توصیه های فیروز به علی منصور/فردا دفاعی باش



  اخبار ورزشی,خبرهای   ورزشی,فیروز کریمی

فیروز کریمی سرمربی تیم اکسین البرز که خودش هم یک‌بار تجربه سرمربیگری در دربی را بر عهده داشته معتقد است که این بازی یکی از پربرخوردترین، پرگل‌ترین و درگیرانه ترین بازی‌های این دو تیم در چندساله اخیر خواهد شد.

شرایط این بازی را با توجه به اینکه خودتان هم یک‌بار این مسابقه را تجربه کرده‌اید چطور می‌بینید؟
شرایط دربی کاملاً متفاوت از بازی‌های دیگر است. تصور اینکه تیم بالاتر ازلحاظ امتیاز برنده بازی خواهد شد کاملاً اشتباه است. درزمانی که خود من هم در استقلال بودم اصلاً شرایط خوبی را به‌خصوص در زمان برگزاری دربی نداشتیم ولی کسانی که بازی را یادشان می‌آید، دیدند که ما بر توپ و میدان مسلط بودیم.


وی ادامه می‌دهد: به‌واقع ما مشمول بدشانسی شدیم که نتوانستیم آن بازی را ببریم. بنابراین هیچ‌کسی نباید این تصور را داشته باشد که امروز جدول تعیین‌کننده تیم برنده بازی است. به نظر من هر کس بتواند با توجه به شرایط جدول، زمان برگزاری دربی و شرایط حاکم بر هر دو تیم، بر احساسات و عواطف تیمش مسلط شود موفق می‌شود.


فیروز کریمی تعیین برنده بازی با توجه به شرایط جدول را اشتباه می‌داند و می‌گوید: برخلاف آنچه تصور می‌شود و با توجه به روند مساوی‌ها که در هفته‌ی قبل تیم‌ها داشتند، من فکر می‌کنم که این بازی یکی از پربرخوردترین، پرگل‌ترین و درگیرانه ترین بازی‌های این دو تیم در چندساله اخیر خواهد شد. اگر تیمی بتواند بر احساسات خود غلبه کند و احساسات تیمی را به سمت پیروزی هدایت کند، می‌تواند در دربی موفق شود. زیرا تیمی که مغلوب شود به‌شدت تنبیه خواهد شد. این بازی یکی از دربی‌هایی است که برای تیمی که نتواند احساسات خود را کنترل کند و قافیه را ببازد در یادها خواهد ماند و یادگاری می‌شود. ناصر حجازی زمانی که در استقلال بودم به‌عنوان مدیر فنی در کنار من بود که خودش یک ضریب اطمینان به‌حساب می‌آمد. اطرافیان استقلال باید شرایط یک دربی خوب را برای منصوریان فراهم کنند.

  شرایط این بازی را ازلحاظ فنی چطور می‌بینید؟
در چهار هفته اول، مسابقات تحت تأثیر شروع مسابقات قرار داشت و تیم‌ها از هم شناختی نداشتند ولی حالا باگذشت چهار هفته از مسابقات شناخت تیم‌ها از هم بیشتر شده است؛ تعطیلاتی هم که به وجود آمد به تیم‌ها فرصت داد تا روی نقاط ضعف خودکار کنند. و حالا دو تیم استقلال و پرسپولیس برای برگزاری مسابقه کاملاً آماده‌اند. ضمن اینکه هر دو تیم با بازی در هفته پنجم با آمادگی خوب بعد از پشت سر گذاشتن تعطیلات پا به این مسابقه گذاشته‌اند. استقلال در روزی که موقعیت‌های بسیاری ایجاد کرد به یک امتیاز بسنده کرد و تیم پرسپولیس هم در روزی که قافیه را باخته بود با یک امتیاز از تبریز برگشت.


وی ادامه داد: امروز دیگر بهانه‌ای برای هیچ‌یک از دو تیم نیست و می‌توان نقش فنی مربیان را دید.

  فکر می‌کنید که سیستم هر دو تیم چقدر درروند این بازی تأثیرگذار است؟
سیستم بر مبنای بازیکنان شکل می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال شما اگر از خط میانی استقلال بازیکنی باتجربه مثل ابراهیمی را بگیرید و یا از ترکیب پرسپولیس بازیکنی تأثیرگذار مثل طارمی را بگیرید، روند بازی به‌مراتب متفاوت می‌شود؛ نبود یک بازیکن به هر دلیلی کل بازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ چراکه نبود یک بازیکن تأثیرگذار می‌تواند سیستم یک تیم را به هم بریزد. درنتیجه الآن خیلی بحث سیستم در این بازی مطرح نیست. صدالبته مسائل فنی وجود دارد ولی آن چیزی که اهمیت زیادی دارد مسائل جانبی و مسائل روحی است.

