من سد راه مربیگری بازیکنان مستعفی تیم ملی نشدم/ دهداری به دنبال ستاره‌ها نبود بلکه ستاره می‌ساخت



  اخبارورزشی ,خبرهای   ورزشی ,محمد خبیری

آن زمان من اصلاً رئیس کمیته آموزش نبودم و دبیر کل فدراسیون بودم. ضمن اینکه در آن دوره همه آنها بازی می‌کردند و اصلاً دنبال مربیگری نبودند.

محمد خبیری، دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال و بازیکن پیشین تیم‌های شاهین و هما که سابقه شاگردی مرحوم پرویز دهداری را دارد، در گفت‌وگو با ایلنا در سالروز درگذشت معلم اخلاق فوتبال ایران در مورد شخصیت پرویز دهداری گفت: ایشان یک شعار داشت که کارش را در فوتبال با آن شروع و با آن تمام کرد. شعار دهداری "اول اخلاق، دوم تحصیل و سوم فوتبال" بود. فوتبال ابزاری بود برای آن دو موضوع دیگر و نکته جالب هم این بود که اغلب شاگردان او در هر سه موضوع مهم از نظر دهداری به درجات بالایی رسیدند.

 

او ادامه داد: یک خصیصه که از دهداری باید در جامعه نهادینه شود این مساله است که در کنار قهرمانی و رسیدن به افتخارات ورزشی، باید به اخلاق و تحصیل نیز اهمیت داد. خود من از 16 سالگی تا 26 سالگی به مدت 10 سال شاگرد ایشان بودم. دهداری با همان‌هایی که کارش را شروع کرد، با همان‌ها هم در فوتبال به کارش خاتمه داد. ماها که در تیم شاهین شاگرد او بودیم، با دهداری به تیم‌های گارد و بانک ملی و هما رفتیم و او هیچ‌وقت مار را رها نکرد. با اینکه اسم تیم‌ها تغییر می‌کرد اما شاگردان دهداری هیچ وقت عوض نمی‌شدند و او ما را رها نکرد. به طور کلی یکی از ویژگی‌های  بارز مرحوم دهداری این بود که دغدغه بازیکنان را داشت و بسیار نگران آینده آنها بود.

 

دبیرکل اسبق فدراسیون فوتبال در خصوص توانایی‌های فنی پرویز دهداری نیز اظهار داشت: او از نظر فنی هم بسیار قابل بود. یک بار ما در جام تخت جمشید از رده‌ پایین جدول کارمان را شروع کردیم اما در پایان جام نایب قهرمان شدیم. ایشان فوتبال را بسیار خوب می‌فهمید و کارش را بلد بود. در فوتبال بسیار واقعگرا بود و اینطور نبود که برای مربیگری کردن در تیمی بخواهد قول قهرمانی بدهد. دهداری در تمام مدت زمان حیاتش با اخلاق‌مداری در فوتبال فعالیت کرد. او یک مکتب و فرهنگ بود. دهداری هیچ‌وقت دنبال ستار‌ه‌ها نبود و خودش بازیکن می‌ساخت.

 

او همچنین راجع به مدت زمان حضور پرویز دهداری در تیم ملی عنوان کرد: دهداری در تیم ملی هم بسیار خوب عمل کرد و نقش بسیار مهی در پرورش یک نسل عالی برای فوتبال ما داشت. نسلی که بعد‌ها همگی از ستاره‌های فوتبال ایران شدند. البته نفرات کنار او هم همگی افرادی بسیار توانمند بودند که بسیار با او  همدل بودند. نگاه دهداری به فوتبال نگاه سازندگی بود و او فقط به فکر نتیجه گرفتن در فوتبال نبود. به جرات می‌شود گفت نگاه او فراتر از فوتبال بود. در زمانی که ایشان در تیم ملی حضور داشتند من دبیر فدراسیون بودم. ما واقعاً‌ دوست نداشتیم او اذیت شود ولی در آن زمان لازم بود ایشان بیاید. او هم آمد و پرونده بازیکن‌سالاری را در فوتبال ما بست.

 

خبیری در خصوص اتفاقات رخ داده در سال 65 و استعفای 15 بازیکن تیم ملی نیز خاطرنشان کرد: آن کار بسیار اشتباه بود. هیچ وقت در یک مدرسه، دانش‌آموز برای مدیر مدرسه و مدرسه تصمیم‌گیری نمی‌کند. من واقعاً نمی‌دانم آن بازیکن‌ها در آن زمان چه فکر کردند که تصمیم گرفتند از تیم ملی استعفا بدهند اما هر چه بود کارشان خیلی اشتباه بود. متاسفانه آن زمان یک نماینده مجلس به اسم آقای حمیدزاده که نماینده بوئین زهرا بود، خیلی از آن افراد حمایت کرد و ما را اذیت کرد. او مشکلات زیادی ایجاد کرد و حتی مجبور شدیم به مجلس برویم و توضیح بدهیم. ما حتی بازیکن‌ها را به کمیته انضباطی دعوت کردیم و حرف‌هایشان را شنیدیم. بعضی از آنها پشیمان شدند و عذرخواهی کردند و بعضی هم محروم شدند.

 

وی افزود: متاسفانه در آن زمان جایگاه مربی در تیم ملی تثبیت نشده بود اما بعد از این اتفاق و با عملکرد دهداری، بازیکن سالاری از بین رفت. در پایان هم نتیجه آن اتفاق چیزی جز منفعت فوتبال نبود. برای اینکه در غیاب آن بازیکنان یک نسل جدید به فوتبال ایران معرفی شد.

 

او خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در مورد حضور دهداری در تیم ملی بگویم این است که او هیچ وقت کارش را در تیم ملی به صورت رسمی شروع نکرد و هیچ موقع به صورت رسمی کارش تمام نشد. برای اینکه او در شروع کارش حکمی نگرفت و تنها از سر وظیفه و از آنجایی که تیم ملی شرایط بسیار بدی داشت به تیم ملی آمد. خود من بارها شاهد بود که او در سفرها هیچ وقت پولی نگرفت. در آن زمان که مشکلات زیادی برای تهیه دلار داشتیم او در سفرهای خارجی روی نام خود برای برای گرفتن دلار خط می‌کشید و می‌گفت سهم من را به بازیکنان بدهید یا خرج تیم ملی کنید.

 

محمد پنجعلی در گفت‌وگو با ایلنا، حضور محمد خبیری در کمیته آموزش فدراسیون فوتبال را دلیل اصلی عدم موفقیت 14 بازیکن مستعفی از تیم ملی در مربیگری قلمداد کرده است. محمد خبیری در واکنش به این مساله اظهار داشت: به هیچ وجه چنین چیزی نبوده است. آن زمان من اصلاً رئیس کمیته آموزش نبودم و دبیر کل فدراسیون بودم. ضمن اینکه در آن دوره همه آنها بازی می‌کردند و اصلاً دنبال مربیگری نبودند. حتی بعد از رفتن ما و آمدن آقای نوآموز هم خیلی از آن بازیکن‌ها هنوز بازی می‌کردند و اینطور نبود که من بخواهم جلوی فعالیت آنها را بگیرم.

 

محمد خبیری در پایان صحبت‌های خود گفت: دو هفته دیگر قرار است یک مراسم بزرگداشت برای پرویز دهداری برگزار شود که در این مراسم از کتابی که من به همراه چندتن از دوستان در مورد دهداری آماده کرده‌ایم رونمایی خواهد شد. عنوان این کتاب "مکتب دهداری" است که یک بازشناسی از مکتب ایشان و خاطرات او به همراه خاطرات شاگردان دهداری است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------