هزینه گزاف و سفر دبیرکل فوتبال به زوریخ بی اثر بود/رای موقت CAS به نفع عربستانی‌ها!



  اخبارورزشی ,خبرهای  ورزشی ,فوتبال

 تماشاگران امروز نوشت:به رغم تمام هزینه‌های گزاف برای استخدام وکیل سوئیسی و سفر دبیرکل فدراسیون به سوئیس، دادگاه CAS با اطاله دادرسی شکایت ایران از فوتبال عربستان رای داد و نمایندگان ایران باید در عمان بازی کنند!

 

درحالی‌که فدراسیون فوتبال بعد از پذیرش دادخواست شکایتش از عربستان، خبررسانی زیادی از این پرونده کرد، برای پرونده وکیل سوئیسی گرفت و برای جلسه دادرسی اعلام کرد دبیرکل و مشاور بین المللش که سخنگوی پیشین وزارت خارجه کشورمان بوده است را به دادگاه بین المللیCAS  می فرستد، با گذشت ده روز از پایان جلسه دادرسی حتی کلامی درباره این دادگاه بین المللی و دستاورد سفر تیم ایرانی به زوریخ خبری درز نمی دهد.

 

اما بعد از آن همه خبرسازی، دستاورد تیم حقوقی ایران برای این پرونده و وکیل سوئیسی گرانقیمتی که گرفته اند برای این فصل از بازی های لیگ قهرمانان آسیا هم تقریبا هیچ بوده است.

 

پرونده ای که با دادخواست نوشته شده توسط رضا جاودانی، مجری و حقوقدان سرشناس ورزشی و تیم همکارانش در دفاع از تیم های تراکتورسازی،نفت و ذوب آهن نوشته شده بود و در آن به حکم ای اف سی برای برگزاری بازی های نمایندگان ایران با عربستانی ها در کشوری بی طرف اعتراض شده بود، با پیگیری وکیل سوئیسی و نمایندگان فدراسیون در زوریخ طرح شد و برایش دستور موقتی صادر شد که فدراسیون چون نتیجه دادگاه به خواستش نبوده، آن را در سکوت مطلق خبری برده است!

 

تماشاگران امروز برای پیگیری این پرونده ابتدا با حمیدرضا آصفی تماس گرفت. مشاور بین الملل فدراسیون که باید در این سفر همراه اسدی می شد. پاسخ او این بود:« نه من نرفتم. درگیر مراسم ختم پدر مرحومم بودم. خبر هم ندارم که آقای اسدی چه کردند.»

 

احمدرضا براتی مسئول کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال هم اساسا از این پرونده و روندش ابراز بی اطلاعی کرد. نفر بعدی  در این پرونده، علی کفاشیان بود. نایب رئیس فدراسیون فوتبال. او هم با همان خنده های همیشگی گفت: «دادخواهی ما رد شده؟ یعنی شما با قاضی پرونده رفیقید؟ به ما که این حرف را نزدند. تازه دادگاه انجام شده. چند روز صبر کنید، خبرش را می گوییم!»

 

از آن روز البته یک هفته گذشته است اما هنوز هیچ خبر جدیدی اعلام نکرده اند. اسدی هم طبق معمول موبایلش را پاسخ نمی دهد. ولی این معنایش نمی شود موفقیت در مسکوت گذاشتن پرونده. پرونده ای که اقلا برای امسال تیم های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هم هیچ عایدی ندارد و این تیم ها باید در زمین بی طرف با رقبای شان بازی کنند!

 

بر اساس آخرین خبرهای تماشاگران امروز، دادگاه بعد از استماع دادخواست وکلای طرف ایرانی، با خواست طرف عربستانی برای اطاله دادرسی موافقت کرده است. یعنی دادگاه بعدی باید در پایان اردیبهشت ماه برگزار شود. زمانی که برای دومین سال متوالی، تیم های ایرانی را از بازی در زمین شان برابر نمایندگان عربستانی محروم می کند.