فکر می‌کنید می‌توانیم بازی خوبی را از هر دو تیم شاهد باشیم؟
این بازی ویژگی خاص خودش را دارد. ممکن است هر دو تیم ازنظر جدول شرایط متفاوتی داشته باشند اما بازی آن‌چنان‌که باید از کار درنیاید؛ برعکس این حالت هم ممکن است. در حال حاضر پرسپولیس وضعیت مطلوبی دارد و استقلال در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد، و اگر پرسپولیس این بازی را ببرد نباید به‌حساب بد بودن استقلال گذاشت. به‌هرحال استقلال در هر شرایطی استقلال است و اگر هم استقلال نباشد برای پرسپولیس ، استقلال است همیشه! پرسپولیس هم در مقابل استقلال همیشه پرسپولیس است و حالا هم که با شرایط بهتر در صدر جدول قرار دارد ، بازهم نگاه ویژه‌ای به استقلال دارد که این بازی را متمایز می‌کند.

 

به خاطر همین است که برخی اوقات نتیجه‌های بازی‌ها کاملاً برعکس جدول می‌شود. مثل دوره‌ی خود من. زمانی که ما با پرسپولیس بازی داشتیم وضعیت نرمالی نداشتیم. درحالی‌که پرسپولیس وضعیت کاملاً مساعدی داشت ولی به تأیید فیلم بازی دربی کاملاً برعکس شد. امروز هم ممکن است این بازی و اتفاق بیفتد. البته برانکو و پرسپولیس می‌دانند که از این بازی چه چیزی می‌خواهند و از آن‌طرف هم علی منصوریان به‌خوبی می‌داند که چه چیزی پشت این قضیه است برای همین من فکر می‌کنم یک بازی فیزیکی و درگیرانه با دوندگی بالا را شاهد خواهیم بود. دوم فکر می‌کنم صحنه‌های خوبی را خواهیم دید و از آن دربی‌هایی خواهد شد که نتیجه عجیب‌وغریبی را به همراه خواهد داشت.

فکر می‌کنید منصوریان باحالت دفاعی به این بازی وارد می‌شود؟
اینکه فقط دفاع کنی بااینکه تاکتیک دفاعی داشته باشی، دو چیز کاملاً متفاوت است. به نظر من منصوریان باید لاک دفاعی داشته باشد، چون به نفع تیمش می‌شود. اگر قرار باشد بر بازی مسلط باشد من توصیه می‌کنم تدافعی باشد و ضمن درگرو گرفتن شرایط بعد نگاهی هم به دروازه پرسپولیس داشته باشد. در طرف مقابل هم برانکو کار خودش را بلد است، پرسپولیس در این مدت خوب بازی کرده است. اگر بخواهیم منطقی به قضیه نگاه کنیم امروز پرسپولیس یک فوتبال زیباتر و پویاتری را به نمایش می‌گذارد.

به نظر شما منصوریان می‌تواند استقلال را از این بحران خارج کند؛ به‌خصوص در این بازی ؟
من فکر می‌کنم می‌تواند. منصوریان برای عقبه تیم استقلال یک‌مهره سنگین است. من فکر می‌کنم اگر کسی می‌خواهد از او حمایت کند همین حالا وقتش است. به نظر من اگر از منصوریان حتی در صورت عدم نتیجه‌گیری حمایت شود زمینه حضور یک مربی خوب را برای خودشان فراهم می‌کنند. در غیر این صورت اگر قرار باشد منصوریان هم مثل گذشتگان و همه مربیان در ایران با چند نتیجه بد عوض شود، نه کار خوبی است و نه هنر خاصی. به نظر من هنر را در تیم پرسپولیس حبیب کاشانی انجام داد. سابقه نداشته که پرسپولیس 5 بازی را ببازد و مربی عوض نشود ولی حبیب کاشانی مثل کوه پشت سر علی دایی ایستاد.

