توقف اصلاح اساسنامه کمیته المپیک در گام اول/ ورود وزارت ورزش



  اخبار ورزشی ,خبرهای  ورزشی ,المپیک

کمیته ملی المپیک درحالی اصلاح اساسنامه خود را جدی نگرفته که با توجه به قانون ابلاغی رئیس جمهور و انتزاع این کمیته از پارالمپیک، اساسنامه آنها هر چه زودتر باید تفکیک شود.

 به گزارش مهر، طرح «انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک» بعد از اینکه دهم شهریورماه در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و به تصویب رسید، ۲۴ شهریورماه توسط شورای نگهبان تایید شد. بعد از آن بود که حسن روحانی رئیس جمهوری، این قانون انتزاع را جهت اجرا ابلاغ کرد.

 

ابلاغ قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک ۲۸ مهرماه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، بلافاصله بعد از آن  کمیته ملی پارالمپیک اصلاح اساسنامه خود با توجه قانون ابلاغی را در دستور کار قرار داد و خیلی جدی آن را پیگیری کرد طوریکه امروز اساسنامه اصلاحی این کمیته در اختیار وزیر ورزش قرار گرفته تا طبق قانون برای تصویب و ابلاغ، توسط وی به هیات دولت ارسال شود.

 

اصلاح اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک در حالی تا این مرحله از تصویب و ابلاغ نهایی پیش رفته که روند اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک هنوز به طور جدی در دستور کار مسئولان این کمیته و اعضای هیات اجرایی قرار نگرفته چه برسد به اینکه وارد مسیر قانونی برای تصویب و ابلاغ شود!

 

تنها اقدامی که در کمیته ملی المپیک و برای اصلاح اساسنامه این کمیته انجام شد، این بود که رسول خادم و کمیسیون مطبوعش در این کمیته مسئولیت اصلاح اولیه اساسنامه را عهده دار شدند، خادم از آنجا که ریاست کمیسیون مدیریت و راهبردی کمیته ملی المپیک را بر عهده دارد، مسئولیت گرفت تا با مطالعه و بررسی کامل اساسنامه در کمیسیون تحت مدیریتش، اصلاحات اولیه و مورد نیاز برای اعمال در اساسنامه را مشخص کند.

 

این اقدام توسط خادم و کمیسیون مدیریت و راهبردی انجام شد؛ اما این اولین و آخرین گامی بود که در راستای اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک برداشته شد چون هنوز اقدامات تکمیلی برای نهایی کردن این اصلاحات در داخل مجموعه کمیته ملی المپیک انجام نشده تا اساسنامه برای قرار گرفتن در دیگر مراحل قانونی آماده شود.

 

به گزارش مهر، اساسنامه کمیته ملی المپیک باید بعد از بررسی در هیات اجرایی و تایید اعضای آن، برای کمیته بین المللی المپیک (IOC) ارسال شود تا به تایید این نهاد برسد. بعد از طی شدن این دو مرحله، اساسنامه باید توسط وزیر تایید و سپس به منظور تصویب و ابلاغ قانونی در اختیار هیات دولت قرار بگیرد. این در حالی است که هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در هیچ یک از نشست های اخیر خود برنامه ای برای بررسی اصلاح اساسنامه نداشت و این موضوع در دستور جلسه نشست آتی که شنبه آینده برگزار می شود نیز قرار نگرفته است!

 

البته خبرنگار مهر کسب اطلاع کرده در نشستی که سه هفته پیش به طور مشترک میان اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک با وزیر ورزش برگزار شد، مقرر شد تا بررسی پیش نویس اصلاحیه اساسنامه در حضور نماینده یا نمایندگانی از وزارت ورزش انجام شود تا کار به صورت یکپارچه و هماهنگ میان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش پیش رود. پیش از آن هم برخی اعضای هیت اجرایی در نشست های خود پیشنهاد کرده بودند که با توجه به حجیم بودن کار اصلاحیه و برای تسریع روند آن، گروهی به نمایندگی از هیات اجرایی مامور به انجام این مهم شوند تا اساسنامه اصلاحی در مدت زمان کمتری آماده ارسال به IOC و قرار گرفتن در دیگر مراحل قانونی شود اما تا امروز و به جز انجام اصلاحات اولیه در کمیسیون مدیریت و راهبردی، هیچ اقدام دیگری از سوی مسئولان کمیته ملی المپیک برای اصلاح اساسنامه این کمیته انجام نشده است!

 

به هرحال تا پیش از این و قبل از انتزاع کمیته ملی المپیک از پارالمپیک، اساسنامه این دو کمیته مشترک با هم بود و بر همین اساس خیلی از بندهای اساسنامه نیز به طور مشترک برای هر دو کمیته بود در حالیکه با توجه به قانون ابلاغی رئیس جمهور، اساسنامه این دو کمیته باید با لحاظ کردن قوانین داخلی و البته منشور المپیک از یکدیگر تفکیک شود تا بعدها مشکل ساز نشود؛ این کاری است که مسئولان کمیته ملی پارالمپیک و المپیک نگاهی متفاوت به آن داشته اند؛ برای مسئولان پارالمپیک مهم و اولویت دار بود و برای همسایه آنها در کمیته المپیک ظاهرا کم اهمیت!

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------