 

در دادگاه زوریخ چه اتفاقی افتاد؟

 

رضا جاودانی، وکیل سرشناس ورزشی که به دلیل اجراهای تلویزیونی اش چهره معروفی است، اولین وکیلی بود که طرح شکایت علیه عربستانی ها را مطرح کرد. او لایحه ای نوشت و به محکمه عالی ورزش در زوریخ فرستاد. خودش در این باره می گوید: «ما درخواست را ثبت کردیم، بعد قرار شد فدراسیون یک وکیل سوئیسی بگذارد . بالاخره باید پرونده را کسی پیگیری می کرد که هم آنجا ارتباط دارد و هم نزدیک است. دیگر ابلاغات به ایشان می رسید و گاهی هم ایمیل می زد. متنی که ما به دادگاه دادیم را ایشان هم تائید کرد و گفت شما کارتان را خوب انجام دادید و قرار شد ایشان دفاع کند.»

 

او درباره نشست رسیدگی به پرونده در زوریخ می گوید: «جلسه ای که آخر دی ماه برگزار شده، خیلی خوب بوده است. آن طوری که به ما گفت، ظاهرا طرف عربستانی مدرک خاصی ارائه نکرده است. اما همه جای دنیا، مسائل اقتصادی حرف اول را می زند.» و این حرف یعنی دادگاه خیلی هم بر وفق مراد ما نبوده است. جاودانی در این باره می گوید: «آنها موفق شدند از دادگاه وقت بگیرند. شکایت اولیه ما به نمایندگی از تیم های فصل قبل ایران در لیگ قهرمانان بوده است. عربستانی ها هم گفتند آن مسابقات تمام شده و برای ادامه پیگیری و استدلال های نمایندگان ایران، ما باید مدارک جدید بیاوریم. اینگونه توانسته اند از دادگاه زمان مجددی بگیرند و تا آن زمان حکم ای اف سی درباره برگزاری بازی ها در زمین بی طرف به قوت خود باقی است. این طور که وکیل سوئیسی گفته، اواخر اردیبهشت ماه جلسه باید تکرار شود. »

 

عربستانی ها دقیقا چه دفاعی دارند؟

 

رضا جاودانی می گوید ایران در دادخواستش گفته ایران امن است؛ «ما خیلی جایگاهی در ای اف سی نداریم. برای همین چنین احکامی صادر می شود. فیفا مسابقات بعضی از کشورها را در ایران برگزار می کند. عراق، افغانستان و تیم های دیگر. این نشان از امنیت ایران در منطقه است اما بعد ای اف سی ما را منطقه ناامن شناخته و مانع از برگزاری بازی مان با تیم های عربستانی می شود.»

 

البته عربستانی ها کاری به تیم های دیگر ندارند. آنها سفارت شان را خاک کشورشان می دانند و حالا مدعی هستند که حمله به سفارت شان در ایران مصداق ناامنی ایران برای اتباع آنهاست. جاودانی در این باره می گوید: «به فوتبال متاسفانه همیشه سیاسی نگاه شده است. تنها دستاویزشان همین مسئله بوده که ایران  برای اتباع عربستان امن نیست. ما دفاع کردیم و در دفاعیات مان گفتیم  امنیت ربطی به نشنالیتی و ملیت ندارد. ما گفتیم امنیت کلی است نه برای یک گروه و ملیت. در دفاعیه مان نوشتیم سیاست را قاطی ورزش می کنند. کدورت سیاسی اتفاق افتاده که باید بین دولت ها حل شود، این چه ربطی به فوتبال دارد؟ تازه این یک دعوای دو طرفه است. وقتی ما حاضریم برویم عربستان بازی کنیم، چرا آنها نیایند؟»

 

البته به رغم این استدلال ها فعلا هم برای امسال دادگاه حکمیت که هزینه زیادی برای فوتبال مان داشته و ای اف سی، استدلال عربستانی ها را پذیرفته اند و باز به نظر می رسد هزاران دلاری که برای داشتن وکیل بین المللی هزینه شده است، خیلی نتیجه بخش نبوده و اقلا امسال هم این حکم به قوت خود باقی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------