فوتبالیست‌ها، صدرنشینان فرار از مالیات



  اخبارورزشی,خبرهای   ورزشی,مالیات

موضوع «مالیات» همیشه موضوع مورد مناقشه باشگاه‌ها و بازیکنان و مربیان فوتبال است. همیشه در فوتبال ایران عده‌ای از فوتبالیست‌ها و مربیان ممنوع‌الخروج هستند و به خاطر پرداخت نکردن مالیات حتی نمی‌توانند معامله انجام دهند. در سال‌های اخیر باشگاه‌ها پرداخت مالیات بازیکنان را بر عهده می‌گرفتند اما تقریباً هیچ‌وقت آن را پرداخت نمی‌کردند و بازیکنان با مشکل روبه‌رو می‌شدند تا این‌ که با قانون جدید فدراسیون فوتبال پرداخت مالیات بر عهده خود بازیکنان قرار گرفت اما باز هم مشکل حل نشد و فوتبالیست‌ها ماندند و کوهی از مالیات‌هایی که پرداخت نشده است.

 به گزارش روزنامه شهروند ؛ «در اکثر کشورهای جهان، مالیات مهم‌ترین منبع درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. مهم‌ترین نکته در ارتباط با مالیات، دریافت عادلانه آن است. یعنی هر کس به میزان درآمدش باید در تأمین هزینه‌های کشور مشارکت داشته باشد. در واقع مالیاتی که هر فرد باید پرداخت کند، مالیات بر درآمد است. به این بهانه که به تازگی آرش برهانی و بیژن کوشکی بازیکنان سابق استقلال به دلیل عدم پرداخت مالیات‌هایشان ممنوع‌الخروج و ممنوع‌المعامله شده‌اند و حتی خط تلفن همراه آنها هم سلب امتیاز شده است، به سراغ موضوع مالیات فوتبالیست‌ها و مربیان رفته‌ایم.

 

طبق قانون، بازیکنان فوتبال و مربیان باید خودشان مالیاتشان را پرداخت کنند، نه باشگاهی که دستمزد آنها را پرداخت می‌کند. در سال‌های اخیر باشگاه‌های فوتبال با نادیده گرفتن این قانون، مالیات بازیکنان را تقبل کردند. البته آنها فقط در ظاهر پرداخت مالیات را قبول کردند و در اصل آن را پرداخت نکردند تا بازیکنان و برخی مربیان با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند. در واقع در سال‌های گذشته باشگاه‌ها خصوصاً برای راضی کردن ستاره‌ها این بند را در قراردادشان می‌گنجاندند که مالیات هم بر عهده باشگاه است اما آخر فصل که دو طرف با هم به مشکل می‌خوردند و بازیکن ممنوع‌الخروج می‌شد، می‌فهمید که مالیاتش پرداخت نشده و همین محل مناقشه بین بازیکن و باشگاه لقب می‌گرفت. این مشکل تا جایی ادامه پیدا کرد که سازمان بازرسی کل کشور وارد صحنه شد تا شاید از ساختن قراردادهای کاذب کاسته و فوتبالیست‌های پولدار هم راضی شوند حق خود را از مالیات بدهند.

 

قراردادهای زیر میزی و دروغین

 

البته مشکل دیگری هم بر سر راه اداره مالیات برای گرفتن مالیات از فوتبالیست‌ها و مربیان وجود دارد. بازیکنان و مربیان فوتبال کشورمان برای هر سال کاری باید مثل افراد عادی مبلغی از میزان قرارداد خود را به‌ عنوان مالیات پرداخت کنند که همین موضوع باعث می‌شود آنها از اعلام مبلغ واقعی به هیأت فوتبال و سازمان لیگ خودداری کنند. در واقع بین بازیکنان و باشگاه‌ها دو قرارداد بسته می‌شد. یکی قراردادی با مبلغ پایین برای پرداخت کمتر مالیات و یکی هم قراردادی با مبلغ اصلی که زیرمیزی و پنهانی بود تا بازیکن مالیات زیادی پرداخت نکند. اگر چه بسیاری از باشگاه‌ها مدعی هستند قرارداد زیر میزی ندارند اما همین امسال هم بودند بازیکنانی که به بهانه آپشن‌های مختلف مبلغ قراردادشان از آنچه در هیأت فوتبال ثبت شده، بالاتر زده است.

 

فرار از مالیات

 

فوتبالیست‌ها هم خود را در بحث ندادن مالیات یا کم دادن آن بی‌تقصیر نمی‌دانند. آنها بارها از مطبوعات خواسته‌اند از قراردادهای میلیاردی بازیکنان چیزی ننویسند، چون تقریباً هیچ فوتبالیستی در ایران نمی‌تواند کل مبلغ قراردادش را بگیرد. به همین دلیل فوتبالیست‌ها و مربیان معتقدند نباید مالیات زیادی بدهند، چون نمی‌توانند کل مبلغی که در قراردادشان ذکر شده را دریافت کنند. به همین دلیل اکثر آنها وقتی می‌خواهند به اداره مالیات بروند، کلی سند و مدرک می‌برند تا ثابت کنند نتوانسته‌اند کل مبلغ قراردادشان را دریافت کنند.

 

بد نیست بدانید که برخی از باشگاه‌ها به بهانه مالیات‌ درصدی از قرارداد بازیکنان را کم می‌کنند اما آن را پرداخت نمی‌کنند و بازیکن هم وقتی متوجه این موضوع می‌شود که می‌خواهد به سفر خارجی برود و می‌بیند ممنوع‌الخروج است. حالا هم با قانون جدید سازمان لیگ و فدراسیون، پرداخت مالیات بر عهده خود بازیکن و مربی است و باشگاه دیگر نقشی در پرداخت مالیات ندارد. فدراسیون فوتبال در حالی چنین قانونی را وضع کرده که خودش قانون‌شکن است. مالیات قرارداد سنگین کارلوس کی‌روش با تیم‌ ملی ایران بر عهده فدراسیون فوتبال است. ‌سال گذشته هم به دلیل این‌ که مالیات کی‌روش پرداخت نشده بود، او هنگام بازگشت به ایران در فرودگاه گیر افتاد و طی مصاحبه‌ای تند خودش را گروگان اداره مالیات نامید.

 

ممنوع‌الخروجی و مصادره اموال

 

یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های مالیاتی در سال‌های اخیر پرونده افشین قطبی بود که چون باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال مالیات قراردادش را پرداخت نکردند، نمی‌توانست به ایران بیاید، چون در این صورت ممنوع‌الخروج می‌شد. این ماجرا آن‌ قدر طولانی شد که مادر قطبی از دنیا رفت و او نتوانست در مراسمش شرکت کند. در سال‌های اخیر هم افرادی مثل امیر قلعه نویی، سیدمهدی رحمتی، آندو تیموریان، سیدجلال حسینی، محمدرضا خلعتبری، پژمان منتظری، منصور ابراهیم‌زاده، کریم باقری، رامین رضائیان، محسن مسلمان و خیلی‌های دیگر به دلیل پرداخت نکردن مالیات ممنوع‌الخروج شده‌اند. این در حالی است که طبق قانون جدید فدراسیون و سازمان لیگ همه چیز شفاف است و پرداخت مالیات بر عهده خود مربی و بازیکن است.»

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------