشيه‌اي و اختلاف‌نظر پيشكسوتان باشگاه هم نظر خاصي ندارم.
 اخبار ورزشی - قانون

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------