پیش‌بینی شما از نتیجه این دیدار؟
پیش‌بینی بازی کار درستی به نظرم نمی‌آید. به نظرم این بازی فوق‌العاده درگیرانه خواهد بود.

 داور چه کمکی به بهتر شدن این بازی می‌تواند بکند؟
به آقای فغانی توصیه می‌کنم که با مدیریت به‌موقع، ضمن اینکه حواسش به بازی هست اجازه بدهد که بازی آن خروش خود را دنبال کند و همه از دیدن بازی لذت ببرند. آقای فغانی هم بداند که این بازی یک دیدار پرخروش خواهد بود. به نظر من آقای فغانی انتخاب خوبی بوده است. یک مورد هم چندی پیش برادر آقای فغانی در بازی ما داشتند که واقعیت نداشت. من به دلیل همکاری به پدر آن‌ها ارادت ویژه‌ای دارم و امیدوارم در ادامه قضاوت موفق باشند همان‌طور که اکنون هستند. اگر یک موی آن‌ها به پدرشان رفته باشد هم برای موفقیتشان کافی است.

 خودتان استقلالی هستید یا پرسپولیسی؟
علی منصوریان شاگرد من بوده و یک نگاه ویژه‌ای به منصوریان و تیمش در این بازی دارم، چون منصوریان شاگرد من بوده، من قلبم در این بازی برای منصوریان می‌تپد. اگر استیلی هم در این بازی بود همین حس را به او داشتم، چون استیلی هم شاگردم بوده است. نگاهی که به منصوریان دارم نگاه دلی است ولی نگاهی که به برانکو دارم نگاهی منطقی است.


کریمی ادامه می‌دهد: با تمام این تفاسیر من خودم را یک پاسی می‌دانم. قبل از اینکه به استقلال بروم ابتدا با آقای کاشانی (در زمان مربی‌گری حمید استیلی) درباره مربی‌گری در پرسپولیس صحبت کرده بودم اما بنا به دلایلی میسر نشد و آقای کاشانی به من گفت دیگر نپرس و من هم نپرسیدم0 می‌خواهم این را بگویم که حتی اگر به پرسپولیس هم می‌رفتم باز یک پرسپولیسی نبودم.

فکر می‌کنید بازهم به یکی از این دو تیم بروید و اگر بروید این بار چه‌کاری برای بهتر شدن تیمتان خواهید کرد؟
اگر این اتفاق بیفتد با تفکرات کامل‌تری تیمم را می‌سازم و تیمی نمی‌سازم که آماده نباشد. مثل کاری که الآن کردم. ما تیم اکسین را از دسته 2 به لیگ یک آوردیم. درسته که شبیه یک نوزاد 16، 17 ماه است ولی همین الآن باقدرت در صدر مسابقات لیگ آزادگان حضور داریم و در آینده هم بهتر می‌شویم. من اگر با دست و جیب خودم به بازار بروم خوش‌خرید هستم.

بازیکنان تأثیرگذار دو تیم در این بازی کدام بازیکنان هستند ؟
فکر می‌کنم مهدی رحمتی در استقلال مهره‌ای تأثیرگذار است که جای خالی او هنوز هم در تیم ملی وجود دارد. امید ابراهیمی ، ووریا غفوری دیگر مهره‌های تأثیرگذار استقلالی‌ها می‌توانند باشند. در تیم پرسپولیس هم سید جلال حسینی، طارمی و امید عالیشاه (با خنده گارینشا) بازیکنانی تأثیرگذار هستند.

بهترین دربی که به خاطر دارید ؟
دربی که با نتیجه مساوی 2 بر 2 به پایان رسید و در پایان به جنجال هم کشیده شد. آن بازی واقعاً جذاب و سرعتی بود.

بهترین مربیان تاریخ این دو باشگاه؟
در تیم استقلال فکر می‌کنم رایکوف خیلی تأثیرگذار بود و در تیم پرسپولیس هم علی پروین و آلن راجرز انگلیسی بهترین‌ها بوده‌اند.

کدام بازیکنان را در تاریخ این دو باشگاه بیشتر می‌پسندید؟
پرویز قلیچی خانی، علی پروین، ابراهیم آشتیانی، محسن آشوری و رضا وطن‌خواه در پرسپولیس و علی جباری، مجتبی جباری، صمد مرفاوی و حسن روشن در تیم استقلال در طول این سال‌ها بازیکنان بزرگی بودند.


  اخبار  ورزشی  -  ورزش سه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------