آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لیگ اروپا؛ صعود یاران آزمون به دور بعد در شب شکست شاگردان کلوپ

در دور برگشت از مرحله یک چهارم نهایی لیگ اروپا تیم فوتبال آاس رم توانست با دو گل میلان را شکست دهد. به گزارش ایرنا، دور…

قراردادهای نجومی فوتبال را چه کسی و چطور امضا می کند؟



  اخبارورزشی ,خبرهای   ورزشی,قراردادهای نجومی فوتبال

موارد و آپشن های عجیب و غریب قراردادکم نیست . مثلا همه قراردادهای بازیکنان با این که ملزم هستند قراردادی 3 ساله ببندند یک بندی دارد که به آنها اجازه می دهد بعد از یک سال به راحتی جدا شوند. یا هستند بازیکنانی که در قراردادهایشان بابت پاس گل هایی که می دهند پول بیشتری می گیرند

 قرارداد بازیکنان لیگ برتری یکی از مسائلی است که در هفته های اخیر مورد توجه قرار گفته. بندهای قراردادهای آنچنانی و شرط هایی که بازیکنان برای باشگاه هایشان می گذارند. 

 

به گزارش عصرایران ، قرارداد بختیار رحمانی و شایعاتی که ظاهرا هم درست نبود به بهانه ای تبدیل شد که همه آپشن های قرارداد بازیکنان توسط رسانه ها مورد بررسی قرار بگیرند. اما حقیقت این بود که همه بندهای عجیب و غریب فوتبال را کسی نمی داند. بندهای قراردادی که امضا شدن شان بیش از حد به مدیران عامل بستگی دارد. 

 

در این روزها به نظر می رسد عدم سخت گیری مدیران فوتبال سبب شده برخی ستاره های فوتبال قراردادهای عجیب و غریب و فضایی بنویسند. قراردادهایی که بندهای (شما بخوانید آپشن ) حمایتی از بازیکنانش بسیار زیاد است و در نتیجه باشگاه حسابی از آن ضرر می کند. البته برخی از این بندهای قرارداد در مدل های حرفه ای و جهانی اش هم هست . اما حتما این مدل از بندها آن هم کنار را هیچ جای دنیا پیدا نمی کند.

 

زیرمیز

این آپشن زیرمیزی چیزی نیست که امروز متداول شده بود از قدیم الایام تعدادی از بازیکنان و باشگاه ها برای فرار مالیاتی یک رقمی صحبت می کردند و یک رقمی را در قرارداد می نوشتند اما از آنجایی که تضمین پرداخت نشد کم کم این طور شد که بازیکنان لحظه امضای قراردادپولی می گرفتند که رسید هم برایش نمی دادند. یا اگر رسید می دادند بابت فلان طلب بود و نه چیز دیگر. این مدل در هیچ باشگاه حرفه ای دیده نمی شود چون معمولا باشگاه های حرفه ای در کشورهایی فعالیت می کنند که قوانین سخت گیرانه شفافیت مالی دارند اما می شود ادعا کرد همین امروز اگر با دقت بگردید به تعدادکافی بازیکن در لیگ ایران پیدا می کند که مبلغی متفاوت از قراردادش را دریافت می کند.

 

نصف بازی کن ، بیشتر بگیر

یک بندی در قراردادهای متداول فوتبال دنیا وجود دارد که به تعداد بازی بازیکنان برمی گردد مثلا شرط می کنند اگر بازیکن نتواند در نیمی از بازی های تیمش بازی کند مبلغ قراردادش به صورت قابل توجهی کم می شود. این جا از این بند برای دور زدن قوانین وزارت ورزش استفاده می شود. وزارت ورزش در سال های اخیر برای بازیکنان فوتبال سخت گیری های ویژه ای را اعمال کرده و مثلا امسال اعلام شد که بازیکنان استقلال و پرسپولیس حق ندارند بیش از یک میلیارد دریافت کنند. اما در همین قرارداد یکی از بازیکنان بندی مربوط به تعدادبازی جا داده و مبلغ عجیبی را گرفته است. این بازیکن قراردادی1.6 میلیاردی دارد . هرچند در قرارداد او رقم 800میلون درج شده اما اگر بتواند بیش از نیمی از بازی ها را بازی کند 1.6 میلیارد خواهد گرفت.

 

نباشی ، نیستم

«اگر آقای فلانی نباشد قرارداد من فسخ می شود» بالاغیرتا این بند قرارداد را در هیچ جای دنیا پیدا نمی کنید اما در ایران از چندین سال پیش مد شده که بازیکنان در قراردادهایشان شروط فسخ قرارداد به شرط خروج سرمربی/مدیرعامل را امضا می کنند. قراردادهایی که فقط و فقط به ضرر باشگاه است . باشگاهی که اول فصل برای بازی کردن در یک دوره زمانی روی چند بازیکن حساب می کند با این بند قرارداد عملا اجازه پیدا نمی کند سرمربی یا مدیر را عوض کند و یا اگر این کار را بکند باید خودش را برای لیگ پایین تر آماده کند چون بازیکنانش می توانند جدا شوند.

 

کالا به کالا

در کتاب های تاریخ مدرسه در مورد تجارت های اولیه کالابه کالا خوانده ایم حالا این مدل از تجارت هم در قراردادهای فوتبال متداول است. البته ازاین مدل برای دور زدن سقف قرارداد و مالیات استفاده می شود.اما قسمت جالبش کالاهایی است که در اختیار بازیکنان قرار می گیرد. مثلا شما تصور کنید که باشگاه مربوط به فلان شرکت صنعتی است ، آن وقت به برخی از بازیکنان سرسبد پیش از نقل و انتقالات کامیون های میلگرد هدیه داده می شود - باور نمی کنید اما بکنید - یا اینکه صاحب تیم یک شرکت سازنده خودرو است آن وقت به جای پیش پراخت اولیه 4 یا پنج ماشین 100میلیونی به بازیکن ستاره اش می دهد و حتی در دوره ای ماجرای ماشین های پورشه در پرسپولیس اتفاق افتاد که همه اش هم رسانه ای شد و البته خودروها به دلیل مشکلاتی که داشت پلاک نشد و برگشت.

 

سایرموارد

موارد و آپشن های عجیب و غریب قراردادکم نیست . مثلا همه قراردادهای بازیکنان با این که ملزم هستند قراردادی 3 ساله ببندند یک بندی دارد که به آنها اجازه می دهد بعد از یک سال به راحتی جدا شوند. یا هستند بازیکنانی که در قراردادهایشان بابت پاس گل هایی که می دهند پول بیشتری می گیرند و بابت گل ها هم همینطور. البته که این شیوه در دنیا مرسوم است اما اگر بابت 10 پاس گل قرار باشد به یک بازیکن 500 میلیون بدهند دیگر بند مرسوم نیست و یک مدل دور زدن است. به غیر از این آپشن ها برخی وقت ها اتفاق افتاده که بازیکنان ، ماشین ، خانه و یا ویلای مدیرعامل تیم را به جای قراردادشان گرفته اند. البته که این بند قرارداد نبوده اما مدیرعامل محترم که نمی توانسته ماشین اش را به قیمت آب کند ماشین دست دوم را به قیمت خیلی ویژه به بازیکن داده و بعد هم از پولی که از بیت المال تحویل گرفته آن را با خودش تسویه کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------