مورینیو-کلوپ؛ نبرد قدیم و جدید



  اخبارورزشی ,خبرهای  ورزشی,مورینیو-کلوپ

ژوزه مورینیو تا به حال فصل جدید و در قامت سرمربی منچستریونایتد توفیق چندانی نداشته است و حالا در جدالی دشوار، در آنفیلد به مصاف لیورپول آماده این روزهای کلوپ خواهد رفت.​​​​​​​

  به گزارش  ورزش سه ، علیرغم اینکه آقای خاص تنها 4 سال از کلوپ بزرگتر است، اما کارنامه این دو سرمربی، سالهای سال با هم فاصله دارد. ولی در فصل جاری، پرس شدید و تلاش زیاد لیورپولی ها در میدان، تیم کلوپ را نسبت به سالیان گذشته متحول کرده است و باید تاتنهام، منچسترسیتی و قرمزهای آنفیلد را مظاهر ارائه فوتبال نوین در فصل جاری لیگ برتر قلمداد کرد.

 

کارلوس بیانچی، سرمربی آرژانتینی و موفق سابق دنیای فوتبال که با هدایت ولزسارسفیلد و بوکاجونیورز تا به حال 4 بار فاتح کوپا لیبرتادورس شده است، در یک مجله مختص به مسائل مدیریتی، 10 قانون نانوشته موفقیت در دنیای مربیگری را معرفی کرد. علیرغم اهمیت فراوان مسائل تاکتیکی و استراتژی مورد استفاده در زمین مسبقه، بیانچی قدرت رهبری را مهم ترین عامل کسب موفقیت قلمداد کرد. البته مفهموم مورد نظر این سرمربی اهل آمریکای لاتین، بیشتر بروز و جاری شدن یک فرهنگ و آیین مشخص از سوی سرمربی در بین همه ارکان باشگاه بود. موضوعی که بدون شک از مشخصه های اصلی متد کاری مورینیو کلوپ به شمار می آید.

 

با مرور شادی هیجان انگیز کلوپ در جریان پیروزی برابر چلسی در فصل جاری، می توان دریافت که سرمربی آلمانی شخصیتی گرم و کاریزماتیک دارد که بسیار هم مورد توجه بازیکنان و اکثریت قریب به اتفاق هواداران مرسی سایدی ها قرار گرفته است و شوخی ها و دخالت آشکار در جریان بازی را می توان از دیگر ابعاد این رفتار محسوب کرد. علیرغم استفاده از چاشنی طنز و خوشرویی در کنفرانس های مطبوعاتی، بی شک می توان رفتار یورگی را برگرفته از ساختار منحصر به فرد خودش قلمداد کرد. باید اطمینان داشت که اگر حتی کلوپ در یک مصاحبه تلویزیونی، به ناگهان از واژه های غیرمرسوم استفاده می کند، این موضوع از قبل برنامه ریزی شده است. رفتار عمومی کلوپ، از ابتدا برای دستیابی به شخصیت فعلی همینگونه بوده است و نمی توان هیچ اتهامی را به وی وارد دانست.

 

ویتور بایا، سنگربان سابق تیم ملی پرتغال و باشگاه پورتو که دوران باشکوهی را زیر نظر مورینیو در این تیم گذراند، با بیان این نکته که آقای خاص در برنامه هایش انگار در حال پیش بینی اتفاقات آینده است گفت: "در رفتار مرینیو، ابهتی همراه با محبت و دوستی نهفته است. او می داند که قادر به کنترل احساسات بازیکنان در هر شرایطی است".

 

 روی هندرسون، نویسنده کتاب "”BLIZZARD، در فصل هشتم آن نوشته است که مورینیو، به شدت به نظریه ماکس وبر، نظریه پرداز سیاسی آلمانی مبنی بر "نیاز عوام به اقتدار کاریزماتیک" اعتقاد دارد.

 

در قسمتی از این کتاب، در مورد سرمربی پرتغالی اینگونه نوشته شده است: "مورینیو می داند که رسانه ها به شخصیت وی علاقمند هستنند و همین موضوع باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت کنترلی وی در اذهان عمومی می شود".

 

 بلا گوتمن، سرمربی سابق بنفیکا، سرمربیان را به شیرهایی تشبیه می کند که اگر تنها لحظه ای ترس در چشمان آنها دیده شود، دیگر شانسی برای پیروز شدن ندارند.

 

در فصل جاری لیگ برتر، مورینیو کمی بدخلق و عصبانی به نظر می رسد و انگار دیگر خبری از آن تیغ بران پنهان در شخصیت وی نیست و نکته ناراحت کننده تر این است که در بعضی مواقع، رفتارهای او مانند برخورد با شواینی، همانند ترفندی برای بیدار کردن همه اعضای تیم تلقی می شود. کنفرانس های مطبوعاتی و مصاحبه های مورینیو نیز دیگر همانند گذشته تاثیرگذار نیستند زیرا اگرچه آن مصاحبه ها برای تحریک رسانه ها و شاید گاهی پراکنده کردن افکار عمومی طراحی شده باشد، اما باید پذیرفت که در سالهای اخیر، تمرکز مطبوعات بیشتر حول محور استراتژی و مسائل تاکتیکی قرار گرفته است.

 

البته باید پذیرفت که انتظار پیشرفت دائمی از یک سرمربی، شاید انتظار نامعقولی باشد و تعداد کمی سرمربی در فوتبال جهان وجود دارد که سالهای سال روی نوار پیروزی قدم برداشته اند. حتی این دسته از مربیان همانند سرالکس فرگوسن نیز دوران ناکامی همانند سالهای 2003 تا 2006 را در کارنامه خود می بینند. اگر چه احتمال دارد که مورینیو در انتها نیز همانند دوران حضور در رئال مادرید و فتح لالیگای 2012، راهی برای بازگشت به جاده کسب افتخارات پیدا کند، اما خود تخریبی و خستگی موجود در رفتار او، باعث شده است تا وی همانند گذشته پر از انرژی نباشد و این موضوع برای کسی که به سرمربیگری علمی و بر پایه ادراک مشهور شده است، می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

 شاید در هر دو دیدار رفت و برگشت فصل گذشته لیورپول و منچستریونایتد، شیاطین سرخ تیم برتر میدان بودند اما ارائه فوتبال مدرن از سوی شاگردان کلوپ را باید عامل دبل کردن مرسی سایدی ها قلمداد کرد و در فصل جاری نیز مشخصا در این زمینه، یونایتدها در سطح پایین تری از منچسترسیتی، تاتنهام یا لیورپول قرار دارند و این همان تفاوتی است که مورینیو بارها به آن اشاره کرده است. اولویت اول آقای خاص از ابتدای تابستان، خارج کردن فلسفه فان خال از افکار بازیکنان بوده است.

 

اما به سیاق گذشته، مورینیو همچنان قصد دارد یک تنه در مقابل این فشارها ایستادگی کند و همانند رهبری کاریزماتیک و صاحب سبک، کشتی یونایتدها را در دریای پرتلاطم لیگ جزیره هدایت کند.

 

 سالها قبل، صحبت های مورینیو در رابطه با انتقال توپ و ایجاد مثلث بین ارکان خط میانی، او را تبدیل رهبر و پیشگام فوتبال عصر جدید کرده بود. اما حالا باید یورگن کلوپ را مظهر فوتبال مدرن خطاب کرد و شاید آقای خاص با ادامه این روند به زودی تبدیل به بخش قابل احترامی از فوتبال گذشته شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------