آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

جزئیات مذاکرات اوسمار و پرسپولیس | بیرانوند به بازی مقابل سپاهان می‌رسد

باشگاه پرسپولیس قصد دارد قرارداد اوسمار ویرا را برای فصل آینده تمدید کند که این موضوع با چراغ سبز این مربی برزیلی مواجه شده…

ناگفته‌های پنجعلی از ماجرای استعفای 15 بازیکن تیم ملی در زمان دهداری



  اخبارورزشی ,خبرهای  ورزشی ,پنجعل

امروز سوم آذر ماه، سالروز درگذشت پرویز دهداری، بازیکن و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران است. کسی که به دلیل پایبندی همیشگی به اصول اخلاقی، لقب معلم اخلاق را به او داده بودند.

 محمد پنجعلی، کاپیتان اسبق تیم ملی در زمان پرویز دهداری که در رقابت‌های آسیایی سئول در سال 1986 شاگرد دهداری بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا در مورد شخصیت مرحوم دهداری گفت: خدا پرویز دهداری را رحمت کند. ایشان آدم بسیار اخلاق‌مداری بود و همیشه برای او اصول اخلاقی در اولیت قرار داشت. یکی از بزرگترین افتخارات من شاگردی ایشان است.

 

او ادامه داد: دهداری علاقه و اعتقاد زیادی به بازیکنان جوان داشت. او در زمان فعالیت خود نسل جوان و خوبی را به فوتبال ایران معرفی کرد و واقعاً حق زیادی بر گردن فوتبال دارد.

 

تنها یک سال بعد از انتخاب مرحوم دهداری به عنوان سرمربی تیم ملی، 15 بازیکن تیم ملی در اعتراض به کادرفنی از حضور در تیم استعفا دادند. اقدامی که البته هیچ وقت دلیل و انگیزه اصلی آن مشخص نشد. کاپیتان اسبق تیم ملی که خودش یکی از نفراتی بود که نامه معروف استعفا را امضا کرده بود، در واکنش به این مساله اظهار داشت: اصلاً دوست ندارم در مورد آن موضوع صحبت کنم. پرویز دهداری در قید حیات نیست و درست نیست که بخواهم حرفی در آن مورد مطرح کنم. من هیچ وقت راجع به آن موضوع صحبت نکردم اما این را باید بگویم که ما در آن زمان خیلی احساساتی با مسائل برخورد کردیم و آن کار نتیجه همین برخورد احساساتی ما با مشکلات بود.

 

پنجعلی در پاسخ به این سوال که چه مشکلی باعث استعفای دسته‌جمعی بازیکنان تیم ملی در آن برهه از زمان شد عنوان کرد: مشکلات که وجود داشت. اصلاً چطور می‌شود آن همه بازیکن یکجا بدون دلیل با هم استعفا بدهند. قطعاً یکسری مشکلات در آن زمان بود. البته خیلی‌ها سعی کردند من را مقصر تمام آن اتفاقات جلوه بدهند و گفتند من باعث و بانی استعفای بازیکنان بودم اما به لطف خدا در این کار ناموفق بودند. چون اگر واقعاً من مقصر بودم منزوی و در ذهن مردم آدم منفوری می‌شدم که خودتان الان می‌بینید اینطور نیست و خدا شاهد است که هیچ وقت چیزی جز احترام از مردم ندیده‌ام.

 

او در همین رابطه افزود: در آن زمان یکسری مشکلات وجود داشت که باعث ناراحتی خیلی از بازیکنان شده بود. حتی تعداد نفراتی که قرار بود استعفا بدهند خیلی بیشتر از 15 نفر بود که البته چند نفر قبل از امضا انصراف دادند و در آخر هم 15 نفر نامه را امضا کردیم. البته همه ما بعداً از مردم و جامعه فوتبال عذرخواهی کردیم. ولی چیزی که من باید به آن اشاره کنم این است که در آن زمان مشکلات به خوبی مدیریت نشد. خود من بارها با بازیکنان دیگر که از مسائل ناراحت بودند صحبت می‌کردم و می‌گفتم همه چیز درست می‌شود. در آن موقع خیلی‌ها ناراحت بودند و حتی یکی از بازیکنان از شدت ناراحتی با مشت در کمد خود را شکست. مطمئن باشید اگر مشکلات در آن زمان به خوبی مدیریت می‌شد هیچ‌کدام از آن مسائل رخ نمی‌داد.

 

از میان 15 بازیکنی که نامه کناره‌گیری خود را در آن زمان تحویل فدراسیون فوتبال دادند، تقریباً هیچ‌کدام بعد از آن در زمینه مربیگری موفق نبودند و نتوانستند بعد از اتمام دوران فوتبال خود، در شغل مربیگری به موفقیت خاصی برسند. دفاع وسط اسبق پرسپولیس و تیم ملی در واکنش به این موضوع خاطرنشان کرد: این مشکل فوتبال ما است و ربطی به افراد ندارد. تمام آن افراد جزو نخبه‌های فوتبال بودند و اگر شایسته‌سالاری در فوتبال ما وجود داشت الان همه آنها در فوتبال حضور داشتند. متاسفانه شکل فوتبال ما طوری است که نخبه‌ها در خانه نشسته‌اند و افراد چسبیده به فوتبال و بله قربان‌گوها در حال کار کردن هستند. البته این فقط مختص به فوتبال نیست و در تمام بخش‌های مملکت این مشکل وجود دارد که این هم خودش جزو مشکلات مدیریتی کشور ما است.

 

او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره نقش محمد خبیری در عدم موفقیت بازیکنان مستعفی در زمینه مربیگری تصریح کرد: در آن زمان بعد از استعفای ما از تیم ملی، یک جریانی هم در فدراسیون بود که علیه ما بود و با ما برخورد کرد. محمد خبیری که خودش شاگرد دهداری بود در آن زمان رئیس کمیته آموزش بود و او به خاطر تلافی باعث شد خیلی از آن افراد خانه‌نشین شوند. اغلب ما در کلاس‌های مربیگری شرکت کردیم و مدرک حرفه‌ای گرفتیم اما به دلیل همان خطی که علیه ما بود نتوانستیم آنطور که باید در فوتبال فعالیت کنیم.

 

محمد پنجعلی در پایان صحبت‌های خود گفت: من هیچ وقت به صورت شفاف در مورد مسائل رخ داده در آن زمان صحبت نکردم. اگرچه گفتنی‌ها زیاد است و خیلی از مسائل هست که مردم نمی‌دانند. با این حال چون سال‌های زیادی از آن گذشته است قصد ندارم به جزئیات آن موضوع بپردازم. برخی‌ها سعی کردند من را مقصر اصلی جلوه بدهند ولی هیچ وقت موفق نبودند. 22 سال از اتمام فوتبال من گذشته است اما شما خودتان دید که در برنامه 90 مردم من را به عنوان بهترین مدافع وسط فوتبال ایران در بعد از انقلاب معرفی کردند و این خودش ثابت می‌کند من میان مردم منفور نیستم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------