فدراسیون فوتبال مقصر است



  اخبارورزشی,خبرهای  ورزشی ,تيم ملي ايران

بازی تیم ملی ایران و کره‌جنوبی در تاسوعا این روزها به عنوان یک مشکل بزرگ مطرح می‌شود.

به  گزارش  خبر  آنلاین ؛بازي تيم ملي ايران و كره‌جنوبي در تاسوعا اين روزها به عنوان يك مشكل بزرگ مطرح مي‌شود؛ اينكه نمي‌بايست در شب عزاي حضرت عباس بن علي، علمدار كربلا مراسمي‌ كه موجب وهن محرم است، برگزار شود.

 

فدراسيون فوتبال در روزهاي ابتدايي سكوت كرده بود و فكر مي‌كرد اين موجي زودگذر است اما رفته‌رفته با ورود برخي از نهادهاي مذهبي، نمايندگان مجلس و همچنين وزارت ورزش به ماجرا احساس تكليف كرد كه موضوع را به‌نوعي حل كند. ابتدا عنوان شد كه ورزشگاه صدهزار نفري را تبديل به حسينيه خواهند كرد. اما خيلي زود فهميد كه نه، اين راهش نيست و به تعاملات بين‌المللي روي آوردند.

 

به گفته رئيس فدراسيون، طرح‌هاي جانشين زيادي در گفت‌وگو با مقامات AFC و FIFA مطرح شده است. دوستان فدراسيوني جزئيات مذاكرات را بيان نمي‌كنند اما به نظر مي‌رسد كه هيچ‌كدام از اين طرح‌ها به جايي نرسيده است؛ چه آنكه مثل هميشه آقايان فدراسيون‌نشين دير دست‌به‌كار شده‌اند. از سوي ديگر ظرفيت‌هاي ديپلماتيك وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با سفير كره‌جنوبي در تهران فعال شده و دغدغه‌هاي تهران به سئول رسيده است.

 

اما آنچه مشخص است اينكه فدراسيون فوتبال وقتي مي‌توانسته جلوي اين كار را بگيرد، آن را انجام نداده است. فدراسيون در ابتدا با بي‌توجهي و بعد با پنهان‌كاري رايج خود و عادي نشان دادن ماجرا سعي مي‌كند كه خود را در اين زمينه بي‌تقصير نشان دهد. بله، فدراسيون فوتبال مقصر است به اين دلايل:اول- شاهين رحماني عضو ايراني كنفدراسيون فوتبال آسيا در گفت‌وگو با مهر پشت پرده‌هايي را فاش مي‌كند كه نشان مي‌دهد رويه رايج نهادهاي بين‌المللي فوتبال آسيا و جهان در چنين مسائلي چيست.

 

او در گفت‌وگوي خود بيان مي‌كند كه اساسا ايراني‌ها نفهميده‌اند كه تقويم بازي‌هايشان چنين مشكلي دارد: «ابتدا آقای کفاشیان در حدود 5سال پیش عضو کمیته جلسات بودند و پس از ایشان از یک‌سال گذشته آقای تاج در جلسات تصمیم‌گیری این تقویم حاضر بودند و از برنامه اطلاع داشتند.» جالب اينجاست با اينكه كفاشيان حضور داشته اما هيچ‌گاه اعتراض نكرده و تاج هم با اينكه در يك‌سال اخير در چنين جلساتي حاضر بوده، اولين نامه خود را 5ماه پيش به AFC ارسال مي‌كند و يك‌ماه پيش هم به ديدار شيخ‌سلمان، رئيس AFC مي‌رود و موضوع را مطرح مي‌كند كه مورد مخالفت قرار مي‌گيرد. پس از آنكه در ايران از نهادهاي رسمي‌ تا نهادهاي ديني دست به اعتراض زده و حتي در فضاي مجازي كمپين‌سازي مي‌شود، هفته پيش فدراسيون‌نشينان به ديدار رئيس فيفا مي‌روند و تفاوت ماه قمري و ميلادي را توضيح مي‌دهند كه خب آقاي اينفانتينو با اينكه همسري لبناني دارد، مي‌گويد از اين ماجرا سر درنمي‌آورد. اين، همه ديپلماسي ما براي اين بازي بوده است.

 

آيا بهتر نبود زماني كه در جلسات تقويم حضور داشتيم نقطه‌نظرات‌مان را بيان مي‌كرديم؟ به نظر مي‌رسد آقاياني كه در چنين جلساتي حضور دارند به كارهاي ديگر سرگرم هستند و اساسا بعد از آن هم زحمت مرور صورتجلسه را به خود نمي‌دهند. با اين ندانم‌كاري در فدراسيون فوتبال حالا از وزارت خارجه تا دولت و مجلس فعال شده‌اند تا بازي ايران و كره را به روز ديگري بيندازند؛ اما خب كسي نيست بپرسد آن زمان كه هنوز اين تاريخ‌ها تصويب نشده بود، آقايان كجا بوده‌اند؟!

 

دوم- رییس فدراسيون فوتبال مي‌گويد «بايد در دیدار ایران و کره مسلمان بودنمان را نشان دهیم».مساله مهم اينجاست كه آيا برگزاري مسابقه در اين روز تهديدي براي اعتقادات مردم است؟ پاسخ روشن است؛ مردم ايران در بزنگاه‌هاي مهم تاريخي بارها دوستي و محبت خود را به اهل‌بيت عليه‌السلام و مخصوصا بزرگمرد آزادگي جهان امام‌حسين عليه‌السلام نشان داده‌اند. چه چيز بالاتر از حفظ شعائر محرم براي اين مردم كه در فدراسيون فوتبال به دنبال آن هستند كه مسلمان بودن خودشان را نشان دهند؟ اين سخنان بيشتر فرار از مسئوليت اصلي است كه تا همين چندوقت پيش فراموش شده بوده و حالا به يادشان آمده است.اين مردم بارها نشان داده‌اند كه در عزاداري براي امام‌حسين عليه‌السلام و يارانش بدون اينكه توسط نهادهاي رسمي‌ هدايت شوند، پيشگام بوده‌اند. اصلا نيازي به اين كارها نيست و اين حساسيت‌ها هم به نظر مي‌رسد كه براي جبران كار فراموش‌شده است. بازي چه در اين روز برگزار شود چه نشود، اين مردم با حساسيت‌هاي شخصي كه دارند خوب مي‌دانند چگونه رفتار كنند. اين روز مي‌تواند فرصتي مردمي ‌باشد براي برگزاري شعائر عاشورايي و بايد به آن همانند يك فرصت نگاه كرد نه تهديدي بزرگ.

 

سوم- كاش فدراسيون فوتبال تلاش خود را از روزي كه چنين تقويمي ‌در حال شكل‌گيري بود براي تغيير آن به‌كار مي‌برد. گفته مي‌شود كه نهادهاي بين‌المللي براي آنچه انجام شعائر مذهبي در فوتبال مي‌دانند، ايران را جريمه خواهند كرد. مهدي تاج مي‌گويد كه اين جريمه را پرداخت و مراسم را برگزار مي‌كند. اين يك بحث حقوقي است؛ به نظر مي‌رسد آنچه منع انجام امور مذهبي در فوتبال ناميده مي‌شود، نبايد نتيجه‌اي اختلاف‌انگيز ميان دو كشور ايران و كره كه اين مسابقه را برگزار مي‌كنند داشته باشد. اساسا هر گونه عمل مذهبي در فوتبال منع نشده و اين تفسير ناشي از برداشت اشتباه است.

 

آنچه منع شده در واقع تبعيض مذهبي و ايجاد فضاي اختلافي با عملي مذهبي در ميادين مسابقات فوتبال است كه ميان ايران و كره‌جنوبي چنين مساله‌اي مصداق ندارد. با اين استدلال مي‌توان به‌راحتي در اين روز به عزاداري پرداخت و منعي براي آن نيست. پس در اينجا هم فدراسيون فوتبال دست به يك بزرگنمايي مي‌زند و به‌نوعي مي‌خواهد تاواني براي كاري در نظر بگيرد كه از اصل موضوعيتي ندارد. شايد اين كار پروژه‌اي براي اين است كه بگويند ما بي‌تفاوت نيستيم و براي اين كار جريمه هم شده‌ايم. به نظر مي‌رسد اين كار بيشتر  براي به دست آوردن دل برخي از نهادها باشد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------